askomiko 26.11.2003 14:14:02 | |
---|
Muutama vuosi sitten kokeilin yhdistelmää Fender mexico strato jossa rolandfin gk2-mikki, ja vahvarina Rolandin VGA11 vai mikäseonkaan, semmonen Jazzchoruksen kokoinen tietokonevahvistin jossa on normaalikajarien lisäksi tweeterit. Olin täysin äimistetty vireenmuutoksien ja kitaramallinnuksien toimivuudesta. Räkäisen stratosoundin sai paremmin gk2:esn kautta mallinnetulla kitaralla kuin kitaran omilla mikeillä. Ja ilman hurinaakin vielä. Nailonkielinen akustinen tuntui myös hurjalta. Kajarista kuului jopa akustisen rungon ääni kun kopautti sähkiksen runkoon. :P |
lare 26.11.2003 14:49:53 | |
---|
Pitäs tehä semmone testi et samoilla säädöillä vahvistimen ja skitan puoleen kokeilis variaxilla ja sittem vastaavalla oikeella skitalla. Sit nauhottais ja vertais klippejä. Uskon että soundimaailmat vois olla hyvinkin samanlaiset kuunneltuna, mutta soittaessa se tatsi vaikuttaa niin paljon, et ei tietenkää tunnu yhtähyvältä. Sama juttu kuin mallintavissa vahvistimissakin kait... Itse oon kerran testanu variaxia ja mukavalta tuntu. Erilaisia elävän tuntosia saundeja irtos, mutta en osaa sanoo kuinka lähellä ovat esikuviaan. Se että kitara ei voi lähtee kiertään ollenkaan on perjaatteessa kätevää mut kuitenkin aika kuolleen tuntusta. Tuota kammellista mallia ois mukava päästä testaan. nii ja mun käteen se kaula istu mukavasti. Room 3:23, Room 6:23 |
Dr.Groove 23.02.2004 09:51:59 | |
---|
Ostin viime viikolla Variax 500:n ja olen nyt ehtinyt jonkin verran soitella sillä. Kaupassa (DLX) vertailin sitä muutamaan muuhun kitaraan ja kotonani on mm. Fender Strato, johon kytketty Rolandin GR-33, eli kitarasyna. Tässä hieman komentteja kitarasta kokeilujeni perusteella. Styrkkarina minulla on Line 6 Vetta. Suurin osa kitarasoundeista on hyviä ja käyttökelpoisia. DLX:ssä vertasin esim. jazz-kitaroiden soundia Epiphonen 175 kopioon, ja Variax oli sen kanssa aivan vertailukelpoinen kitara. Itse asiassa, koska soundikirjoa Variaxissa on enemmän, se on jo sinällään etu. Vertailin myös muutamaa Gibson Les Paulia, mutta niissä soundi Variaxissa ei oikein pärjännyt, lämpö ja tukevuus puuttui, myös soittotuntuma oli huonompi. Toisaalta, kotona kokeiltua olin yllättynyt Variaxin erittäin hyvästä sustainista Les Paul-mallinnuksilla. Soittotuntuma laitteessa on ihan OK, ei siis erinomainen tai loistava, mutta aivan riittävän hyvä. Kitara on hyvin tehty ja laadukas. Akustisia mallinnuksia en oikein kunnolla ole veraillut, luulen että niiden osalta käytän jatkossakin aitoa akustista (Martin) kunnolla mikitettynä (AKG 414): tuskin mallinnus hyvää akustista korvaa. Toisaalta, nyt on banjokin käytettävissä tarvittaessa (sitarista puhumattakaan ;-). Tuohon Strato/GR-33:een verrattuna kitarasoundint ovat Variaxissa parempia, by a long shot. Tosin kitarasynaa olenkin käyttänyt mm. huilun, fonien etc. tuottamiseen. Variaxin ehdoton etu on myös se, että viivettä ei ole lainkaan (ainakaan havaittavissa) ja skitta soittaa kaiken mitä näppäilen: GR-33:n kanssa joskus skitta ei osaa epäselvää soundia tulkita midi-koodiksi ja osa tilutuksista jää vajaaksi -- joskin useimmiten tällöin on kyseessä oma soittovirhe. Kokonaisuudessaan skitta on erittäin suositeltava peli jos haluaa saada erilaisten kitarasoundien kirjon saataville. Itse haen eri biiseihin hyvin erilaisia soundeja ja ilman Variaxia joutuisin hankkimaan noin puoli tusinaa yli 2 Keuron kitaraa jotta saisin saman arsenaalin käyttööni. Kokemusteni perusteella Variax kyllä pesee ns. kopiokitarat soundeillaan ihan hyvin. Siis hemmetin hyvä peli, mutta parhammillaan kuitenkin kakkoskitarana. Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin?
Anna hänelle biisin nuotit ;-) |
kupteri 23.02.2004 11:20:30 | |
---|
Tuostahan on olemassa myös se uudempi Variax 700, siinä on massaakin ja näyttää muutenkin oikealle kitaralle. Taispa olla kansikin (LP-tyyliin) ja kaulaprofiilikin kivempi. Se 500-malli näyttää halvalta koreakopiolta tuon rinnalla. |
Reddie 23.02.2004 12:18:13 | |
---|
Dr Groove pistä toi ihmeessä laitearvioihin |
DJ Lattialuukkukoira 23.02.2004 18:42:00 | |
---|
Keppimaikalta löytyy. sanoi, että se on vähän niinkuin lelu. Kivahan sillä on välillä leikkiä(sitara/akustinen soolo keskellä hevikipaletta etc...), mutta ei se oikeaa kitaraa korvaa. Lisäksi siinä pitää olla se footswitch-juttu vissiin koko ajan kiinni tai ei kuulu pihaustakaan. Pattereitakin se syö kuin hirviö. Ei sitä ehkä pääkitaraksi kannata hankkia, mutta jos satut omistamaan ylimääräistä rahaa, niin onhan se ihan kiva lelu. Millon nää treenit loppuu?
-Rumpali |
... niin onhan se ihan kiva lelu. Tässä olen eri mieltä: soundit toimivat useimmiten hyvin, niitä voi käyttää oikeissa projekteissa. Toki aidot (ja kalliit) alkuperäiset ovat parempia, mutta laitteesta tulee hyvää ja käyttökelpoista soundia ulos. Huomasin muuten Line 6:n web sivulta, että jenkeissä perus-Variaxin hinnat ovat juuri laskeneet. FYI: päivitin oheista arvostelua ja heitin latearvosteluihin, kiitos vinkistä, en ollut koko osiota huomannut. Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin?
Anna hänelle biisin nuotit ;-) |
lare 25.02.2004 14:14:13 | |
---|
Onko tuota varix700 näkyny vielä missään musaliikkeissä. Hinta näyttää olevan noin puolet enemmän thomannilla perusmalliin verrattuna. Room 3:23, Room 6:23 |
kupteri 25.02.2004 14:17:00 | |
---|
Onko tuota varix700 näkyny vielä missään musaliikkeissä. Hinta näyttää olevan noin puolet enemmän thomannilla perusmalliin verrattuna. Oulun Soitin & Tarvikkeessa oli yksi 700 hyllyssä. 500-mallia oli kaksi, toinen käytetty ja siten halvempi. |