Aihe: TÄNNE PIKAKYSYMYKSET (jelppikerho)
1 2 3 4 574 75 76 77 78141 142 143 144 145
kid ego
20.04.2009 18:34:27
Larry CCCP: En oikeen tiijä onko tämä oikea paikka kysyä mutta paremman puutteessa pistän tänne; oisko kellään sitä francesco farerin sooloskabavetoa tallessa tai netissä tai jotain? Äänestysketjun linkki on kuollu.

Mullapa on.

http://nikopee.com/misc/fareri_solo.mp3
harkojyr
21.04.2009 21:17:45
Ongelmana on kitarani g-kielen ääni, se ikäänkuin sointua sotettaessa ei kuuluisi joukkoon. esim. normaali f-duurisointu jättää g-äänen ikävästi volisemaan, ja kuuluu muita ääniä voimakkaammin.

Vaihdoin juuri kielet ja ei muutosta. Kitara on normaali vireessä ja merkiltään ibanets.
Siis sähkökitara.

Hauskaa wappua kaikille.
Ianuarius
22.04.2009 07:44:32

Siinä sun skebassa on joku osa, joka resonoi sen g-äänen kanssa. Mulla on sama homma omassa kitarassa C:n kans. Jos sitä pitää kiinni, niin sit siellä joku kaularauta tms. alkaa ulisemaan. En tiiä mitä sille oikein voi tehä. Säätää sitä kaularautaa jotenki? Ite oon yrittäny virittää kaikki kielet aavistuksen ylävireeseen, niin silloin tota ei tapahdu. En muutenkaan soittele vielä hirveänä muiden kanssa, joten toi ei mua itseä häiritse.
Animate-Inanimate
PaavoMik
25.04.2009 14:45:33
heitän kysymyksen. Mulla yhdestätoista viiteenkahteen kielisetti stratossani. tää on fender stratocaster 50s style ja tässä on joku ihan normi tää talla, vibrakampi kuitenkin. Haluaisin pistää tähän vaikka kahentoista setin kun diggailen soittaa raskailla kielillä, mehevämpi saundi, olen bluesmiehiä ja SRV on idolini :D Onko täällä ketään muuta joka soittaa kahellatoista? Onko ne kauheen raskaan tuntuiset jos siirryn 11:sta niihin?
mmjes
kid ego
27.04.2009 07:46:50
Rokkänroll: heitän kysymyksen. Mulla yhdestätoista viiteenkahteen kielisetti stratossani. tää on fender stratocaster 50s style ja tässä on joku ihan normi tää talla, vibrakampi kuitenkin. Haluaisin pistää tähän vaikka kahentoista setin kun diggailen soittaa raskailla kielillä, mehevämpi saundi, olen bluesmiehiä ja SRV on idolini :D Onko täällä ketään muuta joka soittaa kahellatoista? Onko ne kauheen raskaan tuntuiset jos siirryn 11:sta niihin?

Onhan se uusi kielisetti raskaampi, etenkin G-kielen kohdalta jos se on punottu. Useimmissa 12-seteissä nimittäin on punottu G-kieli, ja ainakin mulla on ollut ongelmia sellaista bendatessa. Ernie Ball taitaa valmistaa 12-settejä punomattomalla, ja tietysti on mahdollista hankkia irtokieliäkin.
Ianuarius
27.04.2009 08:21:53

Heh, mä laittasin heti .013 setin jos vaan tää lisensifloikka jaksais pitää ne kielet kiinni. Yhen kerran pistin ja vähän aikaa olivat siellä, kunnes sitten alkoivat pullahdella pois tuolta koloistaan.

Pitää hommata joskus joku skitta, jossa on erilainen talla, niin tulee noi paksummatki kielet kysymykseen. Ite tykkään niin siitä niitten soundista ja jotenki tykkään myös soittaa niillä.
Animate-Inanimate
Malarkey
27.04.2009 15:19:59
Improvisoinnista.

Juu aattelin "kirjoitella" jonkinlaisen soolon, mutta ei oikeen luonnistu.

Taustasta sen verran, että komppikitara soittaa kahta voimasointua pelkästään koko soolon ajan. Eetä ja äffää vuorotellen *EFFEFFEFFEFFEFFEFFEFF*
Tuo tausta on aika hankala minusta improvisoida, niin ei olisi teillä heittää mitään vinkkejä ja kikkoja improvisointiin?

Sitten, että näitä kitara-asteikoita on niin tuhottomasti. Mikä asteikko olisi hyvää pataa juuri noiden sointujen päällä?

