Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Metallimusiikin pruselementit?
1 2 3 4
Charge
20.04.2009 15:08:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! Tuli tässä tällainen milenkiintoinen kysymys, kun kovasti etenkin sinfonisesta/powermetallista pidän, että onko metallimusiikissa jotain elementtejä, että se nimenomaan on metallia. Okei, joo, tiedä, metalli on raskasta, mutta silti. Anteeksi jos esitin kysymyksen huonosti. Että esim, onko tuo metallia www.mikseri.net/withinwish ? Olisin kiitollinen, jos joku vähän neuvoisi, että saisin sävelleltyä parempia. :)
 
"I have a...I have a...dvarf? I have the dvarf and I'm not afraid to use him! I need some questions!" "Answers, I think you need answers".
Arde135
20.04.2009 16:44:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sointukiertoja aiheeseen liittyen
http://www.ultimate-guitar.com/less … usic_styles/metal_progressions.html
 
Kitarapainotteista mutta on ihan jotai fiksuakin tuolla
http://www.ultimate-guitar.com/search.php?s=metal&w=lessons
 
http://www.ultimate-guitar.com/less … talcore_music_part_2_-_harmony.html
 
Jos jokin kuulostaa hyvältä niin se kuulostaa hyvältä. En välittäisi metallista. Mutta kukaan muu ei olekaan minä... :D Toivottavasti oli apua linkeistä
 
Vycarian
20.04.2009 19:41:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luonnollinen e-molliasteikko ja avosoinnut.
 
...ei sentään yleistetä, vaikka jossain määrin noin oiskin. Metallimusiikki on niin laaja termi ja sen sisällä on niin paljon diversiteettiä, että voi olla vaikeeta sanoa, mikä loppujen lopuks on metallia ja mikä ei.
 
Ite keskittyisin ennemminkin niiden metallimusiikkiartistien tuotantoon, jotka omissa korvissa kuulostaa hyvältä ja kuuntelisin, millasia juttuja ne käyttää biiseissään. Ei niinkään kannata ajatella että metalli on ehdottomasti jotain tietynlaista musaa, vaan pikemminkin lähestyä asiaa yksittäisten hyvien metallibiisien kautta ja kuunnella, mistä ne rakentuu. Kaikki musiikin teoria on kuitenkin lopulta johdettu soivasta musiikista.
 
Jos erityisesti sinfoninen metalli kiinnostaa, kannattaa ehkä perehtyä elokuvamusiikkiin ja taidemusiikkiin, sillä ne on lähes aina ollu merkittäviä vaikuttajia sinfonista metallia tekeville.
 
Gotnine
25.04.2009 22:31:33 (muokattu 25.04.2009 22:33:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charge: Moi! Tuli tässä tällainen milenkiintoinen kysymys, kun kovasti etenkin sinfonisesta/powermetallista pidän, että onko metallimusiikissa jotain elementtejä, että se nimenomaan on metallia. Okei, joo, tiedä, metalli on raskasta, mutta silti. Anteeksi jos esitin kysymyksen huonosti. Että esim, onko tuo metallia www.mikseri.net/withinwish ? Olisin kiitollinen, jos joku vähän neuvoisi, että saisin sävelleltyä parempia. :)
 
Tuolta (http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/hum/taite/lt/lilja/) löytyy linkki alan ensimmäiseen vakavasti otettavaan tutkimukseen - pidä hauskaa!;)
 
Gotnine
25.04.2009 22:32:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gotnine: Tuolta (http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/hum/taite/lt/lilja/)löytyy linkki alan ensimmäiseen vakavasti otettavaan tutkimukseen - pidä hauskaa!;)
 
Sori, tuli moka - uudestaan:
http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/hum/taite/lt/lilja/
 
Eddie
13.05.2009 12:06:09 (muokattu 13.05.2009 12:06:18)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Powermetalli on vaan iskelmää, jota on yritetty naamioida huonosti säröskeboilla.
 
Ostetaan soittotaito.
JPQ
14.05.2009 19:37:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eddie: Powermetalli on vaan iskelmää, jota on yritetty naamioida huonosti säröskeboilla.
 
Buhhah buh hei. Eli tosi hauskasti sanottu.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
loosah
14.05.2009 23:54:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eddie: Powermetalli on vaan iskelmää, jota on yritetty naamioida huonosti säröskeboilla.
 
Toi on ihan osuvasti sanottu, vaikka onkin ehkä puoliks vitsi. Otapa joku Anna Eriksonin kappale ja soita se vitossoinnuilla ja tiukalla säröllä, ni aika lähellä ollaan keskivertoa melodista metallia.
 
