Aihe: Kaksikaulaiset bassot
1
Kaliju
04.05.2009 19:07:35 (muokattu 05.05.2009 09:20:49)
Mua on alkanu kiinnostamaan sellaset bassot joissa on kaks kaulaa, toinen basso ja toinen kitara. Mistä tämmösiä saa vai saako edes mistään uutena? (pitää olla alle 700€) Ja mulla on toinenki kysymys: Käytetäänkö 2 kaulasilla bassoilla kahta vahvistinta yhtäaikaa vai pitääkö se aina välillä vaihtaa? Edit: saa olla käytetty mutta ei huonokuntoinen
Mange
04.05.2009 19:35:07 (muokattu 04.05.2009 19:36:20)
Kaliju: Mua on alkanu kiinnostamaan sellaset bassot joissa on kaks kaulaa, toinen basso ja toinen kitara. Mistä tämmösiä saa vai saako edes mistään uutena? (pitää olla alle 700€) Ja mulla on toinenki kysymys: Käytetäänkö 2 kaulasilla bassoilla kahta vahvistinta yhtäaikaa vai pitääkö se aina välillä vaihtaa?

Epäilen vahvasti ettet sellaista löydä, ei ainakaan tuohon hintaan. Mihin sellaista edes tarvitsisit?

Halvin ratkaisu olisi varmaan ostaa sähköbasso ja sähkökitara, sahata toisesta pois rungon alaosa ja toisesta yläosa, ja liimata ne yhteen. :-)

E: en tunne ensimmäistäkään kitaristia tai basista, joka edes omista 2-kaulaiset instrumentit, taitaa olla aika harvinaisia.
2541
04.05.2009 19:41:01

Mange: Epäilen vahvasti ettet sellaista löydä, ei ainakaan tuohon hintaan. Mihin sellaista edes tarvitsisit?

eBaysta löytyy mutama hintahaarukkaan sopiva:
http://instruments.shop.ebay.com/it … p;_odkw=double+neck&_osacat=619

Ja kyllähän tollaselle käyttöä keksis, esim. bänditreeneissä biisejä tehdessä ei tarvis aina napata kitaristin kitaraa näyttääkseen jonkun idean. Tai sitten bassopedaalit mukaan ja aletaan liikkua oikein progressiivisissa tunnelmissa.
Wradlin
04.05.2009 20:52:48
http://cgi.ebay.com/NEW-PRO-6-NECK- … 240%3A1318|301%3A0|293%3A1|294%3A50

Tosta vielä pari ekstrakaulaa kaupanpäälle.

Sori pitkä linkki.
Make Them Suffer
Kaliju
05.05.2009 09:11:59
Mange: Epäilen vahvasti ettet sellaista löydä, ei ainakaan tuohon hintaan. Mihin sellaista edes tarvitsisit?
No mää tarvisin semmosta banditreeneissä ettei tarvi kokoajan ottaa kitaristin kitaraa jos saa hyvän idean ja olis mukava jos vaikka mulla ja mun bändin soolokitaristilla olis sellaset kakskaulaset nii mää voisin soittaa välillä kitarasooloja ja soolokitaristi bassoa sen soolon ajan.
Mange
05.05.2009 09:50:26
Pyydän anteeksi jos kuulosti siltä että kyseenalaistin noitten hyödyllisyyttä, mielenkiinnosta kyselin mihin sellaisia tarvitsette.

Vaikuttaa kuitenkin vaikealta noitten käyttäminen käytännössä. Erillisiin vahvistimiin olisi varmaan pakko ajaa basso- ja kitarasignaalit, ja erilliset basso- ja kitaraoutputit kitaroissa olisi siksi hyvät. Sellaiset kyllä varmaan löytyykin niistä, mutten katsonut noita e-bay linkkejä tarkemmin...

Lisäksi noissa kitarabassoissa arveluttaa paino ja soittomukavuus.
balzary
05.05.2009 09:55:56

Mange: Vaikuttaa kuitenkin vaikealta noitten käyttäminen käytännössä. Erillisiin vahvistimiin olisi varmaan pakko ajaa basso- ja kitarasignaalit, ja erilliset basso- ja kitaraoutputit kitaroissa olisi siksi hyvät. Sellaiset kyllä varmaan löytyykin niistä, mutten katsonut noita e-bay linkkejä tarkemmin...

