Aihe: Jääkiekon MM-kisat, Sveitsi 2009
1 2 3 4 531 32 33 34 3545 46 47 48 49
Wradlin
05.05.2009 18:42:09 (muokattu 05.05.2009 18:42:51)
"Yhteys palvelimeen alustettiin kesken latauksen" ja näinollen tuli 2+2!
Make Them Suffer
Atomic Cafe
05.05.2009 19:07:31 (muokattu 05.05.2009 19:14:15)
VViltsu: Hienoa provoa, eikös? Ja tosiaan, kyllä jääkiekossa saa taklata ja tapella, mutta tuollaiset ylilyönnit ja selkääntaklaamiset pitäisi välttää.

Kyllä nuo pahimmat yliyönnit pitäisi saada kokonaan pois mutta tiedä sitten miten se on käytännössä mahdollista. Aika harva pelaaja tai seura haluaa nykyisiä käytäntöjä muuttaa.
Zammy
05.05.2009 19:19:25 (muokattu 05.05.2009 19:19:49)
Atomic Cafe: Aika harva pelaaja tai seura haluaa nykyisiä käytäntöjä muuttaa.

Eipä sitä tarvii kysyä, että haluatteko muuttaa käytäntöjä. Ne vaan täytyy muuttaa. Ehkä vaarallisinta tässä on just se asenne että niin suuri joukko pitää tuota väkivaltaa ihan asiaankuuluvana. Ihankuin nakkikioskilla turpaansaannin jälkeenkin tulis vaan todettua, että semmosta se hodarin hakeminen on, että eipä ne muut jonottajat varmaan käytäntöjä halua muuttaa.
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
Deep Shadow
05.05.2009 19:23:14 (muokattu 05.05.2009 19:24:17)
Kunnon ottelu syntyy silloin kun molemmat joukkueet pelaavat hyvin mutta tämän lisäksi myös VERTA ja hikeä pitää kentällä olla litroittain, muuten peli on ihan perseestä.

Tää on aina jotenkin yhtä koomista tämä Oikean Jääkiekon määrittely. Mulla itseasiassa pisti yhdessä studio-osuudessa korvaan, kun Kekäläinen puhui jääkiekosta ja "muista kamppailulajeista". No joo, kamppaillaan kiekosta jne. mutta oma mielikuva kamppailulajeista menee enemmän itsepuolustuslajien puolelle.

Kun peli on kovaa ja tunteet pinnassa, niin tuskin noita tappeluita voidaan välttää, enkä tiedä onko se nyt välttämätöntäkään, mutta kyllä minä silti enemmän pitäisin painoa kiekollisessa pelaamisessa.

Ja usein myös vaikuttaa siltä, että se "kanadalainen kiekkoilu" on sitä Oikeaa Jääkiekkoa. Ei hirveästi Valko-Venäjä kehuja saanut, kun ylivoimalla pyöritteli kiekkoa omassa päädyssä, mutta sillä taktiikalla joukkue varmisti pelistä juuri sen, mitä lähtivät hakemaan. Kyllä olisi Valko-Venäjää vituttanut, jos olisivat yrittäneet tosissaan ylivoimalla, ja sitten Suomi olisi saanut kiekon ja paukauttanut alivoimalla maalin. Pelasiko Valko-Venäjä väärin? Ei, vaikka se ei kovin yleisöystävällistä kiekkoa ollutkaan.

Ja jos on sitä mieltä, että kentällä pitää olla VERTA tai muuten peli on perseestä, niin tätä kannattaa miettiä myös siitä näkökulmasta, miten lajiin jengiä sitten koulutetaan. Jos tappelut kuuluu jääkiekkoon, niin tottahan niitä pitäisi treenata ihan pienimmältä junioritasolta asti. Vitunko väliä jollain hampailla on, kunhan saadaan VERTA kentälle.

e: "...nakkikioskilla turpaansaannin jälkeenkin tulis vaan todettua, että semmosta se hodarin hakeminen on... "

Loistava vertaus :D
"Hiljaisuuden jälkeen kukaan ei halunnut enää nauraa"
Dunga
05.05.2009 19:23:51 (muokattu 05.05.2009 19:24:09)
Zammy: Ihankuin nakkikioskilla turpaansaannin jälkeenkin tulis vaan todettua, että semmosta se hodarin hakeminen on, että eipä ne muut jonottajat varmaan käytäntöjä halua muuttaa.

