![]() 24.04.2009 10:19:00 (muokattu 28.04.2009 22:12:46) | |
---|---|
Sain pakkomielteen omasta kitaramallista, joka on modattu Randy Rhoadsista. Eniten projektissa pelottaa rungon ja kaulan liittymän tekeminen. En ole mikään ihan tumpelo puuhommissa, mutta hirvittää silti. Onko jossain oikein hyvä opas tuohon? Tässä kuva "suunnittelemastani" mallista. Voi olla, että hieman korotan tuosta kaulan liittymästä tallamikille asti: http://www.tormen.org/Oma1.jpg EDIT: Hiotumpi malli http://www.tormen.org/Oma2.jpg EDIT: Lisää malleja (nämä ovat nyt kärjessä) http://www.tormen.org/skitta/Oma3.jpg http://www.tormen.org/skitta/kellyrhoads.jpg Sitten osat. En ole vielä 100% varma teenkö floikalla, mutta mulla olis vanhassa Jacksonissa hyvä lisenssifloikka, joka pitää vireen. Tämä lienee mahdollista myöhemmin vaihtaa sitten alkuperäiseen ihan heittämällä? Otelaudassa saisi olla mielellään hainevät, ja 24 nauhaa. Luultavasti teen kahdella mikillä, eli EMG81 ja 85. Myös muita ehdotuksia otetaan vastaan. Ainaki Blackout olis vaihtoehto. Vanhassa Jacksonissa on myös erittäin mukava kaula, tosin se on aavistuksen löysä, ja siinä ei ole kuin pisteet. Saanko jotenkin urkittua, mikä on kaulan malli, ja onko saman mallisia saatavilla "tarvikkeena"? Ehdotuksia puumateriaaleista otetaan myös kiitollisena vastaan. Tarkoitus olisi saada hinta-laatu suhteessa paras mahdollinen kitara, ja yrittää pitää budjetti ilman maalausta jossain 600 euron hujakoilla (floikkahan siis löytyy, ja ei tuo ehdoton maksimi ole). Onko tiedossa taitavia maalareita, joilta onnistuu kuvien ja kuvioiden teko, ja jos, niin minkä hintaisia ovat hemmot? Tästä se lähtee. Toivottavasti saan paljo hyviä neuvoja, niin viedään projekti kunnialla läpi. | |
![]() 24.04.2009 15:10:24 | |
op76: Sain pakkomielteen omasta kitaramallista, joka on modattu Randy Rhoadsista. Eniten projektissa pelottaa rungon ja kaulan liittymän tekeminen. En ole mikään ihan tumpelo puuhommissa, mutta hirvittää silti. Onko jossain oikein hyvä opas tuohon? Eipä kaulaliitoksessa ole mitään hirvittävää. Avain onneen on tehdä hyvä jigi kaulataskun jyrsintää varten. Tämä pätee niin liima kuin pulttikaulasiin. Jigejä voi tehdä niin kauan kunnes se on hyvä ja toimintaa voi kokeilla harjoittelukappaleeseen. Tärkeää on myös oikea tekojärjestys. Ensin kaulatasku ja sitten valmiin kaulan kanssa mittaa tallan paikan, jonka jälkeen voi sommitella mikkien paikat. Näin voi korjata mahdollisia linjausvirheitä ja kitarasta saa vielä soitettavan. | |
![]() 24.04.2009 16:00:38 | |
Prkl, itse nimittäin tein mikkikolot eka, sitten kaulataskun (sain sen valmiiksi pari päivää sitten), ja nyt olisi tarkoitus katsoa tallan paikka. Onkos tällä mitään muuta vaikutusta kun se, että pleksi ei välttämättä osu kohalleen? | |
![]() 24.04.2009 17:07:31 | |
Sellanen tuli vielä mieleen, että josko laittasin tuosta vanhasta jaskasta tuon kaulanki, niin on sitte varmaan hyvä käteen. Saisko tollasen ruusupuun, jollaki tummennettua/mustaksi? Yleensäkin, haittaako jos vaikka petsaan sen mustaksi, ja vedän jonku kestävän lakan siihen päälle? Eihän tuon luulis soitettavuuteen ainakaan vaikuttavan, ku en ainakaan minä niin kovaa paina, että sormet on otelaudassa kiinni. Yritin koko aamupäivän kahlata läpi noita nettipuljuja, vaan ei kellään ole 24-nauhaista kaulaa myynnissä. Yks löyty, mutta se oli through-mallia, ja hintaa tuon mun jaskan verran. Muuten voisin vaikka maksaakin, mutta siinäki oli sitten vaan nuo hemmetin pisteet. Olis edes blockit, tai ihan mitä muuta tahansa. Jos sitä sitten samalla purkais koko kitaran, eli siitä tulis EMG81 ja tuo floikka+muu rauta. Ainut mikä ärsyttää on tuo Jacksonin logo lavassa...se pitää saada pois. Niin ja se on reverse lapa...ei näytä tuossa niin hyvälle. | |