Heittäkääs jotain ehotuksia.
Ianuarius
27.04.2009 15:33:30

No tota, onko noi siis duurisointuja vai tarkotatko jotain vitossointuja? Mä suosittelisin jotain E-duuri-pentatonista. Jos haluat lisää mausteita sooloihin, niin ala ihan opetteleen niitä eri skaaloja. Sitten sä ehkä joku kerta hokaat, että tällanen juttuhan ois siisti tähän. Et oikein voi soittaa (improvisoida) muuta kuin mitä kuulet päässäsi. Koeta hommata jotain matskua siis sinne pääkoppaan.
Animate-Inanimate
aalataur
27.04.2009 16:10:13 (muokattu 27.04.2009 17:41:49)

Mä kirjoitan soolot usein niin, että äänitän sointukierron rumpuineen bassoineen ja laitan sen luuppaamaan. Sitten alan testailla siihen päälle erilaisia lickejä. Hyräily voi joskus auttaa löytämään luontevampia melodioita. Äänitän joskus pätkä kerrallaan, eli kehitän vaikka aloituslickin, sitten siihen jatkoa toisella otolla, kunnes kuulostaa hyvältä. Sitten taas siirryn eteenpäin ja näin paloissa kirjoitan soolon. Joskus vedän muutamalla otolla sisään jos olen miettinyt sooloa etukäteen jamittelemalla. Harvoin mä pystyn kerralla säveltämään koko sooloa, mun täytyy laittaa hyviä ideoita muistiin ennen kuin ne unohtuu ja sitten miettiä jälkeenpäin miten niitä voisi yhdistellä. Mulla on koneella "Lickit" ja "Riffit" -kansiot, joihin laitan saamiani ideoita joille en ole vielä löytänyt käyttöä/keksinyt jatkoa. Tuota tekniikkaa käytän siis yleensäkin säveltämisessä. Joskus kuuntelen sitten niitä vanhoja likkejä/riffejä ja mietin miten niitä voisi yhdistellä. Pelkkä E-F voi olla vähän puiseva tausta.. tai no se riippuu kontekstista, mutta yksi keino sooloilla on ottaa biisin melodia ja varioida/kehitellä sitä jotenkin. Puhdasta improvisointia en suosi ite, mulle on yksinkertaisesti ylivoimainen tehtävä vetää hatusta jotain hyvän kuuloista koko soolon ajaksi. Ei niitä hittibiisejäkään keksitä sekunnissa, vaan monesti sävellystyö vaatii pohdiskelua, eri vaihtoehtojen kokeilua ja tarkkaa punnitsemista. Sama juttu soolojen säveltämisessä minusta.

Asteikoista... ei sitä liikaa kannata miettiä millä asteikolla vetää. Joku peruslähtökohta voi olla, esim. molli tai duuri. Mutta fiiliksellä kannattaa vetää säveliä ja ennakkoluulottomasti kokeilla eri juttuja. Vaikket tietäisikään mistä asteikosta joku sävel on, ei sillä ole väliä jos se kuulostaa hyvältä. Jos kuulostaa hyvältä, se on oikein, ihan sama mikä skaala tai sävellaji.
pietari-poika
27.04.2009 23:04:23
Malarkey: Improvisoinnista.

Juu aattelin "kirjoitella" jonkinlaisen soolon, mutta ei oikeen luonnistu.

Taustasta sen verran, että komppikitara soittaa kahta voimasointua pelkästään koko soolon ajan. Eetä ja äffää vuorotellen *EFFEFFEFFEFFEFFEFFEFF*
Tuo tausta on aika hankala minusta improvisoida, niin ei olisi teillä heittää mitään vinkkejä ja kikkoja improvisointiin?

Sitten, että näitä kitara-asteikoita on niin tuhottomasti. Mikä asteikko olisi hyvää pataa juuri noiden sointujen päällä?

Heittäkääs jotain ehotuksia.

Tsekkaas vaikka youtubesta biisi nimeltä Misirlou. Tossa on perusversessä noita sointuja ja siinä käytetään sellasta jännää asteikkoa, jonka nimeä en nyt tiedä. Kitaratunnilla oon soittanu ton. Edellämainittu asteikko kuulostaa tossa sellaiselta hiukan eksoottiselta, ei silti miltään itämaalaissaundilta (harmoninen molli).
Esp Horizon FR & Line6 Pocket Pod
Ghero
28.04.2009 15:38:53
Children Of Bodom ja muut bändit käyttävät C droppi virettä. Miten perjaatteessa saa sen vireyden?
_star_
28.04.2009 16:18:28
moro. teen lopputyötä jimi hendrixistä ja tarvitesen muutaman vastauksen kysymyksiin jos kiinnostaa?
kid ego
28.04.2009 17:32:43
_star_: moro. teen lopputyötä jimi hendrixistä ja tarvitesen muutaman vastauksen kysymyksiin jos kiinnostaa?

