Aihe: Basso ja kitara yhdellä vahvistimella, kiitos.
1
loc
20.04.2009 16:28:25
Ostin sähkökitaran viime kesänä ja sen rinnalle vahvistimeksi rolandin microcupen. Myöhemmin asuessani kahdella paikkakunnalla mukaan lähti myös akustinen kitara. Jokin aika sitten minua puraisi bassokärpänen. Yo-kirjoituksien jälkeen palkitsin itseäni ja ostin aika yllättäen basson, mutta kiersin vahvistimen oston ostamalla Zoomin efektipedaalin ja yhdistin sen sitten kuulokkeisiin. Virhe.

Kuulokkeilla soittaminen osoittautuikin kohdallani vastenmieliseksi. Jonkin aikaa sitä jaksaa, mutta ei kauaa. Haluan nauttia soittamisesta. Microcupella ei bassoa kärsi soittaa, mutta siitä tuleekin ensimmäinen kysymys: kuinka hyvin bassovahvistimella voi soittaa kitaraa? Soittimeni ovat halpoja, enkä ole mikään kultakorva, joten en vaadi ääneltä täydellisyyttä :P Tarkoitus olisi ehkä laittaa 100-150e pikku bassocompo. Itse pitäisin helpoimpana kun voisin yhdellä vahvistimella soittaa helposti molemmilla, kitaralla sekä bassolla.

Toinen ratkaisu sitten olisi kyllä halvempi, mutta työläämpi käyttää päivittäin. Voisin käyttää basson kanssa olohuoneen äänentoistolaitteistoa. Olkkarissa on av-vahvistin ja kaksi lattiakaiutinta, joista kyllä ääntä lähtee, mutta mietin että voiko basson soittaminen olla haitaksi kaiuttimille? En ole kenenkään kuullut käyttävän moista järjestelyä.

Vai löytyisikö kokonaan jokin kolmas hyvä, halpa ja vähän tilaa vievä ratkaisu?
Antti1
20.04.2009 16:34:07
Bassovahvistin toimii parhaimmillaan ihan hyvin kitaran kanssa, mutta aina ei eq:n säätöalueet osu oikein hyvin kohdalle ja harvemmin saa oikein kovinkaan maukkaan kuuloista säröä irti kitaraa varten, jos sitä haluaa. Suunnittelun lähtökohdat kun on kovin erilaiset.

Ehdottomasti testaamisen arvoinen juttu, mutta sokkona ei kannata bassostyrkkaa kitaralle hankkia.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
loc
20.04.2009 19:01:03
Kiitos, tuollaista vastausta halusinkin. Itse en hirveästi niitä nippeleitä vahvarissa jaksa näppäillä, joten ei ole minulle tällä hetkellä iso menetys jos EQ ei osu kohdalleen.

Osaisiko sitten joku heittää jotain tarkoitukseen sopivaa edullista bassocomboa? Tuolla musiikkiliikkeessä kaveri esitteli, oisko se nyt ollut, Line6 Lowdown LD15:sta
s151669
21.04.2009 08:38:08

Itse olen tehnyt toisinpäin. Soittelen nimittäin bassoa vallan surutta sekä kitaralla tarkoitetuilla Roland Cube 30 että Laney VC15 -vahvareilla. Ääntä lähtee kotikäyttöön liikaakin, ylimääräisiä särinöitä tulee lähinnä resonoivista huonekaluista eikä mitään (lue: kaiuttimet) ole mennyt rikki.

Mainittakoon, etten kyllä ole mikään basisti ja siten en siis tiedä mitään 'kunnollisista' bassosoundeista.

Rolandin muuten kotiutin torilta kokonaisedulliseen 100,- hintaan -> kannattanee sinnekin vilkuilla.
Jyrki
ninokoo
21.04.2009 10:15:52
Kokemusta on. Teinpä sen ratkaisun vähän aikaa sitten että pistin kitaravahvistimen (BH Little Giant) kiertoon ja siirryin soittelemaan kitaraa bassovahvistimen kautta. Totesin että omilla soitoillani ei ole mitään järkeä pitää Blackhearttia nurkissa kun tuli lopulta kitarakin aina tyrkättyä bassovahvistimeen. Vahvistin siis Genz-Benz Shuttle, eli hintaluokka vähän heittää nyt :)

Soundista sen verran että omaan korvaan cleanit toimii erittäin hyvin kitaralla, EQ samassa asennossa kuin bassolla eli suorassa. Kevyttä säröä tuottaa ainoastaan Telen suht kuuma tallamikki ja gainit täysillä yhdistelmä. Säröt siis otetaan purkista, joka vaatii sitten vähän enemmän hakemista, mitä kitaravahvistimella. Vähän aikaa kun malttaa säätää niin kyllä sieltä makeita soundeja alkaa irrota.

