Aihe: ...ja sen jälkeen soitamme....
1 2 3 4
Avanaq
23.04.2009 11:51:15
Alempana olevista komppauksista huolimatta Jami nyt ei kärräyillä ole. Kovastihan se roikkuu mukana ja välillä pääsee hetkeksi kyytiinkin, mutta suuren osan ajasta ojanpohjia kyntää.

Jami: Luin lehdestä yleisönosastokirjoituksen jossa kehuttiin tanssipaikkaa kun sieltä puuttui nämä kädenalitsesuorittajat. Oli kuulemma hauskaa juuri siksi.

Tuohan se varsinainen objektiivisen tutkimuksen riemuvoitto on. Taidat kuunnella Kansan radiotakin kuin Raamattua ja rakentaa sen pohjalta maailmankuvasi. No varmastihan noita kädenalitanssijoista valittajia löytyy, en minä sitä kiellä. Ja yhtä lailla löytyy niitä, joilla on hauskaa vain silloin, kun paikalta puuttuvat känniläiset, pariutuneet, sinkut, mustalaiset, eläkeläiset, turkulaiset tai humppamuusikot.

Tanssikansa näyttää eriytyvän ainakin kahteen lohkoon tai voisko sanoa genreen. Nämä kurssin käyneet ja sitten porukka joka haluaa pariutua, hakee spontaaneja elämyksiä ja pitää hauskaa tyylistä ja taidosta välittämättä. Selvästi näyttää olevan vaikeuksia kummallakin porukalla sopia yhteiselle tanssilavalle.

Kumpaakohan ryhmään minä sitten kurssin käyneenä kuulun, kun haen spontaaneja elämyksiä ja haluan pitää hauskaa tyylistä ja taidosta välittämättä? Pariutua en tosin halua, mutta parittelua vastaan minulla ei mitään ole. Eli ihan oikesti kysyn, mistä sä oot kehittänyt tuon käsityksen "suorittajista" ja "hauskanpitäjistä". Jos tanssi nyt joskus on ollu suorittamista niin siinä vaiheessa, kun askelista tai mistään muustakaan ei ollut juuri mitään hajua ja kaikki keskittyminen meni siihen, että daamin varpaat säilyy suht ehjinä seuraavan parin aikana.

Hauskanpitoporukka luultavasti ihan lähivuosina siirtyy lopullisesti bailameininkiin pubeihin yms. kellariluoliin. Vähäinen sakki tanssisuorittajia pitää vielä hetken yllä tanssipaikkakulttuuria kunnes huomaa että on selkeästi parempi suorittaa edellisessä puheenvuorossani kuvaileman vision tapaan. Porukka jää marginaaliksi kun tapa karsii niin rajusti muutenkin vähää sakkia. Soittohaluiset voi vetää omat johtopäätöksensä ja valita segmenttinsä.

Ketä sinä oikein tarkoitat tuolla hauskanpitoporukalla? "Perinteisen lavatanssikulttuurin" kannattajiako? Sori nyt vaan, mutta tuo porukka ei siirry minnekään bailukellareihin. Maan alle tosin joutuvat, mutta sellaisessa kivassa arkun tapaisessa heidät sinne lasketaan. Eihän perinteinen lavatanssi perinteisessä muodossa ole kiinnostanut ketään alle viiskymppistä vuosikausiin.

Vaimo pakotti KariTapion keikalle. Ei yhtäkään spiikkiä koko iltana. Kappale toisensa jälkeen sitä mukaan kun bändi sai nuotit eteensä. Ei ne menny vissiin ihan tanssilajeittainkaan. Kansaa tupa aivan turvoksissa. Lattia tupaten täynnä koko ajan. Puolilattiallista bändin edessä vain katsoi ja kuunteli. Mahtoi olla sakilla hankalaa kun ei tiennyt tanssilajia kolmea biisiä etukäteen. Vai hä?

