Aihe: Rumpujen äänittäminen? filosofiaa ja tekniikkaa.
1 2 3 4 512 13 14 15 1640 41 42 43 44
Point
22.04.2009 15:07:49
Rumpumikkejä olisi tarkoitus äänityshommiin pelkästään hommailla. Tällä hetkellä löytyy vain Behringer c-2 overipari, joka hoitaa hommansa kohtalaisesti.

Pitäisi siis löytää kunnollinen basari- ja mahdollisesti myös virvelimikki. Vaihtoehtoina basarille mm. Shure Pg-52, Audix F14 ja Akg D11. Haen muhkeaa, vähän napsuvaa ja lätisevää soundia. Tosin eq:ta tulen kyllä näyttämään.

Sitten snaremikki. Virveli puskee overeihin kyllä, mutta soundi ei ole sitä mitä haetaan. Erillinen mikki snarelle auttaisi, ja tällä mikillä mikittäisin myös kitarakaappia. Vaihtoehtoina mm. Akg D22, Shure Pg-52 ja ehkä myös se perinteinen Sm57(huom. ehkä hieman hintava tähän budjettiin..). Mitä mieltä?

Mietinpä vaan, että jäävätkö tomit muun setin varjoon, mikäli niillä ei ole omia mikkejä? Eipä kai. Mulle tärkeintä on kuitenkin basarin, virpan ja symbaalien soundi, eli kompin pitää kuulostaa hyvältä. Ja Behringerit vaihdetaan sitten myöhemmin. ;)
Point
22.04.2009 16:28:14
Niq: Auts. Ensimmäinen virhe. Koskaan ei kannata lähteä liikkeelle ajatuksella "korjataan miksauksessa". Mikittämistä kannattaa harjoitella ja testailla kaikessa rauhassa. Lisäksi rummut tulee virittää kuulostamaan siltä miltä niiden halutaan lopputuotoksessakin kuulostavan. EQ:lla ei yleensä tarvitse muuta tehdä, kuin leikellä turhat bassotaajuudet pois ja ehkä pikkuisen vaimennella jotain häiritseviä taajuuksia. Kompressori on paljon oleellisempi väline kun miksataan rock-rumpusettiä.

Itse olen aina hakenut sen tietyn pienen osan sitä soundia sillä pienellä EQ:lla, koska
pelkällä mikityksellä en ole sitä saanut. Tosin mikit ovat aina olleet markettitasoa, eli soundi on ollut lähellä pahvilaatikkoa. Basari on siis kuulostanut livenä hyvältä, mutta mikittäessä ei.

Mikä muuten on tehokkain tapa saada eliminoitua basarin vuotoa overeihin? Se tässä
on ehkä isoin ongelma, että overeihin vuotava basarisoundi on aivan järkyttävän kauhea, eikä basarimikkiä kannata enää paljoa avata, koska basari kuuluu overeista jo niin kovaa.

Missä mielessä? Virvelimikki vain vahvistaa sitä virvelin soundia, eli jos virvelin soundi ei ole yhtään sitä mitä haetaan, niin sitten viritystä tai virvelin vaihto. Jos on botneton tai heikko soundi, niin sitä kyllä saa parannettua virvelimikillä. Mikäli raidat riittää niin itse tykkään mikittää virvelin yläpuolen lisäksi myös mattopuolelta, saa lisää semmosta kirkkautta ja raikkautta, sizzleä siihen soundiin, samoin haamunuotit saa soundaamaan tosi mukavalta alamikin kanssa. Virvelin mikitykseen käy melkein mikä vaan dynaaminen, toki laadukkaammalla mikillä saa helpommalla parempia soundeja. Itse olen äänitellyt viisseiskalla ja -kasilla pääasiassa, lähinnä mitä sattuu treenikseltä löytymään.

Ongelmana nimenomaan tuo heikkous ja botnettomuus, ja sitä tällä virppamikilä olen hakemassakin.

