Aihe: käämilanka
1
jpg
21.04.2009 11:28:23
mistäpä olette muuten hommanneet mikrofonien käämilankaa?ei oikein löydy muuta kuin SP-elektroniikka.onko mitään tukkuja?
tilujätkä
21.04.2009 20:59:49
jpg: mistäpä olette muuten hommanneet mikrofonien käämilankaa?ei oikein löydy muuta kuin SP-elektroniikka.onko mitään tukkuja?

Itse ostin tampereen elektorilta. Paksuus oli tosin 0.05mm eli ei ihan normilankaa mikkien käämintään, mutta hemmetin hyvä mikki tuli. www.elfa.fi löytyy tuota lankaa mitä mulla oli. En tosin tiedä myykö elfa suoraan yksityishenkilöille.
multipaavo
23.04.2009 00:11:15

tilujätkä: En tosin tiedä myykö elfa suoraan yksityishenkilöille.

Myy. Valitettavasti niillä on aika suolaiset toimitushinnat.
Vastaavasti Partcon luettelot kannataa kahlata läpi: http://www.partco.fi Toimittavat myös Farnellin http://www.farnell.fi luettelon tavarat. Farnellista ei yksityiset pysty ostamaan.

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi
Joel Harald
23.04.2009 20:05:12
Oma on jostain moottorikäämijältä, nimeä on nyt muista. Paksuus on 0,05mm eli hieman liian ohutta mutta hyvin nuo mikit ainakin potkii.

Vintagepuristiteille ei varmaan tollaset käämilangat kelpaa ku eioo oikean paksusta eikä eristelakan laadusta ole tietoa.
kulmahiomakone
24.04.2009 09:37:41
Vintagepuristiteille ei varmaan tollaset käämilangat kelpaa ku eioo oikean paksusta eikä eristelakan laadusta ole tietoa.

No kyllä siinä on ihan sekin syy, että 0,05 mm langalla on paljon vaikeampi käämiä kitaraan sopiva mikki. Ensinnäkin on langan heikkouteen ja kääminnän haasteellisuuteen liittyvät syyt ja toisekseen mikistä saatavaan saundiin ja ulostulovoimakkuuteen liittyvät.

~0,06 millisellä on kaiken muun hyvän lisäksi apuna perinne. Kun kiertää 8000 kierrosta tiettyjen magneettien ympärille tietyn muotoiseen kelaan, niin tietää mitä saa. Lanka ei veny niin helposti, eikä mene poikki. Tulos on tasalaatuisempi ja siihen pääsee helpommin.

Itse en ole hyvän kuuloista mikkiä onnistunut 0,05 millisellä käämimään. Toimivia kyllä, mutten hyvänkuuloisia. Se nyt ei tarkoita, etteikö se mahdollista ole, mutta harrastajalle on helpompaa käyttää sitä lankaa jota on käytetty historian aamuhämärästä saakka.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Joel Harald
24.04.2009 12:48:49 (muokattu 24.04.2009 12:49:42)
Lanka ei veny niin helposti, eikä mene poikki. Tulos on tasalaatuisempi ja siihen pääsee helpommin.

Noin 13 mikin jälkeen en oo huomannu eroa katkeavuudessa. Kokonaisuudessaan on käämiessä katkennut ehkä neljä kertaa, sekin omasta kämmistä ku keskittyny johonki muuhun ja hutassu sitte kädellä ohjuria jne.

mutta harrastajalle on helpompaa käyttää sitä lankaa jota on käytetty historian aamuhämärästä saakka.

Esimerkiksi telen kaulamikki ei ole AWG42, vaan hieman ohuempaa AWG43 -käämiä.
http://www.provide.net/~cfh/pickups.html tuosta taulukkoa spekseistä.