Itse oittelen mieluummin omien bassokamojen kautta kitarajututkin kuin treenikseltä löytyvien kitaravahvarien. Mun vahvari on tosin alunperin tarkoitettu kitarakäyttöön, mutta kaapit on bassolle tarkoitetut. Hyvältä kuulostaa joka tapauksessa, sama se mitä sinne tuuppaa menemään.
Mange
05.05.2009 10:00:40
VViltsu: http://cgi.ebay.com/NEW-PRO-6-NECK- … 240%3A1318|301%3A0|293%3A1|294%3A50

Tosta vielä pari ekstrakaulaa kaupanpäälle.

Sori pitkä linkki.

Oho. Miten tuota soitetaan, ja miksi siinä on kolme lähestulkoon identtistä kitarakaulaa?

Tykkään enemmän tästä:

http://guitarist4u.blogspot.com/2007/07/pat-metheny.html
Kelaa vähän alaspäin tuolla sivulla niin löytyy Pat Methenyn Picasso-kitaraa.
2541
05.05.2009 10:41:46

Mange: Oho. Miten tuota soitetaan, ja miksi siinä on kolme lähestulkoon identtistä kitarakaulaa?

Veikkaan, että tuon innoittajana on ollut Rick Nielsenin viisikaulainen Hamer. 12-kielinen, 3 kuusikielistä erilaisilla mikki- tai tallayhdistelmillä ja yksi nauhaton. Ja se kitara on alunperin ollut hyväntahtoinen kuitti kaksikaulaisten kanssa heiluville kitarasankareille.
Nazareth
05.05.2009 13:44:45
Onko tollasilla oikeasti jotain käyttöä vai onko ne vaan lerssinjatke?
At one hundred yards! Volley fire, present! Aim! Fire!
Rocco_Longfella
05.05.2009 15:04:11
Tuollaisella olisi hauska jamitella itsekseen looperin avulla.
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
MPU
05.05.2009 15:24:54
Nazareth: Onko tollasilla oikeasti jotain käyttöä vai onko ne vaan lerssinjatke?

Kuvittelepa triolla biisi, jossa yhtäkkiä tarvitaankin vain ja ainoastaan kahta kitaraa kitaran ja basson sijaan. Siinä esmes löytyy käyttöä. Niinkuin yllä jo todettu, siihen bassojalkiot mukaan ja ollaan jo aika syvällä progen pyörteissä!
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Teijo K.
05.05.2009 20:38:58

Nazareth: Onko tollasilla oikeasti jotain käyttöä vai onko ne vaan lerssinjatke?

Sama koskee kaikkia bassoja.
Aina saa kärsiä ja hävetä.
Ginga
06.05.2009 20:19:58
Nykymuodin mukaisesti kakskaulaista "bassoa" voisi soittaa siten, et toisella kädellä vetää bassot ja toisella kitarat ;).

Vähän niinkun Stickin (?) "basso-kitara" (leveä otelauta, basso ja kitara siinä omine skaaloineen yms.).
J.Hollström
06.05.2009 20:30:46 (muokattu 06.05.2009 21:43:50)
Muutamilla basisteilla on tota näkynyt käytössä. Ainakin Genesiksen Mike Rutherfordilla ja Rushin Geddy Leellä.

http://www.getreadytorock.com/reviews2007/mike_rutherford1.jpg
http://userserve-ak.last.fm/serve/500/20242757/Rush.jpg
UncleZ
07.05.2009 17:55:59

Kyllä nuo kaks kaulaiset on ihan käyttökelpoisia, varsinkin kitara/basso tai 12/6 kieliset.

Soitin n. 10 vuotta sitten harjoitukset läpi 4/5 kielisellä bassolla, joka kaverilla oli musiikkiliikkeestä lainassa. Oli joku kustom peli, 4 kielinen oli jazzbasso mikityksellä ja 5 kielinen humbukkereilla. Laiskan miehen soittopeli, jos ei jaksa biisien välillä vaihtaa bassoa. Suurin ongelma oli paino, varsinkin kun sen kanssa alkoi liikkumaan, siinä basso vei miestä enemmän kuin päinvastoin.

Gibsonin Jimmy Page mallia kokeilin kans joskus 80-luvun alussa ja siittä muistan et soittajan pitää olla aikuinen mies eikä napero ja käsillä pitää olla ulottuvuutta.

Osta ihmeessä kakskaulanen, kyllä semmoiselle löytyy käyttöä ja biisien värkkäysestä tulee veikeää.
Kaliju
10.05.2009 10:24:56
Gibsonin Jimmy Page mallia kokeilin kans joskus 80-luvun alussa ja siittä muistan et soittajan pitää olla aikuinen mies eikä napero ja käsillä pitää olla ulottuvuutta.
Mää oon vasta 14v nii en tiiä yltääkö mun käsillä soittamaan semmosta. Just itekki huomasin että kakskaulaset on aika isoja. En ollu aiemmin miettiny asiaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)