![]() 18.12.2008 19:38:29 | |
---|---|
Viritetäänkö bassoa siis jollain tietyllä virittimellä, vai kelpaako ihan kitaran viritin? Kitaran viritin toimii myös bassolla. Orggis tuhkis. | |
![]() 30.12.2008 20:53:18 | |
moron! Ostin tuossa juuri torilta Fenderin Highway one Jazz Basson. Neljä vuotta vanha. Soittotuntuma oli pienoinen pettymys, kun kätöseeni sen sain, matkahuollosta kun tilasin sikana säkissä. Slap-tuntuma hassu ja saundi tuhnu. Potikat veteli viimesiään... Noh, potikat menee vaihtoon... mutta toi tatsi... Tuntuu vaan hassulta, kun tää edellinen Squierin P-Bass tuntuu 100-kertaa timmimmältä soitella.. :-( Tuos on ilmeisesti tehdaskielet, joissa on nuo kangaspunokset päissä. Ne mitä ilmeisimmin haittaa pomputtelua? Äkkiseltään kielet tuntu olevan myös vähän korkealla. No, kielet saan kyl vaihdettua ja korkeuden säädettyä, mutta minkähän vahvuset kielet tohon asentaisi? -kiitos | |
![]() 30.12.2008 21:48:21 | |
moron! Ostin tuossa juuri torilta Fenderin Highway one Jazz Basson. Neljä vuotta vanha. Soittotuntuma oli pienoinen pettymys, kun kätöseeni sen sain, matkahuollosta kun tilasin sikana säkissä. Slap-tuntuma hassu ja saundi tuhnu. Potikat veteli viimesiään... Noh, potikat menee vaihtoon... mutta toi tatsi... Tuntuu vaan hassulta, kun tää edellinen Squierin P-Bass tuntuu 100-kertaa timmimmältä soitella.. :-( Tuos on ilmeisesti tehdaskielet, joissa on nuo kangaspunokset päissä. Ne mitä ilmeisimmin haittaa pomputtelua? Äkkiseltään kielet tuntu olevan myös vähän korkealla. No, kielet saan kyl vaihdettua ja korkeuden säädettyä, mutta minkähän vahvuset kielet tohon asentaisi? -kiitos Jos vakiovireessä vedät, 105-45 tai 100-40. Ohkaisemmat on kivemmat släpätä. Ja punokset ei mun tietääkseni vaikuta mitenkään basson ääneen. Monet bassot on säätämättömänä aivan karmeita pelejä. Viimeksi tänään soittelin Kuopion DLX-musiikissa hyvin säädettyä presaria ja vituralleen säädettyä presaria. Ero oli kuin yöllä ja päivällä. Molemmat ihan hinnakkaita pelejä kuitenkin. Kaikki = paskaa. Paitsi kusi. | |
![]() 30.12.2008 23:33:09 | |
Jos vakiovireessä vedät, 105-45 tai 100-40. Ohkaisemmat on kivemmat släpätä. Ja punokset ei mun tietääkseni vaikuta mitenkään basson ääneen. Monet bassot on säätämättömänä aivan karmeita pelejä. Viimeksi tänään soittelin Kuopion DLX-musiikissa hyvin säädettyä presaria ja vituralleen säädettyä presaria. Ero oli kuin yöllä ja päivällä. Molemmat ihan hinnakkaita pelejä kuitenkin. Okei, äkkiseltään arvioiden nuo kiinniolevat kielet näyttää aika paksuilta. Vakiovireessä juu, toi 100-40 on sit varmaan passeli, en oikeen näe mitään syytä pitää vahvoja kieliä. nojoo, ainakin kielet oli 17.nauhalta mitattuna n. 4-5mm korkealla... -kiitos | |
![]() 31.12.2008 00:00:02 | |
Okei, äkkiseltään arvioiden nuo kiinniolevat kielet näyttää aika paksuilta. Vakiovireessä juu, toi 100-40 on sit varmaan passeli, en oikeen näe mitään syytä pitää vahvoja kieliä. nojoo, ainakin kielet oli 17.nauhalta mitattuna n. 4-5mm korkealla... -kiitos Itsellänihän on 24. nauhalta mitattuna kielet n. 2,5-3mm korkeudella, että aikalailla noita kärsii vielä laskea :). Kaikki = paskaa. Paitsi kusi. | |
