Aihe: 6505 ja putkien vaihto
1 2
terolt
28.04.2009 16:14:10
Alkaa melkoista mekkalaa pitää tuo hirmu. Olen pitkälle kolmatta vuotta vetänyt samoilla ja PALJON on tunteja takana. Niinpä vaihto varmaan paikallaan..?

Kysynkin kun koskaan ei vastaan ole moista rahareikää tullut:

Mitä tilalle?
Paljonko kustantaa?
Kaikkiko putket vaihtoon? (nyt siis alkuperäiset, sekä etu- että pääte )

Tuossa Hämeenlinnan TV-sävelessä vaihdatan.

Kiitos

-Tero
J_Mantyla
28.04.2009 16:25:38
Osta mätsätty setti Uraltonesta, ja ruuvaa kiinni itse.
Ellei tänään niin sitten huomenna
tommiot
28.04.2009 16:27:20
J_Mantyla: Osta mätsätty setti Uraltonesta, ja ruuvaa kiinni itse.

Ai ettei säädä biasia? 6505:ssä se taitaa kyllä olla vakiona niin kylmä että ihan huoletta voi noin tehdäkin...
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
terolt
28.04.2009 17:00:07
tänään alkoi ääni "aaltoilemaan" soitettaessa. kovempaa ja hiljaisempaa edestakaisin. Varsinaisesti mitään korinaa ei ole muuten havaittavissa. Mutta onhan ne niin vanhat jo kaikki että kannattanee pistää koko setti kerralla. Vaikka kirpaseekin. No kun noin suositeltiin ,niin yritän tommoset hoitaa sisälmyksiin.

150e? riittääkö...?
tommiot
28.04.2009 17:07:02
terolt: tänään alkoi ääni "aaltoilemaan" soitettaessa. kovempaa ja hiljaisempaa edestakaisin. Varsinaisesti mitään korinaa ei ole muuten havaittavissa. Mutta onhan ne niin vanhat jo kaikki että kannattanee pistää koko setti kerralla. Vaikka kirpaseekin. No kun noin suositeltiin ,niin yritän tommoset hoitaa sisälmyksiin.

150e? riittääkö...?

Laske tuolta uraltonen sivuilta.

Svetlanat päätteeseen = 4 * 24e = 96 euroa. Siihen päälle etuasteputket, mitkä sit laitatkaan. 10-20 euroo kpl.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Twinkle
28.04.2009 18:14:03
Moridin: Ai ettei säädä biasia? 6505:ssä se taitaa kyllä olla vakiona niin kylmä että ihan huoletta voi noin tehdäkin...

Muistaakseni vielä 6505 ei sisällä trimmeriä mistä biasia voi säätää, joten ei sitä pahemmin säädellä jos ei modaa. Totta on että tuo käy hyvin kylmänä jo oletuksenakin.

Että putkien vaihdon teetättäisin tuohon vehkeeseen kyllä jossakin paikassa, mikä voi samalla modata sen trimmerin.
k1mm0
28.04.2009 18:25:16
Twinkle: Muistaakseni vielä 6505 ei sisällä trimmeriä mistä biasia voi säätää, joten ei sitä pahemmin säädellä jos ei modaa. Totta on että tuo käy hyvin kylmänä jo oletuksenakin.

Omassa plussa-mallissa on ainakin trimmeri, luulisi tuossa plussattomassakin sitten olevan?

Yllämainitut Svetlanat laitoin itse päätteeseen, hyvät on putket.
Aha, penis, esine paha!
Rhapa
28.04.2009 18:46:31
kettunen, mulla on uudet putket ollu jo laatikossa niin kauan, et oon unohtanu mitä tilasin ;)

5150 II:een siis. Ei ole vain jaksanut perehtyä tuohon asennus-bias hommaan vielä. Jospa vain heittäisi mokomat paikalleen.
Viheliäinen viitapiru
Kalm
28.04.2009 19:08:39
terolt: ..Olen pitkälle kolmatta vuotta vetänyt samoilla ja PALJON on tunteja takana. Niinpä vaihto varmaan paikallaan..?

OT: Itsellä marsussa ollut ~20v samat pääteputket + PALJON tunteja takana ja vieläkin toimii. Ehkä sieltä on se paras terä jo kaikonnut mutta kun ei ole vieressä toista samanlaista verrokkia, niin vaikea sanoa. Ehkä tässä lähimmän viiden vuoden sisällä voisi uudetkin laittaa...
Sabotage
28.04.2009 21:12:37 (muokattu 28.04.2009 22:43:47)
Rhapa: kettunen, mulla on uudet putket ollu jo laatikossa niin kauan, et oon unohtanu mitä tilasin ;)

5150 II:een siis. Ei ole vain jaksanut perehtyä tuohon asennus-bias hommaan vielä. Jospa vain heittäisi mokomat paikalleen.

Suosittelen kyllä biasoimista. Mulla oli pari vuotta toi 6505+ ja vaihdoin ensin kanssa vaan röörit suoraan sisään ilman biasoimista. Sanotaan että soundi parani hieman, ja mitään ei hajonnut, kun heitin Ruby 6L6 tilalle SED 6L6. Mutta sitten päätin kuitenkin heittää koneen liikkeeseen ja AVOT. Tuli sitä jyrnyytystä mitä olin odottanutkin.

Jos nyt yhtään ymmärsin mitään minulle annetuista ohjeista biasointia varten (koskien 6505+:aa) mittauspisteistä mitataan voltteja (V) ja -56V jännite pitäisi saada ulos, EI ampeereja! Jos haluaa biasoida putket kuumemiksi niin säätää lähemmäs nollaa (suurempi arvo), kylmemmäksi taas ylläripylläri toisinpäin. Säätörajan voi jokainen arvata itse, minun veikkaus max +/-5V.

