Aihe: ...ja sen jälkeen soitamme....
1 2 3 4
Avanaq
22.04.2009 12:56:44
baron: Silloin harvoin kun olen ollut itse tanssimassa, musta on ollut kovin ystävällistä kun bändi on jollain tavalla kertonut mitä on tulossa: Voin synkata baaritauot ja skotaamisyritykset.

Musta aika jännää että tuollainen yleisönpalvelu tuntuu suorastaan vituttavan kolleegoita?

Niinpä. Käsittämättömän pienestä ja helposti toteutettavasta asiasta on taas saatu ihan turhanaikainen vääntö aikaiseksi. Ei taida joillain kirjoittajilla olla ihmeemmin keikkaa tarjolla, kun on aikaa keksiä mitä ihmeellisimpiä perusteita sille miksei noin voisi tehdä.
walttoni
22.04.2009 13:02:22
Lukkoon vaan, kaikki oleellinen on jo sanottu aiheesta.
COVS2.
KoskPaavo
22.04.2009 13:04:35
Avanaq: Niinpä. Käsittämättömän pienestä ja helposti toteutettavasta asiasta on taas saatu ihan turhanaikainen vääntö aikaiseksi. Ei taida joillain kirjoittajilla olla ihmeemmin keikkaa tarjolla, kun on aikaa keksiä mitä ihmeellisimpiä perusteita sille miksei noin voisi tehdä.

Hoh, on nekin perustelut " miksi niin pitäisi tehdä" niin lastenkamari-osastoa kuin olla voi. Voi vuohen vehkeet!
" Studiosus perpetuus"
Sax-pappa
22.04.2009 13:43:00
KoskPaavo: Hoh, on nekin perustelut " miksi niin pitäisi tehdä" niin lastenkamari-osastoa kuin olla voi. Voi vuohen vehkeet!

Eiväthän nuo ihmisen pariutumisriitteihin liittyvät asiat aina niin korkealentoisen älyllisiä ole. Toisaalta jos pienellä lisävaivalla saisi osan yleisöstä tyytyväisemmäksi, niin miksipä ei. Baron tuossa vähän aikaisemmin esitti mielestäni hyvät perustelut.
jerryjee
22.04.2009 13:49:24 (muokattu 22.04.2009 13:51:44)
Voisihan asiaa ihmetellä siten, että häviääkö tansseissa käynnin hauskuus, jos virittää iltaansa ennakkosuunnitelmin siitä, kun vilkuilee tanssiessa valotaulua ja tanssiriviä, ketä hakisi seuraaville. Jos peruste on se että "helpottaa hakusuunnitelmia", niin pitäisikö ne suunnitelmat laatia sitten jo kotona valmiiksi, ettei vaan sekoa pasmoissaan kesken illan?
Oikein "palvelualttiin" bändin kannattaisi siis julkaista keikkojensa ohjelmisto ja tanssilaji, ehkä tempokin, vaikka nettisivullaan etukäteen, niin pystyisi raksimaan tanssilajit ja kirjoittaa tyhjään sarakkeeseen kullekin haettavat? Printtaisi sitten tämän suunnitelman mukaansa tansseihin.

Kyllähän tää vesipistetanssijumppari-muoto harrastaa tanssia on vallannut alaa, vaikka toki hauskanpitotapa se on niille kenties, ketkä sitä harrastaa.
Ukko
22.04.2009 13:55:14

jerryjee: Voisihan asiaa ihmetellä siten, että häviääkö tansseissa käynnin hauskuus, jos virittää iltaansa ennakkosuunnitelmin siitä, kun vilkuilee tanssiessa valotaulua ja tanssiriviä, ketä hakisi seuraaville..

Silloin kun nuorena kävi tansseissa, ei siellä mikään rytmi&oikea tanssitettava tullut mieleenkään. Iskettiin vaan heti kiinnni lähimpään sinisilmään. Itse olin jo monesti siinä vaiheessa iltaa punasilmä eli sopusointu pelasi.
COVS jäsen nro 6
Jami
22.04.2009 14:18:17 (muokattu 22.04.2009 14:27:13)

Luin lehdestä yleisönosastokirjoituksen jossa kehuttiin tanssipaikkaa kun sieltä puuttui nämä kädenalitsesuorittajat. Oli kuulemma hauskaa juuri siksi.

Tanssikansa näyttää eriytyvän ainakin kahteen lohkoon tai voisko sanoa genreen. Nämä kurssin käyneet ja sitten porukka joka haluaa pariutua, hakee spontaaneja elämyksiä ja pitää hauskaa tyylistä ja taidosta välittämättä. Selvästi näyttää olevan vaikeuksia kummallakin porukalla sopia yhteiselle tanssilavalle.