![]() 24.04.2009 17:12:33 | |
Juniper: Ensin kaulatasku ja sitten valmiin kaulan kanssa mittaa tallan paikan, jonka jälkeen voi sommitella mikkien paikat. Näin voi korjata mahdollisia linjausvirheitä ja kitarasta saa vielä soitettavan. Tämä neuvo oli kullan arvoinen...tai mahdollisesti ainakin lepän/mahongin =) Pitää muutenki opetella tuota jyrsimen käyttöä. Mulla kyllä on Bilteman yläjyrsin, mutta oon sitä vasta yhdesti kokeillu. | |
![]() 24.04.2009 17:27:24 | |
mulla olis vanhassa Jacksonissa hyvä lisenssifloikka, joka pitää vireen. Tämä lienee mahdollista myöhemmin vaihtaa sitten alkuperäiseen ihan heittämällä? Itse hankin erääseen kitaraan lisenssi-floikan ja nyt uuteen originaalin, niin huomasin noiden tallojen alla olevien metallivarsien, joihin jouset kiinnitetään (ammattilaisilla on varmaan joku hienompi nimi sille), olevan eri korkuiset. Lisenssissä taisi olla 38mm kun originaalissa 42mm. Kovin ohueen soittimeen voi olla hankala siis tunkea tuota originaalia ja originaalin paikalle lisenssiä, mikä olisikin toki äärimmäisen järkevää. Mutta kaipa noita talloja saa eri korkuisia. Kirjoita äidille! | |
![]() 24.04.2009 18:21:36 | |
Noita mainitsemiasi sustainblockeja on todella saatavilla erikokoisia. Ne pidemmät taitaa yleensäottaen olla tarkoitettuja pinta-asennettavaan floikkaan, eli se makoilee siinä kannen päällä, eikä ole tarkoitettu ylöspäin vedettäväksi lain. Lyhyemmät sitten tuota jyrsittyä koloa varten. Tokihan noiden pituuksien kanssa voi tarpeen vaatiessa puljailla myöskin ihan rungon paksuutta vaihtelemalla. Paskaa settiä jo vuodesta 87! | |
![]() 26.04.2009 10:13:14 | |
Tein eilen uuden "proton" mallista: http://www.tormen.org/Oma2.jpg Tuossa saattais olla jo värityskin kohdallaan. Jotain tollasta onnistu itselläki maalata. Vielä ku keksis mitä sinne lapaan tekis...ehdotuksia? | |
![]() 26.04.2009 14:17:52 | |
Jatka tuota keskellä runkoa menevää pinstripeä niin, että se ikäänkuin jatkuu tuon lavan läpi. Tai vie vielä pidemmälle ja tee punaiset reunalistat otelautaankin. Vois toimia. Paskaa settiä jo vuodesta 87! | |
![]() 26.04.2009 15:40:07 | |
No maalauksia ehtii vielä miettiä, kun nyt sais tän projektin kunnolla liikkeelle. Pitäis kait aloittaa nyt siitä, että hommais runkovärkin, ja sais ton kuvan siirrettyä paperille. Onko tuolla runkovärkillä suuri vaikutus saundiin? Piru että tällanen olis hieno, ku osais: http://www.amfisound.fi/amfisound_g … tlight/routakelo/routakelomodel.jpg | |
![]() 26.04.2009 17:33:58 (muokattu 26.04.2009 17:39:50) | |
Niinhän nuo väittävät että runkovärkki vaikuttaa soundiin ja niinhän se tekee. Tuota mallia kannattaisi työstää vielä minun mielestä. Tee vanerista proto ja tee sitten toinen ku huomaatkin että pitää vähä mittoja ja muotoja hioda :D Toista niin montakertaa että se on hyvä, äläkä tyydy ekaan kohtuulliseen. Jos haluaa nähdä vaivan että tekee itse kitaran, ei sitä kannata juosten kusta. Se on aivan sama ku haluaisit saada hyvän soittimen ja meet hätäpäissään ostaan kohtuullisen. Sitte toinen juttu mikä on pieni, mutta vaikuttaa pirusti sitten ku se on valmis. Vaikka sulla ei kaulaa ookkaan niin tee mäntylankusta sitte se body ekaksi. ja kato jollain ruuveilla ja kitara hihnalla kuinka se istuu soitto asentoon(en nyt tarkoita kitaran painoisuutta tms. vaan ihan että miltä se tuntuu siinä) ja samalla selviää mahdolliset hihnatappien paikat. On ärsyttävää jos kauheella vaivalla tekee hyvän tai kelpo kitaran mutta sitä ei oo yhtään mukava soittaa seisaalten. Mutta työn iloa ja selvitä pirusti juttuja etukäteen nimim. Kevään opinnäytetyönä 2009 tein bassokitaran :) Ihan vinkkinä sanoin nämä, ei ole mitenkään tarkoitus lannistaa tai muuta negatiivista. Mielenkiinnolla odotellen. tein itte......nou roblem