GIGO
JaS
15.05.2009 03:54:35 (muokattu 15.05.2009 03:54:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ollaan jätkien kanssa vedetty joskus jazz-stankkuja säröillä ja femmasoinnuilla, ja hups... Tulee aikasta poweria metallia.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
JPQ
15.05.2009 06:34:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen myös vastaavasti metalli kappaleille orkesterille kuvitellut ja sehän klassista taas niin noh jotkut hyvinkin samanlaisia. samantyylin kauneus käsitys jos soundikauneus käsitys unohdetaan.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Gotnine
15.05.2009 08:37:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Olen myös vastaavasti metalli kappaleille orkesterille kuvitellut ja sehän klassista taas niin noh jotkut hyvinkin samanlaisia. samantyylin kauneus käsitys jos soundikauneus käsitys unohdetaan.
 
Tuo on se yleisin myytti. Se, että vedetään pätkä välidominanttiketjua tai pätkä Vivaldia Paganinisti ei tee näistä lajeista "samanlaisia". Niin kauan kuin hevistä (tai populaarimusiikista yleensäkin) puuttuu muodon dramaturgia ja temaattisten itujen kehittely, ei yhteyttä nk. "klassiseen" musiikkiin voida havaita.
 
Sen sijaan täyden sinfoniaorkesterin "tutti-soinnissa" ja hevibändin soundimaailmassa voi joskus olla paljonkin yhteläisyyttä.
 
Olen itse suuri hevin ja metallin ystävä, mutta jos alan kuvitella hyviäkin alan piisejä orkesterilla esitettynä, niin masentavaahan se olisi; ison orkesterin käyttö on perusteltua vain isojen ja monitahoisten tapahtumien ilmentämiseen, ei jonkun riffin pyörittämiseen.
 
Se, mitä joku Nightwish tekee levyillänsä, on orkesterin väärinkäyttöä. Orkesteri on latistettu luomumidikoskettimistoksi, ja sen tärkein tehtävä on peittää Tuomas Holopaisen sävellysten mitäänsanomattomuus. Mitä NWn musiikista jäisi jäljelle, jos orkesterisälä jätettäisiin pois?...
 
Gotnine
15.05.2009 08:39:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaS: Ollaan jätkien kanssa vedetty joskus jazz-stankkuja säröillä ja femmasoinnuilla, ja hups... Tulee aikasta poweria metallia.
 
Minä taas olen vetänyt esim. Bach kuuluisaa Bourrée-tanssia kitaralla väärästä asemasta - tuloksena on silkkaa jazzia!;)
 
toydragon
15.05.2009 12:36:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gotnine: Se, mitä joku Nightwish tekee levyillänsä, on orkesterin väärinkäyttöä. Orkesteri on latistettu luomumidikoskettimistoksi, ja sen tärkein tehtävä on peittää Tuomas Holopaisen sävellysten mitäänsanomattomuus. Mitä NWn musiikista jäisi jäljelle, jos orkesterisälä jätettäisiin pois?...
 
Vautsi, hienoa että joku muukin ajattelee näin ja sanoo sen ääneen!
 
Enemmän on enemmän.
Charge
15.05.2009 15:33:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä NWn musiikista jäisi jäljelle, jos orkesterisälä jätettäisiin pois?...
 
Anteeksi nyt vaan, mutta suurena idolinani herra Holopaista pidän, ja kyllä nyt nokkiini tuosta vähän otin. Ja NW on kyllä hyvän kuuloista erittäin pelkistettynäkin, tuossapa esimerkkiä. http://www.youtube.com/watch?v=GdBx6uzQ-C4
 
Autappa aloittelevaa muusikkoa ja kerro mielipidettä biiseistä www.mikseri.net/fadoac
loosah
15.05.2009 15:46:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charge: Ja NW on kyllä hyvän kuuloista erittäin pelkistettynäkin, tuossapa esimerkkiä. http://www.youtube.com/watch?v=GdBx6uzQ-C4
 
Juuh... Tämäkin kuulostaa ihan hyvältä pelkistettynä, vaikka ei olekaan Holopaisen tuotantoa:
 
http://www.youtube.com/watch?v=KJUGq3DwYwg
 
GIGO
JaS
15.05.2009 17:27:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gotnine: Minä taas olen vetänyt esim. Bach kuuluisaa Bourrée-tanssia kitaralla väärästä asemasta - tuloksena on silkkaa jazzia!;)
 
Eikös Jethro Tull vetässy tosta kappaleesta aika onnistuneen vedon swing-fiiliksellä?
 
Kyllähän wanhat jazz-mestarit on lainannu paljonkin klassisilta säveltäjiltä varsinkin harmoniamaailmaa. Oon kyllä samaa mieltä, että ei perus hevi-biisi taitu ihan klassisen mittasuhteisiin. Mun mielestä tässä olikin enemmänkin kyse siitä, että klasarista ja hevistä löytyy yhtäläisyyksiä. Loppujen lopuks hevi ilman säröjä on usein aika naivia ja yksinkertaista. Enkä tarkota, että hevi olis paskaa, se ei vaan yleensä toimi ilman sitä raskasta saundia. Ja harvempi hevibändi tekee mitään tunnin eepoksia.
 