Hauskanpitoporukka luultavasti ihan lähivuosina siirtyy lopullisesti bailameininkiin pubeihin yms. kellariluoliin. Vähäinen sakki tanssisuorittajia pitää vielä hetken yllä tanssipaikkakulttuuria kunnes huomaa että on selkeästi parempi suorittaa edellisessä puheenvuorossani kuvaileman vision tapaan. Porukka jää marginaaliksi kun tapa karsii niin rajusti muutenkin vähää sakkia. Soittohaluiset voi vetää omat johtopäätöksensä ja valita segmenttinsä.

edit: Älkää nyt lukitko kun kerrankin puhutaan jostain johon mäkin viitsin kirjoittaa.

Tuo segmentin valinta tarkoittaa sitä että valitaan ketä palvellaan ja valitun asiakkaan mukaan sitten toimitaan.

Vaimo pakotti KariTapion keikalle. Ei yhtäkään spiikkiä koko iltana. Kappale toisensa jälkeen sitä mukaan kun bändi sai nuotit eteensä. Ei ne menny vissiin ihan tanssilajeittainkaan. Kansaa tupa aivan turvoksissa. Lattia tupaten täynnä koko ajan. Puolilattiallista bändin edessä vain katsoi ja kuunteli. Mahtoi olla sakilla hankalaa kun ei tiennyt tanssilajia kolmea biisiä etukäteen. Vai hä?
Äläkää poikerooset ryöttäkö römpsää.
Hambi
22.04.2009 14:36:57
Jami: "^"

Minusta näyttää siltä, että lajityypillinen tanssiminen on yhtä hyvää vauhtia kaatumassa omaan mahdottomuuteensa kuin on suosituksi tullutkin. Käsittääkseni "monipuolinen" tanssitaito edellyttää nyt n. 15-20 tanssilajin melko hyvää osaamista, mihin ei millään voi riittää innokkaita opettelijoita tanssien järjestämiseksi. Kovaa vauhtia valtaa alaa musiikin vapaa ilmentäminen tanssimalla. Siinä pärjää vähäisemmilläkin taidoilla mutta halukkaat saavat siihenkin upotettua ihan yhtä paljon harjoitusaikaa kuin lajityypilliseen tanssimiseenkin. Toivottavasti suunta etenee näin riittävän nopeasti ennen kuin tansseja lakataan järjestämästä.
Lyyki
22.04.2009 14:38:13
Jamille plussan lykkäsin, sen verran viisasta tekstiä.

Jokainen osaava bändi spiikkaa aina biisinsä. Se on sitä kommunikointia yleisön kanssa. Valotaulu vois kyllä korvata spiikit ja toimia jopa sillä tavalla että siitä vois bändikin katsoa seuraavan biisin, sävellajin ja tempon. Miksei siinä vois rullata sanat ja nuotitkin niin ei tarvis niitä saataran mappihyllyjä sinne lavalle. Tauolla vois pyöriä nonstoppina kaikki vanhat vitsit mitä lavaltakin tulee biisien välissä.
jake5
22.04.2009 17:08:01
Jami näkyy olevan hajulla asiasta, komppaan!
Ei humppa tapa, se vain kiduttaa!
Timi
22.04.2009 19:32:49
Luulisin tai olettaisin.Ns.Lavatansseissa tuo biisien kerronta olisi vissiin ihan asian mukaista?Tietty Vanhankellarissakin.Hämärä mielikuva,että kerroin aina seuraavan kappaleen nimen.Tai jos tuli rokkia.Mainitsin siitä erikseen.Vaikka silloinen johtaja sanoi,että täällä ei sitten rokkia soiteta.Soitettiin kuitenkin ja päällikkö myhäili takana ja sanoi.Olette te hyviä!Hyvinkäällä ja Järvenpäässä tultiin hienosti toimeen hänen kanssaan!Ravintola keikalla,jos fiilis oli hyvä.Tuli rupateltua sitä sun tätä biisien välissä.Tietenkin soveliaasti.Yksityisesoissa kandee jutella vieraiden kanssa.Mikäli tilanne on sopiva.Usein olemme vain huomaamaton ja häiritsemätön ryhmä smokeissamme taustalla.Ja se kuitenkin sopii meille.
45 vuotta soittanut,Ei juurikaan mitään oppinut
Riksteri
22.04.2009 20:28:51
Timi: Meillä ei ainakaan mitään ennalta laadittua settilistaa ole.Minä seuraan tilannetta ja päätän samalla lennosta mitä esitetään.Son noloa ilmoittaa mitä soitetaan ja sitten jostain järkevästä syystä kuitenkin yllättäin muuttaa.Eikös noilla valotauluilla ilmoitettu hakuvuoro?Pelimies ei moisesta välitä.