www.myspace.com/karkaasuband | |
![]() 26.04.2009 20:53:54 | |
Itselläki oli mielessä, että rakennan proton männystä. Teen sen sen verran hyvin, että se on helppo tehdä ihan valmiiksi asti, jos se toimii. Luultavasti mokaan kuitenki jotain, ja joudun polttamaan sen, mutta siitä lähdetään, että siitä voi tehdä valmiin. Saapahan ainaki harjoitella sitä jyrsiMEN käyttöä (oli ihan pakko, ku täällä niin usein puhutaan hiiristä ja majavista =) Teen aluksi vain muodon ja kaulan kolon, ja jos vaikuttaa hyvälle, niin seuraavaksi laitan tallan. Jos vieläki vaikuttaa hyvälle, laitan tallamikin jne. Pitää tuo muotoki leikata siten, että on vähä ylimääräistä etenki tuossa keskiosan molemmin puolin. Sitte ennen viimeistelyä täytyy fiilistellä tietty saundit, että kannattaako tuota nyt alkaa hiomaan ja maalaamaan. Tiedän että suurin osa ei männystä alkais mitään edes yrittämään, mutta on täällä muutama onnistunut, ja ihan maailmallakin noita on näköjään tehty. No we'll see. Tuosta mallista vielä sen verran, että tuonhan on ihan pakko toimia. Rhoads on hyvä soitella seisaaltaan, ja tuo alapuolinen lisäsarvi mahdollistaa vielä istaaltaan soittamisenkin. Mitään noista sarvista tarvii tuskin pidentää, ja niitä voi tarvittaessa aavistuksen lyhentää (olen jo tässä etukäteen vähän empiny noiden pituuksia). | |
![]() 27.04.2009 08:25:52 (muokattu 27.04.2009 08:35:31) | |
Kuulostaa hyvältä. Enkä tarkoittanut että sinun tuota mallia tarvii hylätä tai radikaalisti muuttaa, teet vain siitä mahdollisimman hyvän. Esimerkiksi kiinnittää huomiota että alasarven leikkaus on riittävän tilava jotta pääsee aivan ylimmille nauhoille helposti ja kevyesti. Ja sitten muuten vain että se on hyvä ja samalla hahmotat nuitten sarvien pituudet jne.. Käsijyrsimen käytöstä ei tuu mieleen ku kaks käytännön asiaa:) -Kattoa et terä on oikeasti kiinni ennenku rupiaa mitää jyrsimähän (kokemusta) heh -Muistaa syöttö suunnan, että aina vastakarvaan mikäli vaan mahdollista. (kokemusta) Jos tarvit työstö vinkkejä pistä vain pikaviestinä autan ja vastaan osaamisen mukaan. tein itte......nou roblem
www.myspace.com/karkaasuband | |
![]() 27.04.2009 11:44:47 (muokattu 27.04.2009 11:46:26) | |
Aloin tekemään sittenkin vanerimallia. Sillähän on sitte hyvä piirtää ääriviivat lopulliseen. Laittelen vaikka illalla kuvia, jos kerkeän. Tilasin amfisaundilta runkovärkin, ku eroa mäntyyn ei tuu ku pari kymppiä, ja se pitäis tehdä kahdesta levystä, eli 18mm ja 28mm vahvasta. Amfia mainostetaan täällä muuten yllättävän vähän. Itsekkin luulin että se on ihan ryöstöpaikka, vaan ei tuo runkovärkki ollu ku 50 euroa + postikulut. | |
![]() 27.04.2009 16:24:20 | |
EDIT: Hiotumpi malli http://www.tormen.org/Oma2.jpg Eeeeiiiiiiiiii raiskasit mun amfisoundin!!!! No ei, ihan mielenkiintoseltaha toi näyttää onnee projektii. Kiva nähä et oma keppi o inspiraationa jollekkin. LIGHTWEIGHT BABY!!!!!!!! | |
![]() 28.04.2009 14:44:43 | |