Jos haluat overeista enemmän koko settiä eikä pelkkiä peltejä, niin suosittelen googlettamaan hakusanalla "glyn johns". Esim. tää on äänitetty glynjohnsilla, overit, virvelimikki ja basarimikki: http://www.youtube.com/watch?v=4MfxbyJO9P0&feature=channel_page

Kiitoksia vinkistä. Pitänee kokeilla. Hienoa soittoa ja hyvä soundi tuoss videossa, muuten.
Niq
22.04.2009 16:58:07 (muokattu 22.04.2009 17:03:15)

AKWM: Mikä muuten on tehokkain tapa saada eliminoitua basarin vuotoa overeihin? Se tässä on ehkä isoin ongelma, että overeihin vuotava basarisoundi on aivan järkyttävän kauhea, eikä basarimikkiä kannata enää paljoa avata, koska basari kuuluu overeista jo niin kovaa.

Minkälainen tila on kyseessä? Minulla tämä ei ole ollut juurikaan ongelma, koska basari ei ole koskaan liiemmin overeihin vuotanut. Esimerkkinä (raakaa, käsittelemätöntä) raitaa samasta "sessiosta" tuon cochisen kanssa, tässä pelkät overit (Oktava MK-319): http://niq.kapsi.fi/oktavatesti.wav

EDIT: Kuulostaako basari muuten hyvältä huoneessa, siis muuallekin kuin kuskin penkille? Vanhat kalvot, muovinuija, liikaa lätinää tai huminaa?

EDIT2: Ei myöskään kannata kuunnella yksittäisiä raitoja ja pelätä vuotoja, vuodot saa setin elämään ja kuulostamaan yhtenäiseltä. Erillismikit sitten antaa lisää atakkia tai botnea sinne minne sitä tarvitaan.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Kailis
22.04.2009 18:01:55

Voit rakentaa patjasta yms. tunnelin basarin eteen. Myös snaremikkiin voit rakentaa superlonista suuntaavan torven, joka vähentää vuotoja. Yleensähän overimikeistä leikataan basaritaajuuksia, mutta tapauksessa jossa ei käytetä tomimikkejä ei alimpia taajuuksia lukuunottamatta voi kauheasti ronkkia. Soittobalanssi on lääkkeistä paras.
markkuliini
22.04.2009 21:01:57

Niq:
EDIT2: Ei myöskään kannata kuunnella yksittäisiä raitoja ja pelätä vuotoja, vuodot saa setin elämään ja kuulostamaan yhtenäiseltä. Erillismikit sitten antaa lisää atakkia tai botnea sinne minne sitä tarvitaan.

No kannattaa niiden vuotojen kanssa se kuitenkin muistaa, että mikäli esim. virvelin ääni sattuu menemään vastavaiheessa overheadiin verrattuna virvelimikkiin, niin se tuhoaa tosi paljon soundin tehoa. Eli ei kannata ihan rai-rai-meinigillä niihin suhtautua. Toki vaiheet voi kääntää, mutta se voi yllättäen siirtää ongelman jonkun muun mikrofonin kohdalle.
Niiakun cläpältä putoo kitsranhihna kai katkee, niibn kiilusilmä-Robretsoni paikkasi kähäkästi jatrkamalla Erkin sooloa lähestulkuon katkeematta luistu hommeli hyvin loppuunasti. Hyvin bvetää kyll se Hevon Lehmikin ilmantuplapedaaliakin niitä vanhoja
Point
22.04.2009 21:21:55
Kailis: Voit rakentaa patjasta yms. tunnelin basarin eteen. Myös snaremikkiin voit rakentaa superlonista suuntaavan torven, joka vähentää vuotoja. Yleensähän overimikeistä leikataan basaritaajuuksia, mutta tapauksessa jossa ei käytetä tomimikkejä ei alimpia taajuuksia lukuunottamatta voi kauheasti ronkkia. Soittobalanssi on lääkkeistä paras.

Aivan, ei niitä bassotaajuuksiakaan voi ihan matalaksi pistää. On tämä vaikeata.

