Aihe: ...ja sen jälkeen soitamme....
1 2 3 4
walttoni
21.04.2009 20:39:25
vietävä: No tuo polkka nyt on pieni kuriositeetti koko jutussa; isompi kysymys on se, että jonkun kanssa sitä tanssii mieluummin niitä fuskuja/jivejä ja toisen kanssa ehdottomasti se oikea laji on tango/slowari. Toki noitakin voi ennakoida joltisenmoisella päättelyllä...

Meidän bändissä oli se valotaulu käytössä jo v.1993, siis kokemusta on tuon sydeemin käytöstä.

Jos tuo etukäteen tiedotus on hyvä asia, niin silloin oikea paikka asian eteenpäin viemiseksi on tanssijärkkäri/ravintoloitsija. Hänellä on voima ja valta laittaa paikkansa seinälle vaikka 7 settiä tanssilajeja, joista sitten asiakas voi poimia ne tahtilajit, jotka taittuu tai jotka haluaa väistellä.

Eihän tuo ole kuin järjestelykysymys. Toinen asia on, kannattaako tanssijärkkärin näin menetellä.

Muistan ainakin puolen kymmentä ravintolaa, jotka lähettivät etukäteen ohjelmistovaatimuksen. Käytännössä se ei toiminut sinne päinkään, eikä muuten toimi tanssilavoillakaan.
COVS2.
Riksteri
21.04.2009 21:19:16
Käytännössä se ei toiminut sinne päinkään, eikä muuten toimi tanssilavoillakaan.

Tästä olemme samaa mieltä, vaikka perustelut ovatkin heppoisia ja osaltaan täysin käsittämättömiä.
baron
21.04.2009 21:58:44

Silloin harvoin kun olen ollut itse tanssimassa, musta on ollut kovin ystävällistä kun bändi on jollain tavalla kertonut mitä on tulossa: Voin synkata baaritauot ja skotaamisyritykset.

Musta aika jännää että tuollainen yleisönpalvelu tuntuu suorastaan vituttavan kolleegoita?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
JanneI
21.04.2009 22:07:36
Ukko: Ei s..tna. Vaikeaksi menee jo huvittelukin.

Monissa liitereissä on hyvin innokkaita järjestyksenvalvojia. Mun mielestä niiden avulla vois luoda armeijan tapaisen järjestelmän tanssilavalle, jossa kaikki huvittelu tapahtuisi täysin ohjekirjan mukaan, siten ettei ikäviä yllätyksiä pääsisi sattumaan kenellekään. Uskon että tällä menettelyllä saavutettaisiin viihtyvyystakuu kaikille!

...takaisin maan pinnalle... Iso osa jengiä on käynyt lavoilla viihtymässä ihan vaan ilman mitään erikoissyytä, vaikka siksi, että siellä on paljon muitakin ihmisiä. Nyt tämä jengi on siirtynyt enemmän muihin vastaaviin huvittelupaikkoihin ja se jengi, jota todella se tanssiminen ja tanssimusiikki kiinnostaa, on jäänyt jäljelle. Tällä jengillä on mielipiteitä ja toivomuksia, joita tuodaan julki erinäisin tavoin. Lavatanssit ovat jo nyt paljon pienemmän porukan huvitusta, joten haluisin tietää että miksei siitä voisi tehdä erikoishuvittelua? Miksei tarjota tälle porukalle sitä mitä he haluavat? Valotauluja, vuoronumeroita, sääntöjä, sitä sun tätä? Vip-lippuja vaan ja erillisiä vip-lavoja? Bugituksen bisness classiä?

Mä sanoisin että tuulta päin vaan, koska ns. cover/bile-bändit on tulevaisuuden humppabändejä. Kulttuuriarvonsa puolesta mä kyllä suosisin lavatanssiporukan säilyvän, vaikken siitä itse ole koskaan ollutkaan kiinnostunut. Sitä paitsi, pitäähän jossain sitä haitariakin kuulla!
manjaana
21.04.2009 23:12:33
baron: Silloin harvoin kun olen ollut itse tanssimassa, musta on ollut kovin ystävällistä kun bändi on jollain tavalla kertonut mitä on tulossa: Voin synkata baaritauot ja skotaamisyritykset.

Musta aika jännää että tuollainen yleisönpalvelu tuntuu suorastaan vituttavan kolleegoita?

Aika yllättyneenä tässä itsekin näitä luin.

