Aihe: Akustinen kitara - Jelppikerho.
1 2 3 4 522 23 24 25 2663 64 65 66 67
samueld
07.04.2009 18:06:46

flattopguitar:
Harvoin akustisissa on vire täysin kunnossa, mutta mitään syytä ei ole sille etteikö näin voisi olla.

Suorat nauhat ja eri paksuiset kielet nimeomaan tekevát támán mahdottomaksi. Siksi esim. juuri viulisteista soitin voi tuntua hyvinkin epávireiseltá.

Mutta tosiaan kielet vaihtoon ja sitten miettimáán flattopin ehdottamia intonaatiosáátjá. Loppu sitten bendaamalla.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
hidaskäsi
08.04.2009 00:53:00
No kyllä hyvän akustisen saa sellaiseen vireeseen, että noissa avoimissa perussoinnuissa ei soitin kuulosta epävireiseltä edes viulistin korvaan. On aika monia muitakin soittimia, mitkä eivät ole ns "tasavireisiä, mutta ei sitä nyt oikein epävireeksikään tohdi kutsua.

Kun kitaraan tottuu sille löytää yleensä myös mieleisen viritystavan, jolla kukin kunnon kitara menee hyvään vireeseen. Itse ainakin viritän eri kitaroita eri tavalla. Tämä juuri siksi, että absoluuttista oikeavireisyyttä ei kitaraan voi saada. Kutsun kuitenkin kenet vaan arvostelemaan virettä, kun huolella viritän kunnon kitaran. Avoimilla soinnuilla, ja normaalivirityksellä ei mitään epävireeksi kutsuttavaa silloin kyllä kuulu (vaikeuksia useimmiten tuottaa "löysät viritykset" ja niiden kanssa esim. capon käyttö)

Siispä toisin sanoen jos kitaraa ei tovin viritystalkoidenkaan jälkeen saa mittarilla tai ilman vireeseen, kyllä kitara kannattaa silloin huollattaa jollakin osaavalla kaverilla ellei satu itse olemaan vähintään erinomaista haraastelijatasoa. Siis nyt tarkoita noita "flattopin" mainitsemia tallan uppoutumisia tms. Mutta jos on tilannut uuden kitaran, niin ehkä vielä monin verroin viisaampaa on palauttaa kitara epäkelpona.
wedevirtanen
08.04.2009 00:54:18
samueld: Suorat nauhat ja eri paksuiset kielet nimeomaan tekevát támán mahdottomaksi. Siksi esim. juuri viulisteista soitin voi tuntua hyvinkin epávireiseltá.

Mutta tosiaan kielet vaihtoon ja sitten miettimáán flattopin ehdottamia intonaatiosáátjá. Loppu sitten bendaamalla.

Minulla on loistava Landola V-64, mutta siinä on hienovireessä hieman heittoa. Kitarassa on säädettävä puinen alatalla. Kannattaisikohan se vaihtaa luiseen, vai millä hienovireen saisi kuntoon? Kaula on suora. Olisikohan hienovire säädettävissä nimenomaan tuon tallan vaihdolla?

Profiilissa on kuva kitarasta.

Mitähän uudet virittimet ja niiden laitto maksaisi?
Peace and love brothers and sisters!
samueld
08.04.2009 01:13:45 (muokattu 08.04.2009 01:17:33)

wedevirtanen: Minulla on loistava Landola V-64, mutta siinä on hienovireessä hieman heittoa. Kitarassa on säädettävä puinen alatalla. Kannattaisikohan se vaihtaa luiseen, vai millä hienovireen saisi kuntoon? Kaula on suora. Olisikohan hienovire säädettävissä nimenomaan tuon tallan vaihdolla?

Profiilissa on kuva kitarasta.

Mitähän uudet virittimet ja niiden laitto maksaisi?

Riippuu mihin suuntaan intonaatio máttáá. Ihan olemassa olevaankin tallaan voi hioa kompensaatiota jos tarvetta on nimenomaan pidemmálle kielelle. Luutallalla voi olla vaikutusta muuten soundiin. Alkuperáistá ei yleensá kannata kauheesti viilailla, ettá on edes yksi malli toimivasta itsellá. Aihioita saa uusia ja niillá voi sitten kokeilla.

