Aihe: Kitaraprojekti: Modattu Randy Rhoads
1 2 3 4
op76
28.04.2009 20:10:49
Tekaisin nyt vielä kolmosvedoksen. Tämä on 30 sekunnin pikamuunnelma warriorista, mutta vaikuttais myös kehityskelpoiselle:

http://www.tormen.org/skitta/Oma3.jpg

Tässä täyttyy nyt ne mun neljä kriteeriä täydellisestä kitarasta, jotka ei tietääkseni täyty missään valmiissa mallissa:

1. Hyvä soittaa seisaaltaan
2. Hyvä soittaa istaaltaan
3. Hyvä soittaa istualtaan, kitara pystyssä
4. Näyttää hyvälle
darkus
28.04.2009 21:06:17
Toi on siisti, tee tollanen.
Be the devils own, Lucifer`s my name!
op76
28.04.2009 22:04:00 (muokattu 28.04.2009 22:04:55)
Entäs tämä sitten. Ladies and gentlemen, meet Kelly Rhoads:

http://www.tormen.org/skitta/kellyrhoads.jpg
olex_tur
29.04.2009 08:31:52

Luulin et toi kelly rhoads on joku Britney nro3 artisti XD

Ei kait, se on hyvän näköinen toi Kelly Rhoads... Näyttää tosi hyvälle.
tein itte......nou roblem www.myspace.com/karkaasuband
Zon
29.04.2009 10:51:47
op76: Entäs tämä sitten. Ladies and gentlemen, meet Kelly Rhoads:

http://www.tormen.org/skitta/kellyrhoads.jpg

Laitpa googleen hakuun kelly star.
Jackson on ainakin valmistanut sellaista keppiä.
Juurikin Kellyn ja Rhoadsin ristisiitos.
Em mie tiijä, mie oon maalta. Tiluttaisin jos osaisin, nyt mie teen polttopuita.
op76
02.05.2009 09:08:00 (muokattu 02.05.2009 09:23:05)
Oon tässä odotellessa tehny tuohon mun vanhaan kitaraprojektiin perän. Malli on tietenki KR =)) Tuleepahan nyt testailtua, että miltäs tuntuu pitää sitä sylissä jne.

Tuossa vanhassa kitarassa on vaan tuo lapa ihan prkleen ruma. Uskaltaako sen sahata raakasti poikki, ja jatkaa ihan vaan suoralla liimasaumalla, vai pitääkö siihen jyrsiä joku lohenpyrstöliitos tai vastaava, että kestää? Laskeskelin, että ohuimpien H ja E-kielten virittimet tulisivat tuohon uuteen osaan, eli ei kait kovin paha. Jos tekis leikkauksen vielä siten, että tulee sitä liimapintaa mahdollisimman paljon. Tuossa on vielä lapakulmaakin, eli se kait mun järjen mukaan vähentää rasitusta.

Edit:

Ja paria ongelmaa olen tässä etukäteen miettinyt. Eli miten porataan johdon reikä jakilta tuonne potikoille? Jakkihan tulee tuonne takayläsakaraan.

Onko jossain ohjetta noiden reunojen viistämisen/pyöristämisen tekemiseen?
Antti1
02.05.2009 11:32:00
op76: Eli miten porataan johdon reikä jakilta tuonne potikoille? Jakkihan tulee tuonne takayläsakaraan.

Pitkä poranterä, malttia. Sitten poraat vaikka tallamikin koloon, teet sinne jyrsimellä pienen johtokourun takareunaan ja jakilta poraat tallamikin kolon toiseen reunaan. Näin mä sen tein.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
op76
07.05.2009 20:21:51
Nyt tulikin sitte iso ongelma. Mistään ei saa tarpeeksi pitkää jyrsinterää, että sais kaikki kolot tehtyä. Itseasiassa tuolla ei saa "mitään" tehtyä, ku sillä pääsee vain 11 milliin. Kun ottaa MDF-muotin pois, pääsee 17 milliin, mutta sitten jää kolmen millin huullos reunaan (kopiolevyn takia), eikä tuokaan vielä riitä. Elektroniikkaosastolle pitää olla vähintään 38mm, ja kaulallekkin 18 mm (18,4mm tarkalleen).