Hei haloo. Ketä sä nyt yrität viilata linssiin? Ihanko tosissa vertaat instituutio Kari Tapiota edes johonkin AB-luokan perustanssibändiin. Pirun harva sinne Tapion keikalle edes tanssimaan lähtee vaan nimenoman kuuntelemaan ja katselemaan ja tuttuja tapaamaan ja välillä huojumaan musiikin tahtiin (eli tanssimaan). Noilla Kari Tapio -faneillako perustanssibändi ansaitsisi leipänsä? Sori nyt vaan, mutta tuosta porukasta puolet käy lavoilla tai tansseissa vain ja ainostaan tuon yhden ainoan kerran vuodessa. Ei siinä perusmuusikolle tai tanssinjärjestäjälle kovin montaa euroa vuoden aikana heru.

Et ole ehkä vielä tajunnut sitä, että sinun tanssisuorittajasi myös käytännössä juoksevat siellä tanssipaikolla säännöllisesti ja pitävät paikkoja pystyssä myös muulloin kuin heinäkuussa. "Perussuorittaja" käy hyvinkin tansseissa 1-2 kertaa viikossa. Se tekee vuodessa helposti 50-100 ostettua tanssilippua. Se on pirun paljon enemmän kuin sun "hauskanpitäjillä". Mutta kuten kirjoitit, muusikko voi tehdä valinnan jomman kumman segmentin välillä.

PS. Palataanpa tämän ketjun alkuperäiseen asiaan eli pyyntöön siitä, että bändi ilmoittaisi tulevan tanssilajin edellisen kappaleparin puolivälissä. Eilisissä Pavin keskiviikkotansseissa ammattitaitoinen ja arvostettava, juuri viidennen levynsä julkaissut FBI-Beat oli tämmöiseen kauhistukseen alistunut. Väkeä oli paikalle kertyntyt näppituntumalta arvioituna 500-600 henkeä, eli ei ihan vähän keskellä viikkoa. Niin että mukavaa oli, kun Törmälä kuulutti, että sitten seuraavaksi tulee rokkia, niin saattoi meikäläinen ihan rauhassa tilata lisää pilsneriä ja otta vielä viinerin kyytipojaksi. Ja kun ilmoitus jostain rauhallisesta tappituntumalla tanssittavasta lajista iloitettiin, saattoi hiljaakseen laahustaa mummorivin eteen ja valita sieltä sopivan hinkattavan tuleville slovareille.
päivis
23.04.2009 12:22:50 (muokattu 23.04.2009 12:24:55)
baron: Mä teen etukäteen tanssikeikkojen settilistat. Ne ei oo mitenkään kiveen hakattuja, niistä poiketaan tarvittaessa mutta yleensä mä oon niin hyvä niitä tekemään sekä ennakoimaan tilaisuuden luonteen ja ihmisten toiveet, että harvoin niistä joudutaan poikkeamaan.

Walttoni: Tästähän ei tainnut olla kyse. Vaan siitä, että sun valitsemien biisien rytmilajit olisivat jollain lailla tiedossa etukäteen.

Menettelemälläsi tavalla toimii suurinpiirtein moni.

Anteeksi turakaisuuteni, mutta en nyt ymmärtänyt. Eli settilistatko mennään useimmiten aikas lailla alkuperäisten suunnitelmien mukaan, mutta listan biisien rytmilajit eivät ole tiedossa etukäteen, vaan biisien rytmilajit päätetään kun biisiä aletaan soittaa?
Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?"
Jami
23.04.2009 13:47:21

Avanaq veti näköjään vähän hernettä nenään. Hyvä että syntyy keskustelua. Tyylini kirjoittaa provosoiden, karrikoiden ja sarkasmia viljellen hermostuttaa aina jonkun joka ei mua tunne. Oma vikani tietty muttei mua muuten huvita kirjoittaa ollenkaan.