Koneistot maksaa merkittömistá kiinalaisista Alesseihin n. 5 - 600e. Vihdon pitáisi onnistua itseltákin. Ammattilaiselta se vie n. 30 min. joten sille ákkiá lasketaan hintaa 20-30e. mikáli hán suostuu laskuttamaan puolikkailta tunneilta. Mikáli vain kokonaisilta, niin sitten tuplasti tuo.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
wedevirtanen
09.04.2009 01:09:07
samueld: Riippuu mihin suuntaan intonaatio máttáá. Ihan olemassa olevaankin tallaan voi hioa kompensaatiota jos tarvetta on nimenomaan pidemmálle kielelle. Luutallalla voi olla vaikutusta muuten soundiin. Alkuperáistá ei yleensá kannata kauheesti viilailla, ettá on edes yksi malli toimivasta itsellá. Aihioita saa uusia ja niillá voi sitten kokeilla.

Koneistot maksaa merkittömistá kiinalaisista Alesseihin n. 5 - 600e. Vihdon pitáisi onnistua itseltákin. Ammattilaiselta se vie n. 30 min. joten sille ákkiá lasketaan hintaa 20-30e. mikáli hán suostuu laskuttamaan puolikkailta tunneilta. Mikáli vain kokonaisilta, niin sitten tuplasti tuo.

En tiedä mihin suuntaan mättää, mutta 5. asemalta äänet vireessä, mutta jos otan esim. huiluäänen 12. nauhalta kolmannelta kieleltä ja vertaan sitä 2. kielen 8. nauhan ääneen, niin heittoa on, samoin 2. kieli 12. nauha verrattuna 1. kielen 7. nauhan säveleen. Myös jos näitä kahden ensimmäisen kielen huiluääniä vertaa 1. ja 2. kielen 15. nauhan säveliin, niin heittoa löytyy.
Peace and love brothers and sisters!
flattopguitar
09.04.2009 08:50:11 (muokattu 09.04.2009 08:51:13)
wedevirtanen: En tiedä mihin suuntaan mättää, mutta 5. asemalta äänet vireessä, mutta jos otan esim. huiluäänen 12. nauhalta kolmannelta kieleltä ja vertaan sitä 2. kielen 8. nauhan ääneen, niin heittoa on, samoin 2. kieli 12. nauha verrattuna 1. kielen 7. nauhan säveleen. Myös jos näitä kahden ensimmäisen kielen huiluääniä vertaa 1. ja 2. kielen 15. nauhan säveliin, niin heittoa löytyy.

Kun otat 12. nauhalta huiluäänen, niin vertaa sitä 12. nauhalta alaspainettuun kielen ääneen. Jos alaspainettu on huiluääneä korkeampi, niin kielen kosketus kohtaa (=värähtelevä pituus alaspainetusta kohdasta tallaluun reunaan) tallaluussa pitää siirtää taaksepäin ja päinvastoin. Muut mahdolliset hienovire ongelmat voivat johtua satulan urista, jotka ovat kuluneet, sekä nauhojen mahdollisista vääristä paikoista. Säädettävää puutallaa ei mielestäni niin vain vaihdeta luiseen. Pitäisi vaihtaa koko talla, mikä ei välttämättä ole huono ratkaisu, koska soundi todennäköisesti paranee, mutta kannattaa tuonluokan kitarassa ryhtyä näin suureen operaatioon, ei minusta.
Too Late
10.04.2009 22:23:56
Kannattaa myös muistaa, että tuollaiset vireongelmat eivät aina johdu kitarasta, vaan ne voivat johtua myös kielistä. Tästähän mm. käyttämäni Savarezin hiilikuitukielet ovat "kuuluisia".
Kantare I 500 C
_karo
15.04.2009 13:49:38
Kiitoksia kaikille mielipiteistä, taidan nyt ensiksi vaihtaa tähän uudet kielet ja sen jälkeen sitten huoltoon, jos vieläkin vire- ja räminäongelmat häiritsevät. Olisiko suositella jotain hyviä peruskieliä teräskieliseen akustiseen kotona rämpyttelyä ja näppäilyä varten, sekä mahdollisesti jotain suht edullista kitarahuoltoa pk-seudulta?
AZa
16.04.2009 15:15:06
Jos joku viitsisi jelppiä :

Mulla on tommonen ibanez aw15 tjsp akustinen kitara, joka on aika raskassoittoinen, toisinsanoen kielet liian korkealla makuuni.

