Aihe: Kitarakaappi, joka osaa käsitellä isoa alapäätä ja botnea?
1 2 3 4
Räkkipeli
27.04.2009 12:46:06
Niin. Elikkäs pitäis saaha kitarakaappi, jolla ison botnen omaava vahvistin kuulostaa hallitulta ja hyvältä. Eli ei kumisisi liikaa ja olisi aika selkeä soundi. Jos Marshallin 1982 ei sovi; ei osaa käsitellä alapäätä, ja Krankin kaapit ei sovi; kumisee vähän liikaa. Niin mihin suuntaan pitäisi sitten lähteä?

Ehdotuksia?
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
Räkkipeli
27.04.2009 12:56:11 (muokattu 27.04.2009 12:57:23)
Neuvot elementeistäkin on tervetulleita.

Onkohan kellään kokemuksia/analyysia tällaisesta tulokkaasta?:

http://www.thomann.de/fi/randall_rs125xl.htm
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
pekurides
27.04.2009 13:43:55

melkein alakaappia varman halutaan pikkasen isomman tilavuutensa vuoksi ja taas tuo "oversized" koko kuten krankissa sitten voipi mennä jo hiukan ylikin, tai sitten voipi Krankissa ne orkkis V12 legendit mättää?

Mulla taas on V30 krankissa ja aika kiva komero, tosin normaalikokoinen kaappi on ehkä hiukan tiukemman kuuloinen mutta mulla toimii tämä hiukan isompikin pörinä tiukalla vaffarilla.

Hintahaarukka taas riittää.... diezel,(bogner),mesa,ENGL varmasti toimittavat ja yksi mielenkiintoinen hiukan kohtuullisemmalla hinnalla voisi olla myös ORANGE ja kovasti paljon porukka on tykännyt näistä g12k-100 ämyreistä.

Ainakin bändikaverin diezel nuilla melko pätevän oloinen:)

Mesasta (oversized) taas toiset sanoneet että tuuppaa hiukan liikaakin sitä alakertaa ja jostain syystä ENGLin xxxl- vahvisteiset ja painavat komerot hiukan elottomilta joidenkin mielestä tuntunet.... tiedä näistä sitten mikä sinulle soipisi.... testiä.
Tunteella päin vittua.
Räkkipeli
27.04.2009 13:59:51
Korjataan että kaappi oli Krankin Krankestein. Mutta kuulemma aika lähellä nuo legendsit ovat toisiaan noissa?
kege
27.04.2009 14:23:52
Tässä ainakin panostettu tuohon alapään käsittelyyn...

http://www.isptechnologies.com/inde … iew=article&id=35&Itemid=76
kill your idols
Metalrock
27.04.2009 14:36:49
Vader on aika paljon kehuttu!
http://www.vadercabinets.com/
kivi
27.04.2009 15:29:58 (muokattu 27.04.2009 16:33:45)
svilo: 2*12 tai 4*12 open back....

/sv

Meinaat että ottais alapään kokonaan pois? Ei kai se ollut hakusessa?

Sanon että joku resonoimaton alakaappi-mallinen kaappi jossa on jäykkä etuseinä; tää ei oo mitenkään itsestään selvää, koska monissa malleissa etuseinäkin sais joustaa ja soida että tulis lisää harmonisuutta. Ja ei ainakaan tiltattu yläkaappi.

Jos kaappi on "melkein muttei ihan" ja kaapissa on refleksireikä, sitä kannattaa kokeilla virittää vaikka aluksi saranoimalla vanerinpala kaapin sisään aukon tukkeeksi, ja katsomalla paljonko sitä avaa; koska soundi on kohdallaan. Kun oikea refleksiaukon koko löytyy kuuntelemalla, levy kunnolla ruuveilla kiinni.

Esim Marshallin suorissa kaapeissa G75 -elementeillä on aika helppo siivota alakerta tukkimalla refleksiaukkoa osittain tai vaikka kokonaan jos halutaan alin ääni pois.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
svilo
27.04.2009 15:41:22 (muokattu 27.04.2009 15:51:57)
kivi: Meinaat että ottais alapään kokonaan pois? Ei kai se ollut hakusessa?