EDIT: Jännite oli -56V ei -48V
Noh omalla vastuulla kuitenkin.
- "Joka poika se pimppiä nuolee, mutta harva syö tamppoonin" -
Twinkle
28.04.2009 22:16:33 (muokattu 28.04.2009 22:17:49)
k1mm0: Omassa plussa-mallissa on ainakin trimmeri, luulisi tuossa plussattomassakin sitten olevan?

Just eilen keskusteltiin tästä tuolla toisaalla ja kuulemma perus 6505:ssa ei ole. Plussassa ja kakkosessa on mutta ei tuossa mikä on vain uudelleennimetty 5150. En kyl varmaksi tiedä tätä asiaa, mutta suosittelen asianomaisia ottamaan asiasta selvää ennen vaihtohommia.

Sanoivat myös tuosta mittapisteilla varustetuista että se on jostakin syystä täysi susi, mutta en muista miksi.
tommiot
28.04.2009 22:39:30
Sanoivat myös tuosta mittapisteilla varustetuista että se on jostakin syystä täysi susi, mutta en muista miksi.

Mun nähdäkseni toi mittauspiste on ihan yhtä tyhjän kanssa. Ei se biasjännite itsessään kerro muuta kuin sen koska putket on biasoitu valmistajan suositukseen. Huomattavasti parempi toteutus olisi laittaa 1 ohmin vastus katodin ja maan väliin, ja mittauspisteet joilla saa mitattua jännitteen tuon vastuksen yli (näin saadaan putkien anodivirta). Ja vielä kun tiedettäisiin anodijännite (sen voi taas mitata anodin ja maan välistä), voitaisiin ihan oikeasti tietää miten putket on biasoitu.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
H.Corruption
29.04.2009 02:57:38
Moridin: Mun nähdäkseni toi mittauspiste on ihan yhtä tyhjän kanssa. Ei se biasjännite itsessään kerro muuta kuin sen koska putket on biasoitu valmistajan suositukseen. Huomattavasti parempi toteutus olisi laittaa 1 ohmin vastus katodin ja maan väliin, ja mittauspisteet joilla saa mitattua jännitteen tuon vastuksen yli (näin saadaan putkien anodivirta). Ja vielä kun tiedettäisiin anodijännite (sen voi taas mitata anodin ja maan välistä), voitaisiin ihan oikeasti tietää miten putket on biasoitu.

Katodipiiristä mitattaessa on huomioitava myös suojahilavirta. Ainakin Marshalleissa on tehtaan suositus 45mV mittauspisteissä per putki, mikä on 45mA:n katodivirta.
tommiot
29.04.2009 08:13:46
H.Corruption: Katodipiiristä mitattaessa on huomioitava myös suojahilavirta. Ainakin Marshalleissa on tehtaan suositus 45mV mittauspisteissä per putki, mikä on 45mA:n katodivirta.

Okei, millä tavalla toi pitää huomioida ja onko sen vaikutus merkittävä?
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
J_Mantyla
29.04.2009 09:19:24
Moridin: Ai ettei säädä biasia? 6505:ssä se taitaa kyllä olla vakiona niin kylmä että ihan huoletta voi noin tehdäkin...

5150/6505 kohdalla juurikin näin
J_Mantyla
29.04.2009 09:53:41
J_Mantyla: 5150/6505 kohdalla juurikin näin

... aiheeseen liittyen: http://home.comcast.net/~rcrimm/crossoverdist3.html
H.Corruption
30.04.2009 01:55:47
Moridin: Okei, millä tavalla toi pitää huomioida ja onko sen vaikutus merkittävä?

AB-luokassa n.8...11mA. Voi tuntua pieneltä, mutta helposti menee biasointi kylmäksi ellei huomioi suojahilavirran vaikutusta katodivirtaan.
tommiot
30.04.2009 13:07:57
H.Corruption: AB-luokassa n.8...11mA. Voi tuntua pieneltä, mutta helposti menee biasointi kylmäksi ellei huomioi suojahilavirran vaikutusta katodivirtaan.

Hmm. Okei, pitää varmaan tehdä uudet mittauspisteet omaan nuppiin, että voi mittailla ihan sieltä anodin puolelta sitten. Onko tosta suojahilavirran vaikutuksesta biasointiin jotain kunnon dokumenttiakin netissä?
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Heikki
30.04.2009 14:21:39 (muokattu 30.04.2009 14:23:31)

Moridin: Hmm. Okei, pitää varmaan tehdä uudet mittauspisteet omaan nuppiin, että voi mittailla ihan sieltä anodin puolelta sitten. Onko tosta suojahilavirran vaikutuksesta biasointiin jotain kunnon dokumenttiakin netissä?

Ei ole mitään järkeä laittaa mittauspistettä anodin puolelle, koska se vaan lisää riskiä että onnistuu saamaan yli 400V jännitteestä sormille.

Mittaat vaan sieltä katodin puolelta olevasta mittauspisteestä. Suojahila virran voit olettaa 6L6 tyypin putkissa olevan 1/20 osa katodivirrasta ja EL34 putkilla noin 1/10 osa katodivirrasta.

Eli etenkin 6L6 putkilla suojahilavirta on käytännössä mitätön ja EL34 putkilla bias jää vain hieman "kylmemmäksi" jos suojahilavirtaa ei ota huomioon.

Edit: Tämän voi jokainen itse tarkastaa datalehdistä jos ei muuten usko.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)