Ajattelin ostaa Shuren Pg 52:n ja Akg:n D22:n, taitavat olla ihan kelpo mikkejä molemmat. Kuitenkaan en varmaan saisi samalla rahalla sellaista rumpumikkisettiä, jolla pärjäisi vähän pitempäänkin. Ja mitä vähemmän mikkejä, sitä vähemmän ongelmia vuotojen ja muiden kanssa.
Niq
22.04.2009 22:44:54

markkuliini: No kannattaa niiden vuotojen kanssa se kuitenkin muistaa, että mikäli esim. virvelin ääni sattuu menemään vastavaiheessa overheadiin verrattuna virvelimikkiin, niin se tuhoaa tosi paljon soundin tehoa. Eli ei kannata ihan rai-rai-meinigillä niihin suhtautua. Toki vaiheet voi kääntää, mutta se voi yllättäen siirtää ongelman jonkun muun mikrofonin kohdalle.

No joo sinänsä kyllä, mutta kyl ne vaihehommelit hanskassa on suht helposti, varsinkin jollain neljän mikin systeemillä. Overit vaan yhtä kauas virvelistä. Basari-overi -vaiheongelma ei ole yhtä paha, kunhan vaihe on edes sinnepäin, koska overeista ei sitä basarin botnea juurikaan tule ja tällöin vaikutus on paljon pienempi. Jos on hyvä kuuntelu niin ei kun sitä vaihenappia painelemaan ja toteamaan näitä juttuja.

Ja mitä vähemmän mikkejä, sitä vähemmän ongelmia vuotojen ja muiden kanssa.

Aamen. Miksaus on aina helpompaa kun on vähemmän miksattavaa.

Subkick kannattaa väsätä, ei tarvita kuin naaras-XLR -liitin ja joku 5-8" kaiutin, mitä epäherkempi (ns. huonompi) sitä parempi. Helpottaa huomattavasti sen basarin botnen kanssa, varsinkin jos basarimikki on halvempaa sorttia. Tuon kanssa ei basariin edes välttämättä basarimikkiä tarvita, jopa perus viiskasikin piisaa että napse ja atakki löytyy kaveriks. Rakennusohjeita on Studiopalstan Subkick -ketjussa jossain.
colosseum
24.04.2009 17:27:48
Niq: Jos on botneton tai heikko soundi, niin sitä kyllä saa parannettua virvelimikillä. Mikäli raidat riittää niin itse tykkään mikittää virvelin yläpuolen lisäksi myös mattopuolelta, saa lisää semmosta kirkkautta ja raikkautta, sizzleä siihen soundiin, samoin haamunuotit saa soundaamaan tosi mukavalta alamikin kanssa.

Jos niitä raitoja on vain neljä, basari, kaksi konkkaa joko ovareiksi tai toinen ovariksi ja toinen setin eteen tilaan - mites virveli, kun omassa hapuilevassa, vanhan liiton soittotyylissä niitä haamuja on: onko ainoan virvelimikin sijoitus alakalvolle ihan älytön ajatus tai toisena vaihtoehtona suuntaus virvelin runkoon - 6,5 tuumaisena mille korkeudelle.

Tiedän, että kokeilemallahan nämä selviävät, mutta jos saisi jotain vinkkiä turhien ostosten välttämiseksi.
"Voi vittu, taas hitain jono"
Niq
24.04.2009 17:54:39

colosseum: Jos niitä raitoja on vain neljä, basari, kaksi konkkaa joko ovareiksi tai toinen ovariksi ja toinen setin eteen tilaan - mites virveli, kun omassa hapuilevassa, vanhan liiton soittotyylissä niitä haamuja on: onko ainoan virvelimikin sijoitus alakalvolle ihan älytön ajatus tai toisena vaihtoehtona suuntaus virvelin runkoon - 6,5 tuumaisena mille korkeudelle.

Tiedän, että kokeilemallahan nämä selviävät, mutta jos saisi jotain vinkkiä turhien ostosten välttämiseksi.

