Aihe: Vinkkejä BASISTIbändille?
1
trunkki
02.05.2009 12:29:35
Päätettiin kavereiden kanssa hetken hätiköityämme perustaa bassobändin, jossa rumpali ja kolme basistia. Onko vinkkejä miten basistien kannattaa soittaa? Pliis aivan vakavia vinkkejä, eikä vinetysvastauksia mutta arvostan jokaista joka jotakin vastaa. :) Kiitos!
"..the chastisement of our peace was upon him; and with His stripes we are healed." Isaiah 53:5
Teijo K.
02.05.2009 12:31:46

trunkki: Päätettiin kavereiden kanssa hetken hätiköityämme perustaa bassobändin, jossa rumpali ja kolme basistia. Onko vinkkejä miten basistien kannattaa soittaa? Pliis aivan vakavia vinkkejä, eikä vinetysvastauksia mutta arvostan jokaista joka jotakin vastaa. :) Kiitos!

Mulla oli tommonen hyvin vähän aikaa joskus ysärin alussa. Hupiin. Jaettiin se soitettava silleen perusjuttuihin ja soolompaan kamaan. Hauskaa mutta musiikillisesti tuloksetonta puuhaa.
Aina saa kärsiä ja hävetä.
Jooba
02.05.2009 13:18:21
Jätkät kävi kattoo varmaankin sen Miller, Wooten & Clark jutun? =D Niinkun vinkistä voi jo päätellä, niistä vaan mallia. Youtube käyttöön ja levyjen ja DVD:een ostoon vaan. Ja niinkun edellä oleva mainitsikin, muut soittaa komppia ja yksi aina jotain sooloilee.

Yhdellä voisi olla joku perus tumputtelu menossa, toinen tekee jotain mausteita ja yksi vetää kevyttä sooloa/melodiaa. Noilla sitä lähtee ainakin alkuun. Ei kannata sitten jähmettyä vaan tuohon kaavaan tai mihin muuhunkaan. Pari biisiä tuollein ja sitten jotain muuta kuvioihin. Kyllä työ keksitte, koska tuollainen kokoonpano on antaa aika lailla vapaat kädet. Kunhan kaikki ei vedä sooloa! =)
T.Nick
02.05.2009 13:57:39
Voisin kuvitella että vaatii vähän jotain pedalboardia ja erihenkisiä bassoja että toimii. Eli ehkä niin, että pidemmän päälle kolme presaria konservatiivisilla soundeil menee mussuseks ku mutsin pillu, vaik miten jakais tontteja.
Kipu lisää kiimaa
_teemu_
02.05.2009 14:36:30

...konservatiivisilla soundeil menee mussuseks ku mutsin pillu...

HaHA hajosin, plussaa ehottomasti !

Ja itse asiaan: sen lisäksi, että jakaa tontteja jne.. ni erityyppiset bassot on tärkeä juttu ja sitten melodioihin vois kehitellä ihan harmonioita tukemaan sitä perus-melodiaa. Ja myös erityyliset ostinatot alhaalta tahi ylhäältä soittaessa toimivat varmasti.
Mange
02.05.2009 19:15:09
Heh... Täytyy vissin tässä päättää kuka on basso-basisti, komppi-basisti ja soolo-basisti.

- Bassobasisti soittaa perusbassolinjat. Voisi olla 5-kielinen basso tai nelonen BEAD-virityksessä.

- Komppibasisti voisi soittaa 5 tai 6-kielisellä, viritetty (B)EADGC. Silloin pääsee vaivattomammin soittamaan sointuja ja muuta.

- Soolobasisti vetäisi melodiat 6-kielisellä, tai sitten laittaa 4-kieliseen bassoon ohuemmat kielet ja laittaa ADGC-viritykseen.

Varmaan hauskaa puuhaa tuo olisi, mutta uskon että kyseisellä kokoonpanolla voi olla pikkasen vaikeaa saada keikkoja.... ;-)

Tätä kirjoittaessa tuli mieleen house/diskobiisin (?) jonka tein pilke silmäkulmassa kerran vain kokeillakseen montako bassoraitaa voidaan vielä suht onnistuneesti laittaa päällekkäin. Neljä sai riittää (kaikki nelikielisillä) vaikka vielä jotain varmaan olisi mahtunut sinne. Siihen mahtui kuitenkin kolme kitarakanavaa myös. Tässä kyseinen biisi: http://maihinnousu.net/s/?song_id=3443
Kallekorvola
03.05.2009 02:41:48
se vaatii vähän sovittamista, niin soiton kuin soundienkin suhteen... Taajuuskaistat tiukasti jakoon ja soundit selkeiksi (botnea pitää kaikkien karsia) niin kyllä se siitä...

Mä oon joskus värkkäilly tollasia "bassoteoksia" himassa nauhotellessa, ja oon saanu kahdeksankin bassoa sopimaan samaan "biisiin" enemmälti soundin muhjuuntumatta...

Kokeilemalla...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)