No Sinitaivaalle iso käsi, kun viitsivät aina kappaleparin välissä ilmoittaa, siinä jää oikeasti se yksi biisi enemmän aikaa käydä vaikka vattumehulla, jos on jo valmiiksi seinäruusuna..
-diu diu-
walttoni
22.04.2009 00:27:48
Riksteri: Tästä olemme samaa mieltä, vaikka perustelut ovatkin heppoisia ja osaltaan täysin käsittämättömiä.

Jos haluat esimerkin siitä, miksi/miten homma ei toimi tanssilavoilla on vaikkapa bändit/artistit jotka eivät soita ollenkaan perinteistä paritanssimusiikkia, jotkuthan ei taida soittaa edes pareittain...

Jos heille asetettaisiin lista:

Ohjelmistonne ensimmäinen 45 minuutin setti sisältää kaksi kappaletta kutakin rytmilajia:
valssi,tango,humppa,jenkka,polkka,masurkka, niin voi olla että se tanssilava ei välttämättä kovin kauaa toimi sen jälkeen. Tuo lukee jopa tuolla meidän seinällä. Seuraava 45 minuutin setti sisältää sitten seuraavat rytmilajit:- jne.

Mua ei ärsyttäis tai vituttais ollenkaan vaikka kaikki biisit ja rytmilajit kuulutetaan tai laitetaan julki vaikka sillä valotaululla, mutta mutta, se on jo niin moneen kertaan kokeiltu ja se ei yksittäistä matemaattista poikkeusta lukuunottamatta toimi.

Toistan vielä, jos tuo olisi huvijärjestäjän businesta parantava argumentti, niin toki ne olisivat sen jo määränneet käyttöön.
COVS2.
isojussi
22.04.2009 02:03:21
Häh - ettekste siis spiikkaa biisejänne?
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
leprechaun
22.04.2009 02:45:08

baron: Silloin harvoin kun olen ollut itse tanssimassa, musta on ollut kovin ystävällistä kun bändi on jollain tavalla kertonut mitä on tulossa: Voin synkata baaritauot ja skotaamisyritykset.

Juu, kyllä herra/rouva/neiti Vietävä puhuu asiaa. Jos kyseessä on puhdas tanssimusakeikka niin tuo helpottaa justiinsa oikean uhrin hakemista pariksi. Näin sitä toivoi nuarremppana parketeita kierrellessäkin. Ja soodaa hakemaan voi tosiaan mennä kun tulee itselle sopimattomampaa.

Mikäli ei ole puhdas tanssimusakeikka vaan viihdyttävämpää niin monasti yllärit on parhaimpia ja sillei saa esityksen myös paljon raflaavammaksi omituisine väliesitelmineen. "Olemme pilanneet jo monet pirskeet eikä tämäkään ole varmaan poikkeus".
Meisseli
22.04.2009 08:40:42

...takaisin maan pinnalle... Iso osa jengiä on käynyt lavoilla viihtymässä ihan vaan ilman mitään erikoissyytä, vaikka siksi, että siellä on paljon muitakin ihmisiä. Nyt tämä jengi on siirtynyt enemmän muihin vastaaviin huvittelupaikkoihin ja se jengi, jota todella se tanssiminen ja tanssimusiikki kiinnostaa, on jäänyt jäljelle. Tällä jengillä on mielipiteitä ja toivomuksia, joita tuodaan julki erinäisin tavoin. Lavatanssit ovat jo nyt paljon pienemmän porukan huvitusta, joten haluisin tietää että miksei siitä voisi tehdä erikoishuvittelua? Miksei tarjota tälle porukalle sitä mitä he haluavat? Valotauluja, vuoronumeroita, sääntöjä, sitä sun tätä? Vip-lippuja vaan ja erillisiä vip-lavoja? Bugituksen bisness classiä?

Mä sanoisin että tuulta päin vaan, koska ns. cover/bile-bändit on tulevaisuuden humppabändejä. Kulttuuriarvonsa puolesta mä kyllä suosisin lavatanssiporukan säilyvän, vaikken siitä itse ole koskaan ollutkaan kiinnostunut. Sitä paitsi, pitäähän jossain sitä haitariakin kuulla!

Tässä vois olla jotain.
Kauhee erikoismies
vietävä
22.04.2009 09:55:49
walttoni: Jos heille asetettaisiin lista:

Ohjelmistonne ensimmäinen 45 minuutin setti sisältää kaksi kappaletta kutakin rytmilajia:
valssi,tango,humppa,jenkka,polkka,masurkka, niin voi olla että se tanssilava ei välttämättä kovin kauaa toimi sen jälkeen. Tuo lukee jopa tuolla meidän seinällä. Seuraava 45 minuutin setti sisältää sitten seuraavat rytmilajit:- jne.

