Aihe: Aloitussoinnut
1 2 3
Nazareth
20.04.2009 16:09:32
Oonko ihan hakoteillä vai riippuuko se laulajista että mistä sävellajista kappale alkaa? Tarkoitan cover-levyjä ja esim Rainbow-yhtyettä, aika moni kappale alkaa G:stä.
At one hundred yards! Volley fire, present! Aim! Fire!
kivi
20.04.2009 16:23:53
Nazareth: Oonko ihan hakoteillä vai riippuuko se laulajista että mistä sävellajista kappale alkaa? Tarkoitan cover-levyjä ja esim Rainbow-yhtyettä, aika moni kappale alkaa G:stä.

Laulajan äänialasta yleensä, joo. On ihan tavallista että solistin vaihtuessa joudutaan transponoimaan, ja esimerkiksi kantria jossa samaa matskua esittää jo oletusarvoisesti monet erilaiset nais- ja miesäänet, kirjoitetaan kai yleensä ylös nuottien sijaan sointuasteina.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
L.Ruoska
21.04.2009 14:35:21

Hmm, en ollut ajatellut asiaa ikinä näin. Hyvä kysymys ja hyvä vastaus :)
Ostappa basso: Peavey Cirrus Custom.
Trey
21.04.2009 18:35:42
kivi: Laulajan äänialasta yleensä, joo. On ihan tavallista että solistin vaihtuessa joudutaan transponoimaan, ja esimerkiksi kantria jossa samaa matskua esittää jo oletusarvoisesti monet erilaiset nais- ja miesäänet, kirjoitetaan kai yleensä ylös nuottien sijaan sointuasteina.

plussaa tosta! taas hieman viisaampi ja vaivautuneempi :P
Jokapaikanapina
21.04.2009 19:24:37
Elbura: Ja onhan se aika paljon säveltäjän mieltymyksistäkin kiinni. Ite oon jämähtäny siihen, että kaikki biisit menee A:sta.

Joo, mulla on se A tai E. En osaa muualta soittaa. Ei kyllä oikeestaa haittaa
fuzz
21.04.2009 21:45:40
Jokapaikanapina: Joo, mulla on se A tai E. En osaa muualta soittaa. Ei kyllä oikeestaa haittaa

No hyvinhän AC/DC:lläkin on mennyt tolla tyylillä. No problem.
elämän tarkoitus on 42
kemppma
22.04.2009 13:28:47
Jokainenhan pystyy laulamaan mistä sävellajista vaan. Se, että pystyykö jotain tiettyä melodiaa laulamaan onkin jo toinen juttu. Minulla tahtoo ylin sävel jämähtää d - e -osastolle. Niin on korkeat tippuneet. Mutta ääntä kun huoltaa ne korkeatkin pystyy vetämään helpommin.

Tuossa äsken vetäisin erään biisin valmiiksi c-mollista. Ikinä en ole siihen säveltänyt. mutta kun sattui sopiva melodia löytymään niin vot. Normaalisti teen biisit siten, että mistä sävellajista sointukulku kuulostaa makeimmalta ja siihen sitten sovittanut jonkinlaisen melodian. Olen tehnyt biisejä lähes kaikista perussävellajeista, mutta näitä s-sävellajeja olen pyrkinyt välttämään. Niitä kun on vaikeampaa soittaa pianolla ja kitarallakin tekee enemmän virheitä.
Ou jee soo ist das leeben
Thet
22.04.2009 21:24:28
Vaikka tota kitaraa on tullu raiskattua jo pidemmän aikaan, niin en oikeen vieläkään ymmärrä mitä ylipäätään tarkoitetaan, sillä että biisi menee A:sta tai C:stä jne. Noh, eipä tuo oo mua juurikaan haitannu, mutta onhan se vähän noloa.
Legen... wait for it ...dary! Legendary!
baron
22.04.2009 23:30:39

Thet: Vaikka tota kitaraa on tullu raiskattua jo pidemmän aikaan, niin en oikeen vieläkään ymmärrä mitä ylipäätään tarkoitetaan, sillä että biisi menee A:sta tai C:stä jne. Noh, eipä tuo oo mua juurikaan haitannu, mutta onhan se vähän noloa.

Ne on niin sanottuja sävellajeja. Niitä on 12 erilaista duurissa ja sitten vielä saman verran molleja.
Sitten on vielä sellaisia piisejä, joista ei oikein löydä sävellajia, mutta ne on yleensä eri genreä.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
M.i.k.key
23.04.2009 08:43:49
ja esimerkiksi kantria jossa samaa matskua esittää jo oletusarvoisesti monet erilaiset nais- ja miesäänet, kirjoitetaan kai yleensä ylös nuottien sijaan sointuasteina.

Toi on itseasiassa Nashville sessiomuusikoiden tapa. Biisejä tulee ja menee ja sävellajit vaihtuu nopeastikin niin laput kirjoitetaan astemerkein.
möllisty
L.Ruoska
24.04.2009 07:54:46

en oikeen vieläkään ymmärrä mitä ylipäätään tarkoitetaan, sillä että biisi menee A:sta tai C:stä jne.
Sitä, että mikä on biisin eka sointu :) Siis kun otat jonkun riffin tai sointukierron tjsp jossain rokkibiisissä niin mikä on se ääni josta rupeat soittamaan. Rape Me menee A:sta, Smells Like Teen Spirit F:stä, ja niin poispäin. Sama ääni on myös "loppusointu" eli helpoimmillaan biisin lopussa lyödään sitten vaikka vaan yksi A-ääni jos riffi on alkanutkin A:lla.
Ostappa basso: Peavey Cirrus Custom.
baron
24.04.2009 08:16:15

Leo Lindgren: Sitä, että mikä on biisin eka sointu

Proud Mary? All My Loving?

