Aihe: Kokemuksia IsolaatioBoxista ?
1 2
jarkko.ruponen
22.04.2009 21:22:19
Moi !

Mulla on pieni putkivahvistin, josta lähtee ART:n Tube MP etusella hyvä blues-soundi ja tarvittaessa jopa feedback Henkan tyyliin. Ongelmana on se, että namiskat ovat kaakossa, ja mekkala on sen mukaista. Harkitsen kajarin tai koko vahvistimen laittamista isolaatioboxiin ja mikittämistä toiseen vahvistimeen. Tavoittena on saada luukutussoundi pienellä äänenpaineella.

Millaisia kokemuksia teillä on vastaavista virityksistä ? Myös hyvät rakennusohjeet ovat tervetulleita.

terveisin, jarkko
Rg505bk
22.04.2009 23:27:01
Itse olen soitellut Axetrakin kautta. Toimii hyvin kotisoittelussa, kun lapset ja vaimo nukkuu. Hieman olen soundia säätänyt mikseristä (bassoa pois) ja sitten korvalappujen kanssa soitellut. On myös näppärän kokoinen, eli ei vie liikaa tilaa. Toisaalta mikin paikkaa ei sitten pääse vaihtamaan...
H.Corruption
24.04.2009 00:54:44
Mulla oli kokeilussa käytetty Axetrak, joka oli muuten ok, mutta en saanut siitä ulos tarpeeks kirkasta soundia. Pieni soundin "laatikkomaisuus" ei ollu mitenkään häiritsevää. Muuten olisin ostanut kaapin, mutta ylä-äänet oli sen verran vaimentuneet en kelpuuttanu sitä. akia Saattoihan kaappi olla viallinen.

Kokonsa puolesta se olisi ollut ihanteellinen kotikäyttöön ja pienestä äänen vuotamisesta soveltuu myös myöhempään musisointiin.

Seuraavaksi hommasin Randallin Isolation-kaapin. Siinä löytyy sitten kokoa, näköä ja ääntä. Kaappi vuotaa niin päljon, että 15W:n vahvistimen perään on pakko laittaa keinokuorma ennen kaappia. Kaapissa ei ole mitään vaimennusmateriaalia kantta lukuunottamatta. Vaimennusmateriaalin lisäyksen jälkeen äänivuoto hiljeni vähän, muttei riittävästi. Celestionin V30 kuulosta hyvin samalta kuin normikaapissakin.

Paljon riippuu kaapissa käytettävästä mikistä ja sen asennosta. Itse olen pysynyt standardissa, eli SM57:ssa. Soundiin olen kyllä tyytyväinen. Koko vaan on hieman ongelma, jääkaappi pakastelokerolla. Iltaisin ei sillä soitella, mikäli haluaa naapurisovun säilyvän, ainakin kerrostalossa. Suunnitteilla on laittaa kaappiin lisää vuorausta, että voisi jättää sen keinokuorman pois.
jarkko.ruponen
24.04.2009 13:37:53 (muokattu 24.04.2009 20:13:38)
Moi !

Kiitos kokemuksista ! Lisää juttua, please !

Lupaavalta kuulosti, jäin kaipaamaan hintoja ja moisten härpäkkeiden myyjiä Tompan lisäksi.

Mitenkähän tommosen sais onnistumaan vain pienellä jälkisäädöllä. Löysin netistä DIY-tarinaa, jossa mokailtiin mm. eristyksessä, mikityksessä, jne. Tosin kuuluvat ne valmiit tehdasboxitkin vuotavan. Onnistuiskohan se voileipänä esim. kahdella sisäkkäisellä boxilla. Ensin sisään 20 mm kipsi- tai lastulevyä, 2 cm ilmarako, 2 cm akustiikkalevy ja päälle vaikka 20 mm kokopuulevyä tai vaneria. Eristys lattiasta esim. vaneri-kumi-vaneri rakenteisilla klosseilla. Levyjen saumaus ilmatiiviisti, esim. akryylimassalla ja liimalla.

Yritin eräältä elektroniikka saitilta selvittä saisko puhetasoisella volalla eli muutaman kymmenen db:n voimakkuudella "kaakkosoundia" (sweet pots) kytkentöjä ja komponentteja nysväämällä. Eipä ole toistaiseksi viisastenkiveä löytynyt muualta kuin energian tuhlauksesta. elikkä puusepät hommiin ja hyötysuhteet minimiin ! Tehdään siis puusta, mihin elektroniikka ei pysty. Mitäpä sitä ei hyvän soundin takia tekisi ?

Niinpä olisikin kiva saada lisää kokemuksia ja koettuja tee-se-itse ohjeita.

Terveisin, jarkko
Antti1
24.04.2009 13:46:41 (muokattu 24.04.2009 13:48:38)
Ongelmana noissa pöntöissä on se, että massa pysäyttää äänen kaikkein tehokkaimmin ja sit ne alkais kasvamaan vähän turhan isoiksi. Käytännössä pitää siis tukeutua kerrosrakenteisiin ja villaan. Siltikin koko ja paino tuppaavat kasvamaan --> ei välttämättä kovin ihania mötkylöitä jossain kodin nurkassa.

