Aihe: deatspot
1 2
Teijo K.
11.02.2008 14:45:50

Varmasti noinkin. Siispä tosi soittajalla on eri sävellajeihin eri soitin. Dead -ja sweetspottien mukaan. " Oota vähän, mä otan nyt tän mun Gis-skitan tähän seuraavaan schlageriin"...
Marko

Joo, tää oli tällanen näkökulmajuttu vaan minkä halusin tuoda esille. En nyt halua ottaa kantaa siihen että mikä on hyvä ja mikä huono. Ihan vaan ajattelemisen aihetta. Tais olla siinä että ainakin Clapton oli kovastikin hyödyntänyt kitarassaan tota sweet spottia. Oli siinä muitakin "tosi soittajia".
"Veltto rysäkeppi"
MPU
11.02.2008 19:06:07
No en minäkään ihan totisena tuota kirjoittanut.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
JukkaPena
11.02.2008 19:27:23 (muokattu 11.02.2008 19:34:24)
Aika laskeutua upseerikokelaan KSE-pilvestä hetkeksi basismin pariin...

Topicin asia tuli mulle esille, kun keskustelin Ape Anttilan kanssa Jussi Ala-Kuhan valmistamista J.A.K.-bassoista. Ala-Kuha kuulemma käyttää aikaa myös tutkimus- ja kehitystyöhön ja oli ratkaissut ongelman höyläämällä bodysta palan pois tallan takaa.

En mene täysin takuuseen, onko tää muutos tehty tuomalla tallaa lähemmäksi reunaa (jolloin mensuuri kasvaisi) vai höyläämällä soittimen perästä puuta pois.

Mun mielestä Fenderin USA Jazz on muuten niin hieno soitin, että kyl mä ton dead spotin kanssa pystysin elämään ja aion tosta tietosena myös ko soittimen vielä itselleni hankkia.

Kontrabasistipersoonani sanoo et kysees on susiääni, joka ainakin ko soittimella poistetaan ruuvaamalla susiäänenpoistajaksi kutsuttu kapistus kieleen kiinni (kuvaa en kerinnyt etsimään) kyseinen härveli nostaa kielen masaa ja siten siirtää susiääntä.
Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti.
jvakeva
11.02.2008 22:25:13

Aika laskeutua upseerikokelaan KSE-pilvestä hetkeksi basismin pariin...

Topicin asia tuli mulle esille, kun keskustelin Ape Anttilan kanssa Jussi Ala-Kuhan valmistamista J.A.K.-bassoista. Ala-Kuha kuulemma käyttää aikaa myös tutkimus- ja kehitystyöhön ja oli ratkaissut ongelman höyläämällä bodysta palan pois tallan takaa.

En mene täysin takuuseen, onko tää muutos tehty tuomalla tallaa lähemmäksi reunaa (jolloin mensuuri kasvaisi) vai höyläämällä soittimen perästä puuta pois.

Mun mielestä Fenderin USA Jazz on muuten niin hieno soitin, että kyl mä ton dead spotin kanssa pystysin elämään ja aion tosta tietosena myös ko soittimen vielä itselleni hankkia.

Kontrabasistipersoonani sanoo et kysees on susiääni, joka ainakin ko soittimella poistetaan ruuvaamalla susiäänenpoistajaksi kutsuttu kapistus kieleen kiinni (kuvaa en kerinnyt etsimään) kyseinen härveli nostaa kielen masaa ja siten siirtää susiääntä.

kyllä. on hyviä pelejä. se tossa sandbergissä oikein ihmetyttää, kun se soi niin tasasesti.. no viimeaikoina on alkanut huomata hienoista vaimentumaa, muttei todellakaan mitään kuolleita kohtia. erikoista, ottaen huomioon, että on noin kilon fenkkua kevyempi.
www.theyoungers.net
Boomer
11.02.2008 23:04:23
Olin törmännyt dead spotteihin aiemmin parissa soittimessa, joten ilmiö oli jotenkin tuttu, kun seuraava episodi sattui.

Laitoin kerran kokeilumielessä presariin super-paksut yläkielet, vissiin 0.065 ja 0.080 g:ksi ja d:ksi, jolloin g:lle tuli kuoleman täplä jonnekin 5 - 7 nauhan seutuville. Normaalimmalla setillä en huomaa ko. dead spottia.