Saako esim kaularautaa säätämällä mitään kunnon ratkaisua tähän vai pitääkö alkaa hiomaan tallaa tai satulaa? Olen kokeillut jo kevyempää kielisettiäkin eikä siitä ollut apua.

Jotkut muut kitarat mitä olen koittanu tuntuu vaan niin kevyeltä soitella että jotain kikkavitosta nyt kaivattaisiin :)

Thanks
"Come on let's scratch the heavens one last time"
PappaSF
16.04.2009 16:13:38
AZa: Jos joku viitsisi jelppiä :

Mulla on tommonen ibanez aw15 tjsp akustinen kitara, joka on aika raskassoittoinen, toisinsanoen kielet liian korkealla makuuni.

Saako esim kaularautaa säätämällä mitään kunnon ratkaisua tähän vai pitääkö alkaa hiomaan tallaa tai satulaa? Olen kokeillut jo kevyempää kielisettiäkin eikä siitä ollut apua.

Jotkut muut kitarat mitä olen koittanu tuntuu vaan niin kevyeltä soitella että jotain kikkavitosta nyt kaivattaisiin :)

Thanks

Jos se kaula on liian paljon koverasti käyrällä niin voihan se siitä kaulan keskiosilta olla kielien korkeudet isompia, eli voihan sitä kaularautaa säätää siten, että kaula on vain hyvin pienen aavistuksen kovera tai voi sen suoraksikin säätää. Kaulaa ei kannata kerralla säätää sitten ihan älyttömästi vaan sellaiset ehkä noin 1/6 kierrosta eli kun ja jos kaula on kovera niin kiristää kaularautaa n.1/6 kierrosta (myötäpäivään muistaakseni suunta että kiristyy).

Ja ennen kiristämistä pitää kieliä löysätä jonkun verran ja säätää sitten kirtyksen jälkeen kieliä vireeseen takaisin, kaula yleensä hakee sitten jonkin aikaa sitä ihan lopullista asentoaan eli saattaa mennä päivä tai kaksikin että asettuu aloilleen.

Yllä oleva siis jos tosiaan kaula on liian kovera.

Jos kaula on hyvä eli suora tai aavistuksen kovera niin ilmeisimmin sitten pitänee tallaluuta madaltaa eli tallaluun alapuolelta hioa aavistuksen pois kerrallaan kunnes talla on sopivalla korkeudella (varottava tietysti ettei vedä liaan kovalla kädellä liikaa madaltaen).

Satulaakin ehkä voi madaltaa mutta en usko että sitä kandee lähteä kuin viimeisenkä keinona madaltamaan, talla taitaa olla se paras vaihtoehto madalluksen suhteen.

Tuli mieleen, että onhan se tallaosa mikä on kitaran kannessa kiinni siten, ettei se ole kohonnut eli kansi jotenkin siltä kohtaa antamassa periksi ja tällöin talla kohollaan, jos tälläinen on tilanne niin sitten saa joku muu neuvoa koska kyseessä taitaa olla isompi juttu.

Itse tarkistaisin kuitenkin kaulan koveruuden, jos hyvä niin sitten hioisin tallaluuta alapuolelta pikkasen ja vasta sen jälkeen harkitsisin muita keinoja.

Mikä vire sulla on kitarassa muuten, jos normi E vire niin kokeile D-virettä, ei ole ainakaan niin tiukka soittaa ja vähemmän vetoa kaulan suhteen alemmassa vireessä.

Ite en ole mikään expertti joten toivottavasti minua viisaammat osaavat neuvoa lisää ja kertoa paremmin tästä asiasta.
flattopguitar
16.04.2009 21:00:00
PappaSF: Satulaakin ehkä voi madaltaa mutta en usko että sitä kandee lähteä kuin viimeisenkä keinona madaltamaan, talla taitaa olla se paras vaihtoehto madalluksen suhteen.