Sanon että joku resonoimaton alakaappi-mallinen kaappi jossa on jäykkä etuseinä; tää ei oo mitenkään itsestään selvää, koska monissa malleissa etuseinäkin sais joustaa ja soida että tulis lisää harmonisuutta. Ja ei ainakaan tiltattu yläkaappi.

Jos kaappi on "melkein muttei ihan" ja kaapissa on refleksireikä, sitä kannattaa kokeilla virittää vaikka aluksi saranoimalla vanerinpala kaapin sisään aukon tukkeeksi, ja katsomalla paljonko sitä avaa; koska soundi on kohdallaan. Kun oikea refleksiaukon koko löytyy kuuntelemalla, levy kunnolla ruuveilla kiinni.

Ei mun 2*12 / 4*12 open back kaapit ole alapäätä hävittänyt, nyt kierrossa Brown open back 4*12 ja botnea löytyy tarpeeksi. 2*12 kaapeissa jotka ovet olleet auki takaa (Kerry Wright, Shiva, Bogner OS, Bruno, Mojotone, THD...) on löytynyt todella tanakka ja tiukka alapää ;)

2*12 ported kaappi on myös mainioita, pieni koko, iso tone.

Liian iso soundi ei saa olla, ei leikkaa läpi..

/sv
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
Räkkipeli
27.04.2009 15:51:55 (muokattu 27.04.2009 15:52:53)
Jos vahvistimen ominaissoundi on helvetin massiivinen, botnekas ja alapäävoittoinen, olisiko 2x15 elementit absurdi tai epäviisas ratkaisu?

Vai onko noi isot elementtiset kaapit massiivine alapäineen tarkoitettu lähinnä jonkun ei-niin-ison-alapään-omaavan vahvistimen soundin suurentamiseksi?
Henkka370
27.04.2009 16:27:43
Sanoittaisiinko, että jos ite haluisin alapäätä ja botnea ni ottasin 4x12 kokoisen 2x15" kaapin merkkiä Vader

http://www.vadercabinets.com/content/vc215bk.html
Jos jäsen on alle 18-vuotias niin pitääkö tässä olla huoltajan allekirjoitus?
kivi
27.04.2009 16:40:27
svilo: Ei mun 2*12 / 4*12 open back kaapit ole alapäätä hävittänyt, nyt kierrossa Brown open back 4*12 ja botnea löytyy tarpeeksi. 2*12 kaapeissa jotka ovet olleet auki takaa (Kerry Wright, Shiva, Bogner OS, Bruno, Mojotone, THD...) on löytynyt todella tanakka ja tiukka alapää ;)

2*12 ported kaappi on myös mainioita, pieni koko, iso tone.

Liian iso soundi ei saa olla, ei leikkaa läpi..

/sv

Tarkennas vielä, kuinka "open back" noi sun kaapit on?

Itsekin käytän usein osana stäkkiä Sound Cityn 4x12"-kaappia jossa on kaapin levyinen refleksirako takana, mut ei se oo varsinaisesti openback samalla tavalla kuin vaikka Fenderin tai Music Manin openback-kaapit joissa takaseinää ei ole ollenkaan. Mut mulla ei olekaan nykyaikainen soundi.

Jos takaseinää ei ole ollenkaan, silloin se alakerta kyl katoo.

Mitä tulee 15" elementin käyttöön, niin miksei, mutta ei ainoana elementtinä. Noi isot elementit on sen verran hidasiskuisia, että esim 1x15 ja 2x12" olis varmaan parempi yhdistelmä. Ainoa varsinaisesti kitarakäyttöön tehty 4X15" kaappi jota olen käyttänyt; eli se valtava Fender Dual Showman -rantasaunakaappi, ei ollut alakerrassa kovinkaan tiukka.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
svilo
27.04.2009 16:54:41 (muokattu 27.04.2009 17:03:26)
Tarkennas vielä, kuinka "open back" noi sun kaapit on?