Haha, ehkäpä ontuvin vertaus aikoihin...

Tosta tappelumallia jos isojen poikien peli hirvittää ;) http://www.youtube.com/watch?v=B_ydsUCzi2E
War... war never changes.
Zammy
05.05.2009 19:25:34
Void: Haha, ehkäpä ontuvin vertaus aikoihin...

No kaukalossa tai nakkikioskilla: Turpaan mättäminen on niin idioottia touhua, ettei sitä tarvii mitenkään vähätellä.
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
Deep Shadow
05.05.2009 19:27:27
Mua oikeastaan kiinnostaa myös se, miksi väkivallan katsotaan olevan sopivaa juuri jääkiekkoon? Jalkapallossa, lentopallossa, salibandyssä ym. palloilulajeissa tappeluihin suhtaudutaan aika paljon jyrkemmin.
Parasite
05.05.2009 19:37:32
Mitenkäs mulla on sellanen olo että tätä samaa vääntöä käydään täällä jokaisten lätkän MM-kisojen aikaan...

Mutta tappelut ei kyllä kuulu jääkiekkoon. Taklaukset kuuluvat jos ovat sääntöjen mukaisia. Mun mielestä näin.
"Täydellisyyden ylläpitäminen on parasta mitä mies voi tehdä rahakasan päältä." -Sir Härö
Deep Shadow
05.05.2009 19:40:22
Parasite: Mitenkäs mulla on sellanen olo että tätä samaa vääntöä käydään täällä jokaisten lätkän MM-kisojen aikaan...

Pitää varmasti paikkaansa :)
päänahka
05.05.2009 19:41:24
Parasite: Mitenkäs mulla on sellanen olo että tätä samaa vääntöä käydään täällä jokaisten lätkän MM-kisojen aikaan...

Mutta tappelut ei kyllä kuulu jääkiekkoon. Taklaukset kuuluvat jos ovat sääntöjen mukaisia. Mun mielestä näin.

Samaa mieltä. Kunnon taklaukset (joissa voi sattua vahinkojakin, mikä on tietysti valitettavaa), ja vastustajalle vittuilu on osa sitä peliä millä vastustajan pelitahtoa murretaan. Tappeleminen on häviäjille.
Dunga
05.05.2009 19:41:25 (muokattu 05.05.2009 19:43:15)
Sama stoori toistuu vuodesta toiseen juu. Jos kontaktit eivät miellytä, urheilumaailmasta löytyy runsaasti useita muitakin lajeja esim. kaukalopallo ja ringette ;)

e. todettakoon, että turhat ja pelitapahtumiin liittymättömät showmyllyt eivät kiinnosta, pelletouhua. Rehelliset kahden halukkaan pelaajan väliset välienselvittelyt sen sijaan kuuluvat lajiin jo pitkän kaavan mukaan. Ei siellä ketään pakoteta ottamaan turpaan.
Zammy
05.05.2009 19:52:57
Void: Sama stoori toistuu vuodesta toiseen juu. Jos kontaktit eivät miellytä, urheilumaailmasta löytyy runsaasti useita muitakin lajeja esim. kaukalopallo ja ringette

Kyseppä ei olekaan oikeastaan siitä, että minua henkilökohtaisesti harmittaisi jos kaksi aikuista ihmistä omasta tahdostaan mättää turpaan toisiaan. Harmittavinta siinä on se, että jääkiekkoilijat on kuitenkin esikuvia nuorille ja vanhemmillekin pojille ja tytöille ja jos annetaan sellainen mielikuva, että pikku nyrkkitappelu aina sillon tällön kuuluu asiaan, niin minusta se on erittäin arveluttavaa.
Atomic Cafe
05.05.2009 20:54:08 (muokattu 05.05.2009 23:18:22)
Deep Shadow: Kun peli on kovaa ja tunteet pinnassa, niin tuskin noita tappeluita voidaan välttää, enkä tiedä onko se nyt välttämätöntäkään, mutta kyllä minä silti enemmän pitäisin painoa kiekollisessa pelaamisessa.

Painon pitää ehdottomasti olla siinä kiekollisessa pelaamisessa ja siinähän Suomi on maalman huippumaita.