Sounditottumukset eroavat kyllä, itse olen todella tyytyväinen diy-mikrofonieni soundeihin, niin AWG42 kuin 0,05mm langalla käämittyihin.
kulmahiomakone
26.04.2009 12:29:30 (muokattu 26.04.2009 12:30:35)
Joel Harald: Noin 13 mikin jälkeen en oo huomannu eroa katkeavuudessa. Kokonaisuudessaan on käämiessä katkennut ehkä neljä kertaa, sekin omasta kämmistä ku keskittyny johonki muuhun ja hutassu sitte kädellä ohjuria jne.

Älä viitsi! Ero lankojen vetovahvuudessa on noilla paksuuksilla noin puolitoistakertainen. Sen kyllä huomaa, vaikkei olisi kääminyt yhtään mikkiä. Kolmetoista käämittyä kelaa kertoo kyllä sellaisesta kokemuksesta, että vaikea on sanoa vastaan...

Esimerkiksi telen kaulamikki ei ole AWG42, vaan hieman ohuempaa AWG43 -käämiä.
http://www.provide.net/~cfh/pickups.html tuosta taulukkoa spekseistä.

Kirjoitinko, että on awg 42:sta? Kirjoitin, että on ~0,06 millistä. Sikäli kun tiedän, sekä awg 42 että 43 täyteen sadasosaan pyöristettynä ovat 0,06 mm.

Sounditottumukset eroavat kyllä, itse olen todella tyytyväinen diy-mikrofonieni soundeihin, niin AWG42 kuin 0,05mm langalla käämittyihin.

Hyvä niin. Ohuella langalla käämittäessä mikistä katoavat kuitenkin ylä-äänet herkemmin kuin normilangalla käämittäessä. Resistanssi kasvaa nopeasti suhteessa kelan induktanssiin. Toisekseen kelan hajakapasitanssi karkaa helposti todella ylös. Ja nähdäkseni hajakapasitanssin pitäminen aisoissa on tärkein syy sille, miksi keloja kannattaa itse käämiä. Scatterwind (jolla siis hajakapasitanssia saa laskettua) maksaa kaupallisissa mikeissä sen verran paljon, että itse tekeminen maksaa vaivan, jos ei kääminkierrosta löydä harrastuksena kovin nautinnollisia puolia.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Joel Harald
27.04.2009 08:51:30 (muokattu 27.04.2009 08:56:19)
kulmahiomakone: Älä viitsi! Ero lankojen vetovahvuudessa on noilla paksuuksilla noin puolitoistakertainen. Sen kyllä huomaa, vaikkei olisi kääminyt yhtään mikkiä. Kolmetoista käämittyä kelaa kertoo kyllä sellaisesta kokemuksesta, että vaikea on sanoa vastaan...

Niin no eihän tässä nyt vielä kokemuksesta voi puhua. 10 noista on humppareita että niissä on kaks kelaa... Mutta turha tässä on väitellä, ei palvele ketjun aloittajan kysymystä mitenkään.
samipa
27.04.2009 19:40:43
Mä oon käynyt romikselta etsimässä. Olen saanut välillä muutamalla eurolla melkoisen kasan 0.7 mm käämilankaa (pienellä purkamisella). En ole tosin vielä ehtinyt mikkeihin sitä saamaan, kun toi käämintäkoneen rukailu on vähän kesken, joten saundista ei hajuakaan noin paksulla langalla. Vanhoissa sähkökeskuksissa oli "kontaktoreita", joissa käytetään tuota 0.7 mm lankaa ja niitä itse ruuvailin ajankuluksi irti. Välillä löytänyt ihan suoraan käämilankaa rullissakin..
Ah autuutta, taidan painella torstaina romikselle, kun on vapaapäivä töistä. Suosittelen lämpimästi muillekin ! :)

-Sami
kulmahiomakone
28.04.2009 16:53:36
->http://www.t-stenbacka.fi

Tuolta voi kysellä. Pari vuotta sitten kun kyselin olisi pitänyt ostaa sen verran suuri määrä, että jäi väliin, kun hintakaan ei ollut häkellyttävän halpa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)