Eilen tein vanerimallin, ja siitä oli kuin olikin hyötyä. Levensin sitä hiukan keskeltä ja takaa (pahvissa uusi täydellinen muoto =)) http://www.tormen.org/skitta/vanerimalli.jpg Amfilta pitäis tulla vielä tälle viikolle runkovärkki... Onko muuten olemassa joku hyvä "rautakauppaliima" tai "varastomyymäläliima", jolla voi liimata perän kappaleista? Mulla on tuo vanha kitaraprojekti, josta eilen hioin nauhat soittokelpoiseksi, niin jos tekisin siihen männystä perän...tai ne perän ylä ja alaosat, se kun on sahattu sellaseksi neck-through malliseksi. | |
![]() 28.04.2009 15:25:22 | |
Toi vanerimalli oli hirvee, toi pahvinen on parempi. Mun mielipide on, että toi alasakaran kylki sais olla suora eikä pyöree =) Mielenkiintonen projeckti. teehän sitten läpikaulanen saman tien =) -darkus Be the devils own, Lucifer`s my name! | |
![]() 28.04.2009 17:46:17 | |
Musta toi yläreuna toimis paremmin jos se olis suora eikä tuommone aaltomainen. Noh.. Mun mielipide. Tee miten tykkäät ja on jännä design LISÄÄ FUZZIA! | |
![]() 28.04.2009 17:58:33 | |
Tälleen muotoilua jonkin verran opiskelleena ja toivottavasti paljon vielä lisääkin korkeammilla asteilla opiskelevana täytyy sanoa, että mun silmään tuo muoto on tietyllä tapaa kovin lyhytikäisen näköinen. Jos haet tuollaista radikaalia muotoa ja noita kurveja, niin se idea kannattaisi viedä huomattavasti pitemmälle, tai sitten pitäytyä suorissa linjoissa. Tuollaisenaan tuo on kovin mitäänsanomaton ja vähän silleen vinksinvonksin tehdyn oloinen, vaikkei se sitä olisikaan. Kannattaa myös hiukan harkita tuota massoittelua, että mikä siinä kitarassa on se keskilinja. Nyt se on toispuoleisen näköinen. Myös sakaran paksuudet ja pituude. Onko ne ihan varmasti loppuun asti harkittuja? Ei sillä, sun mielipitees tekijänä on paljon tärkeämpi, kuin mun sivusta tapahtuva ininä. Mun mielestä tämä vaan ei tule kestämään melko varmasti ajan hammasta, noinniinku visuaalisessa mielessä. Jos se kuitenkin tuntuu oikealta, niin anna palaa vaan! "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB | |
![]() 28.04.2009 19:23:13 | |
Antti1: Tälleen muotoilua jonkin verran opiskelleena ja toivottavasti paljon vielä lisääkin korkeammilla asteilla opiskelevana täytyy sanoa, että mun silmään tuo muoto on tietyllä tapaa kovin lyhytikäisen näköinen. Jos haet tuollaista radikaalia muotoa ja noita kurveja, niin se idea kannattaisi viedä huomattavasti pitemmälle, tai sitten pitäytyä suorissa linjoissa. Tuollaisenaan tuo on kovin mitäänsanomaton ja vähän silleen vinksinvonksin tehdyn oloinen, vaikkei se sitä olisikaan. Kannattaa myös hiukan harkita tuota massoittelua, että mikä siinä kitarassa on se keskilinja. Nyt se on toispuoleisen näköinen. Myös sakaran paksuudet ja pituude. Onko ne ihan varmasti loppuun asti harkittuja? Ei sillä, sun mielipitees tekijänä on paljon tärkeämpi, kuin mun sivusta tapahtuva ininä. Mun mielestä tämä vaan ei tule kestämään melko varmasti ajan hammasta, noinniinku visuaalisessa mielessä. Jos se kuitenkin tuntuu oikealta, niin anna palaa vaan! Äh....nyt sait mutki empimään muotoa =) Jotenki vaan haluais sellasen oman mallin, jollaista ei ole muilla. Jos linjat olis suoria, niin tuohan olis joku rhoadsin, warriorin, ibanezin X:n ja Dimebagin sekoitus. Eniten noista ehkä tuo ibanez. Jos näitä muotoja vie pidemmälle, niin sitte ollaan lähimpänä warrioria. Pitää vielä hieman miettiä. Veikkaan ettet tykkää myöskään warriorista mallina ollenkaan. Itse oon siitä aina tykänny, samoin RR:stä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)