ralliolli 10.03.2009 23:31:26 | |
---|
Jo joku on noin opettanut, mitä kyllä epäilen, se ei ole perustunut käytännön musiikkiin. Harjoitusehtävissä - nämä ovat aina käytäntöä tiukempia - sääntö on yleensä se, että kaikki äänet eivät saa liikkua samaan suuntaan. Siis joko yksi ääni pysyy paikallaan tai jotkut äänet liikkuvat eri suuntiin. Varsinaisessa musiikissa taas on ihan tyypillistä siirtää kaikkia ylös- tai alaspäin, mutta nekin sijoittuvat useimmiten taitekohtiin - niissähän ei äänenkuljetussäännöt päde. "Vain tärkeitä kysymyksiä kannattaa pohtia 2500 vuotta - myös silloin kun lopullinen totuus ja täsmällinen tieto on saavuttamattomissa." (Tomi Mäkelä, Musiikin filosofia ja estetiikka s. 450) |
The Clansman 11.03.2009 21:24:58 | |
---|
Ei tahdo millään ymmärtää nuita nuotteja millään tavalla, laittakaa linkki johoki aivan alkeisiin perehtyvälle sivustolle. Ei ole selvinnyt oikein fageista tai kirjoista, luulempa että reilu kuvitus auttaisi. Kiitän. pöö |
Johann Onn 14.03.2009 14:59:54 (muokattu 14.03.2009 15:07:23) | |
---|
|
The Clansman 15.03.2009 12:59:19 | |
---|
Alkopahan jotaki ymmärtää, kiitokset johannille. pöö |
pazi 18.03.2009 10:34:50 | |
---|
käykääpäs muuten haastamassa mun huippu tulus nuottilan sävellaji tehtävissä =) Kaikki virheet tekstissä ovat tahallisia.. |
ekikoo 19.03.2009 11:19:36 | |
---|
Voisiko joku selventää mitä esim. tässä tukkaheviksi väännetyssä SNES-pelin biisissä tapahtuu? http://www.youtube.com/watch?v=vyngyeT1zPc&&fmt=18 Joku perus rokkikikkahan tossa lienee käytettynä, mutta en oo aiemmin syvemmin miettinyt. Löytyy pieni septimi, mutta sitten tuntuu että sekä pieni ja suuri terssi käy. Pitäisikö minun ajatella että tuo hyppii luonn. G-mollin ja G-miksolyydisen välillä? Kiitti! All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! |
baron 19.03.2009 11:27:08 | |
---|
ekikoo: Voisiko joku selventää mitä esim. tässä tukkaheviksi väännetyssä SNES-pelin biisissä tapahtuu? http://www.youtube.com/watch?v=vyngyeT1zPc&&fmt=18 Joku perus rokkikikkahan tossa lienee käytettynä, mutta en oo aiemmin syvemmin miettinyt. Löytyy pieni septimi, mutta sitten tuntuu että sekä pieni ja suuri terssi käy. Pitäisikö minun ajatella että tuo hyppii luonn. G-mollin ja G-miksolyydisen välillä? Kiitti! Vai oisko peräti blues-asteikko? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
ekikoo 19.03.2009 13:12:44 (muokattu 19.03.2009 13:33:11) | |
---|
baron: Vai oisko peräti blues-asteikko? Mulle on toistaiseksi tullut vastaan vain nuo SkaalaFAQin E-mollipentatoninen: E, G, A, H, D, E E-blues-molli: E, G, A, B, H, D, E E-blues-duuri: E, G, A, B, H, C#, E Opastakaa dummya, please. e: Ymmärrän kyllä ettei mun tarvitse tietää asteikon nimeä käyttääkseni sitä, mutta tykkään niin kovasti tuosta soundista mitä tolla systeemillä saa aikaiseksi, olen kiinnostunut sen teoriasta. Tässä toinen esimerkki, vähän pilipalisoundeilla mutta minkäs teet :P http://www.youtube.com/watch?v=a-yMK4YDk8M All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! |
baron 19.03.2009 14:31:43 (muokattu 19.03.2009 14:32:59) | |
---|
ekikoo: E-blues-duuri: E, G, A, B, H, C#, E Mun käsityksen/luulon mukaan E-duuriblues on E, F#, G, G#, H, C# You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Fuzzy Boner 19.03.2009 18:23:56 | |
---|
baron: Mun käsityksen/luulon mukaan E-duuriblues on E, F#, G, G#, H, C# Tä? En mä noista tiiä, mut luulin et bluesskaala tulee ns.bluetonesta eli miinus5:sta? |
baron 19.03.2009 20:07:47 | |
---|
Fuzzy Boner: Tä? En mä noista tiiä, mut luulin et bluesskaala tulee ns.bluetonesta eli miinus5:sta? Mun teoriaopintojen mukaan duuribluesasteikko on mollibluesin toinen moodi eli kun A-mollibluesaseikko on A - C - D - Eb - E - G niin C-duuribluesasteikko on C - D - Eb - E - G - A You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Fuzzy Boner 19.03.2009 20:34:30 (muokattu 19.03.2009 20:34:42) | |
---|
baron: Mun teoriaopintojen mukaan duuribluesasteikko on mollibluesin toinen moodi eli kun A-mollibluesaseikko on A - C - D - Eb - E - G niin C-duuribluesasteikko on C - D - Eb - E - G - A Ok. Niinku sanottu, en mä noita muista enkä tiedä |
JanneI 06.04.2009 01:39:12 | |
---|