Mua ei ärsyttäis tai vituttais ollenkaan vaikka kaikki biisit ja rytmilajit kuulutetaan tai laitetaan julki vaikka sillä valotaululla, mutta mutta, se on jo niin moneen kertaan kokeiltu ja se ei yksittäistä matemaattista poikkeusta lukuunottamatta toimi.

Toistan vielä, jos tuo olisi huvijärjestäjän businesta parantava argumentti, niin toki ne olisivat sen jo määränneet käyttöön.

Tässä nyt puhuttaisiin ihan puhtaasti paritanssitilaisuuksista lavoilla ja taloilla. Miksipä se tilaisuuden järjestäjä mitään listoja vaatisi ja semmoset paperilistat seinällähän oli tietysti sarkasmia...

Mä en tiedä, kuinka valmiita settejä sillä valotaulun käyttäjällä on mutta jos ne rytmilajit kuulutetaan ihan livenä, niin mun on hyvin vaikea ymmärtää sitä, ettei edellistä paria soitettaessa vielä tiedettäisi, mitä seuraavaksi soitetaan....tai että jos se pitää ex tempore nykäistä, niin miksei sitä voisi arpoa jo siinä hiukkasen ennen kuin sen pitäisi jo alkaa?

Mutta ei sitä voi kaikkea ymmärtää - varsinkaan työstä, jota ei itse tee :) Mä annan oikein mielelläni työrauhan teille, jotka viitsitte meittiä viihdyttää mutta tämä esille nostamani asia voisi olla suurta plussaa teille itsellennekin :)
baron
22.04.2009 10:04:57

Mä teen etukäteen tanssikeikkojen settilistat. Ne ei oo mitenkään kiveen hakattuja, niistä poiketaan tarvittaessa mutta yleensä mä oon niin hyvä niitä tekemään sekä ennakoimaan tilaisuuden luonteen ja ihmisten toiveet, että harvoin niistä joudutaan poikkeamaan.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
KanttoriPiiparinen
22.04.2009 10:26:00 (muokattu 22.04.2009 10:28:37)

Tuossahan se oleellinen tulikin. Kun ne laulukamat on kerran hankittu, niin niihin voi puhuakin. Meininki on melkoisen joustavaa, mikäli siihen mikkiin siinä nenän edessä sanoo vaikkapa: -Ja seuraavaksi jenkkaa...
Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua.
walttoni
22.04.2009 10:59:02 (muokattu 22.04.2009 10:59:28)
isojussi: Häh - ettekste siis spiikkaa biisejänne?

Voi veikkonen ja spiikataan paljon muutakin. Mistä tuommonen edes juolahti päähäsi???

Siitähän tässä ei ollutkaan kyse avauksessa, vaan siitä että rytmilajit pitäisi olla valotaululla etukäteen luettavissa.
COVS2.
vietävä
22.04.2009 11:01:33
walttoni:
Siitähän tässä ei ollutkaan kyse avauksessa, vaan siitä että rytmilajit pitäisi olla valotaululla etukäteen luettavissa.

Ei kun siitä just ei ollut kyse.
walttoni
22.04.2009 11:13:16
vietävä: Ei kun siitä just ei ollut kyse.

Joko tai, valotaulu tai spiikkaus. Niinhän siihen avaukseen kirjoitit.

Tottakait se otetaan käyttöön laajemminkin, jos sille löytyy aidosti kysyntää.

Tanssijoita voisi palvella mun mielestä vaikka koko illan kattavalla rytmilajiajo-ohjeella, jos se palvelee paremmin kokonaisvaltaisesti.
COVS2.
walttoni
22.04.2009 11:15:00
baron: Mä teen etukäteen tanssikeikkojen settilistat. Ne ei oo mitenkään kiveen hakattuja, niistä poiketaan tarvittaessa mutta yleensä mä oon niin hyvä niitä tekemään sekä ennakoimaan tilaisuuden luonteen ja ihmisten toiveet, että harvoin niistä joudutaan poikkeamaan.

Tästähän ei tainnut olla kyse. Vaan siitä, että sun valitsemien biisien rytmilajit olisivat jollain lailla tiedossa etukäteen.