Ja usein myös vaikuttaa siltä, että se "kanadalainen kiekkoilu" on sitä Oikeaa Jääkiekkoa. Ei hirveästi Valko-Venäjä kehuja saanut, kun ylivoimalla pyöritteli kiekkoa omassa päädyssä, mutta sillä taktiikalla joukkue varmisti pelistä juuri sen, mitä lähtivät hakemaan. Kyllä olisi Valko-Venäjää vituttanut, jos olisivat yrittäneet tosissaan ylivoimalla, ja sitten Suomi olisi saanut kiekon ja paukauttanut alivoimalla maalin. Pelasiko Valko-Venäjä väärin? Ei, vaikka se ei kovin yleisöystävällistä kiekkoa ollutkaan.

Kanadalaisella kiekolla tarkoitetaan suoraviivaista ja agressiivista pelaamista mutta eihän se sitä tarkoita että laukaistaan kiekko katsomoon heti pelin alussa ja lyödään vastustajaa turpaan seuraavat 60 tehokasta tappeluminuuttia. Kanada on kiekonkäsittely taidoiltaan loistava joukkue. Suomalainen pelityyli on huomattavasti lähempänä Kanadaa kun Ruotsia vaikka Suomi pelaa eurooppalaiseen tyyliin liikkuvampaa kiekkoa.
Valko-Venäjän valmentajalle pitäsi myöntää palkinto kisojen parhaasta taktikoinnista mutta voidaan silti kyseenalistaa se kuinka urheilullista on murjoa vastustajia sairaalakuntoon omalla maalialueella vain siksi että se on ainoa keino voittaa ottelu.

Vitunko väliä jollain hampailla on, kunhan saadaan VERTA kentälle.

e: "...nakkikioskilla turpaansaannin jälkeenkin tulis vaan todettua, että semmosta se hodarin hakeminen on...

Nakkikioskia ja jääkiekkoa voi verrata keskenään vain siinä tapauksessa jos snagarin taakse laitetaan kaukalo missä kylän kovimmat jätkät Urpo ja Tauno voivat haastaa toisensa tappeluun valvotuissa olosuhteissa aina kun tulee riitaa makkaraperunoista.
laakeri
05.05.2009 21:03:33 (muokattu 05.05.2009 21:12:42)
Itseäni lätkätappelut ärsyttävät. Poikkeuksia toki on, mutta suurin osa myllyistä on selvästi sitä, että halutaan näyttää kovalta jätkältä. Ei muissakaan tuntemissani lajeissa tapella. Okei, lätkä on nopeatempoinen ja fyysinen peli, aggressiotasotkin ovat varmaan korkeammalla kun jossain futiksessa. Joku paidasta repiminen ja pieni töniminen nyt vielä on ymmärrettävää spontaania aggressioiden purkua, mutta kyllä aikuisella ihmisellä sen verran pitäisi itsehillintää olla, ettei maalivahdin alueella seissyttä kaveria mennä lyömään nyrkillä naamaan.

Jotkut ennen matsia sovitut "hanskat jäähän aloitusvihellyksen jälkeen" -tappelijat voisi mielestäni laittaa takaisin yläasteelle. Tulee tuollaisesta mieleen ne kouluaikojen "kovikset", jotka nuuska huulessa, rinta rottingilla kulkivat etsimässä "kunnon myllyä". Sitten viikonlopun jälkeen kerrottiin ylpeänä, kuinka oli taas piesty neekerit ja muut vähemmistöjen edustajat. Vastustan väkivaltaa, mutta heikompiaan huvikseen pieksevät saa puolestani toimittaa kadun pintaan.

Nyt tosin harhauduttiin vähän kauas ketjun ajatuksesta, lätkätappeluissa kun ei ole kyse heikomman lyömisestä. Pointti oli show-väkivallassa.
Dunga
05.05.2009 21:08:00
Poikkeuksia toki on, mutta suurin osa myllyistä on selvästi sitä, että halutaan näyttää kovalta jätkältä.

Suurin osa? Selvästi? Halutaan näyttää kovalta jätkältä? Joopajuu... en edes halua tietää miten päädyit tähän johtopäätökseen :/
inkognito
05.05.2009 21:08:58
Pienet rähinät ja nokkapokat ovat "syy-/seuraus"-tyylisesti luonnollinen osa peliä. Kyseessä on kuitenkin nopeatempoinen kontaktilaji ja tämän johdosta on täysin luonnollista, että tunteet välillä kiehuvat yli esimerkiksi maalinedustalla tapahtuvien rähinöiden muodossa. Toiselle tämä tuo sähköä viihteeseen ja toista tämä vain vituttaa, minkäs teet. Omasta mielestäni tappeleminen tappelemisen vuoksi ei kuulu jääkiekkoon, koska laji ei ole kuitenkaan nyrkkeily, mutta pienet tunteenpurkaukset nyt ovat ja tulevat olemaan osana lajia, halusimme sitä tai emme.