Mitä nyt?
MPU
07.05.2009 20:49:42
Saa niitä pitkiä teriä. Googlella hakua vaan. Täällä Kouvolassa Poratuuli on hommannut vaikka minkälaisia teriä.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
op76
07.05.2009 20:52:29
No sais tännekin tilaamalla yli sadan euron terän...onpa järkeä kolmen kympin biltemaJYRSIJÄÄN. Jos jollaki on toimiva ja kohtuu edullinen terä, niin tarjoudun sen ostamaan uushankintahinnalla.
MPU
07.05.2009 22:09:01
Ota terää enemmän ulos istukasta kun ajat syvemmälle.
Marko
Antti1
07.05.2009 22:17:02
MPU: Ota terää enemmän ulos istukasta kun ajat syvemmälle.
Marko

Samalla lienee syytä ottaa entistä vähemmän kerrallaan puuta pois, kun ajelee terä enempi ulkona. Sellainen hyvä nyrkkisääntö noissa on yleensä ollut, että vähintään 1/3 pitää jäädä varresta kiinni. Riippuu toki terästäkin, mutta kyllä ne kohtuullisissa määrin on melko samankaltaisia.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
op76
08.05.2009 08:19:14
Eipä se taida piisata sittenkään. Sitä on vedetty jo nyt ulos jonkin verran. Ehkä tuolla sais jo kaulataskun ja kaikki muutkin kolot tehtyä, mutta elektroniikan koloa ei lähellekkään. Lisäksi sinne jää tosiaan se noin 3 millin huullos, paitsi jos uskaltaa vapaalla kädellä vetää.
MPU
08.05.2009 08:39:56
Erikoisterät maksavat erikoisen hinnan. Jos sitä ei ole valmis maksamaan, jääpi se erikoinen homma tekemättä. Niin se vaan menee. Jos löydät pitkän 8mm terän 8mm varrella (itse löysin jostain työkalukaupasta, en muista mistä) voit ajaa niin, että terän varsi kulkee jo jyrsityn kolon reunaa pitkin. Näin sitä pykälää ei tule. Tai hommaat 16mm pitkän terän ja siihen 16mm ulkomitalla olevan laakerin varteen niin voit ajaa samalla tavalla valmis reuna ohjurina.
Marko
Palezu
09.05.2009 08:42:20
Hei, toihan on ihan siistin näkönen toi sun suunitelmas :). Tuohon jyrsinongelmaan, mää sahasin oman kitarani levystä ihan vaan pistosahalla. Ensin vaan pahvimalli, sitte piirretään muoto levylle ja raakasti vaan sahaa silleen että jää aina 3-5 mm ylimäärästä puuta sen kynäviivan ja sahauslinjan väliin. Sitten vaan nauhahiomakoneella hioo huolellisesti siihen kynäviivaan.
op76
09.05.2009 09:53:51
Tämä jyrsinongelma ratkesi siten, että lainaan tutulta puusepältä sopivaa terää. Pitäis alkaa väsäilemään tarkat muotit jyrsintöjä varten. Vielä kun keksis, missä käyn höyläämässä tuon bodyn suoraksi. Tuolla puusepälläkin on höylästä moottori kärähtänyt. Pitää varmaan ottaa varovasti nauhahiomakoneella.
pekurides
10.05.2009 04:10:19

op76: S

Yritin koko aamupäivän kahlata läpi noita nettipuljuja, vaan ei kellään ole 24-nauhaista kaulaa myynnissä. Yks löyty, mutta se oli through-mallia, ja hintaa tuon mun jaskan verran. Muuten voisin vaikka maksaakin, mutta siinäki oli sitten vaan nuo hemmetin pisteet. Olis edes blockit, tai ihan mitä muuta tahansa.
.

Nii.. mikset samantien tekisi sitä neck-thru-boby mallia?

Helpottuisi hommakin jonkin verran kun pelkät siivet tarvisi enää väsätä?

se ei luulisi kauhia homma olla väkertää vaika blokit dottien päälle?
Tunteella päin vittua.
op76
10.05.2009 19:54:08
Homma on jo niin pitkällä menossa, että tämä menee nyt näin. Tiistaina meen tekemään kolot, ja sitten hionta. Yritin saada maalarin ens viikonlopulle, mutta eipä tuo ole vielä suostunut.

Mulla ei oo tapana jäädä turhia jahkailemaan. Talonrakennuski alko pari kuukautta sen jälkeen, ku tein päätöksen, että se rakennetaan. Tuo toinen aihiohan oli tavallaan "through" mallia, eli siitä oli entinen perä sahattu mikkikolojen reunoja myöten irti. Siihenki on tulossa osaa, ja sen perä on jo liimattu paikoilleen.

Otetaan seuraava kitara sitte joskus, ja veistetään vaikka yhdestä puusta =)
op76
11.05.2009 15:13:37 (muokattu 11.05.2009 17:03:57)
Millä saan floikan kiinnituspulttien holkit pois? Ja saako ne vielä uudestaan kiinni siihen uuteen?

Edit: Lähti näköjään "nostamalla". Oli vaan aavistuksen tiukka.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)