![]() 07.01.2009 03:12:24 (muokattu 09.01.2009 21:36:19) | |
E: tai no ääh ei mitään sittenkään, jotenkin tuurilla sainkin tuon kaulan taas hyväksi. I don't want to talk to you no more, you empty-headed animal food trough water! I fart in your general direction! Your mother was a hamster and your father smelt of elderberries! -Frenchman | |
![]() 13.02.2009 20:44:08 | |
Moikka, Ostin tossa pari kk sitten hiotut kielet. On olleet hyvät, mutta E-kielen laittamisen vähän mokasin, se meni vähän huonosti alunperinkin. Tänään laitoin sen paremmin ja poikkasin pikku biitin sieltä päästä pois, kaikki näyttää olevan ulkoapäin kunnossa, mutta kieli ei oikeen soi. Se soi alunperinkin hieman muita kieliä huonommin, mutta nyt se soi ainakin 50% hiljempaa kuin muut kielet. Lisäksi tatsi on aivan kamala. Oon kokeillut laittaa sen pariinkin kertaan uusiksi, korkeutta nostanu ja laskenu, mutta ei oikeen auta. Voiko kieli siis olla "rikki" eli pitäskö ostaa uus vai voiko tolle tehä jotain? Ulospäin ei näy minkään sortin vikaa. Kaularaudan säätöä en oo tosin vielä kokeillut... | |
![]() 14.02.2009 22:11:18 | |
Moikka, Ostin tossa pari kk sitten hiotut kielet. On olleet hyvät, mutta E-kielen laittamisen vähän mokasin, se meni vähän huonosti alunperinkin. Tänään laitoin sen paremmin ja poikkasin pikku biitin sieltä päästä pois, kaikki näyttää olevan ulkoapäin kunnossa, mutta kieli ei oikeen soi. Se soi alunperinkin hieman muita kieliä huonommin, mutta nyt se soi ainakin 50% hiljempaa kuin muut kielet. Lisäksi tatsi on aivan kamala. Oon kokeillut laittaa sen pariinkin kertaan uusiksi, korkeutta nostanu ja laskenu, mutta ei oikeen auta. Voiko kieli siis olla "rikki" eli pitäskö ostaa uus vai voiko tolle tehä jotain? Ulospäin ei näy minkään sortin vikaa. Kaularaudan säätöä en oo tosin vielä kokeillut... Kuulostais siltä, että sulla ei ole tarpeeksi kulmaa viritinkoneiston päässä kielen ja satulan välillä. Kannattaa jättää kielestä sellainen 8-10cm pätkä yli koneiston, jotta siihen tulee tarpeeksi kulmaa. Kivestä kirveltää kun kirveellä kivittää. | |
![]() 01.03.2009 13:27:12 | |
Kiitos hyvistä ohjeista nt on hyvä soittaa. Laiton E-kielen 2.6mm ja G-kielen 2.1 | |
![]() 10.03.2009 16:57:59 | |
Mitäs luulette tarviiko vaihtaa satulaa jos isken 125 kielen 130 tilalle? Ei ois oikeen varaa taas viiä huoltoon. | |
![]() 10.03.2009 17:02:38 | |
santeriha1990: Mitäs luulette tarviiko vaihtaa satulaa jos isken 125 kielen 130 tilalle? Ei ois oikeen varaa taas viiä huoltoon. Noin pienen muutoksen takia tuskin tarvitsee, jos satulan korkeus vaan on sopiva. Itse olen pitänyt samassa satulassa kieliä paksuusvälillä 100-115 ja ongelmia ei ainakaan itsellä ollut. Kivestä kirveltää kun kirveellä kivittää. | |
![]() 13.03.2009 15:53:11 | |
