Aihe: DAW-kontrollerit
1
south_of_heaven
27.04.2009 14:01:52
Haulla hain, mutta ei löytynyt uusia keskusteluja aiheesta eikä kauheasti muitakaan.

Mitäs kontrollereita täällä ihmisillä on käytössä? Hyvinkö toimii? Kertokaa vähän, mihin olette tyytyväisiä ja mihin ette.

Mulla on jonkin näköinen, todennäköisesti mahdollisimman edullinen, kontrolleri jossain välissä hakusessa kunhan muut kamat saapuvat postissa ja opin käyttämään niitä.

Vaihtoehtoina ovat olleet mm. Korg Nanokontrol, Novation Nocturn ja Behringer BCF2000.

Korg kiinnostaisi aika paljon, käyttökokemuksia? Siinä ei tietystikään ole esimerkiksi moottoroituja liukuja, mutta muuten se on aika hyvässä arvossa pidetty. Novation on saanut loistoarvosteluja, mutta omaan silmään se on hävyttömässä määrin lelun näköinen ja mahdollisuuksiltaan paljon Korgia pienempi. Behringeriä olen kerran päässyt rämpläämäänkin, en päässyt minkään DAWin kanssa kokeilemaan mutta moottoroidut liu'ut ainakin löytyvät. Ne olivat tosin turhankin meluisia.
Life in plastic, it's fantastic!
anapena
27.04.2009 17:34:26 (muokattu 27.04.2009 17:36:17)
No mulla on tuo Behru ollu muutaman vuoden. Toimii, onhan se vähän karu vehje, mutta mulla ei oikeastaan ole muulla väliä kuin noilla motorfadereilla. Kovin tiuhasta volume käyrästä on hankalaa saada kiinni korjatessa, käppyrän pitää olla vaakasuora. Ihastuin kovasti Digidesignin Command 8aan, siinä oli sellanen toiminto, että namiska tunsi sormen kosketuksen, vaikka ei vielä kerinnyt liikuttelemaan sitä. Jos nyt hankkisin vehjettä, niin saattaisin päätyä Presonuksen 1 faderin vehkeeseen, varsinkin jos siinä olisi tuollainen touch-sensitive-ominaisuus. Taikka sitten rahakkaana päivänä Command 8aan, jos tuon touch-jutun saa pelittämään Digital Performerissa. Tulis kai siinä kaupan tekijäisinä joku rotuullssikin mukaan...No jos olisi tiukka paikka hommien kanssa, niin saattasin ostaa Behrun uudestaankin, etenkin valkosena! Eikös Frontierillakin ollut joku 1 faderin lauta?
anapena
28.04.2009 11:24:18
No kaikkeen tottuu...tietty herkempi henkilö saattaa asiasta rasittuakin. Kyllä mulla sen verran on yleensä volaa, että oma ärsyyntymiskynnys ei ylity. Ja bounce/export-vaiheessa lähden yleensä tekemään jotain ihan muuta, saa B ropista ihan rauhassa itsekseen. Huomasin, että Alesis on vihdoin saanut markkinoille oman 8-faderin pakkinsa, Tascamillakin on pari vaihtoehtoa, vissiin yksi lyhyillä fadereilla ja toinen pidemmillä.
Cathi777
28.04.2009 20:10:44

Minulla on käytössä tuo Korgin Nanokontrol ja se on kyllä täysin hintansa väärti. Ei toki ole niitä moottoroituja liukuja, mutta muuten ajaa asiansa todella hyvin ja tuollaiseksi rimpulaksi liu`uissakin on yllättävän hyvä tuntuma. Kyllähän ne oikeasti paremmat vehkeet on sitten niitä tonnista ylöspäin laitteita jos ei sitten tosiaan riitä se yhden liuun laite, mutta kyllä se miksatessa on aikamoista säätämistä, kun joka kanavan kohdalla pitää aina erikseen kikkailla ja yhtä aikaiset toiminnot ei onnistu ollenkaan.
Only pop music can break my heart...
JoKo
29.04.2009 09:30:44
Mulla on toi Nocturn. Se on ennemminkin plugin-kontrolleri kuin dawin perusominaisuuksien säätöön tarkoitettu. Toi eroaa myös siinä noista muista että se käyttää omaa "kolmatta softaa" jolla laitetaan ne plugarien virtuaalinapit kontrollerin fyysisiin. Hyvä vehje, nopea ja simppeli käyttää kunhan siihen tottuu. Jos miksaat pelkästään koneella niin on noita varmasti kätevämpiäkin. Se crossfaderi on myös vähän outo ratkaisu mutta kyllä senkin kanssa elää.
puusormi
29.04.2009 13:42:38

Minä olen väännellyt nyt viraapelihommina BCF-2000 ja BCR-2000 integraatiota Reaperiin vähän paremmaksi, oletusarvoisestihan se on aika kökköinen. Esim. touch sensitivityn puuttumisen liuista voi kiertää nakittamalla yhden painonapin oikeasta laidasta touch indikaattoriksi, kun nappia painaa, lakkaa moottori kuljettamasta liukua ja sitä voi säätää käsin. Ja kun säädöt on tehty niin sormi pois napilta. Ei voi tosin säätää liukuja kaksin käsin. Tässä olen virittänyt myös siten, ettei liukuja siirretä välttämättä 8 kanavan lohkoissa vaan vaan liukujen ohjamaa 8-kanavan lohkoa voi siirtää yksi kanava kerrallaan ylös tai alaspäin, jolloin helposti voi ohjata 8-peräkkäistä kanavaa mistä tahansa kanavalistan kohdasta.

BCF:stä ja BCR:stä saa Reaperin ohjaukseen valjastettua kaikki napit eli oikean laidan encoder group, mode ja preset < > -napeillakin voidaan tehdä ohjausta. BCR:ään olen väännellyt sellaista viisasta pluginien ohjausta (Vähän tyyliin novationin automap), jolla halutut parametrit saa tiettyjen nappuloiden taakse ja efektien käyttöliittymät nappia painamalla näytölle. Oikein käyttökelpoinen.

Laitan varmaan noita tuotoksiani jakoon jahka homma etenee vähän valmiimmaksi.
Saapiko lähettää terveisiä?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)