Mites olis joku dummyload line outilla, josta johtaisit äänen mahdollisimman neutraaliin vahvistimeen ja siitä eteenpäin kaiuttimelle? Ääntä tulee tuolla konstilla just sen verran, kun tarvitaan ja säästyt jääkaapin kokoiselta kuminapöntöltä.

EDIT: Ja oothan tietoinen, että suuri osa siitä hyvästä luukutussoundista tulee myös kovasti työtä tekevästä kaiuttimesta? Jos se sama soundi täytyy saada hiljaisella, niin se ei tule onnistumaan millään tapaa.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
askomiko
24.04.2009 14:00:30
Kaappaa joku hajonnut arkkupakastin askartelulähtökohdaksi. Onpi tiivis eikä maksa mittään.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
le pargo
24.04.2009 14:29:02
Fluxtonet (http://fluxtone-speakers.com) saattais olla ratkaisu jokaisen kotisoittelijan ongelmiin, mutta onpa niillä kyllä kovasti hintaakin.
jarkko.ruponen
24.04.2009 20:30:48
Moi !

Mites olis joku dummyload line outilla, josta johtaisit äänen mahdollisimman neutraaliin vahvistimeen ja siitä eteenpäin kaiuttimelle? Ääntä tulee tuolla konstilla just sen verran, kun tarvitaan ja säästyt jääkaapin kokoiselta kuminapöntöltä.

>>>Keinokuormalla soundi muuttuu, ei sillä saa samaa soundia kuin styrkkarin nupit kaakossa (ts. vahvistimen ja kajarin saturaatio). Olen kokeillut paria tehonsyäjää, äänenpainen vaimenee, mutta soundi ei pysy luukutussoundina. Viestissäsihän viittasit itse mm. häkärin saturointiin.

EDIT: Ja oothan tietoinen, että suuri osa siitä hyvästä luukutussoundista tulee myös kovasti työtä tekevästä kaiuttimesta? Jos se sama soundi täytyy saada hiljaisella, niin se ei tule onnistumaan millään tapaa.

>>>Kyllä se käsitykseni mukaan isolaatioboxilla onnistuu ilman buustereita ja härpäkkeitä. Pientä trabelssia aiheuttaa huoneakustiikan tunkeminen pieneen lootaan, mutta kyllä sekin onnaa.

Vai ... miten on niillä, joilla on asiasta kokemusta ?

jarkko
jarkko.ruponen
24.04.2009 20:33:25
jarkko.ruponen: Moi !

>>>Keinokuormalla soundi muuttuu, ei sillä saa samaa soundia kuin styrkkarin nupit kaakossa (ts. vahvistimen ja kajarin saturaatio). Olen kokeillut paria tehonsyöjää, äänenpaine vaimenee, mutta soundi ei pysy luukutustasolla. Viestissäsihän itsekin viittasit mm. häkärin saturaatioon.

>>>Kyllä se käsitykseni mukaan isolaatioboxilla onnistuu ilman buustereita ja härpäkkeitä. Pientä trabelssia aiheuttaa huoneakustiikan tunkeminen pieneen lootaan, mutta kyllä sekin onnaa.

Vai ... miten on niillä, joilla on asiasta kokemusta ?

jarkko
Antti1
24.04.2009 22:56:08
En nyt puhunut mistään keinokuormista vaimentamassa signaalia, vaan dummyloadista/linjaboksista. Se siis muuttaa koko metelin lämmöksi ja ulos tulee vaan se linjasignaali. Tokihan tässä jää taas se kaiuttimen työ välistä, mutta sille ei oikein voi mitään.

Jos ei halua soundin muuttuvan, niin elementin mikittäminen nyt on jotakuinkin ihan vihoviimeinen konsti. ;)
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
jarkko.ruponen
25.04.2009 13:06:53
Antti1: En nyt puhunut mistään keinokuormista vaimentamassa signaalia, vaan dummyloadista/linjaboksista. Se siis muuttaa koko metelin lämmöksi ja ulos tulee vaan se linjasignaali. Tokihan tässä jää taas se kaiuttimen työ välistä, mutta sille ei oikein voi mitään.