Hei. Olen vielä aloittelija, mutta minua vaivaa tämä asia. Ostin basson ja nyt kun painan kielen (samalla kun soitan, esim nopeaa kohtaa) alas se särisee hetken, mutta sitten asettuu paikoilleen. Tätä käy lähinnä E-kielelle ja korostuu mitä korkeemmalle kaulassa mennään... Miten pitäisi lähteä huoltamaan? Vai onko kenties soittotaidossani vika? | |
![]() 15.03.2009 15:03:36 | |
Sheikki: Hei. Olen vielä aloittelija, mutta minua vaivaa tämä asia. Ostin basson ja nyt kun painan kielen (samalla kun soitan, esim nopeaa kohtaa) alas se särisee hetken, mutta sitten asettuu paikoilleen. Tätä käy lähinnä E-kielelle ja korostuu mitä korkeemmalle kaulassa mennään... Miten pitäisi lähteä huoltamaan? Vai onko kenties soittotaidossani vika? Tsekkaa kielten korkeus. Jos kielet on todella matalalla ja kaulassa liikaa relieffiä, on sillä vähän tuollainen vaikutus. Tuo on tavallaan myös normaalia, eikä yleensä kuulu vahvarista läpi. Kokeile vääntää tone kokonaan auki ja soitella, jos vahvistetussa äänessä ei särinää kuulu, ei välttämättä asialle tarvitse tehdä mitään. Kivestä kirveltää kun kirveellä kivittää. | |
![]() 15.03.2009 18:46:28 | |
Sääsin kielten korkeutta. Hieman ylöspäin. Ääni väheni huomattavasti. Pistin basson kiinni vahvistimeen ja soitin, ei kuulunut kolinaa. Nauhoittaessa soittoani kuulin pientä kolinaa, mutta se saattaa johtua siitä, että vahvistin oli liian hiljaa ja basso liian lähellä mikkiä joten se otti bassosta äänet. Kiitos kuitenkin, häiriö on vähentynyt. | |
![]() 12.04.2009 01:05:51 (muokattu 12.04.2009 13:17:51) | |
Saakos noita jatsarin magneetteja laskettua jotenkin sinne muovikuoren suojaan? Kyseessä on siis fenkun American Series S1 jatsari ja nuo magneetit aika ikävästi ottavat napsua kielistä. Vai pitääkö vaan laskea mikkejä entisestään tai teipata nuo magneetit piiloon? Ja mikässe sellainen suhteellisen pätevä mikkien korkeus olisi jatsarissa? www.myspace.com/janesawband | |
![]() 12.04.2009 19:07:46 | |
kingnothing: Saakos noita jatsarin magneetteja laskettua jotenkin sinne muovikuoren suojaan? Kyseessä on siis fenkun American Series S1 jatsari ja nuo magneetit aika ikävästi ottavat napsua kielistä. Vai pitääkö vaan laskea mikkejä entisestään tai teipata nuo magneetit piiloon? Ja mikässe sellainen suhteellisen pätevä mikkien korkeus olisi jatsarissa? Lasket vaan koko mikkejä suoraan. Itselle ei ainakaan ole vielä koskaan tullut tarvetta laskea tallapaloja erikseen. Suhteellisen pätevä korkeus on mun mielestä se, ettei kielet napsu napapaloihin kummastakaan mikistä ja keskinäinen balanssi on suht. sama. Toki tähän ei ole olemassa oikeaa ja väärää vaihtoehtoa, warresta nykäisin mikit melkein niin alas kuin järkevästi meni ja sitten säädin vain balanssin kohdilleen, eikä sitä parempaa asetusta aikanaan löytynyt. Tärkeintä kuitenkin lähinnä juuri se, ettei kielet ota napoihin kiinni, se kun päästää vahvistettuna todella ikävän äänen. Booze, Pills & Pussy | |
![]() 13.04.2009 11:58:40 | |