Tieteellistä tutkimusta täällä ei toki tee kukaan muukaan. Mutu-tietoa kaikki viljelee. Maan tanssipaikkoja 40 vuotta muusikkona kiertäneenä voisin varovasti väittää että mun mutulla on jonkinverran pohjaa. Heittämäni yksittäistapaukset on vain esimerkkejä joilla yritän valaista eri näkökantoja eri puolilta asiaa.

Otsikon asia on pikku juttu sinänsä mutta kun näen vähän että se johtaa aiemmin kuvaamaani visioon. Eli kun antaa pirulle pikkusormen jne.. Se visio on lähinnä kauhuskenaario muusikolle joka mieluummin näkis itsensä taiteilijana ja tunteiden tulkkina tarkoituksenaan luoda musiikillaan elämyksiä. Vaikka nyt kuinka puhutaan vain humpanvääntäjistä. Lue visiostani mikä on vaihtoehto.

Mä oon rumpali. Mun setis on neljä tomia. Näin kaverini keikalla ja hänellä ei ollu yhtään tomia. Sanoi että tulee paljon vähemmän lyötyä tyhmiä fillejä. Vähän sama näitten spiikkausten kanssa. Jos niistä saa yleensäkkään selvää niin moniko niitä oikeasti kuuntelee? Paljon vähemmän tulee sanottua tyhmiä asioita kun antaa hyvin esitetyn monipuolisen tanssimusiikin puhua. Ettei ne spiikit nyt niin välttämättömiä ole. Sarjassa "no joo, ihan kiva". Musiikkia ne ei paranna yhtään.

Saksalaiset sotilaat meni saunaan määrätyssä järjestyksessä, istuivat määrätyssä järjestyksessä, määrätyssä asennossa ja löylyä sai heittää vain porukan ylin jota tietysti herroiteltiin jos uskallettiin yleensäkkään puhutella. Suomalaiset lontii epämääräisessä järjestyksessä epämääräiseen järjestykseen vitsien lentäessä ja jääkäri sanoi luutnantille jotta heitäppäs Ville vähä löylyä. Kysymys kuuluu että kumpi porukka saunasta enemmän nautti.

Kansamme luonteeseen on virkamiehistön kohtuuttoman vallan ansiosta pesiytynyt mielestäni aivan liikaa saksalaissotilaiden-tyyppistä ajattelua. Kaikki pitää olla ohjesäännössä johon sitten tukeudutaan. Toteutetaanhan täällä eu-säännöstöäkin niin että muu eurooppa nauraa. Meillä on paljon sakkia joka haluaa hallita toisten elämää mahdollisimman tarkasti. Ehkä syy on siinä että tuntevat olevansa turvassa kun kaikki on etukäteen määrättyä ja määriteltyä.

Janne lähti kapakkaan ja Aino kysyi että koskas tuut takaisin. Olen säveltäjä, en ennustaja, sanoi Janne. Kyllä kaikenlainen virkamiesmäisyys ja ennalta tarkasti määrätty on myrkkyä taiteilijalle. Tanssimuusikoissa kyllä on huomattavasti suurempi osa virkamiesmäisyyttä kuin rokinsoittajissa. Rokkarit on hankkinu ittellensä oikeuksia joita tanssimuusikko ei olisi kuunaan edes ajatellut vaativansa. Ehkä jotain taiteellisuutta humpanvääntäminenkin kuitenkin vaatii. Ainakin halua taiteilla. Siksi ehkä tuo ...ja sen jälkeen soitamme... -otsikko närästää joitakin. Onhan se selkeä askel virkamiesmäiseen ennaltamäärättyyn toimintaan johon luovuus ei millään muotoa kuulu.