Jos ei halua soundin muuttuvan, niin elementin mikittäminen nyt on jotakuinkin ihan vihoviimeinen konsti. ;)

>>> Ok, en tunne asiaa. Kukas noita Dammyja myy tai mistä voi tsekkailla niiden specifikaatioita. ?

jarkko
ReBeat
25.04.2009 16:43:44 (muokattu 25.04.2009 17:02:59)

jarkko.ruponen: >>> Ok, en tunne asiaa. Kukas noita Dammyja myy tai mistä voi tsekkailla niiden specifikaatioita. ?

jarkko

Voi olla samoista laitteistakin kyse... käyttötapa vaan erilainen. Eli jos keinokuormasta löytyy line out, niin vetääkin pelkästään siitä signaalin eteenpäin... ja tähän väliin voi tunkea vielä vaikka efektejä. Lopuksi signaali sitten toisen päätevahvistimen kautta kaiuttimelle.

e: Jos soittaa Gibsonin kitaralla, niin sitten tietenkin ulkonäöllisesti vakuuttavin vaihtoehto on käyttää Gibson Power Stealth -keinokuormaa (joka on sama kuin THD HotPlate).
jarkko.ruponen
25.04.2009 21:49:05
ReBeat: Voi olla samoista laitteistakin kyse... käyttötapa vaan erilainen. Eli jos keinokuormasta löytyy line out, niin vetääkin pelkästään siitä signaalin eteenpäin... ja tähän väliin voi tunkea vielä vaikka efektejä. Lopuksi signaali sitten toisen päätevahvistimen kautta kaiuttimelle.

elike: Jos soittaa Gibsonin kitaralla, niin sitten tietenkin ulkonäöllisesti vakuuttavin vaihtoehto on käyttää Gibson Power Stealth -keinokuormaa (joka on sama kuin THD HotPlate).

Elikkä kyseessä on kuitenkin keinokuorma. Kokeilin Weberin tehonsyöjää, jossa oli kovaäänisen puhekela keinokuormana. Oli vähän painava volapotikka, painoi kai parki kiloa. Kaveri on pyytänyt testaamaan just tommosta HotPlatea, Täytyy kai käydä kokeilemassa, vaikkakaan en usko ennekuin kuulen.

jarkko
>
Rg505bk
25.04.2009 22:10:35
AxeTrakia myy Suomessa ainakin Custom Sounds ja Soundstore hintaan 599 €.

Halpa DI-Boksi keinokourmalla löytyy taas Uraltonelta noin parilla kympillä. DI-boksi + kaiutionsimulaatio tietokoneesta on myös ihan toimiva vaihtoehto, jos vaan äänikortista/koneesta löytyy sen verran potkua ettei latessiongelmat haittaa.
jarkko.ruponen
26.04.2009 11:58:34 (muokattu 26.04.2009 14:55:28)
Rg505bk: AxeTrakia myy Suomessa ainakin Custom Sounds ja Soundstore hintaan 599 €.

Halpa DI-Boksi keinokourmalla löytyy taas Uraltonelta noin parilla kympillä. DI-boksi + kaiutionsimulaatio tietokoneesta on myös ihan toimiva vaihtoehto, jos vaan äänikortista/koneesta löytyy sen verran potkua ettei latessiongelmat haittaa.

Moi !

Kiitos tiedoista !

Ok, kiitos tiedosta, täytyy kokeilla Axe Trakkia. Uraltonen lineout boxi mulla onkin tosin vielä asentamatta, jos tarkoitit sitä "DI-boxia keinokuormalla". HP:n läppärin vääntö riittänee kaiutinsimulaatiprokkikseen. Kävin tsekkaamass sen Flux Tone kajarin, oli tosi hintavaa (850e). Toistaiseksi luulen, että DIY-isolatioboxista saattaa löytyä käypä ratkaisu.

Toivottavasti löytyy vielä lisää neuvoja isolaatioboxin rakentamiseen. On siinä sen verran duunia, ettei ihan hazardi-systeemillä kannata moista ruveta bysaamaan.

Terveisin. jarkko
jarkko.ruponen
26.04.2009 14:58:07
drlecter: Itse rakensin moisen laitoksen lastulevystä :D.
Soundi oli käyttökelvoton.

Moi !

Voitko vielä kertoa koon ja millainen rakenne sekä materiaalien paksuudet siinä on ?

jarkko
le pargo
26.04.2009 17:24:56
http://www.grendelsound.com/deadroom.htm
Tuossa olis ihan pätevän oloinen boksi.
Rg505bk
26.04.2009 18:11:00
Tässä budjettiversio edellisestä:

http://www.audiogeekzine.com/?p=246
jarkko.ruponen
26.04.2009 20:43:27 (muokattu 26.04.2009 20:45:48)
Moi !

Suur-kiitokset ! Näistähän se ura jo urkeneekin !

Menee ekaks muutama viikko lukiessa detaljit ja pohtiessa hommaa. Ajattelin tsekata Rakennusalan työttömien verstaalta Kyläsaaressa, josko sine pääsisi tekemään homman hyvillä koneilla. En tosin ole työtön, mutta toivos on kevyt elää.

Kajari 12"50W ja Shure 58 ovatkin jo hallussa. Puukamoihin, akustiikkalevyihin ja tilpehöövereihin menee vielä varmaan satanen - pari. Täytyy vielä tsekata valmiiden hinnat.

Kiitos vielä kaikille !

Parhain, terveisin, jarkko
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)