Eka sointu usein poikeaa siitä mikä on piisin sävellaji. Viimeinen sointu on aika luotettava.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
papitsu
24.04.2009 08:20:33
Rape Me menee A-mollista, Smells Like Teen Spirit F-mollista, ja niin poispäin.

Että ei ihan niin vakuuttavaa ole tuo analyysisi. Ja ensimmäiseen sointuun ei kyllä kannata luottaa, eikä aina edes viimeiseen. Kyllä sen aika helposti oppii näkemään muutenkin.
BACON IT!
MadMatt
24.04.2009 09:35:13

Jotkut cover-biisit alkavat kuulostamaan oudoilta tai ainakin erilaisilta jos perus-sävellajia vaihdetaan. Vaikka näennäisesti soitettaisiin täysin samalla tavalla käyttämättä vapaita kieliät yms. Tuo on välillä mystistä kun jo yhden sävel-askeleen poikkeama saattaa herättää hyvinkin erilaisia tuntemuksia...
kivi
24.04.2009 16:12:35 (muokattu 24.04.2009 16:13:15)
MadMatt: Jotkut cover-biisit alkavat kuulostamaan oudoilta tai ainakin erilaisilta jos perus-sävellajia vaihdetaan. Vaikka näennäisesti soitettaisiin täysin samalla tavalla käyttämättä vapaita kieliät yms. Tuo on välillä mystistä kun jo yhden sävel-askeleen poikkeama saattaa herättää hyvinkin erilaisia tuntemuksia...

Mystistä? Ei nyt sentään. Paitsi että kaikki sävellajit on "omankuuloisiaan" (..it's in d minor which is the saddest key of 'em all sanottiin Spinal Tapissakin) niin ne on kaikki myös erilaisia, sikäli, että koko meidän säveljärjestelmä on kompromissia ja sävellajista riippuen eri nuottien (onks ne sitten mikrotonaalisia etäisyyksiä toisistaan vai mitä) etäisyydet toisistaan on eri, mikä tietysti tarkoittaa myös sitä, ettei esimerkiksi F-molli ja C-molli oo rakenteeltaan ollenkaan toistensa kuuloisia.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Velli
24.04.2009 17:33:03
Jokapaikanapina: Joo, mulla on se A tai E. En osaa muualta soittaa. Ei kyllä oikeestaa haittaa

fuzz: No hyvinhän AC/DC:lläkin on mennyt tolla tyylillä. No problem.

Onhan AC/DC:llä muitakin. Esmes:

G: C.O.D ja You Shook Me...
C: Ride On
B (=H): Overdose, Thunderstruck
F#: Gone Shootin
baron
24.04.2009 17:42:09

kivi: Mystistä? Ei nyt sentään. Paitsi että kaikki sävellajit on "omankuuloisiaan" (..it's in d minor which is the saddest key of 'em all sanottiin Spinal Tapissakin) niin ne on kaikki myös erilaisia, sikäli, että koko meidän säveljärjestelmä on kompromissia ja sävellajista riippuen eri nuottien (onks ne sitten mikrotonaalisia etäisyyksiä toisistaan vai mitä) etäisyydet toisistaan on eri, mikä tietysti tarkoittaa myös sitä, ettei esimerkiksi F-molli ja C-molli oo rakenteeltaan ollenkaan toistensa kuuloisia.

Teoriassahan meillä on "tasaviritteisiä" soittimia mutta sen takia pianon virityskin on taitolaji että se ei kuulosta hyvältä mittarin mukaan laitettuna vaan vaatii ammattitaitoisen virittäjän korvalla tekemät "korjaukset" tasavireisyyteen.
Roki
27.04.2009 17:31:35
baron: Teoriassahan meillä on "tasaviritteisiä" soittimia mutta sen takia pianon virityskin on taitolaji että se ei kuulosta hyvältä mittarin mukaan laitettuna vaan vaatii ammattitaitoisen virittäjän korvalla tekemät "korjaukset" tasavireisyyteen.

Kyllä sen mittarillakin aika hyvään vireeseen saa. Pitää vaan tietää paljonko pannaan pieleen mistäkin kohdasta. Korvalla toki viimeinen hienosäätö.
Been there - done that - don't ask.
baron
27.04.2009 17:43:25 (muokattu 27.04.2009 17:44:13)

Roki: Kyllä sen mittarillakin aika hyvään vireeseen saa. Pitää vaan tietää paljonko pannaan pieleen mistäkin kohdasta. Korvalla toki viimeinen hienosäätö.

Mä oon ymmärtänyt että jotta todella hyvin soisi niin kun sama kosketin lyö 2-3 kieltä, parempi soundi tulee kun ne ei ole prikulleen samoja. Kait sen mittarillakin saa, mutta en ole nähnyt kenenkään käyttävän:-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)