Meinasin vetää tähän vielä erilaisuuden ymmärtämisen, hyväksymisen ja sen kautta rasismin mutta tuli jo niin pitkästi että jätetään myöhemmäksi. Mutta kyllä on hyvä otsikko kun kirvoittaa näin paljon ajatuksia.
Äläkää poikerooset ryöttäkö römpsää.
Avanaq
23.04.2009 14:03:55
Jami: Avanaq veti näköjään vähän hernettä nenään. Hyvä että syntyy keskustelua. Tyylini kirjoittaa provosoiden, karrikoiden ja sarkasmia viljellen hermostuttaa aina jonkun joka ei mua tunne. Oma vikani tietty muttei mua muuten huvita kirjoittaa ollenkaan.

Sori, että tuotan pettymyksen, mutta herneet on tuossa lautasen reunalla, johon ne paellasta blokkasin. Nenään ei päätynyt yksikään. Mun tyylini kirjoitaa on (usein, ei aina) vastata samalla (tai täysin päinvastaisella) tyylilajilla - tällä kertaa siis kärjekkäästi.

Mutta kiitos ihan ansiokkaasta kirjoituksesta. Ymmärrän asian, vaikken ihan samaa mieltä olekaan.
walttoni
23.04.2009 14:10:22
päivis: Anteeksi turakaisuuteni, mutta en nyt ymmärtänyt. Eli settilistatko mennään useimmiten aikas lailla alkuperäisten suunnitelmien mukaan, mutta listan biisien rytmilajit eivät ole tiedossa etukäteen, vaan biisien rytmilajit päätetään kun biisiä aletaan soittaa?

Huomasin että et ymmärtänyt.
COVS2.
jape2
23.04.2009 16:33:07
Jami kirjoitti tossa just sen syyn miksi esimerkiksi itse oon (ikävä kyllä toisaalta)
ryhtynyt soittamaan työkseni joskus 60-luvulla, ja jatkan vielä 4-5 vuotta
jos jaksan ja elän. Eli vähän vapaampi elämäntyyli ja edes jonkin sortin
taiteellisuus on koko juttu ainakin mulle. Huonoina puolina kehno toimeentulo,
holismin peikko ja koko elämän pituinen vähättelyn kuuntelu.
PS. Spotifystä on kiva kuunnella omaa biisiään.
Tää on niin tätä.
Pula-Aho
23.04.2009 18:46:29 (muokattu 23.04.2009 18:55:22)
Äijäthän puhuu täällä ihan p:tä. Taitaa olla seniilipäivät saapuneet. Olin juuri neljä päivää Saariselällä, joten tuoretta empriirisstä omakohtaista kokemusta on. (Meisseli muuten soitti kolmena iltana. Voisin kehua mutta en viitsi, ettei mene nuorella miehellä hattuun).

Kyllä minua kiinnosti ihan helvetisti, mitä bändi meinaa seuraavaksi soittaa. Liisa (nimi muutettu) oli hauska tyttö. Sen kanssa oli mukava hypätä humpat tai veivata valssit ja naureskella niitä näitä. Ei sen enempää. Pirkko oli kuin luotu lähitaistelumusiikkiin ja miksei muuhunkin lähitaisteluun. Jos mää kuulin, että sellaista musaa on tulossa, niin tiesin heti mennä hakemaan, ennen kuin muut ehtii. Jos mää kuulisin sen 3 minuuttia aikaisemmin, niin ei tulisi niin hoppu vaihtaa daamia (ei sen puoleen ehdin minä nytkin ja olihan siellä tarjontaa enemmänkin kuin nuo kaksi).

Mutta luulisi sen nyt olevan itsestään selvää, mistä on kyse. Ja jos sen spiikkauksen tekee, niin sama vaivahan se on tehdä kolme minuuttia aikaisemmin.
Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli.
baron
23.04.2009 18:55:30

Pula-Aho:
Luulisi tämän nyt olevan itsestään selvää, mistä on kyse. Ja jos sen spiikkauksen tekee, niin sama vaivahan se on tehdä kolme minuuttia aikaisemmin.