Menettelemälläsi tavalla toimii suurinpiirtein moni.
COVS2.
Jami
22.04.2009 11:32:11

Alkaa näyttää siltä että hektinen, epävarma ja jatkuvassa muutoksessa elävä työmaailma stressaa ihmistä jo siinä määrin että huvit pitäis olla yllätyksettömiä ja ennalta määrätyn laisia. Yksi lisästressin aiheuttaja näyttää olevan seuraavan tanssilajin epävarmuus. Toki tanssitilaisuuteen liittyy monta muutakin epämiellyttävää epävarmuustekijää.

Mitäs jos koittaisin viedä asiaa oikein pitkälle. Voidaanhan epävarmuutta poistaa oikein kunnollakin niin ei joka yksityiskohdasta tarvitsisi erikseen tapella:

Tanssipaikka ottaa selvää asiakkaittensa osoitteista että voi lähettää ennen tanssikautta yhteyttä. Asiakkaille lähetetään listat tanssikappaleista jossa selviää järjestys, kesto sekunteina sekä tahteina, montako tahtia minuutissa, nuotit joista voi tutkia klaven paikkaa sekä cd-levy illan ohjelmistosta. Tietysti koko kauden tanssitapahtumista sekä tanssipaikan viidenvuodensuunnitelma.

Koska bändit ovat hyvinkin sekalaisia erilaisine tempoineen, ohjelmistoineen jne. on syytä siirtyä levymusiikkiin joka asiakkaalle lähetetyllä cd:llä esitellään. Desibelit salin eri osissa täytyy tietysti kertoa. Äänenvoimakkuus baariin on aivan oleellinen tieto.

Jos jotain livemeininkiä joku kaipaa niin voisihan paikan järjestäjä kertoa vitsin. Klo 22:34. Ajankohta kerrottaisiin tietysti tiedotteessa. Niin ja kerrottava vitsi on syytä kirjoittaa siihen myös. Ettei tulisi ikäviä yllätyksiä eikä luotaisi epävarmuutta.

Ravintolapalvelut pitää tietysti kertoa etukäteen. Mikä olut hanassa, onko mynthonia ja mitä makuja jne. Hinnastot tottakai. Voi sitten ottaa tasarahan kotoa lähtiessä ettei taskussa painavat kolikot haittaa tanssin suorittamista.

Nimikkoparkkiruutu, -penkkipaikka salissa sekä -tuoli ravintolassa poistaa tehokkaasti epävarmuutta ja stressiä. Juomat ja naposteltavat voi tilata etukäteen määrätylle kellonlyömälle. Sehän on helppo asiakkaan määritellä kun tietää ohjelman sekunnilleen.

Meinas unohtua yks suuri epävarmuuden luoja. Muut asiakkaat. Siellä tanssitaan kuinka sattuu ja törmäillään toisiinsa. Tästä päästään kun asiakkaaksi kelpuutetaan vain rankkojen testien kautta. Pitää olla lähellä sm-tasoa niin vakioissa kuin lattareissakin. Lattiaan maalataan askelmerkit joita pitkin pitää tanssia. Kappaleiden eteen lasketaan kaks tahtia tyhjää ja sitten kaikki ykkösellä yhtä aikaa. On päivänselvää että saa hakea vain niitä partnereita joiden kanssa on suorittanut 120 opintoviikon koulutuksen hyväksytyssä opinahjossa. Tanssivuorot varataan nettipalvelussa. Että tietää etukäteen ketä ja koska voi tanssittaa.

Ettei ulkonäkö aiheuta stressiä määrätään miehille uniformu, tukanmalli ja -väri sekä kengät. Samanlainen kravatti tietty pitää olla. Naisten kampaus ja asu vakioitaisiin. On selvä että vain 5cm marginaaliin sopivan pituiset tanssijat hyväksytään.

Lopullisesti kaiken luovan säätämisen ja spontaanien tunteenpurkausten ehkäisemiseksi ja turvallisuuden takaamiseksi olutta saa vain yhden 0,4l:n tuopin leivän tai sämpylän kera. 5:n neliökilometrin savuton alue on selviö.

Viihtyisää tanssi-iltaa!
Äläkää poikerooset ryöttäkö römpsää.
walttoni
22.04.2009 11:33:49
Nyt tarttui Jami härkää kunnolla sarvista.
COVS2.
Qsine
22.04.2009 12:36:52

Jami: Viihtyisää tanssi-iltaa!

Tuosta plussan arvoisasta visiosta on hyvä lähteä kehittämään sitä täydellistä Palvelu-Utopiaa, jess.
"Ensi kuun alussa minä lähden Puolaan, ja jään sinne, siksi aikaa kun asiat sitä vaativat".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)