Nojoo, ois pitänyt sanoa että *semi-open back*, ei tietenkään kaapin levyistä reikää..

esim: http://www.tonetubby.com/pics/field_reports/c-4x12.jpg

http://www.vilo.net/Reinhardt_Storm_33/slides/IMG_1171.JPG

/sv
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
Antti1
27.04.2009 17:42:25 (muokattu 27.04.2009 17:43:05)
pekurides: diezel,(bogner),mesa,ENGL varmasti toimittavat ja yksi mielenkiintoinen hiukan kohtuullisemmalla hinnalla voisi olla myös ORANGE ja kovasti paljon porukka on tykännyt näistä g12k-100 ämyreistä.

Diezel, Bogner, Orange ja Rivera omat ehdotukset. Noista päällimmäisenä 4x12" frontloaded G12K-100 Diezelin pönttö, se kaikkein uusin malli, joskin on ihan kivan kallis. Orangen G12K-kaappia sensijaan ei oikein voi suositella, samaa sanoisin ehkä myös Mesan Recto-pöntöistä. Ei mitään kaikkein tiukkasoundisimpia värkkejä ja keskiäänet hiukan hukuksissa. Mesan Stiletto voi toimia ihan ok, mutta mutta... Mä ettisin jotain muuta.

Ylipäätäänkin mä pitäisin tiukkasoundista kaappia valittaessa tärkeänä pointtina sitä, että kaappi on edestä ladattu. Soundi vaan pysyy paremmin kasassa. Liekö sit syynä tuo parempi runkokosketus elementin ja etulevyn välillä, mutta alamiddle ei oo yhtä pyöreän epämääräinen. "Huonona" puolena sit taas noi suuntaavat takaaladattuja enempi.

Kannattaa myös tutustua Riveran kaappeihin, ovat laadukkaita ja hyväsoundisia.

EDIT: Niin ja mikä se käytössä oleva vahvari on?
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
Evilson
27.04.2009 18:04:31
Itelleni tulee Orangen slanted 4x12" loppuviikosta, sen pitäs olla aika tykki.

Antti1: Ylipäätäänkin mä pitäisin tiukkasoundista kaappia valittaessa tärkeänä pointtina sitä, että kaappi on edestä ladattu. Soundi vaan pysyy paremmin kasassa. Liekö sit syynä tuo parempi runkokosketus elementin ja etulevyn välillä, mutta alamiddle ei oo yhtä pyöreän epämääräinen. "Huonona" puolena sit taas noi suuntaavat takaaladattuja enempi.

Eikös useimmat 4x12":t ole kuitenkin takaa ladattuja? Mitenkä etukangas edestä ladatussa slanted 4x12" -komerossa on toteutettu? Elementithän pitää kuitenkin pystyä vaihtamaan.
Antti1
27.04.2009 18:08:26
Evilson: Itelleni tulee Orangen slanted 4x12" loppuviikosta, sen pitäs olla aika tykki.

Ja onkin, joskin suoraa vähän "kepeämpi" soundiltaan. Joku tuosta muuten tarinoi sen verran, ettei suurin merkitys sinänsä olisi sillä pienellä tilavuuden muutoksella, vaan vaihetoiston ja heijastusten ongelmilla. En muista mihin homma perustui, mutta on sillä tilavuudellakin varmasti vaikutusta elementtien käyttäytymiseen. Ilmajousi yms. muuttuvat tietenkin.

Eikös useimmat 4x12":t ole kuitenkin takaa ladattuja? Mitenkä etukangas edestä ladatussa slanted 4x12" -komerossa on toteutettu? Elementithän pitää kuitenkin pystyä vaihtamaan.

Taitaahan ne olla, ikävä kyllä. Ei sillä, että se olisi huono vaihtoehto, mullakin on. Olisi vaan syytä olla enempi valikoimaa tuonkin suhteen.

