Aihe: Presence boost?
1
harbapapa
03.05.2009 22:54:42

Pientä kulkijaa on välillä hämmästyttänyt tämä "presence boost" -mikeissä?

Ymmärrän kyllä sen, että tällä haetaan "valmiimpaa" soundia, mutta mitkä on tämän todelliset hyödyt. Onko se parempi, että tämä nosto tehdään kapselilla (?) tai mikin elektroniikalla, kuin että se tehtäisiin jälkikäteen esim. miksatessa? Eikö mikeissä voisi olla erillinen kytkin tälle boostille? Ihan höpöjuttuhan tämä ei voi olla, koska "huippumerkitkin" laittavat mikkeihinsä tämän boostin.

Olen vielä amatööri, mutta olen nuomannut näissä mikeissä ongelman juuri miksausvaiheessa. Jos yläpäätä yrittää eq:lla nostaa, muuttuu niiden ääni helposti kihiseväksi ja ohueksi. Jos tälläisen tekee neutraalille mikille, säilyy tulos siistinä ja tavallaan luonnollisena vaikka sinne iskee useankin desibelin.

Vai onko tämä ongelma vain kiinalaisissa presence boost mikeissä? Kuinka esim. Neumann TLM 103 tai vastaava käyttäytyy eq:ssa?

Olisiko ajatuksia..
harbapapa
04.05.2009 23:34:29

kivi: Tietysti mitä aikaisemmin saadaan poistettuja turhia taajuuksia (alapääleikkuri) tai korostettua haluttuja taajuuksia (esim just ylämiddlen presence boost), sitä vähemmän turhaa kamaa menee balansointimuuntajaan, mikrofonietuvahvistimeen, pöydän sisääntuloon, inserttipisteeseen kytkettyyn inline-kompressoriin ym. ja sitä "tehokkaammin" ne toimivat.

Kiitos! Eli mitä aikaisemmin soundit saadaan kohdalleen, sitä parempi. Samaa ajaa varmaan tuo kehtoripustimen käyttö. Ei tule turhaa kuormaa koko signaaliketjuun. Vanhoja kuvia katsellessa muuten huomaa ettei "ennen vanhaan" paljon noita ripustimia ollut, vai oliko? (esim. vanhemmat C414 -mallit) Ihan tosi vanhat mikit taisi olla jousilla kehässä kiinni.

Sen verran korjausta tuohon yläpään nostamiseen miksatessa, eli toki olen huomannut että presence boost mikeillä ei tietenkään yläpäätä tarvi enää nostella - hyvä niin... (ei tuo yläpään nosto tietysti mikään itsetarkoitus ole - joskus se auttaa).

Kysynpä vielä teiltä ammattilaisilta, että onko nykyään vielä mahdollisuuksia kunnon studiotyöhön, jossa tuo soundi haetaan mikrofonivalinnoilla jne... Tietysti ammattilaisella täytyy monet tuollaiset jutut olla jo selkärangassa. Eli kysymyksen voisi esittää toisin: tarvitaanko tuota selkärankaa vielä? Pääsekö ammattilainen vielä loistamaan. Tuo Tapeop -lehti kertoo näistä paljon, mutta onko se jäämässä marginaaliksi musiikkimaailmassa?
anapena
05.05.2009 00:03:48
Kyllä mun mielestä Suomesta löytyy korkeamman tason studio-osaamista, ja usein siitä on hyötyä. Tosin se ei itsessään takaa hyvää loppua. Onko hyvä loppu sitten myyntitilastojen hetken huippu vai aikaa kestävä matalamman profiilin kipale?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)