Baron: Mun teoriaopintojen mukaan duuribluesasteikko on mollibluesin toinen moodi eli kun A-mollibluesaseikko on A - C - D - Eb - E - G niin C-duuribluesasteikko on C - D - Eb - E - G - A Fuzzy Boner: Ok. Niinku sanottu, en mä noita muista enkä tiedä Kyllä mä sanoisin että nyt on opettaja-oppilas vuorovaikutustilanne juuri oikeinpäin! ;-D |
Arand 07.04.2009 22:38:12 | |
---|
Mitä tarkoittaa interval scale? |
Arand 10.04.2009 01:58:03 (muokattu 10.04.2009 01:58:25) | |
---|
Niin ja typerä kysymys: Mikä on transponoinnin ja moduloinnin ero? |
Zeeboo 10.04.2009 08:03:45 (muokattu 10.04.2009 08:07:29) | |
---|
Arand: Niin ja typerä kysymys: Mikä on transponoinnin ja moduloinnin ero? Transponointi meinaa sitä, että muutetaan sävellajia, ja modulointi tarkoitta sitä, että muutetaan sävellajia. Transponointi voidaan tehdä koko kappaleelle, kappaleen osalle, jollekin sävelkululle jne. Esim. kun kirjoitetaan joku melodia vaikka pianolle tai kitaralle, ja sitten halutaan soittaa se esim tenorifonilla (säestettynä alkuperäisessä sävellajissa), niin se melodia täytyy transponoida sille saksofonille sellaiseen sävellajiin niin, että sen soiva korkeus vastaa alkuperäistä. Laulajan toivomuksesta koko kappaleen sävellajia voidaan muuttaa niin, että laulaminen luonnistuu. Tässä kappale taas transponoidaan sopivaan sävellajiin. Elikkä pysyvää, ja kokonaisvaltaista sorttia on tämä transponointi. Modulaatio on sitten tilapäisempi juttu. Iskelmä-, poppi- jne musiikin vanhoihin kliseisiin kuuluu sävellajin nostaminen viimeiseen kertosäkeeseen. Tämmöinen tilapäinen, kesken biisin tapahtuva sävellajin vaihto on modulaatio. Modulaatio voi olla hyvinkin hetkellinen ilmiö. Jazzin puolella parin, neljän tahdin poikkeamiset sävellajista ovat ihan perusjuttuja:
(simppeleillä soinnuilla) | Cm7 | % | Fm7 | % | | Dm7b5| G7 | Cm7 | % | | Ebm7 | Ab7 | DbMaj7| % | | Dm7b5| G7 | Cm7 | % |
Tuossa tahdeissa 9 - 12 käydään seikkailemassa Db-duurissa, eli siinä on tilapäinen modulaatio: Poiketaan alkuperäisestä sävellajista ja tullaan takaisin. 'Poppi-modulaatio' taas ei ole tilapäinen, koska siinä loikataan uuteen sävellajiin ja pysytään siellä hamaan fade-out:iin asti "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
M-Sävel 11.04.2009 15:51:43 (muokattu 12.04.2009 13:30:12) | |
---|
Anteeksi tuli väärään paikkaan! :( "Kova kulkemaan!" |
Mulla oli kotiläksynä tehdä vas käden pianovoicingit yhteen piisiin ja kun sointu oli F#dim7, tein painovirheen ja pistin nuotit Eb - F# - A - D kun ylimmän olisi pitänyt olla C. Maikan mielestä siinä kohdassa kuitenkin kuulosti hyvältä ja käski pitämään sen. Sitten tuli soinnun nimeämisongelma, mä ehdotin F13b9 mutta maikan mukaan sen pitää olla F#-pohjainen sointu kun siinä on kromaattinen bassokulku F - F# - G. Maikka ehdotti F13b9/F# mutta musta se oli "lintsariratkaisu" Mä nyt sitten keksin dimisoinnulle jossa vähennetyn kvintin asemasta on ylinouseva kvintti merkinnän F#m6#5??? En ole vain koskaan nähnyt tuollaista sointua? Onko sellaista olemassa? Mikä olisi korrekti merkintätapa tuollaiselle soinnulle? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
levesinet 25.04.2009 11:26:48 (muokattu 25.04.2009 11:27:41) | |
---|
Minäkään en ole nähnyt m#5-sointuja, vaikka kaikki reaalisointumerkintöihin tottuneet osaisivatkin päätellä, kuinka se soitetaan pelkkänä sointuna. Mutta minkäslaista asteikkoa ajattelit siihen kohtaan? Arvaan, että ainakin soinnun päälle soittamasi asteikon 5. aste on C, joka vielä kuului täysdimiin F#dim7. Onko sellaista olemassa? Kyllä, ainakin tietyssä mielessä, jos kirjoitat sen paperille ja sanot että nuotit ovat valmiit :D Mikä olisi korrekti merkintätapa tuollaiselle soinnulle? Jaa-a, pitäisi nähdä kontekstia. Varsinkin kun päädytään bassossa G:hen, niin äkkiseltään maiskahtaa D(7)b9:n sointukäännökseltä. Ehdotan siis D(7)b9/F#, mutta jos ajattelit soinnun päälle asteikkoon esim. G# etkä G, niin sitten täytyy miettiä uudestaan. |
komppaaja 25.04.2009 11:28:45 (muokattu 25.04.2009 11:30:10) | |
---|
Dadd-9/F# Kevätuhrissa on runsaastikin tuota sointua (tosin vain osaharmoniana, mutta sointi on selkeä) EDIT: Levesinet päätyi samalla hetkellä samaan ratkaisuun... |