Vähän meinaa olla ongelmia schecterin intonaation säädössä, ajattelin tuossa että tarkistanpa joutessaan ja E-kieli heitti vähän ja säädin tallapalaa melkein 2mm eteenpäin mutta vire ei vaihdu ollenkaan. Tallapala kyllä liikkuu mutta viritin ei näytä muutosta. En sitten kehdannut tappiin asti pyöritellä ja jätin asian sikseen. Voisi tänään taas pureutua asiaan josko sen sais kuntoon. Bassossa flätit kiinni tällä hetkellä. Tuossa bassossa on muuten joku schecterin patenttitalla jossa saa läpirungon kielet tai sitten ihan vaan tallaan, kumpi noista vaihtoehdoista olisi parempi? Tai ei parempi mutta onko niillä mitään merkittävää eroa? Läpirungon olen pitänyt kaikki kolme settiä mitä olen kerennyt pitää. http://www.mikseri.net/artists/?id=99773 Älä satuta itseäsi! | |
![]() 22.04.2009 13:17:32 | |
ötzi: Vähän meinaa olla ongelmia schecterin intonaation säädössä, ajattelin tuossa että tarkistanpa joutessaan ja E-kieli heitti vähän ja säädin tallapalaa melkein 2mm eteenpäin mutta vire ei vaihdu ollenkaan. Tallapala kyllä liikkuu mutta viritin ei näytä muutosta. En sitten kehdannut tappiin asti pyöritellä ja jätin asian sikseen. Voisi tänään taas pureutua asiaan josko sen sais kuntoon. Bassossa flätit kiinni tällä hetkellä. Tuossa bassossa on muuten joku schecterin patenttitalla jossa saa läpirungon kielet tai sitten ihan vaan tallaan, kumpi noista vaihtoehdoista olisi parempi? Tai ei parempi mutta onko niillä mitään merkittävää eroa? Läpirungon olen pitänyt kaikki kolme settiä mitä olen kerennyt pitää. Joskus luin jostain, että läpi rungon on parempi sustain ja taas sit tallassa enemmän yläpäätä. Mutta voi olla, että toi oli pasnaa. En ainakaan itse tiedä kumpi sit lie parempi vaihtoehto. Booze, Pills & Pussy | |
![]() 22.04.2009 20:40:31 | |
pekezu: Joskus luin jostain, että läpi rungon on parempi sustain ja taas sit tallassa enemmän yläpäätä. Mutta voi olla, että toi oli pasnaa. En ainakaan itse tiedä kumpi sit lie parempi vaihtoehto. Hipshotin sivuilla heidän versiossa aiheesta esitellään että matalat kielet (B, E) jos vetää rungon läpi niin soisivat "syvemmin" ja rotevammin. Niitä korkeammat kielet kun sitten vetäis tallan läpi niin tulis enemmän sitä attackia joka tuo erottelevuutta sointiin. Tiedä sitten. Itse olen aina tykännyt kun vetää kielet tallan läpi. | |
![]() 28.04.2009 23:22:08 (muokattu 28.04.2009 23:23:50) | |
Mun pitäis vaihtaa ilmeisesti satula mun bassosta. Kielet nimittäin hakkaa ensimmäisen nauhan kohdalta aika pahasti jonka takia ääni särisee aika paljon (lähinnä E ja A kieli). Kielet pitäisi nostaa ihan TÖRKEÄN korkealle, että ei särisisi. Kaula on kyllä ihan sopivan käyrä, joten ei se siitäkään voi oikein johtua. Kannattaako ihan vain huoltoon viedä tai ei kai se iteltä onnistu? EDIT: Se vielä piti sanoa, että kyllä olen huomannut satulan ainakin kuluneen hieman kielien alta jonka takia juuri päättelinkin, että se on ongelmana. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)