Qsine 23.04.2009 21:57:12 | |
---|
Onko täällä moni perehtynyt enemmältikin tuohon länsinaapurin dansband-sceneen, jolle jostain syystä on täällä päin lähinnä naureskeltu? Aihe putkahti mieleen siitä, kun cdonnilta saisi taas tätä: http://cdon.fi/musiikki/absolute_music/absolute_dansband_(3cd)-807677 Kappalelistasta löytyi joidenkin niiden hassunnäköisiä ruotsibändejä esittelevien sivustojen bändien matskua, mikä sai meikäläisen tilaamaan. Ihan tutustumismielessä. Kompaktin tuntuinen paketti muutenkin. Ruotsalaistyyppinen tanssimusiikki - pelkkä perversio, vai yksi täkäläisenkin tanssimusiikin mahdollisuuksista? Onko melankoliallamme enää tulevaisuutta? Tarvitsisimmeko me mukaan raikkaanpuoleista vikingarna- ja cool candys- tuulahdusta? Pystyisimmekö me suomalaiset jopa luomaan uskottavan, luontevan, ylipirteyttä välttävän duurimaailman? Olenko ainoa, joka oikeasti pitää tenavatähtivoittaja Christopher Rombergille tehdystä kappaleesta "Sköna människor"? "Ensi kuun alussa minä lähden Puolaan, ja jään sinne, siksi aikaa kun asiat sitä vaativat". |
KoskPaavo 24.04.2009 08:01:34 | |
---|
Mä asuin alle kakskymppisenä 1970-71 vuoden Ruotsissa, silloin tuli radiosta kuultua tuota duurikamaa. Koskaan tuommoinen " Drömmen om Elin"- tyyppinen juttu ei ole kolahtanut, slaavilaisjuuret ovat niin vahvat, ainakin minulla. Helsingborgista muuten silloin ostin elokuvan " Graduate"- "Miehuuskoe"- soundtrack- albumin , ja lähes pelkästään sen "Sound of silence"- kappaleen takia. " Studiosus perpetuus" |
rintapek 24.04.2009 09:43:50 | |
---|
Qsine: Pystyisimmekö me suomalaiset jopa luomaan uskottavan, luontevan, ylipirteyttä välttävän duurimaailman? Kyl vaan noit ruattalaisia duurivalsseja on tullu vedeltyä. Eikä ny edes mitenkään ylipirteästi. Minust sopii esim. häihin oikein hyvin. Juhlan kumminki ko tarttis olla iloinen. One kind of music only - the good kind |
jape2 24.04.2009 11:57:09 (muokattu 25.04.2009 04:54:46) | |
---|
Nythän buggataan ja ruotsalaiset on aina buggannu kaiken, joten mitä ilmeisemmin duurissa on parempi buggata. Mistä Pave löysi esimerkiksi "Drömmen om Elin" valssin? Ei se kyllä häävi tanssibiisi ole, niinkuin ei "keevättoi keevättoi kuulkuurinkaan"! Mulle ainakin on henkireikä soittaa suomenruots. bändissä. Se onkin ainoo pumppu missä oon nk. vakituisena, ja mikä muistuttaa vähän bändiä. Onhan tota melankoliaa noissa "de ensammans promenade" tyyppisissä vaikka muille jakaa. Mutta tollasen duurikeikan jälkeen jaksaa taas "ei nouse kukkaa-jään lumen alta" tyyliä. Ei nouse kukkaa, ei nii kukkaa..............mie sanon. Tää on niin tätä. |
Mistä Pave löysi esimerkiksi "Drömmen om Elin" valssin? Se oli juuri silloin siellä listaykkösenä. siis 1970. Östen Warnerbring lauloi. " Studiosus perpetuus" |
Zonebs 24.04.2009 14:41:28 | |
---|
Basistin hommassa ensimmäinen juttu on se että räimii vaan eetä plekulla niin perkeleesti. Ja juo kalajaa. Ja vie kaikki naiset. |
M.i.k.key 24.04.2009 14:56:56 (muokattu 24.04.2009 14:57:31) | |
---|
möllisty |
mart-t 24.04.2009 15:39:36 | |
---|
|
KoskPaavo 24.04.2009 16:09:22 | |
---|
Tuommoista se on tuolla, eipä suomalaisten tarvi mitään hävetä. " Studiosus perpetuus" |
walttoni 24.04.2009 23:40:16 | |
---|
Me vedettiin Vaasassa Fredansseja 1995-1997. Ihan mukavia tansseja ruotsalaisella kattauksella ruotsinkielisin spiikein. COVS2. |
sabian 26.04.2009 09:26:45 | |