Edestä ladatuissa on usein joku velcro-kiinnitys tms. Esimerkiksi Diezelistä moinen löytyy. Tuntuu kovin kiinteältä ratkaisulta, kun on perkeleen lujaa kiinni, mutta lähtee väkivallalla irti.
Kimmo72
27.04.2009 18:16:43
Mulla on toiminu Hughes & Kettnerin komero

"Somewhat larger and more stable than your ordinary 4x12 cab, this baby is built to deliver scooped mids and bowel-shaking low end. Featuring a special speaker combination of two Celestion Vintage 30s on top for crystal-clear sound and two Celestion Hot 100's on the bottom for pure bass bliss, this cab delivers archetypal Nu Metal tone. Shimmering with crisp top end and shaking with fat bottom end, this sound is unmatched by any other."
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Evilson
27.04.2009 18:24:33
Antti1: Ja onkin, joskin suoraa vähän "kepeämpi" soundiltaan. Joku tuosta muuten tarinoi sen verran, ettei suurin merkitys sinänsä olisi sillä pienellä tilavuuden muutoksella, vaan vaihetoiston ja heijastusten ongelmilla. En muista mihin homma perustui, mutta on sillä tilavuudellakin varmasti vaikutusta elementtien käyttäytymiseen. Ilmajousi yms. muuttuvat tietenkin.

Slantedin mä ostin lähinnä tyylikkyyden ja vähäisemmän suuntaavuuden takia. Soundin kepeys tuskin jää hirveesti haittaamaan.

Taitaahan ne olla, ikävä kyllä. Ei sillä, että se olisi huono vaihtoehto, mullakin on. Olisi vaan syytä olla enempi valikoimaa tuonkin suhteen.

Edestä ladatuissa on usein joku velcro-kiinnitys tms. Esimerkiksi Diezelistä moinen löytyy. Tuntuu kovin kiinteältä ratkaisulta, kun on perkeleen lujaa kiinni, mutta lähtee väkivallalla irti.

HB 2x12":ssakin on edestä ladatut elementit, ja etukangas nimenomaan velcrolla kiinni. Slanted-kaapissa se onkin sitten haastavampaa saada väkivallan kestävä kehikko etukankaalle.
Antti1
27.04.2009 18:30:34 (muokattu 27.04.2009 18:32:00)
Evilson: Slanted-kaapissa se onkin sitten haastavampaa saada väkivallan kestävä kehikko etukankaalle.

Hmm, jaa'a... Mulla saattaa olla Riverassa kehikko itseasiassa kangasta varten, vaikka onkin takaa ladattava. Täytyykin kattoa saisko sen jotenkin modailtua FL-kaapiksi. Se on ainoa asia, joka on mua hiukan mietityttänyt signaaliketjussa. Sais käännettyä vähän enempi vielä botnea, mutta silti pysyis soundi kasassa. Ehkä. :)

EDIT: Täytyy joskus muuten roudata se sun Orange tuonne meidän kämpille, niin saadaan ajettua rinnakkain molempia. Täytyis vaan johdottaa toi Rivera uusiksi, kun en mä sitä stereona tarvii. Samalla menee sit, kun kattelee saisko modattua edestä ladatuksi.
nakedzen
27.04.2009 18:54:46 (muokattu 27.04.2009 18:55:59)
Jos tiukkaa alapäätä hakee niin kaksi mitkä ovat olleet loistavia tähän tarkoitukseen on VHT:n Fatbottom ja Framuksen Cobra-kaappi. Vaikka Framuksessa onkin greenbackit elementteinä niin hyvin se pysyi tiukkana Cobran ja Englin Powerballin kanssa. VHT oli modernimpi soundiltaan, mahtava dynamiikka tuossa kaapissa, Cobra taas keskiäänivoittoisempi.

Nykyään mulla toimii kaappina Matampin Retro 412 mikä on hiukan isomman ja täyteläisemmän kuuloinen kuin nuo kaksi, mutta alapää pysyy hyvin tiukkana. Yhdellä sanalla luonnehtien "massiivinen" soundi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)