Aihe: Ibanez RG1570 intonaation säätövara
1
yuzo
19.04.2009 13:03:50 (muokattu 19.04.2009 13:06:59)
Elikkäs ko.Ibanezissa loppuu säätövara ylä-e:n tallapalassa. Tallapalaa ei saa tarpeeksi eteen, elikkä intonaatiota ei kyseiselle kielelle saa kuntoon. Myös h-kielellä tekee tiukkaa, mutta säätövara riittää just ja just.

Kyseiselle kitaralle olen lisännyt kaksi jousta vanhan kolmen lisäksi. Sen lisäksi olen säätänyt kaularaudan sopivaksi, sekä nostanut hieman tallaa. Kitarassa on ysisetti.

Kun katsoo tarkasti kaulan liittymäkohtaa, niin voi huomata erittäin pienen välin kaulan ja rungon välille(että kaulaa saisi hieman tallaanpäinkö, siis joku kitaramestari.) Kitarasta on takuukin loppunut.

Valaiskaa tyhmää notta mikä on pielessä (ja mikä ratkaisuksi).

EDIT: ja normivire (e)
oiva tumpeloinen
19.04.2009 13:13:55
Olethan huomannut, että sille tallapalan kiinnittävälle ruuville on kaksi reikää? Jos sulla on ruuvi siinä taaemmassa, niin yksinkertaisesti siirtämällä ruuvi toiseen reikään homma ratkeaa. Toinen vaihtoehto, mikä tuli mieleen, olis huono kieli.

Tietenkin, jos se kaula on jostain syystä väärässä paikassa, niin säätövara voi loppua kesken, mutta mulle ei ole semmoista Ibanezia tullut vastaan, missä ei olis intonaatiota saanut kohdalleen perusvireessä. Jos siis puhutaan näistä 500-sarjan lukkotalloista.
ibnz
19.04.2009 13:37:57
Itse huomaan aina silloin tällöin, että talla (jonkun säädön jälkeen) nojaa huonosti tolppaansa ja näin ollen sijaitsee kauempana suunnitellusta paikastaan. Edge meinaa nousta urastaan, tai meinasi ennen kuin tungin kaulan alle shimmejä reilumminkin. Ilmeisesti suht yleistä tehtaalta tulleissa Ibanezeissakin, että tallan säätövara alas loppuu aika nopeasti?
yuzo
19.04.2009 13:55:23
oiva tumpeloinen: Olethan huomannut, että sille tallapalan kiinnittävälle ruuville on kaksi reikää? Etummaisessa reiässä on.

Toinen vaihtoehto, mikä tuli mieleen, olis huono kieli.
Vois testata vaihtaa, en kyllä usko että auttaa. Kuitenkin kaikki tallapalat on melko edessä, jos katsoo kuinka paljon säätövaraa on taaksepäin.

ibnz: Itse huomaan aina silloin tällöin, että talla (jonkun säädön jälkeen) nojaa huonosti tolppaansa ja näin ollen sijaitsee kauempana suunnitellusta paikastaan. Edge meinaa nousta urastaan, tai meinasi ennen kuin tungin kaulan alle shimmejä reilumminkin. Ilmeisesti suht yleistä tehtaalta tulleissa Ibanezeissakin, että tallan säätövara alas loppuu aika nopeasti?

Näkeekö sitten selvästikin jos talla on hypännyt tolppien urasta? Näin silmämääräsesti katottuna en usko että mulla olis.
Tinippa84
19.04.2009 13:59:55

yuzo: Elikkäs ko.Ibanezissa loppuu säätövara ylä-e:n tallapalassa. Tallapalaa ei saa tarpeeksi eteen, elikkä intonaatiota ei kyseiselle kielelle saa kuntoon. Myös h-kielellä tekee tiukkaa, mutta säätövara riittää just ja just

Ootkos muuten varma, että säädät tallapalaa oikeaan suuntaan? Itsellä ei ole ibanezien säätöjen kanssa ollu koskaan mitään ongelmia...
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
yuzo
19.04.2009 14:10:56
Tinippa84: Ootkos muuten varma, että säädät tallapalaa oikeaan suuntaan? Itsellä ei ole ibanezien säätöjen kanssa ollu koskaan mitään ongelmia...

Jos 12. nauhalta soitettu sävel matalampi kuin huiluääni 12. nauhalta, niin tallapalaa kaulaanpäin. Korjatkaa jos olen väärässä.
ibnz
19.04.2009 17:57:27
yuzo:
Näkeekö sitten selvästikin jos talla on hypännyt tolppien urasta? Näin silmämääräsesti katottuna en usko että mulla olis.

