Aihe: Sähköbasisti aloittaa kontran, neuvoja
1
nisumaka
21.04.2009 14:10:49
Tervehdys

Eli 40 vuotta soittanut olen sähköbassoa. Kokeilin ihan nuorena kontraa sillai muutaman viikon, mutta se jäi. Jotenkin päätin nyt lähteä uudelleen liikkeelle, eli tässä mielessä tekniikkakysymykset tärkeimpiä. Mikä olisi hyvä opus? Koetan myös soittaa jousella. Ostin Harley Bentonin sähkökontran näin alkuun. Eli nauhatonta en ole koskaan soittanut, mutta Fenkun Precission on ollut hanskassa pitkään. Näppäilen lähinnä, eli blues, jazz ja sen sellaista, mutta ton jousen ostin myös lähinnä harjoitusmielessä ja jos soitan joskus "ELO:a".

Eli nuotit hanskaan ja yleisen musiikin teorian. Tärkeintä on saada vasen käsi löytämään aina oikea sävel, arvelen. Eli tekniikkakysymys. Onko jotain aloittelijalle sopivia merkintäkikkoja otelautaan? Soitan bassoani sekä kolmella että neljällä vasemman käden sormella, eli tossa mielessä otteetkin on jotenkin tuttuja. Eli kaikki mitä mun sepustuksesta nyt selvää saa, eli kaikki neuvot otetaan kiitollisuudella vastaan. Warwick 60 W combo on. Direct-box linjaulostulosta PA:han. Ja kauankohan muutoin noissa kestää patteri, jos ei käytä kuulokkeita, eli se esiastehan vaatii käyttöjännitteen (onko 100 h vai 1000 h lähempänä totuutta). Eli hoidanko verkkolaitteen. Hartsit, millaisia ja mistä kannattaa ostaa. Jousen hoito ..
JukkaPena
21.04.2009 15:36:58
Tuolta löytyy varmaan vastuasta osaan kysymyksistä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=163311
"Se tekee siitä sen..."
nisumaka
22.04.2009 10:33:04
Jos ymmärrän sinua oikein, haluaisit nähdä mun 1959 presarista kuvan. Kävin musafazulla kysymässä, katsoivat jostain listasta. Ameriikoissa arvotetaan 12.000 - 18.000 dollaria. Tää on "entisöimätön", eli mä tarkoitan, että nauhat yms on alkuperäiset. Tää on road worn, eli lakat oli pakko 1976 hioa veke bodystä, on naturelli, kuten esim Double Troublen basistilla (tsekkaa youtubesta). Jos hänellä on aito, tälle on tehty sama homma ja värit yms on samat (hänellä saattoi olla jazz-basso). Ei rikki mistään, siis puut ihan original. Samaten sähköt (siis mikit, potikat...).

Tiedä häntä olen ajatellut mahdollisesti myydäkin tämän. Mut siis käytännössä en haluaisi myydä sitä ulkopuolelle Suomen. Ostin ton MS-Audiotronista 1976, ja silloin se oli tuotu silloisen omistajan toimesta liikematkalta käytettynä jenkeistä. Muutoinhan tommoista ei juurikaan Suomesta olisi löytänyt. No tommoinen homma oli ja tällainen basisti olen.

Eli summa summarum, tosta pitäisi saada luokaa 10.000 e, joten mistäs sen ostajan löytäis. Vois vaikka hoitaa kitarapajan kautta siten, että ne katsoo homman konsultaationa (aitouden yms, ja arvon...).

En voi ottaa tota keikoille, tein sen kerran ja hiki valui, kun ajattelin sen arvoa. Sitä ei saisi vastaavasti lojuuttaakaan soittamattomana. Kiitosta kiinnostuksesta.
JukkaPena
22.04.2009 23:03:51
Jos tehdään diili, että annan mun kontrabasson vaihdossa tohon sun presariin ja työstämään sun kontrataidot samalle tasolle kuin omani? ;)
"Se tekee siitä sen..."
nisumaka
22.04.2009 23:09:46
Taisit juuri tulla keikalta, kuten meikäläinen. Kiitos humoristisesta suhtautumisestasi. Mun kontrataidot riittää erittäin vaatimattomat, mä säestän lähinnä musikkaleissa ja teatteriesityksissä, joten toi on enemmän rekvisiittaa, siis toi kontra :) . Tästä johtuu että toi Harley Benton sähkökontra on ihan ok.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)