Noin yleisesti aloittajalle, että näistä asioista on tarkat ohjeet aijempa threadissa, kannatta lukea sieltä. Mutta eniten kitaran soitettavuuteen vaikuttaa se, että kuinka hyvin satulaurat on tehty. Jos niissä on vähänkin liikaa korkeutta, niin kitara on raskassoittoinen jo 1. asennon soinnuista, mikä taas ei ole yleensä ongelma, vaikka tallaluu olisi turhan korkea, koska jälkimmäisessä tapauksessa kielten korkeus näkyy vasta n. 7-nauhalta eteenpäin. Satulaurien hiomiseen tarvitsee kuitenkin erikoisviilat ja pitää tietää mitä on tekemässä ettei mene pilalle. Soitettavuutta ei kuitenkaan säädetä kaularaudasta, vaan vain sitä realiefiä jolla kontrolloidaan kielten särisemistä nauhoja vasten. Mitä rajumpi soittotyyli, sitä enemmän reliefiä tarvitaan. Kun kielen painaa alas 1. ja 14. nauhoilta, niin kielen alapinnan ja 7. nauhan yläpinnan väli olisi hyvä olla tyyliin 008-012 paksuisen kielen, eli ohuen e-kielen verran. Onko se sitten 008 vai 012 paksuinen riippuu juuri siitä miten rajusti soittaa. Matalat satulaurat on kuitenkin avainsana helpposoittoiseen kitaraan.
Apaas
18.04.2009 15:52:38

Terve!

Olen noviisi mitä tulee akustisiin, ja ostin hiljattain Ibanez AW800nt teräskielisen akustisen. Siinä on D'darion EXP kielisetti punotulla G:llä kiinni , paksuudesta en ole aivan varma mutta tuntuisi 10 tai 11-setiltä.

Tuo setti tuntuu paksuimmilta kieliltä liian paksulta minulle, joten voiko tuohon heittää GHS:n 52-10-setin huoletta kiinni kaularautaa hieman löysäämällä?
WWW.UNHOPEDBAND.COM
Apaas
18.04.2009 19:29:54

Selevä homma.Kiitos.
WWW.UNHOPEDBAND.COM
P.E.V
20.04.2009 01:05:16
Nyt on aikamoinen pattitilanne. Olen selaillut eri firmojen sivuja ja tutkaillut erilaisia akustisia ja lukenut ties kuinka monta aihetta "mikä on hyvä akustinen" mutta ei ole tullut vastaan sellaista kitaraa joka olisi ollut riittävän vakuuttava. En tiedä yhtään minkälainen kitara olisi nyt se paras tai edes hyvä hinta-laatusuhteeltaan. Olen siis soitellut lainassa olevalla nylonkielisellä yamaha c-40 kitaralla sen verran ettei tässä aivan aloittelijoita olla, ja nyt haluaisin oman teräskielisen jonka hinta pyörisi siinä 200 euron tuntumassa. Apu olisi todella tarpeen. Tilaamaan en lähde joten jostain liikkeetä pitäisi saada ja asun pk-seudulla jossa varmasti liikkeitä on.
PappaSF
20.04.2009 17:46:59
P.E.V: Nyt on aikamoinen pattitilanne. Olen selaillut eri firmojen sivuja ja tutkaillut erilaisia akustisia ja lukenut ties kuinka monta aihetta "mikä on hyvä akustinen" mutta ei ole tullut vastaan sellaista kitaraa joka olisi ollut riittävän vakuuttava. En tiedä yhtään minkälainen kitara olisi nyt se paras tai edes hyvä hinta-laatusuhteeltaan. Olen siis soitellut lainassa olevalla nylonkielisellä yamaha c-40 kitaralla sen verran ettei tässä aivan aloittelijoita olla, ja nyt haluaisin oman teräskielisen jonka hinta pyörisi siinä 200 euron tuntumassa. Apu olisi todella tarpeen. Tilaamaan en lähde joten jostain liikkeetä pitäisi saada ja asun pk-seudulla jossa varmasti liikkeitä on.

Jos et tarvi valmiiksi mikitettyjä elektroakustisia niin käypä Levytukku Oy:ssä katsastamassa Ibanezin jumbokoppnen SGT630E-HS teräskielinen, viritysmittari tuossa on valmiina.

Itelläni tuo löytyy ja ostin hintaan 220 euroa, hiotutin siitä heti nauhat takuuna kun tehtaan jäljiltä oli hieman rosoa, hionta on kyllä tehty todella hyvin.

Kyseinen kitara on mun makuuni todella nätin soundinen, kaula on ainakin mun käteeni sopiva (suht mukavan ohut), helpposoittoinen, hyvin taipuu pleku ja sormin soittelu.

Jos tuohon päädyt niin zekkaa nuo nauhat (tietysti muutenkin aina zekattava ostohetkellä), tuon hintaluokan akustisissa voi olla joskus toivomisen varaa nauhojen suhteen.