Kuten tuossa edelle jo mainittiin niin ei kannata sokkona ostaa bassovahvistinta ja toivoa että se toimii kitaran kanssa, jotkut kun ei omien kokemusten mukaan vain toimi. Aiempi bassovahvistimeni Orange 35B oli aika toivoton mielestäni kitaralla - bassolla se oli mainio peli.

Nämä siis yhden miehen kokemuksia.
Lines on my face are getting clearer - and I say goodbye - to my hopes and dreams
loc
21.04.2009 12:02:32
Mukava kyllä että näin positiivisia vastauksia tulee. Saankin hyvän syyn taas ostaa lisää musiikkikamaa vähistä rahoistani.

Tuolla torilla näyttikin löytyvän eilen lisätty Rolandin Cube 30, vähän turhan suolaiseen hintaan ja väärällä paikkakunnallakin. Luulen, että minun on parempi ostaa se bassovahvistin ennemmin kuin uusi isompi kitaravahvistin. Jos miettii pitkällä tähtäimellä niin voisin kuvitella ainakin jälleenmyyntiarvon olevan parempi bassovahvistimella jolla on soitettu kitaraa kuin kitaravahvistimella jolla on jytkytetty bassoa.

Nyt vielä toivoisin että jollakin olisi kokemusta näistä halvemmista bassovahvistimista kitaran kanssa. Toki musiikkiliikkeessä kysyn asiaa sitten ja pyydän kaveria esittelemään ennen kuin ostopäätöstä teen, mutta olisi hyvä saada neutraalimman tahon mielipidettä asiaan. Musiikkiliikkeen kaveri on aina bisnesmies.
Sax-pappa
21.04.2009 12:31:42
loc: Mukava kyllä että näin positiivisia vastauksia tulee. Saankin hyvän syyn taas ostaa lisää musiikkikamaa vähistä rahoistani.

Tuolla torilla näyttikin löytyvän eilen lisätty Rolandin Cube 30, vähän turhan suolaiseen hintaan ja väärällä paikkakunnallakin. Luulen, että minun on parempi ostaa se bassovahvistin ennemmin kuin uusi isompi kitaravahvistin. Jos miettii pitkällä tähtäimellä niin voisin kuvitella ainakin jälleenmyyntiarvon olevan parempi bassovahvistimella jolla on soitettu kitaraa kuin kitaravahvistimella jolla on jytkytetty bassoa.

Nyt vielä toivoisin että jollakin olisi kokemusta näistä halvemmista bassovahvistimista kitaran kanssa. Toki musiikkiliikkeessä kysyn asiaa sitten ja pyydän kaveria esittelemään ennen kuin ostopäätöstä teen, mutta olisi hyvä saada neutraalimman tahon mielipidettä asiaan. Musiikkiliikkeen kaveri on aina bisnesmies.

Minulla oli aikoinaan Laneyn 50W bassovahvistin, jonka mallia en valitettavasti muista. Bassolle se oli varsin pahvisen saundinen ja siksi vaihtuikin sittemmin toiseen. Kitaralla siitä sai kuitenkin todella mehukkaat saundit. Olisikohan pitänyt säilyttää...
Mange
23.04.2009 21:17:02
Kitaran soitto bassovahvistimen läpi onnistuu aina turvallisesti, muttei päinvastoin. Kannattaa olla varovainen eikä pumpata kitaravahvistimeen liikaa bassotaajuuksia. Kitaravahvistin ja etenkin kaiuttimet eivät ole suunniteltuja kestämään niitä matalia taajuuksia. Ääntä saa tietysti ulos, ja kunhan on varovainen volan kanssa eikä odoteta kunnon bassotoistoa, asia onnistuu. Kotisoittoon varmaan käy.
Antti1
23.04.2009 21:21:20
Mange: Kitaravahvistin ja etenkin kaiuttimet eivät ole suunniteltuja kestämään niitä matalia taajuuksia.

Imo vähän turhaa pelottelua sinänsä, että vahvistintekniikassa sinänsä ei ole mitään eroa. Vahvistimet kyllä kestää sen minkä kestävät ylipäätään. Kaiuttimilla voi liikerata ylittyä, se ei ole hyvä juttu tietenkään. Kuitenkin noita kitararomppeita on käytetty yksi maailman sivu bassovahvareina, niin ei ne nyt ihan niin herkkiä ole.
loc
23.04.2009 22:38:48
Kiitoksia kaikille vastanneille.