Silmällä itse katson, jyrsinnän reunaan vertaan. Kun oikein alas laitan korkeudensäätöruuvit, saattavat veitset pompata urastaan ja talla on heti vinossa.
yuzo
22.04.2009 19:32:53
Ongelma ei ole vieläkään ratkaistu. Pitää vissiin viedä jollekkin ammattilaiselle näytettäväksi (vinkkejä minne/kelle Oulussa?). Tossa on vielä jotakin kuvia jos joku niistä osais sanoa mitään. (Tiedän että kitara on likanen...)

Tolppa
http://img223.imageshack.us/img223/1562/img5517.jpg
Kaulan kiinnitys ylä
http://img134.imageshack.us/img134/1682/img5534.jpg
Kaulan kiinnitys ala
http://img258.imageshack.us/img258/9858/img5536.jpg
Talla ylhäältä
http://img294.imageshack.us/img294/7970/img5522.jpg
Talla sivusta
http://img151.imageshack.us/img151/9471/img5523.jpg
Kaulaa..
http://img141.imageshack.us/img141/9112/img5533.jpg
Thule
22.04.2009 20:01:06
Vois testata vaihtaa, en kyllä usko että auttaa. Kuitenkin kaikki tallapalat on melko edessä, jos katsoo kuinka paljon säätövaraa on taaksepäin.

Kannattaa ihan oikeasti. Ei ole mitenkään tavatonta, että uudessa setissä on susi kieli.
ibnz
24.04.2009 15:00:19 (muokattu 24.04.2009 15:01:55)
Talla näyttäisi olevan ihan just kohdillaan. Mahdollisuuksia olisi vielä pari: joko talla on jyrsitty liian taakse tai satula on liian kaukana kaulan toisessa päässä. Ellen väärin muista, 25,5" -skaalaisessa väli 12. nauhan ja ohuimman kielen kiinnikekohdasta mitattuna on 649mm / 2 eli jotain 324-325 mm, kun kielisetti on normaalin rajoissa (ei tolkuttoman paksu). H-kieli 325 tasan. Jos väli on lyhyempi kuin tuo, eppäilisin satulan asentoa, kun aika konsistentisti ovat satulat ihan tallan etuosassa.

E: Ahaa tuolla mainitsitkin ekassa postissa sen, että kaulan ja bodyn välissä olisi pieni rako. Se voisi selittää tuon eron hyvinkin. Mittaa kuitenkin :)
Juniper
24.04.2009 21:28:15 (muokattu 24.04.2009 21:28:57)
Kuvissa on kyllä kaikki tallapalat huomattavan edessä. Mittaa vielä ylä E-kieleltä satulasta 12 nauhan keskellä ja sama vielä tallapalasta 12-nauhan keskelle. Mitan pitäisi olla hyvin lähelle samaa vieläpä, että tallan puolella aavistuksen pidempi.
Tästä mitasta on hyvä lähteä säätämään.
Olethan myös varma, että se 12 nauhan huiluääni ja painettu ääni on ollut sama sävel....

Jos nämä on kaikki kohillaan niin sitten jää enään viallinen kieli vaihtoehdoksi. Paksummilla kielillä saa sitten lisää säätövaraa.
pietari-poika
24.04.2009 22:08:39
-K-: DR tuntuu varsinkin olevan kohtuu suuri laatuheittojen kanssa.

Allekirjoitan tämän täysin. Olen käyttänyt kielinä D'Addarioita, Ernie Balleja, Rotosoundeja... Vähän aikaa sitten ostin DR:n 9-46-setin ja täytyy kyllä sanoa että jopa Rotosoundin melko huonot kielet päihittävät nämä. G-kieli tuli erilaisessa pussissa kuin muut, se myös tuntuu erilaiselta kieleltä, muut pysyvät vireessä paremmin. Esimerkkinä, kun taivutan floikkaa ylöspäin, g-kieli jää hiukan ylävireeseen, ja muut ovat täysin ok. Myös kielet tuntuu muuten aika epäkestäviltä, nyt on parin päivän sisällä katkennut sekä d- että h-kieli. Minulla on vielä katkenneet kielet käytössä, löysäsin vain viritystapista ja laitoin uudestaan kiinni tallaan. Vielä yksi avaamaton DR-setti odottaapi kitaralaukussa. Taidan siirtyä takaisin Ernie Ballin kieliin, ne soivat mielestäni uskomattoman kauniisti aivan vaihdon jälkeen. Sitten kun rasvaisilla sormilla soittelee pari päivää niin sekin häipyy...
Esp Horizon FR & Line6 Pocket Pod
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)