Tämä vaan oli ehdotus, ainakaan ei häviä kun käy testaamassa.

Ai niin, Soundata voisi olla myös ihan OK paikka zekata teräskielistä, nehän taitaa vielä myydä Alvarez merkkiä siellä, tämä liike löytyy aikas läheltä Kampin metroasemaa kun lähtee kävelemään ruoholahteen päin, ehkä n. 250 metriä matkaa, käväse siellä kattomassa jos Alvarez kiinnostaa.
P.E.V
20.04.2009 18:54:34 (muokattu 20.04.2009 18:58:10)
Kiitos PappaSF vastauksesta!

Tuota ibanezin SGT630E-HS kitaraa vois kyllä käydä kattomassa, mutta heti pisti silmään kitaran ulkonäkö. Ei oikein miellytä silmää, mutta sehän on vaan sivuseikka kun soittamiseenhan se on tarkotettu. Minkäslaisia noi yamahan teräskieliset on tossa hintaluokassa? Löyisköhän jotain tohon hintaluokkaan soittokelpoista?

Niin tosta Alvarez merkistä en ole ennen kuullutkaan eikä minkäänlaista kokemusta ole. Vähän varpailla ollaan tän kitaran oston kanssa kun ei mistään tiedä mitään, eikä kukaan tuttukaan ole mikään kitaristi niin on pirun hankalaa.
PappaSF
20.04.2009 20:25:32 (muokattu 20.04.2009 21:41:00)
P.E.V: Kiitos PappaSF vastauksesta!

Tuota ibanezin SGT630E-HS kitaraa vois kyllä käydä kattomassa, mutta heti pisti silmään kitaran ulkonäkö. Ei oikein miellytä silmää, mutta sehän on vaan sivuseikka kun soittamiseenhan se on tarkotettu. Minkäslaisia noi yamahan teräskieliset on tossa hintaluokassa? Löyisköhän jotain tohon hintaluokkaan soittokelpoista?

Niin tosta Alvarez merkistä en ole ennen kuullutkaan eikä minkäänlaista kokemusta ole. Vähän varpailla ollaan tän kitaran oston kanssa kun ei mistään tiedä mitään, eikä kukaan tuttukaan ole mikään kitaristi niin on pirun hankalaa.

Kyllähän Yamahat ovat laadultaan hyviä. Se miksi en Yamahaa maininnut on ehkä se, ettei tuohon hintaluokkaan taida Yamahalta löytyä jumbokoppaista teräskielistä, soittokelpoisia Yamahan kitaroita kyllä löytyy tuohon hintaluokkaan, soundipuoli voi ja jakaakin aina mielipiteitä, tuo jumbokoppainen ei ehkä miellytä silmää mutta tuo akustinen isompi koppa tuo soundiin aika tavalla enempi (ehkä tämäkin on makuasia).

Alvarez merkin heitin sen takia, ettei kovinkaan moni omista Alvarez merkkistä teräskielistä ja mitä itse noita testaillu niin on aika laadukkaita kitaroita ollut ja siksi heitin tämän merkin harkittavaksi mukaan.

Helsingin keskustassa on se hyvä puoli, että Musiikki Fazer (kaisaniemi) ja Levytukku Oy (Aleksanterinkatu) ja Hellas (Aleksanterin katu) ovat n. 300 metrin säteellä, noissa kandee käydä (Hellas kylläkin on noista vissiin kallein).

Kampissa on lähekkäin tuo Soundata, Musamaailma, Bändikeskus sekä DLX, nuokin n. 200 metrin päässä toisistaan.

Tuossa ainakin riittää käymistä ja testaamista, kandee varata aikaa reilusti jos nuo kaikki käy läpi.
P.E.V
20.04.2009 22:52:43
Kiitosta paljon! Täytyy käydä noi liikkeet kolumassa läpi joku päivä, ja pidetään mielessä tuo Alvarez.
Kullervo
21.04.2009 19:01:03
Olenkohan ymmärtänyt oikein:

1-toiminen kaularauta vääntää lähinnä kaulan yläosaa kielten jännitystä vastaan, kun taas

2-toiminen kaularauta vääntää koko kaulaa kuperaksi/koveraksi?

Olen lukenut asiaa tälläkin foorumilla useampaan kertaan, mutta jotenkin ei tuntuu että olenkohan ymmärtänyt oikein...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)