Aihe: Saffire pro40 ongelma
1
tomppa_r
13.04.2009 17:39:46
Osaisko joku kertoa, missä vika: kokoonpano: läppäri (vista 32-bit), firewire kortti PCMCIA väylässä jonka kautta kytketty focusrite saffire pro 40. Ongelma on hillitön dropout koko ajan! On koetettu mm. seuraavia asetuksien muutoksia: kaikki herkut vistasta otettu pois, uusimmat ajurit haettu, PCI latency säädetty PCMCIA väylää priorisoivaksi, akku veke, device managementista yksitellen otettu laitteita pois käytöstä.. ja edelleen hirmuinen dropout. PCMCIA väylään olen koettanut kahta eri korttia. Saffirea käytin kaverin koneessa -> toimi moitteetta (tosin XP kone, olisko minun koneen vika yksinkertaisesti jo siinä??) Ideoita kellään??
esyk
13.04.2009 18:48:49

Miten dropoutit ilmenevät? Cubasen VST Performance -mittarin CPU-palkki piikkaa tappiin?

Käytittekö kaverin koneessa myös PCMCIA-väyläistä lisäkorttia vai oliko emolle integroitu fw-väylä?
tomppa_r
14.04.2009 09:51:36
Dropoutit ilmenee sekä cubasessa, että itse saffiressa (FW valo vilkkuu). Sama homma winukan puolella esim. jos kuuntelee musaa tms. Olen seurannut dropoutteja latency checkerillä koneen ollessa ns. toimimatta (mikään ohjelma ei ole päällä) ja dropoutteja tulee silti satunnaisesti. Välillä tosin pitkiäkin pätkiä ilman ja toisinaan taas niitä tulee koko ajan. Kaverin koneessa oli fw väylä integroitu. Luultavasti vika on omassa koneessa siinä, ettei ole.
anapena
14.04.2009 11:31:49
Focusritelta voisi kysellä mitä pcmcia-kortteja suosittelevat. Ja muutenkin käyttissuosituksia ja paketteja. Siis kunhan veikkailen mutu-pohjalta.
south_of_heaven
14.04.2009 11:59:48
tomppa_r: Dropoutit ilmenee sekä cubasessa, että itse saffiressa (FW valo vilkkuu). Kaverin koneessa oli fw väylä integroitu. Luultavasti vika on omassa koneessa siinä, ettei ole.

Luultavasti näin. Muistelisin että integroitu on kuitenkin aina se varmin.

Onko sulla sen Saffiren firewire-porttiin liitettynä mitään? Jos sulla puksuttaa siellä jokin ulkoinen vielä samassa ketjussa, fw-yhteys luultavasti vässähtelee tämän tuloksena.
Life in plastic, it's fantastic!
south_of_heaven
14.04.2009 11:59:48 (muokattu 14.04.2009 12:03:46)
tuplat tuli, mutta korjaanpa asian ja kysyn tässä jotain.

Onkos kenelläkään ollut minkäänlainen aktiivi-FireWirehubi käytössä? Belkiniltä saa 6-porttisen verraten suolaiseen hintaan 50€, joka ei loppupeleissä ole paha jos sillä tällaiset kaistaa vievämmätkin vehkeet toimii. Muistaakseni mulla oli opettajalla pro tools tällaisen kautta liitettynä tietokoneeseen. Jaksaisiko tällaisen kautta toimia ainakin ulkoinen FW-kovo ja tuo Saffire Pro 40, jota olen itsekin ollut hankkimassa?
kukkola
14.04.2009 14:36:25
tomppa_r: Dropoutit ilmenee sekä cubasessa, että itse saffiressa (FW valo vilkkuu). Sama homma winukan puolella esim. jos kuuntelee musaa tms. Olen seurannut dropoutteja latency checkerillä koneen ollessa ns. toimimatta (mikään ohjelma ei ole päällä) ja dropoutteja tulee silti satunnaisesti. Välillä tosin pitkiäkin pätkiä ilman ja toisinaan taas niitä tulee koko ajan. Kaverin koneessa oli fw väylä integroitu. Luultavasti vika on omassa koneessa siinä, ettei ole.