---|
Varmin tapa pysyä köyhänä on rehellisyys. |
KanttoriPiiparinen 26.04.2009 09:54:28 (muokattu 26.04.2009 09:56:09) | |
---|
rintapek: Kyl vaan noit ruattalaisia duurivalsseja on tullu vedeltyä. Eikä ny edes mitenkään ylipirteästi. Minust sopii esim. häihin oikein hyvin. Juhlan kumminki ko tarttis olla iloinen. Tarkoittanet Anttilan ampaisu, Kielon jäähyväiset, Lentäjän valssi ja muuta vastaavaa kamaa? Toimii kyllä Suomessakin. Ylipirteys vältetään ilmeisesti lainamuunnos soinnuilla. (molleja duurivalssiin) Molli-Jori ei hokannut k.o. juttua ja ylipirteys tuli varmistettua yltiö-optimistisilla sanoituksilla: "Ampuisin mä torpedon sun syömmes kammioon". Jopa Afton på Mjörden (ilta saimaalla) kuulostaa valoisalta vahvasti duurissa kulkevan B-osan ansiosta. Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua. |
jape2 26.04.2009 11:51:25 (muokattu 26.04.2009 12:22:42) | |
---|
Suomalainen on suomalainen ja Ruotsalainen on ruotsalainen. Espanjalainen on espanjalainen-eikä kukaan näistä muuksi muutu opettelemalla pari biisiä. Mutta silti se kannattaa tehdä, eikä alemmuudentuntoisena (ei ole enää muotia) suomalaisena yrittää työntää halveksimalla syrjään. Ja perustelut: Ruåtsimusiikki on just sitä mitä nyt jorataan. Lattarimeininki on toinen jonka suosion soisi säilyvän myös tanssilavoilla täälläkin, vaikka muita latino-elkeitä ei oisikaan. Ja tästä jälkimmäisestä musasta ainakin löytyy myös kaihoa ja melankoliaa. Kaikki ulkomainen hömpötys siis vain mausteeksi, ei pääruuaksi. Edit: Tarkemmin kun aattelen, taitaa suurin osa tanssibändien perusohjelmistosta olla kotoisin ulukomailta s....na. Tää on niin tätä. |
Qsine 29.04.2009 00:36:54 | |
---|
Nyt on Absolute Dansband kuunneltu. Painopistehän on siis hyvin vahvasti 90-luvun ja 2000-luvun kappaleissa, ja täytyy myöntää, että olisi ollut mielenkiintoisampaa tutustua siihen 60- ja 70-lukujen tuotantoon. Ensimmäisenä tulee mieleen adjectiivi "yllätyksetön". Kun mollia vältellään kaikin keinoin, niin tietenkin ilmaisu rajoittuu. Tohtisin jopa väittää tämän 64 kappaleen otoksen perusteella, että täkäläisellä tanssimusalla on enemmän sävellyksellisiä koukkuja kuin ruotsalaisella! Mutta ihmisiä ne ruotsalaisetkin tuntuvat olevan. Ei se ole mitään minnihiiritouhua säveltää toimivaa duurimateriaalia! Tästä tripla-cd:stä uskoisin kyllä olevan hyötyä länteen päin suuntautuville tanssimuusikoillemme, jotka tykkäävät katsella keikoilla seksuaalisesti vapautuneita kaksikymppisiä blondeja, jotka kaikki näyttävät Carolina Klüftilta ja joiden nimi on järjestään Linnea. Toisin sanoen, voin vaikkapa 8 eurolla tämän levykokonaisuuden myydä etiäppäin, ottakaa yhteyttä privana, jos kiinnustaa. "Ensi kuun alussa minä lähden Puolaan, ja jään sinne, siksi aikaa kun asiat sitä vaativat". |
Klezberg 29.04.2009 10:48:21 | |
---|
Minulle tuo nykyinen dansband-touhu kuulostaa kyllä aivan eri jutulta kuin nuo vanhemmat Drömmen om Elin tai esimerkiksi Evert Tauben jutut (Sjösala vals, Dans på Sunnanö...) ja vastaavat. Tämän ketjun takia kaivoin esille ruotsalaisen laulukirjan ja aloin tapailla noita vanhempia sävelmiä haitarilla (jota aloin harjoitella kuukausi sitten). Onhan noissa satunnaisia mollisointujakin ja muutenkin niissä on kiva, oma tunnelmansa. Tuota uudempaa ylipirteää touhua en jaksa kuunnella. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |