Aihe: Kirjat joita jokaisen pitäisi lukea
1 2 3 4 5 6 7 8
Flash
25.09.2008 09:39:47

Vanhan testamentin puolelta se paras äksöni mun mielestä löytyy, kaikkien niitten tylsien sukuluetteloitten ja psalmien seasta sieltä jostain.

Samaa mieltä. Rutosti seksiä, väkivaltaa ja muuta paheksuttavaa (sukurutsaa jne.). Ei ihme, että on suosittu kirja. :) Just on itsellä kahluu menossa, mutta en oo vielä päässy ihan kauhean pitkälle, kun päälle puskee vähän väliä muita lukuprojekteja...
Live Music Is Better!
AP
25.09.2008 10:00:24
Vanha testamentti onkin todella raskasta luettavaa. Asiaan vihkiytymättömälle "iso kirja" on sekavaa luettavaa ja samoja asioita toistellaan jatkuvasti. Eikös UT:n evankeliumitkin ole sama asia eri paketissa? Halusi tai ei niin Raamattu on tärkeä osa länsimaista kulttuuria. Vaikkei uskonnollista paloa löytyisikään niin asiaan voi perehtyä ihan ilmiönä. Mahdollisen taivaspaikan lisäksi Trivial Pursuitin raamattukysymykset, joita ainakin vanhassa painoksessa on tuhottomasti, menevät heittämällä läpi. Vastapainoksi voisi lukaista Koraanin.

Juurikin näin.

Juice Leskinenhnä kertoi joskus lukeneensa raamattua ihan seikkailukirjana; painetaanhan siellä pitkin aavikoita ja tapellaan temppeleissä kuin indiana jonesissa koskaan.
"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
tsugaru
25.09.2008 10:23:51
Juurikin näin.

Juice Leskinenhnä kertoi joskus lukeneensa raamattua ihan seikkailukirjana; painetaanhan siellä pitkin aavikoita ja tapellaan temppeleissä kuin indiana jonesissa koskaan.

Ne esiripun repeämiset, kukon kolmesti laulamiset ja muut pääsiäiseen liittyvät tapahtumat tekivät kyllä lapsena lähtemättömän vaikutuksen.
"Huina haina, huina haina, huina haina, älä ole moksiskaan." Ipanapa
tuomittu
25.09.2008 21:12:29
Seitsemän veljestä.

Yksi kolmesta (vai neljäkö niitä nyt oli) lukion äidinkielenopettajasta ei pitänyt kyseisestä kirjasta yhtään. Eräs kollegansa oli sitten sitten patistanut lukemaan kirjan uudestaan ja kertoi innokkaasti, että onhan "se Jääskeläinenki (nimi ehkä muutettu) vihdoin tajunnu Seitsemän veljeksen hienouden". Itse asiassa "Jääskeläine" taisi vaan tappelun välttääkseen sanoa - kirjan mahdollisesti uudestaan luettuaan - että onhan se hyvä kirja, sillä puoli vuotta myöhemmin eräällä kurssilla "Jääskeläine" taas kertoi, miten se "Sorala (nimi ehkä muutettu) laittoi minut sen kirjan lukemaan, enkä vieläkään tajunnut mikä siinä on hienoa. Hemmetin tylsä nivaska tekstiä."

Joo, ei mulla muuta. Tuli vaan mieleen.
I broke my G-string while fingering A minor.
tsugaru
26.09.2008 08:44:21 (muokattu 26.09.2008 08:46:14)
Itse asiassa "Jääskeläine" taisi vaan tappelun välttääkseen sanoa - kirjan mahdollisesti uudestaan luettuaan - että onhan se hyvä kirja, sillä puoli vuotta myöhemmin eräällä kurssilla "Jääskeläine" taas kertoi, miten se "Sorala (nimi ehkä muutettu) laittoi minut sen kirjan lukemaan, enkä vieläkään tajunnut mikä siinä on hienoa. Hemmetin tylsä nivaska tekstiä."

Mietinnän paikka. Jos sattuisi kirjastossa osumaan käteen Seitsemän veljestä -teos, josta ei tietäisi tuon taivaallista. Mitenkähän äijän kävisi, heittäisikö kirjan mäkeen alkusivujen jälkeen vai olisiko intona uuden kirjalöydön vuoksi.

Veljesten välinen dialogi on mielestäni hienoa. Makuasioitahan nämä. Mutta vielä hienommaltakohan tuntuu kun tietää suomalaisen kirjallisuuden avainteoksen olevan kysymyksessä?
"Huina haina, huina haina, huina haina, älä ole moksiskaan." Ipanapa
Tukka-aave
14.04.2009 21:03:26 (muokattu 14.04.2009 21:03:38)
Bulgakovin kirjoittama teos 'Saatana saapuu Moskovaan'

Mahtava.
"I don't hate left-handed people, I just dislike"
Nazareth
15.04.2009 20:22:27
Ehdottomasti Toinen Maailmansota(Charles Messenger, Robin Cross, H.P Willmott)
At one hundred yards! Volley fire, present! Aim! Fire!
Anonymous-jazz
16.04.2009 13:43:04

"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Tomtom
21.11.2023 12:13:42
Huom! Olet kirjoittamassa yli 5331 päivää vanhaan aiheeseen!

No on ehkä aika nostella. Ajattelin että pitäisi aloittaa oikein uusi lanka kirjasuosituksista mutta löytyihän täältä tämmöinen. Its olen äänikirjaholisti mutta manuaaliakin menee siinä rinnalla koko ajan.

Kaikenmaailman dekkarit puuduttaa ja olen yrittänyt etsiskellä sisältörikasta "luettavaa" ja joku täällä (sori en muista kuka) suositteli Carlo Rovellin Ajan Luonne- teosta ja sehän onkin varsin mielenkiintoinen. Suosittelen lämpimästi tutustumaan mikäli haluaa ajattelemisen aihetta maailman "menosta". Omia suosikkeja ovat Ken Folletin suurteokset mutta nämäkin pirukaiset on jo kaikki menty läpi. Suosituksia hyvistä kirjoista otetaan lämmöllä vastaan.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
mpekkanen
21.11.2023 14:01:52 (muokattu 21.11.2023 14:27:48)
Jos mietin omia suokkikirjoja, niin ainakin nämä kuuluu listaan.
-Saatana saapuu Moskovaan
-Papillon
-Postitoimisto
-Alaston lounas
-Kauriinmetsästäjät
-Kolmas konstaapeli

Ja tietysti kotimaisista Heikki Toppilan Päästä meitä pahasta.
Tympee Huttunen
21.11.2023 14:21:36
Esko Valtaoja - Kotona Maailmankaikkeudessa
Valtteri Suomalainen - Kuolet vain kahdesti
Hannu Lauermaa - Pahuuden anatomia
Alfons Åberg
21.11.2023 14:25:52
Tony Halme - Jumala armahtaa, minä en
Tony Halme - Tuomiopäivä
Tony Halme - Viikingin voimaopas
Tony Halme - Kovan päivän ilta

Iso mies, iso fontti
"Oh yeah, ketchup please. Die Hard kakkone"
Henri Henri Olavi
21.11.2023 14:29:28
H.P. Blavatsky: Salainen oppi 1-4, Hunnuton Isis: Tiede 1-2 & Teologia 1-2
Aleister Crowley: Magick (Book 4), The Book Of The Law
Johannes Nefastos: Fosforos, Argarizm
Robert Anton Wilson: Prometheus Rising
J. Krishnamurti: The Awakening Of Intelligence (ja kaikki muutkin)
P. D. Ouspenski: In Search of the Miraculous: Fragments of an Unknown Teaching
Meininki voisi siis olla vielä paljon oikeistolaisempaakin. -Jucciz
Tomtom
21.11.2023 14:38:35 (muokattu 21.11.2023 14:40:05)
No nythän se kepsuttipullo rupes aukeemaan. Itsellä tässä nyt on se että mun kohdalla lukeminen on kuitenkin voittopuolisesti "lukemista" (eli kuuntelua) kun ns saavutettavuus äänikirjoissa on parin klikkauksen päässä verrattuna siihen että menee fyysisesti kirjastoon etsimään jotain mitä ei välttämättä siellä ole. Merkkailen näitä kyllä itselle muistiin (paitsi Halmeesta joudun mitä kohteliaimmin kieltäytymään erilaisten maailmankatsomustemme takia..)- mutta valikoima tuntuu olevan rajallinen esim bookbeatissa mitä itse käytän. Pitäsköhän ääniskirjoilla olla oma jubailunsa?
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Funkånaut
21.11.2023 14:46:18

Alfons Åberg: Tony Halme - Jumala armahtaa, minä en
Tony Halme - Tuomiopäivä
Tony Halme - Viikingin voimaopas
Tony Halme - Kovan päivän ilta

Iso mies, iso fontti

Tähän jatkeeksi Aurinkokuningas Juhani Don Tami Tammisen Hockey Lion #79 koko tuotanto. Parasta bestiä.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Ali Boom Boom
21.11.2023 14:46:54
Paljon täällä on merkkiteoksia jo mainittukin.
Oma lisäykseni on Homeroksen Odysseia.
Losing all hope is freedom.
Oan
21.11.2023 15:11:10
Henri Henri Olavi: P. D. Ouspenski: In Search of the Miraculous: Fragments of an Unknown Teaching

G. I. Gurdjieff: Beelzebub's Tales to His Grandson
Ihmiselle kaikkein tärkein maailmassa on DÄGÄ.
Henri Henri Olavi
21.11.2023 15:21:44 (muokattu 21.11.2023 15:25:16)
Oan: G. I. Gurdjieff: Beelzebub's Tales to His Grandson

Onhan sekin mulla ja toki tullut luettua paristi, mutta siinä Gurdjieffin "filosofia" on hyvin kätkettyä ja se on muutenkin aika vaativa teos. Toki jos enempi haluaa syventyä Gurdjieffiin, niin aika ehdoton. Kuten "All and everything" myös. Tuo Ouspenski on kuitenkin mielestäni erittäin hyvä lähtökohta.
Meininki voisi siis olla vielä paljon oikeistolaisempaakin. -Jucciz
Oan
21.11.2023 18:03:14 (muokattu 21.11.2023 18:05:25)
Henri Henri Olavi: Onhan sekin mulla ja toki tullut luettua paristi, mutta siinä Gurdjieffin "filosofia" on hyvin kätkettyä ja se on muutenkin aika vaativa teos. Toki jos enempi haluaa syventyä Gurdjieffiin, niin aika ehdoton. Kuten "All and everything" myös. Tuo Ouspenski on kuitenkin mielestäni erittäin hyvä lähtökohta.

Totta puhuen varmaan juuri kenenkään ei tulisi lukea Beelzebubia.

Mutta esim. näistä voi lähteä rakentamaan:

Daniil Harms: Sattumia
Herman Melville: Moby-Dick
Fridtjof Nansen: Yön ja jään matka
Marcus Aurelius: Itselleni
George Herriman: Krazy Kat (sunnuntaisivut)
Friedrich Nietzsche: Näin puhui Zarathustra
Ian Tattersall: Becoming Human
Niccolò Machiavelli: Ruhtinas
Volter Kilpi: Alastalon salissa
Gabriel García Márquez: Sadan vuoden yksinäisyys
Tove Jansson: Muumilaakson marraskuu
Hávamál
Ihmiselle kaikkein tärkein maailmassa on DÄGÄ.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)