Jos joku jaksaa, niin kokeilkaa eri siimapaksuuksilla ja kertokaa muillekin.
irwing
23.04.2009 17:00:07
Merkillistä... mulla taitaa olla talikossa G-kielellä C#:ssä deatspot -vaimenee totaalisesti, samoin A-kielen C# ei soi kovin hyvin, vaimenee sekin. Ennen tämä piste oli D:ssä samoilla kielillä mutta siirtyi pykälän kun vaihdoin raskaammat virittemet.
Mutta eilen huomasin että jos soitan A-kieleltä C#:n ja samalla painan G-kielen C#:sin pohjaan niin kielen sammumista ei tapahdu, sama ilmiö myös toisin päin; G-kieleltä C# soitettuna A-kielen C# painettu soi hyvin... Mistä moinen ilmiö, hyviä vinkkejä korjata asia??
hollstro
23.04.2009 17:22:55

irwing: Merkillistä... mulla taitaa olla talikossa G-kielellä C#:ssä deatspot -vaimenee totaalisesti, samoin A-kielen C# ei soi kovin hyvin, vaimenee sekin. Ennen tämä piste oli D:ssä samoilla kielillä mutta siirtyi pykälän kun vaihdoin raskaammat virittemet.
Mutta eilen huomasin että jos soitan A-kieleltä C#:n ja samalla painan G-kielen C#:sin pohjaan niin kielen sammumista ei tapahdu, sama ilmiö myös toisin päin; G-kieleltä C# soitettuna A-kielen C# painettu soi hyvin... Mistä moinen ilmiö, hyviä vinkkejä korjata asia??

Dead spot riippuu siitä millä taajuuksilla basson resonanssi on vastakkainen kielen resonanssille. Raskaammat vrittimet siirtävät dead spottia. Tuo saman sävelen painaminen oktaavia ylempää yhtä aikaa lisää halutun sävelen yläsaväelsarjojen sointivoimaa ja siksi äänen kuoleutuminen on vähäisempää.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Juhan
23.04.2009 21:23:47
Tuo saman sävelen painaminen oktaavia ylempää yhtä aikaa lisää halutun sävelen yläsaväelsarjojen sointivoimaa ja siksi äänen kuoleutuminen on vähäisempää.

Pitää paikkansa. Mutta puristat kaulaa eritavalla kun soitat oktaavia A ja G kielillä. Ja sekin vaikutta deadspotteihin vaimentavasti. Mutta mikään ei niitä poista. Sitä lääkettä ei ole vielä keksitty, eikä tarvitsekaan. Nämä "kuolleet kohdat" kuuluvat basismiin ja niitä voi tarvittaessa välttää soittamalla eri asemasta.
hollstro
24.04.2009 08:51:05

Juhan: Pitää paikkansa. Mutta puristat kaulaa eritavalla kun soitat oktaavia A ja G kielillä. Ja sekin vaikutta deadspotteihin vaimentavasti. Mutta mikään ei niitä poista. Sitä lääkettä ei ole vielä keksitty, eikä tarvitsekaan. Nämä "kuolleet kohdat" kuuluvat basismiin ja niitä voi tarvittaessa välttää soittamalla eri asemasta.

Dead spotteja voi vältellä myös valitsemalla sellaisia bassoja joissa niitä ei ole, tai joissa vaimentumat ovat niin vähäisiä että asia ei häiritse.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
absqua
24.04.2009 10:00:47
hollstro: Dead spotteja voi vältellä myös valitsemalla sellaisia bassoja joissa niitä ei ole, tai joissa vaimentumat ovat niin vähäisiä että asia ei häiritse.

tämä on tehokkain, kallein ja paras metodi välttää deadspotteja.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Mange
24.04.2009 10:01:04
Minun jatsareissani on dead spotit suunnilleen Db-Eb:n kohdalla G-kielillä. En kuitenkaan ole koskaan kiinnittänyt niihin sen enempää huomiota. Jos soitan pitempiä nuotteja korkealla, soitan ne joka tapauksessa ylempänä kaulalla mistä saan "paksumman" soundin. Jos olisi erittäin paha ongelma, tuskin jatsarit olisivat niin suosittuja kuin ovat.
piivei
24.04.2009 21:41:08
Puhut asiaa. Pientä kuolleisuutta g-kielen C - D äänien kohdalla on ollut jokaisessa jazzarissa ja presarissa jonka olen omistanut. En tiedä mistä niitä yksilöitä löytyy joista ne on poissa, ei ole osunut kohdalle.
Jamz
24.04.2009 23:16:03
Mange: Minun jatsareissani on dead spotit suunnilleen Db-Eb:n kohdalla G-kielillä. En kuitenkaan ole koskaan kiinnittänyt niihin sen enempää huomiota. Jos soitan pitempiä nuotteja korkealla, soitan ne joka tapauksessa ylempänä kaulalla mistä saan "paksumman" soundin. Jos olisi erittäin paha ongelma, tuskin jatsarit olisivat niin suosittuja kuin ovat.

Näinhän se on ja keikalla niitä kukaan huomaa, vaikka soittaisikin deadspotista.
Raja se on raittiudellakin.
Merdish
26.04.2009 15:26:56
hollstro: Dead spotteja voi vältellä myös valitsemalla sellaisia bassoja joissa niitä ei ole, tai joissa vaimentumat ovat niin vähäisiä että asia ei häiritse.

Musaliikkeeseen, josta Fenderini ostin, ei ollut tullut kuin yksi jazz basso, ja se oli ainoa, jonka halusin. Näin ollen valinnanvaraa ei paljon ollut. Onneksi tuossa vaan ei ole deatspotteja. Nauhattomassa Squierissa kylläkin; G-kielen D-sävel ei soi.
www.mikseri.net/ose
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)