Kysy pois, katsotaan osaammeko vastata. Tämä ketju tosin on lähinnä yleisiin ongelmiin kitaransoitossa, ja kysymyksiin Jimi Hendrixistä henkilönä saat mahdollisesti paremmin pop- ja rock-osastolta (tosin Wikipedia voi olla vielä viisaampi).
Ultrabass
28.04.2009 20:07:42
Elikkä tätä on varmaan kysytty aika monesti näillä foorumeilla, mutta en lukuisista yrityksistä huolimatta löytäny oikein selkeää vastausta mistään, eli:

Minulla on kromaattinen viritysmittari (cherub wmt-555c). En ole aikaisemmin virittänyt kromaattisella virittimellä, enkä ole varma olenko ymmärtäny tätä viritystapaa oikein.

Nyt kun haluaisin virittää kitarani ihan siihen perusnormivakio E vireeseen (siis E-A-D-G-B-E (?) ), niin laitanko siihen "avain nuotiksi" C:n ja etsin sitten kielet vireeseen paksuin= E, 2:si paksuin= A, jne.? Vai pitääkö valita joku muu "key" kuten: F, bB, bE, Ja virittää sitten kielet vireeseen E-A-D-G-B-E? Toimiiko tämä jomma edes tällä periaatteella? olenko yhtään jäljillä? Käykö tuo C perusviritykseen? Huomenna olisi itse kitara tulossa, että olisi mukava päästä heti vireessä olevalla kitaralla soittelemaan! Kiitän jo etukäteen.
baron
28.04.2009 20:47:39

m_s90: Elikkä tätä on varmaan kysytty aika monesti näillä foorumeilla, mutta en lukuisista yrityksistä huolimatta löytäny oikein selkeää vastausta mistään, eli:

Minulla on kromaattinen viritysmittari (cherub wmt-555c). En ole aikaisemmin virittänyt kromaattisella virittimellä, enkä ole varma olenko ymmärtäny tätä viritystapaa oikein.

Nyt kun haluaisin virittää kitarani ihan siihen perusnormivakio E vireeseen (siis E-A-D-G-B-E (?) ), niin laitanko siihen "avain nuotiksi" C:n ja etsin sitten kielet vireeseen paksuin= E, 2:si paksuin= A, jne.? Vai pitääkö valita joku muu "key" kuten: F, bB, bE, Ja virittää sitten kielet vireeseen E-A-D-G-B-E? Toimiiko tämä jomma edes tällä periaatteella? olenko yhtään jäljillä? Käykö tuo C perusviritykseen? Huomenna olisi itse kitara tulossa, että olisi mukava päästä heti vireessä olevalla kitaralla soittelemaan! Kiitän jo etukäteen.

"Avainnuotiksi" C
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Ultrabass
29.04.2009 17:10:04
baron: "Avainnuotiksi" C

juu kiitos
M4ss3 m/
30.04.2009 16:06:12
Yritin tuossa äsken harjoitella koulua varten Rhcp:n Californication nimistä biisiä, mutta sitten ajattelin, että pitääkö se soittaa sormilla vai voiko plektrallakin soittaa?

Ainakin plektralla soittaminen tuntui paljon helpommalta.
kamikazee
30.04.2009 17:26:55
M4ss3 m/: Yritin tuossa äsken harjoitella koulua varten Rhcp:n Californication nimistä biisiä, mutta sitten ajattelin, että pitääkö se soittaa sormilla vai voiko plektrallakin soittaa?

Ainakin plektralla soittaminen tuntui paljon helpommalta.

Sen voi soittaa kummin haluaa. Itse tykkään sormista, koska tuntuvat paljon pehmeämmiltä ja mielestäni siinä kappaleessa sen pitää olla pehmeän kuuloista. Mutta mikäli haluat soittaa plekulla niin soita plekulla.
Mitähän tähänkin pitäis ilmoittaa?!
pietari-poika
01.05.2009 00:09:43
kamikazee: Sen voi soittaa kummin haluaa. Itse tykkään sormista, koska tuntuvat paljon pehmeämmiltä ja mielestäni siinä kappaleessa sen pitää olla pehmeän kuuloista. Mutta mikäli haluat soittaa plekulla niin soita plekulla.

Kannattaa myös kokeilla soittaa ns hybrid pickingillä, eli plekulla normaalisti ja jos tarttee sormia ottaa käyttöön niin sitten ottaa ne käyttöön ja vetää samaan aikaan sillä plekulla. BTW minä olen myös tuota samaa biisiä reenaillut tässä vähän aikaa sitten.
Esp Horizon FR & Line6 Pocket Pod
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)