Aihe: Kaksi särkynyttä vahvistinta - pedaali syypää?
1
Ronin
01.05.2009 01:48:46
Moi,

olen aivan käsi raudan kanssa, joten toivon että osaatte auttaa. Tapahtui semmoista jännää, että soitin Fenderilläni, joka oli yhdistetty Zoom g7.1ut -pedaalin kautta Valvekingin Peavey 212 -vahvistimeen, kunnes vahvari sanoi räts räts. Vahvistin toimi tämän jälkeen vielä hetken normaalisti, mutta sitten alkoi pitää mieletöntä rätisevää kohinaa aina, kun sillä yritti soittaa. Olin käyttänyt vääriä impendansseja vahvistimen kanssa, ja tällä voi hyvinkin olla jotakin tekemistä asian kanssa. Olin oikeastaan varma siitä, kunnes toiselle vahvistimelle, jonka kanssa käytin samaa pedaalia, kävi aivan samalla tavalla. Tämä toinen vahvistin taas ei anna mahdollisuutta muokata impendansseja, joten en usko, että kyse on siitä. Kummastakaan ei ilmeisesti pamahtanut sulake, molemmat alkoivat pitää voimakasta rätinäkohinaa. Onko siis millään muotoa mahdollista, että pedaali aiheuttaa tällaista?

Kummankin vahvistimen kanssa soittaessa oli kulunut yhteensä useita tunteja (10+) ennen kuin mitään erikoista ilmeni.

Ainoa, mikä oikeastaan yhdistää näitä vahvareita, on oireet ja se, että olen käyttänyt samaa pedaalia niiden kanssa.

Pitäisikö viedä asiantuntijalle tai musiikkiliikkeeseen vahvarit ja pedaali ja kysyä, missä vika?
pekurides
01.05.2009 02:20:23 (muokattu 01.05.2009 02:22:24)

Olet siis soittanut tämän jälkeen ilman sitä spedeä näillä vaffareilla ja todennut että ei kuulu mitään?

periaatteessa mikään pedaaliviritys ennen inputtia ei pitäisi pystyä mitenkään sotkemaan vaffaria ellei mitään 230V rupia puskemaan valtakunnan verkosta.

...niin oletko tarkastanut että kumpi nyt skeidana vahvistin vai se etuhärpäke?

Väärät impedansit voivat aiheutaa päätemuuntajan kärähtämisen, mutta se että sama homma kumallakin viittaa kyllä sen etusperkeleen häiriöön.
Tunteella päin vittua.
Ronin
01.05.2009 02:55:56
Niin siis olen tosiaan vahvareilla yrittänyt soittaa ilman pedaalia ja eri kitaroilla ja eri asetuksilla, mutta karmea rätinä vain käy.

Sitähän minäkin ihmettelin, että kun pedaaliin tulee virta 15V muuntajan kautta, niin miten ihmeessä se voisi olla mahdollista. Mutta kun on kaksi eri vahvistinta samassa kunnossa niin lyhyellä aikavälillä, vähän kyllä mietityttää.
pekurides
01.05.2009 11:54:21

ettei vaan olisi piuhassa vika? :=)
Tunteella päin vittua.
htm
01.05.2009 12:17:31 (muokattu 01.05.2009 12:24:03)

Tarkistappa yleismittarilla, millainen jännite zoomin ulostulossa on. Jos ulostulon konkan luona on häikkää ja muuntajan +15V DC-jännite vuotaa vahvarin inputtiin, voisi kuvaamaasi vahinkoa tosiaan syntyä.

Edit: Vielä samma på finska. Zoomiin virrat päälleja skebajohto outputiin. Yleismittarin punainen johdin piuhan kärkeen ja musta siihen pidempään runko-osaan. Mittarin vaslintakiekko jännitealueelle (V), jos niitä on useita, niin siihen 20V:lle.
lavaamo
01.05.2009 12:17:38
Toi VK212 on combo, onko nyt mallit sekaisin, vai mikä?

Jos tolla Valveking combolla soittelet ilman lisäkaappia, on aivan sama mitkä ne impedanssit siellä on.
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
Ronin
01.05.2009 15:07:05
On kokeiltu eri piuhoja. Vahvistimet ovat ehdottomasti rikki. En muista toisen vahvistimen merkkiä tai mallia, koska se ei ollut omani.

Toi VK212 on combo, onko nyt mallit sekaisin, vai mikä?

Jos tolla Valveking combolla soittelet ilman lisäkaappia, on aivan sama mitkä ne impedanssit siellä on.

Anteeksi mitä? Nyt meni aivan ohi. Soittaminen siis tapahtui niin, että kitara kiinni pedaalissa, pedaali vahvarissa ja vahvarin omilla kaiuttimilla metelöinti aikaiseksi. Mitään ylimääräisiä monitoreja tai kaappeja ei ollut.
Pluto
01.05.2009 15:44:27
Olin käyttänyt vääriä impendansseja vahvistimen kanssa, ja tällä voi hyvinkin olla jotakin tekemistä asian kanssa. Olin oikeastaan varma siitä, kunnes toiselle vahvistimelle, jonka kanssa käytin samaa pedaalia, kävi aivan samalla tavalla. Tämä toinen vahvistin taas ei anna mahdollisuutta muokata impendansseja, joten en usko, että kyse on siitä.

Miten sä käytät väärää impedanssia? Miten ValveKingissä on mahdollisuus muokata inputin impedanssia?
Dillon, you son of a bitch!
Antti1
01.05.2009 15:45:06
Pluto: Miten sä käytät väärää impedanssia? Miten ValveKingissä on mahdollisuus muokata inputin impedanssia?

Kaiutinlähdön impedanssit, ne saa valittua kytkimellä.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
Pluto
01.05.2009 16:48:59
Antti1: Kaiutinlähdön impedanssit, ne saa valittua kytkimellä.

No sitä mäkin ajattelin, mutta aloitusviesti vähän hämäsi.
Dillon, you son of a bitch!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)