tukse 16.04.2009 10:33:31 | |
---|
Mistä tietää onko backingtrack nauhoitettu missä vireessä? Onko ohjelmaa millä voi virettä muuttaa tai tarkistaa vireen? Esim. tällä sivulla: http://www.guitarbackingtrack.com/ on paljon gunnareiden biisejä, ja nehän on äänitetty alunperin Eb:nä, niin mistä tiedän missä vireessä kyseiset biisit on? Korvani ei ole tarpeeksi tarkat että pystyisin erottamaan onko se Eb:nä vai E:nä. |
Karipiirto 16.04.2009 10:44:40 | |
---|
eiköhän nuo tausta ole suurin piirtein oikein ja sävellajin luulisi olevan niinkuin levyllä. Mikäli kumminkin esimerkiksi sooloillessa kappaleen päälle tuntuu että se sävellaji onkin eri niin sitten ei auta kuin kokeilla, missä lajissa se soolo ei kuulosta sopimattomalta. Kulttuurituottajan tunnistaa iloisesta naamasta ja yli 4 promillen lukemista. |
johnny-boy 16.04.2009 21:02:47 | |
---|
|
tukse 16.04.2009 23:17:32 | |
---|
Katoppas, tuo ohjelma on ollut mulla kokoajan käytössä. Kiitos. Luulen et suurinosa noista backing trackeistä on E-vireessä. |
oiva tumpeloinen 16.04.2009 23:25:50 | |
---|
tukse: Korvani ei ole tarpeeksi tarkat että pystyisin erottamaan onko se Eb:nä vai E:nä. En nyt mitenkään haluaisi olla tunnelman pilaaja, mutta jos et päälle soittaessa kuule, meneekö tausta E:stä vai Eb:stä, niin onko sillä loppupeleissä niin väliäkään? Sit se ilmainen vinkki. Kun soitat jonkun trackin päälle, niin ota vaikka pelkästään se ensimmäinen sointu samaan aikaan sen taustan ensimmäisen soinnun aikana. Jos ei kuulosta samalta, niin siirrä sormia yksi nauhaväli johonkin suuntaan otelaudalla. Toista sama kokeilu ja siirrä sormia taas eteenpäin, jos ei vieläkään osu kohilleen. Toista tämä sama operaatio niin kauan, että kuulostaa samalta. Sen jälkeen tiedät, mistä vireestä homma on vedetty. Tätä ei tarvitse välttämättä tehdä ensimmäisen soinnun kohdalla, vaan ihan minkä tahansa kohdan, minkä olet jo ennestään katsonut tabulatuureista ja omaksunut sen oikein. |
tukse 17.04.2009 08:24:04 | |
---|
oiva tumpeloinen: En nyt mitenkään haluaisi olla tunnelman pilaaja, mutta jos et päälle soittaessa kuule, meneekö tausta E:stä vai Eb:stä, niin onko sillä loppupeleissä niin väliäkään? Joo, totta. Mulle ei sillä oo niin väliä, mut muille on. Eli en mäkään ois sitä huomannut, mutta kaveri huomautti että sul oli eri virees kitara kuin backingtrack |
MadMatt 17.04.2009 09:08:48 (muokattu 17.04.2009 09:09:13) | |
---|
Korvani ei ole tarpeeksi tarkat että pystyisin erottamaan onko se Eb:nä vai E:nä. Kaikki backintrackit eivät aina ole ihan absoluuttisessa vireessä. Puolen sävel-askeleen ero on kyllä jo niin iso että pahempikin puukorva sen kuulee. Kyse lienee pienemmistä vire eroista. Jostan sävelestä se on vaan yritettävä napata kiinni. korva on näissä tapauksissa melkein se ainoa vaihtoehto. |
tukse 17.04.2009 09:18:48 | |
---|
Testasin että laitoin 2 samaa audiotiedostoa soimaan toinen oli normi E:ssä, ja toinen sit Eb:ssä, niin kyllähän sen siitä erottaa ihan selvästi. Olin siinä uskossa että noi gunnareiden backingtrackit on valmiiksi Eb:ssä. |
Izer 17.04.2009 13:14:40 | |
---|
tukse: Testasin että laitoin 2 samaa audiotiedostoa soimaan toinen oli normi E:ssä, ja toinen sit Eb:ssä, niin kyllähän sen siitä erottaa ihan selvästi. Olin siinä uskossa että noi gunnareiden backingtrackit on valmiiksi Eb:ssä. Aika 50/50 noi tuntuvat menevän. Itsellänikin on useampi GNR-tausta, joista osa on E:ssä ja osa Eb:ssä. Ridin' with the wind! |
Korvani ei ole tarpeeksi tarkat että pystyisin erottamaan onko se Eb:nä vai E:nä. Rupeet vaan soittamaan sitä biisiä siihen päälle jommassakummassa vireessä ja jos kuulostaa ihan hirveältä niin sitten se luultavimmin menee siinä toisessa vireessä. Esp Horizon & Line6 Pocket Pod |
Gleb91 19.04.2009 18:29:07 | |
---|
pietari-poika: Rupeet vaan soittamaan sitä biisiä siihen päälle jommassakummassa vireessä ja jos kuulostaa ihan hirveältä niin sitten se luultavimmin menee siinä toisessa vireessä. Aivan, ja jos ei huomaa eroa niin sittenhän se on ihan sama missä vireessä soittaa. :) |
B-tone-flat 19.04.2009 19:34:57 | |
---|
tukse: Joo, totta. Mulle ei sillä oo niin väliä, mut muille on. Eli en mäkään ois sitä huomannut, mutta kaveri huomautti että sul oli eri virees kitara kuin backingtrack Vai onko niin että SUN kitaras ei ole E:ssä eikä Eb:ssä vaan siltä väliltä? Sittenhän on vähän vaikeempi sanoa mistä backing track menee? Ja yleensäkään soittaa mukana. No Comments! |
pietari-poika 19.04.2009 21:48:12 | |
---|
AKangas: Aivan, ja jos ei huomaa eroa niin sittenhän se on ihan sama missä vireessä soittaa. :) Tästä tulee mieleen yksi kaverini, jolla ei suoraansanoen ole musikaalisuutta yhtään. Hän soittaa skeballa kaikki drop-C-biisitkin suoraan normivireellä ja katsoo vain tabeista kielen ja numeron mitä rämpätään/painetaan. Siinä meinaa mulla pää räjähtää semmoisia riitasointuja kuunnellessa. Pari kertaa olen huomauttanut että nyt menee väärässä vireessä mut vastaus on aina jotain luokkaa "Mitä väliä?", joten olen asian jättänyt siihen. Esp Horizon & Line6 Pocket Pod |
tukse 22.04.2009 15:15:15 | |
---|
B-tone-flat: Vai onko niin että SUN kitaras ei ole E:ssä eikä Eb:ssä vaan siltä väliltä? Sittenhän on vähän vaikeempi sanoa mistä backing track menee? Ja yleensäkään soittaa mukana. Kyllä se oli Eb:ssä. Soittelin nuo biisit uudestaan E-vireessä, ja nyt kuulostaa oikealta. |