Haamut saa tulemaan kyllä ylämikistäkin, mutta mattopuolelta saa sitä pöhinää, siinä missä päältä kopinaa. Kyljestä saa "runkoa" soundiin, itse olen sitä vähemmän käyttänyt koska virveli vuotaa muutenkin niin paljon overeista mun soittotyylilläni. Sama mikki sopii sekä päälle, alle että sivullekin, vaikkapa SM57. Jos on pieni setti, ja rumpujen setup sellainen että kaikki on lähekkäin, kannattaa tosiaan harkita mono-overia ja käyttää tuo kanava jollekin minkä tärkeämmäksi näkee.
colosseum
24.04.2009 19:05:06
Niq: Haamut saa tulemaan kyllä ylämikistäkin, mutta mattopuolelta saa sitä pöhinää, siinä missä päältä kopinaa. Kyljestä saa "runkoa" soundiin, itse olen sitä vähemmän käyttänyt koska virveli vuotaa muutenkin niin paljon overeista mun soittotyylilläni. Sama mikki sopii sekä päälle, alle että sivullekin, vaikkapa SM57. Jos on pieni setti, ja rumpujen setup sellainen että kaikki on lähekkäin, kannattaa tosiaan harkita mono-overia ja käyttää tuo kanava jollekin minkä tärkeämmäksi näkee.

Kiitos vastauksesta, vähän mietityttää tuo alapuolen "pöhinä", ehkä yläpuolen "kopinakin" - miten tuo runkoäänitys vuotaa muita tapoja enemmän overeihin.

Setti on pieni, basari, pikkutomi ja lattiatomi - haitsu, 2 crashia ja iso ride, tiiviisti ja pellit matalalla.

Tämän hetken kalusto mikkien suhteen on tasan 2 Behringerin laajakalvokonkkaa, kahdelle muulle kanavalle mikit haussa.

Olen joskus itse kirjoittanut, ettei kannata ostaa halpaa, mutta taitaa olla pakko kuitenkin laajentaa mikkivalikoimaa Behringerien viitoittamaa tietä.

Onko kellään kokemuksia JTS-mikeistä, halpiksia kun ovat.
Niq
24.04.2009 20:29:29

colosseum: Kiitos vastauksesta, vähän mietityttää tuo alapuolen "pöhinä", ehkä yläpuolen "kopinakin" - miten tuo runkoäänitys vuotaa muita tapoja enemmän overeihin.

Tarkoitatko että vuotaako muu setti enemmän virvelimikkiin? Ellet ole todella helläkätinen virvelinsoittaja, niin suurin ongelma on haitsun vuoto, mutta ei sekään paha jos settibalanssi on jotenkin kunnossa.

Setti on pieni, basari, pikkutomi ja lattiatomi - haitsu, 2 crashia ja iso ride, tiiviisti ja pellit matalalla.

Ehdotan että mikität yhdellä overilla ja yhdellä mikillä setin edestä suht alhaalta. Tällöin saat koko setin hyvin otettua kahdella mikillä ja tomeihinkin jytyä. Sikäli kun ymmärsin oikein että hieman perinteisemmästä musiikinhaarasta on kyse, eikä modernista rockista? Tuohon sitten kaveriksi virvelimikki ja basarimikki, nekin tarpeen mukaan. Itse otin yhteen iisiin pop-biisiin tuolla tavoin rummut ja tuli kyllä paremmin kuin hyvät. Istui miksaukseen kuin nenä päähän ilman juuri mitään säätöä.

Tämän hetken kalusto mikkien suhteen on tasan 2 Behringerin laajakalvokonkkaa, kahdelle muulle kanavalle mikit haussa.

Osta mieluummin kallis basarimikki ja tosihalpa perusdynaaminen virvelille, kuin että molemmat keskinkertaisia. Halvat basarimikit on aika turhia kapistuksia minun mielestäni. Mieluummin säästää joko kunnon basarimikkiin tai ostaa jonkun halvan perusdynaamisen siksi aikaa että on varaa satsata kunnon vermeeseen.

Vaikkapa siis setti tähän tyyliin:

http://www.thomann.de/fi/the_tbone_mb75.htm +

http://www.thomann.de/fi/akg_d112_mikrofon.htm tai
http://www.thomann.de/fi/shure_beta_52.htm

Tällöin sulla on sen luokan basarimikki ettei tarvitse enää vaihtaa parempaan ja niin halpa dynaaminen ettei juuri kukkarossa tunnu, ja kuitenkin toimii ja sieppaa virvelin ihan tyydyttävästi.
colosseum
24.04.2009 21:12:25
Näillä eväillä lähdetään - mites kalvot: ajattelin laittaa basariin potkupuolle Reneissancen ja paraatipuolelle Fiberskyn 3, ilman reikää ihan fiilispohjalta: hienonnäköinen ja ehkä toimii myös halutussa tarkoituksessa, ei napsubassoa vaan pehmeä mutta kuitenkin jäntevä soundi.