Hyvältä kuulostaa, jos rumpali päättää mitä seuraavaksi soitetaan. Joskus on tullut vastaan sellaisiakin tanssiorkestereita, joissa rumpali on ollut ihan kuutamolla ja yrittänyt säestää valmiiksi tehtyjä taustoja. Minkälaisia nuo järkevät syyt voivat käytännössä olla, jos biisiä pitääkin vaikka lennosta vaihtaa?
Timi
22.04.2009 21:33:14
Riksteri: Hyvältä kuulostaa, jos rumpali päättää mitä seuraavaksi soitetaan. Joskus on tullut vastaan sellaisiakin tanssiorkestereita, joissa rumpali on ollut ihan kuutamolla ja yrittänyt säestää valmiiksi tehtyjä taustoja. Minkälaisia nuo järkevät syyt voivat käytännössä olla, jos biisiä pitääkin vaikka lennosta vaihtaa?

No vaikka käytännössä sellaista,että jos vaikka luvannut seuraavaksi hitaita ja ja jengi tahtoo lattialla silti lisää rokettia.Olen päättänyt että pari lisää istuu kyllä..Jos toisen jälkeen laantuu.Niin tarjoillaan sitten muuta.Mikäli vanhempaa porukkaa.Hidas beat tunteella laulettuna ja valssi putoo kuitenkin.Saati tyylikkäät bossanovat.Ihan instruna.
En suinkaan tarkoita,että kappale pitäisi kesken vaihtaa.Biisi loppuun vaikka kalsarit märkänä.
Timi
22.04.2009 21:44:29
Lauantaina tosin oli pakko spiikata pieni onnettomuus.Kerroin että seuraava biisi on Voutilaisen Kaksi karttaa ja laskin sen sisään.Antsulla väärät laput edessä.Ei kahta rakkainta voi....!Herkullinen tilanne.Sattuuhan näitä!
vietävä
22.04.2009 21:52:28
Timi: jengi tahtoo lattialla silti lisää rokettia.
Öhöm...nyt ei sitten vissiin enää puhutakaan lavatansseista ;)
Timi
22.04.2009 22:02:36
vietävä: Öhöm...nyt ei sitten vissiin enää puhutakaan lavatansseista ;)

Olet ihan oikeassa.Meidän nykyinen bändimme ei tee Ns.Lavakeikkoja.
baron
22.04.2009 23:06:05

Timi: No vaikka käytännössä sellaista,että jos vaikka luvannut seuraavaksi hitaita ja ja jengi tahtoo lattialla silti lisää rokettia.Olen päättänyt että pari lisää istuu kyllä..Jos toisen jälkeen laantuu.Niin tarjoillaan sitten muuta.Mikäli vanhempaa porukkaa.Hidas beat tunteella laulettuna ja valssi putoo kuitenkin.Saati tyylikkäät bossanovat.Ihan instruna.
En suinkaan tarkoita,että kappale pitäisi kesken vaihtaa.Biisi loppuun vaikka kalsarit märkänä.

Mä oon joskus joutunut "tappelemaan" oman bändini kanssa kun joku nopea rokki, jossa tanssitaidottomatkin hyppii hulluna on vetänyt lavan täyteen ja muut sanoo että tätä lisää.
Jos sitä yhtä mittaa soittaa niin hyväkuntoisetkin väsyy.
Välilla pitää soittaa muuta ja sitten taas palata asiaan.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
rintapek
23.04.2009 00:47:35

walttoni: Voi veikkonen ja spiikataan paljon muutakin. Mistä tuommonen edes juolahti päähäsi???

Meikäläisenkin harrastekerho spiikkaa minkä ehtii. Avauksessa tuskin spiikin puutteesta puhutaan?
Ja sit mr Abloy paikalle.
One kind of music only - the good kind
Musiikkia korville
23.04.2009 09:44:03

Minä hoidan meilllä valtaosan spiikkauksista. Tätä nykyä spiikkaukset sisältää aina tanssilajin ja oon pyrkinyt nykyisin usein kertomaan, mitä tulee kys parin jälkeen ja joskus jopa sitäkin seuraavat... Mä en näe mitään ongelmaa, että kertoisin näitä etukäteen. Olkoonkin niin, että oon samaa mieltä kuin muutama muu siinä, että katoaako tämän myötä hauskuus tai että onko siinä mitään järkeä. Mun ei ehkä sitä tarvi ymmärtääkään, mut jos se saa osan väestä tyytyväiseks, niin sitten teen niin.

Spiikkaukset on muuten hankala juttu; tanssijat ei jossain tapauksissa tiedä, mitä jokin musiikkilaji tarkoittaa tai että miten sitä sitten tanssitaan + lisäks tiettyjä lajeja tanssitaan useina eri tanssilajeina... Valkkaappa siitä sitten, miten spiikkaat. Lisäks tietysti se, että spiikkaukset ei sais venyä pitkiks (meillä kyllä poikkeuksetta meinaa venyä) ja jotkut kaipaa niihin huumoria, toiset ei, jne...
By: MK
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)