Aihe: 'Pehmeät' teräskielet akustiseen kitaraan
1
wedevirtanen
29.04.2009 09:36:06
Akustisen kitaran teräskielet, ollen kovia ja rosoisia pinnaltaan, vahingoittavat monesti kynsiä. Jos soittelee sekä teräskielistä, että nylonkielistä kynsin, niin tämä on ongelma. Nimittäin jos kynsien kulma kieliin nähden on hieman vinossa, kuten se usein ainakin minulla on, niin kynsi lohkee helposti soitettaessa teräskielisellä sormin (kynsin).

Muistan lukeneeni taannoin kielistä, jotka olisivat lähes nylonkielien veroisia mukavuudeltaan, etenkin soittaa kynsin. Olen unohtanut kielten merkin. Onko tietoa teräskielistä, jotka olisivat nimenomaan suunniteltu em. asioita silmälläpitäen. Entä nylonkielet, löytyykö sellaisia, jotka on suunniteltu nimenomaan teräskielisille kitaroille?

Minulla on Baby-Taylor kitara, johon on vaihdettu nylonkielet (niissä on teräskielen tyyppiset pallukat kielten päissä), ja sointi on mielestäni melko hyvä ja soitettavuus erinomainen.

PS. Käytän myös sähkökitaraa, varsinkin yöaikaan ja tuntuu, että näissä kielissä ei ole tätä ongelmaa. Yksi asia, joka siihen vaikuttaa on se, että sähkökitaran kielet eivät ole niin rosoisia kuin esim. akustisen pronssikielet ja monet muutkin mallit.

Jos esim ajattelisi hakea akustiseen teräskielet, jotka ovat sileämpiä kuin yleensä, niin vaikuttaneeko paljonkin sointiin ja onko kokemuksia tällaisista malleista?
Peace and love brothers and sisters!
hidaskäsi
29.04.2009 18:21:28
En ole kuullut, että mitään kieltä mainostettaisiin ns. "pehmeänä". Lähimmäksi sitä voisivat olla Elixirin-kielet. Niissä on goretex-pinnoite estämässä lian ja rasvan jäämistä punosten väliin. Kieli pysyy täten ainakin n. kolme kertaa pidempään soivanana ja nyt kun kysyit, niin voi olla, että se on vähän "pehmeämpi" kun siellä punosten välissä on pienempi rako kynsien tarttua. Jos kokeilet, niin koeta Nanoweb/ Phospor-Bronze, ovat mielestäni soivimmat.
kimizu
30.04.2009 08:25:51
wedevirtanen:Myöskin olen ajatellut vitamiinien vaikutusta kynsiin. Voivat vahvistaa kynttä.

Proteiini vahvistaa kynsiä. Hae luontaistuotekaupasta urheilijoille tarkoitettua proteiinia ja vedä sitä (ohjeen mukaan) pari satsia päivässä, niin huomaat muutamassa viikossa kun kynnet alkavat kasvaa ja vahvistua aivan uudella tavalla.

Toimii myös ateriankorvikkeena jos haluat tarkkailla painoasi samalla :)
Timing stinks but cheerfully winks...
juntti83
30.04.2009 09:45:42
Kalciumi vahvistaa myöskin kynsiä...maitokauppaan siis. Oletko koittanut silk&steel kieliä, omasta mielestä voisi kieliä kuvailla "pehmeä" sanalla...
Frisking the Whiskers...
wedevirtanen
30.04.2009 16:06:25
juntti83: Kalciumi vahvistaa myöskin kynsiä...maitokauppaan siis. Oletko koittanut silk&steel kieliä, omasta mielestä voisi kieliä kuvailla "pehmeä" sanalla...

Joskus olen koittanut näitä Silk&Steelejä, mutta en muista millaiset ne oikeastaan olivat. Baby-Taylorissa on nyt sellaiset nyloinkielet, joissa on teräskielityyppinen pallukka kielen päässä, jotta ne pysyisivät kolossaan.

Siis nyt luontaistuotekauppaan ja hormoneja sekä kalsiumia koneeseen myös. Jep, kiitos!
Peace and love brothers and sisters!
Veikko
30.04.2009 19:18:40
Silk & steel -kielet mullakin tuli mieleen. Niitä voi sanoa mielestäni jo pehmeiksi.
Selvinpäin ateisti, krapulassa hindu
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)