Taidanpa sitten paikallisessa musiikkiliikkeessä tehdä lopullisen päätökseni. Tuo Line6 vaikuttas lupaavalta. Tosiaan nykyisen kitaravahvistimeni Rolandin Micro Cuben 5" kaiutin ei oikein pysty eikä tykkää basson taajuuksista, joten yritänpä sen tästä myydä pois.
Dropped C
26.04.2009 17:21:45
Antti1: Imo vähän turhaa pelottelua sinänsä, että vahvistintekniikassa sinänsä ei ole mitään eroa. Vahvistimet kyllä kestää sen minkä kestävät ylipäätään. Kaiuttimilla voi liikerata ylittyä, se ei ole hyvä juttu tietenkään. Kuitenkin noita kitararomppeita on käytetty yksi maailman sivu bassovahvareina, niin ei ne nyt ihan niin herkkiä ole.

Ei se totaalista sonnanjauhamistakaan oo. Ite oon onnistunut rikkomaan kaverin 2x12" kitarakaapin bassonsoitolla... Oli vielä 150W tehonkestoa ja bassovahvistimen teho oli 120W, reilun tunnin se kesti ja sitten tuli savut ulos. Kumpikin elementti rikki. Ja tämä siis treeniksellä. Itsekkään en usko että himavolyymillä on mahdollista saada mitään rikki.
Hoddy Bully
28.04.2009 11:59:44
Kun meikäpoika aikoinaan kävi sabbotunneilla, niin opettajalla oli semmonen vahvistin, mihin sai kaksi kitaraa/sabboa kytkettyä yhtä aikaa, eli siinä oli kaksi sisäänmenoaukkoa. Minä soitin sabboa ja opettaja kitaraa, ja hyvin toimi.
loc
28.04.2009 22:19:40
Hoddy Bully: Kun meikäpoika aikoinaan kävi sabbotunneilla, niin opettajalla oli semmonen vahvistin, mihin sai kaksi kitaraa/sabboa kytkettyä yhtä aikaa, eli siinä oli kaksi sisäänmenoaukkoa. Minä soitin sabboa ja opettaja kitaraa, ja hyvin toimi.

Se kyllä olisi oikein mukava jos olisi kaksi "sisäänmenoaukkoa" niin voisi soitella molemmilla sähköisillä kun kaveria tulee käymään.
"What's money? A man is a success if he gets up in the morning and goes to bed at night and in between does what he wants to do." -Bob Dylan
Jose Como
30.04.2009 12:34:21
loc: Se kyllä olisi oikein mukava jos olisi kaksi "sisäänmenoaukkoa" niin voisi soitella molemmilla sähköisillä kun kaveria tulee käymään.

No mistähän semmosen vahvistimen sais? Tosin ei se varmyy ole kovin hyvä kun treenaukseen, koska molempien pitäis sit soittaa ihan samoilla säädöillä.
Benkao
01.05.2009 12:24:35
Pistettiin kaverin kanssa Bossin Metalzone kiinni meikäläisen 30wattiseen Warwickin bassocomboon ja säröt pesivät kaverin broidin randallin rg75:sen saundit. Eli voisin väittää, että bassovahvarin läpi voi soitella kitaraa. Tuossa kun kokeiltiin niin tutkittiin vielä asiaa ja ilmeisesti kamojenkaan ei pitäisi kärsiä tästä touhusta.
hulluilla on halvat huvit, idiooteilla ilmaset
ekikoo
02.05.2009 22:13:01
Voisinko tässä kysäistä että onko ihan ok pistää basso kitaramultiefektin läpi, ihan kuivaa signaalia vetäisin linjatuloon?
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
loc
03.05.2009 11:10:24 (muokattu 03.05.2009 11:10:46)
ekikoo: Voisinko tässä kysäistä että onko ihan ok pistää basso kitaramultiefektin läpi, ihan kuivaa signaalia vetäisin linjatuloon?

Itse ainakin olen leikkinyt kitaralla bassomultiefektin läpi. Saa monenlaisia hassuja ääniä irti.
"What's money? A man is a success if he gets up in the morning and goes to bed at night and in between does what he wants to do." -Bob Dylan
tavaton
05.05.2009 10:56:41
Ostin kitaran ja soittelen sitä bassocombon kautta, tai sitten äänikortin /stereoiden kautta.

Millainen säröpurkki kannattaisi ostaa että saisi jotain vaihtelua ääneen? Hintahaitaria on melkoisesti eikä itsellä mitään kokemusta eikä näkemystä asiasta.
En mää tästäkään mitään oikeesti ymmärrä.
Antti1
05.05.2009 12:27:52
tavaton: Millainen säröpurkki kannattaisi ostaa että saisi jotain vaihtelua ääneen?

Omiin tarpeisiisi paras mahdollinen, eli millaista sä tarviit? Bändejä, soundeja, esimerkkejä... Jos oot pihalla, niin mars testaamaan liikkeisiin kaikki mahdolliset säröt läpi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)