Olipa hienosti ilmaistu, mutta kuitenkin jotain tuohon suuntaan.
Kailis
25.04.2009 05:50:24

Osta mieluummin kallis basarimikki ja tosihalpa perusdynaaminen virvelille

Mites tää vertautuu DIY-subbaseen?
Niq
25.04.2009 12:23:43

Kailis: Mites tää vertautuu DIY-subbaseen?

Wat? Nyt ei kysymys ihan auennut...
Kailis
25.04.2009 19:31:36

Niq: Wat? Nyt ei kysymys ihan auennut...

Subkick kannattaa väsätä, ei tarvita kuin naaras-XLR -liitin ja joku 5-8" kaiutin, mitä epäherkempi (ns. huonompi) sitä parempi. Helpottaa huomattavasti sen basarin botnen kanssa, varsinkin jos basarimikki on halvempaa sorttia. Tuon kanssa ei basariin edes välttämättä basarimikkiä tarvita, jopa perus viiskasikin piisaa että napse ja atakki löytyy kaveriks. Rakennusohjeita on Studiopalstan Subkick -ketjussa jossain.

Kannattaako ostaa kallis basarimikki vai ei, kas siinä pulma...
Niq
26.04.2009 14:48:31 (muokattu 26.04.2009 14:54:47)

Kailis: Kannattaako ostaa kallis basarimikki vai ei, kas siinä pulma...

Niin. Onko päässä propellihattu vai ei, siinäpä se isompi pulma. Subkick-perusdynkky on tietty halpa tapa saada hyvää basarisoundia jos on vähän tee-se-itse -henkeä ja villiä kokeilunhalua. Sit tylsät ja tavalliset perusäijät ostaa kaupasta valmiina sen hyvän mutta tietenkin kalliin D112:n tai Beta52:n. :)

EDIT: Tietenkin jos on neljä raitaa sisään niin basarimikki on aika lailla se ainoa vaihtoehto, keikkakäytössäkin tuppaa olemaan hitusen kätevämpi asettelultaan yms.
Kailis
27.04.2009 13:39:21

tylsät ja tavalliset perusäijät lainaa duunista sen hyvän mutta tietenkin kalliin D112:n tai Beta52:n.
hansakemanelius
27.04.2009 14:02:06

Niq: Niin. Onko päässä propellihattu vai ei, siinäpä se isompi pulma. Subkick-perusdynkky on tietty halpa tapa saada hyvää basarisoundia jos on vähän tee-se-itse -henkeä ja villiä kokeilunhalua. Sit tylsät ja tavalliset perusäijät ostaa kaupasta valmiina sen hyvän mutta tietenkin kalliin D112:n tai Beta52:n. :)

EDIT: Tietenkin jos on neljä raitaa sisään niin basarimikki on aika lailla se ainoa vaihtoehto, keikkakäytössäkin tuppaa olemaan hitusen kätevämpi asettelultaan yms.

Jotkut käyttää halpaa D112:a tai Beta52:a.....jotkut Beta91:ä joka on asettelultaan vieläkin kätevämpi.....
Twistkompilla pärjää pitkälle...
Niq
27.04.2009 14:31:40 (muokattu 27.04.2009 14:31:48)

hansakemanelius: Jotkut käyttää halpaa D112:a tai Beta52:a.....jotkut Beta91:ä joka on asettelultaan vieläkin kätevämpi.....

No, pro-miehet erikseen. ;)

D112/Beta52 kuitenkin ovat aika standardikamaa ja se "valmis" basarisoundi löytyy kyseisillä siepoilla suht helposti. Jos halvemmalla mikillä (+subkickillä) ottaa niin saa olla monipuolinen EQ käytettävissä että saa sorvattua hyvän soundin, siinä mielessä livetouhuissa kunnon basarimikki voittaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)