Mun mielestä nykymusassa on enemmänkin kyse saundimaailmasta, ku mistään muusta elementistä. Se on myös aika luonnollista, kun ei mozartilla ollu sähköviulua ja behqun mahtavii turistimii. Hevissä on raskas alavire/särö/tuplapedaali/kompressoitunut saundi. Jossain jazzissa on taas tarkotus saada kevyempää ilmavaa ei kompressoitunutta saundia. Tietenkin soitinten kehittyminen on vaikuttanu esim. jazz-kitaran saundiin. Django kuulostaa aika eriltä, ku nykypäivän jazzkitaristit. Toisaalta jossain chigago-bluesissa taas saundi lähtee siihen aikaan uusista putkistyrkkareista, joita hieman yliohjattiin ja saatiin rapeaa putkisäröä mukaan.
 
Oon joskus pyöritelly mielessäni sitä, et ku tuolla musakouluissa opetetaan rytmiä, harmoniaa ja melodiaa, niin mihin on jääny saundi? Kuitenki viimeset sata vuotta on menny saundin kehittymiseen. Missä on saundin teoria? Jokainen harjottelee mutu-tuntumalta miten pirinäpurkit toimii ja mistää saa lisää dynamiikkaa basson saundiin. Nykypäivänä itseasiassa soittaja tunnistetaan ensimmäisenä saundista. Esimerkkeinä voi toimia vaikka Jaco Pastorius, Santana ja Pat Methany.
 
Oon todennu, et saunditunneilla ois tarvettakin. Konservatoriolla oon käyny kattomassa, kun tommoset 13v jätkät käy vetäsee jotain metallican parhaita jollain ihan surkeilla säröillä. Hellyttäväähän se on, mut voi vaan kelaa, et mitä niistä jätkistä tulis, jos niille kertois jo tossa vaiheessa, et miten sen hetfiildisärön saa aikaseks.
 
(Tulipas pitkä ja tais mennä vähän huti aiheesta...)
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
Torniojaws
15.05.2009 18:54:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaS: Hellyttäväähän se on, mut voi vaan kelaa, et mitä niistä jätkistä tulis, jos niille kertois jo tossa vaiheessa, et miten sen hetfiildisärön saa aikaseks.
 
No, pääosassa Metallican levyistähän särö on juuri sitä midscooppia :) Että en tiedä olisiko se hyvä idea kertoa.
 
Vortech | Relativity | Vortech + 1 @ Lupi, Oulu, 12.6.2009 | Uusi Vortech-levy tästä!
JaS
15.05.2009 19:11:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws: No, pääosassa Metallican levyistähän särö on juuri sitä midscooppia :) Että en tiedä olisiko se hyvä idea kertoa.
 
Tajusit varmaan pointin... En mäkään halua, että maailma on täynnä Hetfieldejä kymmenen vuoden päästä. :)
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
Gotnine
15.05.2009 19:52:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charge: Anteeksi nyt vaan, mutta suurena idolinani herra Holopaista pidän, ja kyllä nyt nokkiini tuosta vähän otin. Ja NW on kyllä hyvän kuuloista erittäin pelkistettynäkin, tuossapa esimerkkiä. http://www.youtube.com/watch?v=GdBx6uzQ-C4
 
Anteeksi nyt vaan, mutta tuo näyte olisi voinut olla minkä tahansa powermetalyhtyeen mikä tahansa riffi mistä tahansa piisistä; toisteista tilulilua ja yksinkertaista harmoniaa väritettynä iänikuisella fryygiseen asteikkoon perustuvalla sointuteholla.
 
En tosin sano, että tuo olisi ollut huonokaan, mutta kun kritisoin Holopaisen sävellyksiä, tarkoitan kokonaisuutta, en jotain yksittäistä riffiä. Jos NWn pitäisi tehdä levy ilman megaorkestraatioita, jäljelle jäisi keskivertoakin tylsempi melodinen keskitien hevibändi.
 
Tästä sentään löytyy jo musiikillista dramaturgiaakin:
http://www.youtube.com/watch?v=PnKGPeF05Ew&feature=channel_page
 
Gotnine
15.05.2009 19:58:28 (muokattu 15.05.2009 19:59:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaS: Eikös Jethro Tull vetässy tosta kappaleesta aika onnistuneen vedon swing-fiiliksellä?
Kyllä veti, ja vetää joka keikalla edelleenkin...
 
Oon joskus pyöritelly mielessäni sitä, et ku tuolla musakouluissa opetetaan rytmiä, harmoniaa ja melodiaa, niin mihin on jääny saundi?
 
Eikös soundiasiat ole soitonopettajan työnkuvaan kuuluvia velvollisuuksia - oli kyseessä sitten akustinen tai sähköinen soitin?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «