Aihe: Kitaran rakentaminen !!
1
HpM
24.04.2009 17:03:36
Olen kiinnostunut akustisen kitaran rakentamisesta. Polte on kova. Olen kitara-alalla aloittelija. Puuseppänä haastetta rakentamisessakin näyttäisi olevan mukavasti.

Haluan lähestyä muusikoita muutamalla aiheeseen liittyvällä kysymyksellä.

Osaatteko neuvoa, mistä saa/kannattaa hommata kitaraan liittyviä osia ja nippeleitä? Kaikki mitä kitaraan vaan tarvitaan. Entä voiko eri mallisten kitaroiden piirustuksia ostaa jostain? Onko kellään tiedossa hyviä kitaran rakennusoppaita, mielellään suomenkielisiä?

Lisäksi muita hyviä neuvoja, huomautuksia, vinkkejä ja kannustuksia luetaan mielellään.

Kiitän ja kumarran
Mäci
24.04.2009 17:17:26
Rakentamisesta ei minulla ole kokemusta,mutta mitä et Stewmacilta löydä,niin sitä et tarvitse.

http://www.stewmac.com/
Among Gods creatures two, the dog and the guitar, have taken all the sizes and all the shapes, in order not to be separated from the man - Andres Segovia-
Juniper
24.04.2009 17:59:08
Stewmac on kyllä hyvä paikka osien ja erikoistyökalujen haalimiseen. Toinen hyvä on LMI http://www.lmii.com/

Näistä molemmista saa myös rakennussarjoja, jotka sisältää kaiken tarpeellisen kuvia ja ohjeita myöten Nämä sarjat ovat laadultaan myös todella hyviä. Itse olen yhden stewmacin ooo-akkarin tehnyt ja se ei häpeä soinniltaan millekkään.
Suosittelen ensimmäiseksi kitaraksi rakennusarjaa, siitä saa paljon oppia ja ajatuksia miten seuraava kitara tehdään.(soitinrakennuksessa mikään ei jää vain yhteen =))

Nyt on työn alla täysin itsetehty ja suunniteltu peli. (omakuvassa näky hieman osviittaa)
Suomenkielistä akustisen rakennusopasta ei taida oikein löytyä, Lontooksi löytyykin sitten jo vaikka kuinka paljon.

Mnetissä on myös soitinrakennuspalsta, mistä saa myös paljon tietoa ammennettua....
HpM
28.04.2009 17:13:04
Kiitokset vaivautuneille. Näistä eväistä on kyllä paljon apua.

Ajattelin tehdä puuosat jo ensimmäiseen kitaraan itse, koska on tullut väänneltyä ja käänneltyä puuta moneen muotoon. Tutustun valmistusvaiheisiin ja oikeisiin termeihin erityisen huolella ennenkuin aloitan rojektin. Vielä kun ei ole selvillä edes se, mitä ja millaisia osia kitaraan vaaditaan (poislukien puuosat)?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)