Kato kun muusikot ei käy itse tanssimassa, ei ne mitään ymmärrä. Niille riittää ne jämäpalat, jotka ei oo kellekään kelvanneet ja tanssien jälkeen paremman puutteessa norkoilevat muusikoita.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
jape2
23.04.2009 20:10:03
Pula-Aho: Äijäthän puhuu täällä ihan p:tä. Taitaa olla seniilipäivät saapuneet. Olin juuri neljä päivää Saariselällä, joten tuoretta empriirisstä omakohtaista kokemusta on. (Meisseli muuten soitti kolmena iltana. Voisin kehua mutta en viitsi, ettei mene nuorella miehellä hattuun).

Kyllä minua kiinnosti ihan helvetisti, mitä bändi meinaa seuraavaksi soittaa. Liisa (nimi muutettu) oli hauska tyttö. Sen kanssa oli mukava hypätä humpat tai veivata valssit ja naureskella niitä näitä. Ei sen enempää. Pirkko oli kuin luotu lähitaistelumusiikkiin ja miksei muuhunkin lähitaisteluun. Jos mää kuulin, että sellaista musaa on tulossa, niin tiesin heti mennä hakemaan, ennen kuin muut ehtii. Jos mää kuulisin sen 3 minuuttia aikaisemmin, niin ei tulisi niin hoppu vaihtaa daamia (ei sen puoleen ehdin minä nytkin ja olihan siellä tarjontaa enemmänkin kuin nuo kaksi).

Mutta luulisi sen nyt olevan itsestään selvää, mistä on kyse. Ja jos sen spiikkauksen tekee, niin sama vaivahan se on tehdä kolme minuuttia aikaisemmin.

Mä tunnen ton Pirkon. Se on ollu siellä joka kerta kun minäkin. 4 viikkoo pisimmillään! Ei Pirkko oo sinne tullu miettimään askelkuvioita. Muut kuviot on!
Tää on niin tätä.
Jami
23.04.2009 21:28:32 (muokattu 24.04.2009 01:05:45)

En mä oikeesti asiasta mitää tierä. Vaimo iski mut naistentansseissa ja haki ennenku bändi alkoi biisiä. Ei ollu tahtilajista vielä mitään tietoa. Aamulla piti viedä kotiansa leipomaan. Ei mun oo senjälkeen tarvinnu epätoivoisesti saalistaa kun se rupes mulle akaksi.

edit:

siistin vähä. Vaikka uskon että tutut miehet olis kyllä ymmärtäny vitsin.
Äläkää poikerooset ryöttäkö römpsää.
Pula-Aho
24.04.2009 09:37:44
Jami: Ei mun oo senjälkeen tarvinnu epätoivoisesti saalistaa kun se rupes mulle akaksi.

Mies on luonnostansa saalistaja. Siitä on epätoivo kaukana.

Rehellisyyden nimissä täytyy kyllä todeta, että sen verran aktiivisia ovat nuo saalistettavatkin nykyään, että melkein olisi sama, jos hirvi teurastaisi itsensä ja hyppäisi vielä pataankin.

Hauska muuten huomata, että Jami on hengissä.

-G-
Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli.
donpepe
24.04.2009 14:34:02
meinas tulla nauraessa kufet housuun kun tätä topiccia luin. Jos kerta on sana noin hyvin hallussa niin kuin joillakin näköjään on, ilman muuta kannattaa spiikata. Muut voi vaan kuuluttaa.
- I'm only in it for the honey -
donpepe
24.04.2009 15:05:38
No tottapa toinekin puoli.
- I'm only in it for the honey -
puusormi
04.05.2009 09:41:21

Taas olen niin onnellinen että soitan rokkia. Kaikkien biisien tahtilaji on yy-kaa-koo-nee.
Saapiko lähettää terveisiä?
KoskPaavo
04.05.2009 12:24:39
puusormi: Taas olen niin onnellinen että soitan rokkia. Kaikkien biisien tahtilaji on yy-kaa-koo-nee.

Jos se riittää niin hyvä.
" Studiosus perpetuus"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)