Entäpä sitten taklaukset? Jääkiekon sääntökirja määrittelee selkeästi sen, mikä on väärä ja mikä oikea taklaus. Väärällä taklauksella vastustaja saattaa pahimmassa tapauksessa loukkaantua, mutta juuri sen takia sääntökirja sen kieltääkin. Puhtaaseen "olka olkaa vasten"-taklaukseen ei sisälly ainakaan lähtökohtaisesti loukkaantumisriskiä, tosin tähän liittyy omalta osaltaan myös taklattavan vastuu. Taklauksiahan opetetaan kuitenkin ottamaan vastaan jo juniorisarjoissa. Itse olen sitä mieltä, että PUHTAAT taklaukset kuuluvat jääkiekkoon ehdottomasti, ja tästä tuntuu melkeinpä surkuhupaisalta edes keskustella. Kaukalopallo taitaa olla hyvä korvike sellaisille pelaajille/katsojille, joita ei taklailu kiinnosta.

Jokuhan nyt tietenkin otti nuo taklauksista seuranneet loukkaantumiset esille. Rapatessa roiskuu, vai miten se sanotaan. Urheilulajissa kuin urheilulajissa (myös siinä ringetessä) on olemassa loukkaantumisriski ja se on vain hyväksyttävä. Huomioikaa myös se, että pelaaja saattaa loukkaantua muissakin kuin taklaustilanteissa.
www.mikseri.net/sotaleski
laakeri
05.05.2009 21:09:16 (muokattu 05.05.2009 21:14:23)
Void: Suurin osa? Selvästi? Halutaan näyttää kovalta jätkältä? Joopajuu... en edes halua tietää miten päädyit tähän johtopäätökseen :/

No suuri osa sitten.

edit: en ole tosin seurannut lätkää vuosiin muuten kuin MM-kisojen aikaan, joten ajatus perustuu lähinnä johonkin vuosia sitten kehittämääni teoriaan
Mikael
05.05.2009 22:03:53

Void: En kommentoinut nyt tappeluita tms, vaan videota vastaavia nopeita kontaktitilanteita.

Sulla on näköjään selvä inttämiskanta, joten turha tästä on keskustella enempää.

Inttämiskanta jo kahden kommentin jälkeen? Mullahan on ihan selvä perustelu mun mielipiteelle: väkivalta on typerää ja tarpeetonta, sekä huono esimerkki. Sen lisäksi mulla on ainakin ratkaisuehdotus: tiukempi linja sekä kovemmat rangaistukset muutenkin kuin vain hetkellisellä pelistä poistamisella.

Se että vahinkoja sattuu on tietenkin olemassa oleva mahdollisuus, mutta se mihin pitäisi mielestäni puuttua on selkeästi vahingoittamistarkoituksessa tehdyt toimet.

Mikäli rangaistuskäytäntö olisi tiukempi sekä oikeudenmukaisempi, se varmasti vähentäisi varmasti myös jälkitilanteista aiheutuvia tappeluita koska A. tällöin pelaajat eivät kokisi enää niin tarpeelliseksi itse jakaa lisää oikeutta lyömällä ja B. koska oman käden oikeus johtaisi myös kovempiin rangaistuksiin.

Kerro mulle missä mielessä on lajin kannalta hyvä että väkivaltaisuuteen suhtaudutaan yliolkaisesti ja jopa kannustavasti. Zammyn nakkikiska-vertaus ei itseasiassa ole yhtään kaukaa haettu vertaus. Tai jos sun mielestä on niin millä perustein?

Mun mielestä sulla ei ole mitään hyviä perusteita sille että väkivaltaa pitäisi hyväksyä tai miksei kurinpitolinjaa pitäisi tiukentaa. Ainoastaan se että näin on aina ollut tai että se nyt vaan kuuluu lajin luonteeseen - mikä on mun mielestä todella surkea peruste. Jos joku käytäntö on huono lajin tai jopa yhteiskunnan kannalta se pitää muuttaa.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Mikael
05.05.2009 22:07:00

Sehän vain todistaa että asia ei ole ihan kohdillaan.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)