Tarkistapa onko siinä sinun PCMCIA-kortissa Texas Instrumentin chipset. Itsellä on tullut vastaan erään toisen laitteen yhteydessä tuo yhteensopimattomuus. Kyseinen laite lähti takaisin myyjälle. Minun uusi laite ei sitten niin nirso ole tuolle Chipsetille vaikka M-Audiokin sanoo että olisi hyvä olla TI:n chipset. Toinen joka kannattaa tarkistaa että käytät ns "internal" kelloa jos ei ole muita DAW-laitteita kiinni. Kokeile myös sample-puskurin kasvatusta. Lisää kyllä latencya mutta saattaa ratkaista ongeman. Eikä tuo latency ole ongelma jos laitteessa on direct monitoring ominaisuus.
Rautalanka Rulez
esyk
14.04.2009 15:12:38

tomppa_r: Dropoutit ilmenee sekä cubasessa, että itse saffiressa (FW valo vilkkuu). Sama homma winukan puolella esim. jos kuuntelee musaa tms. Olen seurannut dropoutteja latency checkerillä koneen ollessa ns. toimimatta (mikään ohjelma ei ole päällä) ja dropoutteja tulee silti satunnaisesti. Välillä tosin pitkiäkin pätkiä ilman ja toisinaan taas niitä tulee koko ajan. Kaverin koneessa oli fw väylä integroitu. Luultavasti vika on omassa koneessa siinä, ettei ole.

Tuttu vika Saffire Pro 10:n kanssa. TI:n piiristä ei ollut minulle apua. Koko PCMCIA-lisäkorttitekniikka edustaa omiin tähänastisiin kokemuksiin pohjautuen muutenkin lähinnä huonoa vitsiä. Liekö ongelmana se, ettei tarkkoja virallisia speksejä ole olemassa kys. tekniikalle vai se, etteivät valmistajat viitsi/osaa niitä noudattaa, en tiedä. Yhtä kaikki oma neuvoni on hankkia tietokone, jonka emolla on firewire-väylä integroituna.
jappo121
14.04.2009 15:55:41
Poikkeus vahvistaa säännön:

Asuksen emo ja integroitu FW ei toiminut.
Belkinin FW kortti PCI väylään niin jopas toimii. Texas Instr. piirillä.

Alesiksen io14 audio interface kyseessä. Sama juttu Vistalla ja XP:llä.
tomppa_r
14.04.2009 15:56:37
kukkola: Tarkistapa onko siinä sinun PCMCIA-kortissa Texas Instrumentin chipset. Itsellä on tullut vastaan erään toisen laitteen yhteydessä tuo yhteensopimattomuus. Kyseinen laite lähti takaisin myyjälle. Minun uusi laite ei sitten niin nirso ole tuolle Chipsetille vaikka M-Audiokin sanoo että olisi hyvä olla TI:n chipset. Toinen joka kannattaa tarkistaa että käytät ns "internal" kelloa jos ei ole muita DAW-laitteita kiinni. Kokeile myös sample-puskurin kasvatusta. Lisää kyllä latencya mutta saattaa ratkaista ongeman. Eikä tuo latency ole ongelma jos laitteessa on direct monitoring ominaisuus.

Löytyy PCMCIA:sta TI:n chipset. Muistaakseni Focusriten sivuilla suositeltiin PCMCIA väylään tunnettujen valmistajien, kuten Belkin, Lacie ym. kortteja ja nimenomaan TI:n piirillä olevia. Koetan vielä kikkailla, mutta uhkaavasti näyttää siltä, että koneen vaihto on edessä.

BTW muita DAW laitteita ei ole ja kello on asennossa "internal". Saffire Pro40 muutoin vaikuttaa hyvältä hankinnalta, ja suosittelen tutustumaan, jos joku on hankkimassa tuon tyyppistä interfacea.
south_of_heaven
14.04.2009 16:27:27
Saffire Pro40 muutoin vaikuttaa hyvältä hankinnalta, ja suosittelen tutustumaan, jos joku on hankkimassa tuon tyyppistä interfacea.

Hyvä kuulla, mulla on tuollainen nimittäin tulossa viikon sisällä postissa. Saas nähdä kuinka macilla pyörii.

Nää äänikortti-tietokone-ongelmat tuntuis olevan harmillisen yleisiä, omituista ettei niihin ole keksitty mitään yleispäteviä apukeinoja.
south_of_heaven
15.04.2009 01:28:33 (muokattu 15.04.2009 01:31:02)
Aihetta sivuten, haluaako joku lähteä arvailemaan miksi Thomann on lopettanut laitteen tilaamisen? Alkaa vähän tuntumaan, että tulikohan tehtyä sittenkään sitä oikeaa ostosta. Tai sitten on vedetty pois jokin viallinen erä ja kohta mullekin tulee noottia että alappas katella jotain toisia.

Eipä edes paria sataa kalliimmistakaan vehkeistä löytynyt toista yhtä hyvän oloista. Toihan on briteissäkin bestsellerinä. Tai sitten Thomannille laitteiden tulo on jostain syystä tyrehtynyt. Joka tapauksessa, jos tilaamani tavarat ovat jo silloin olleet varattuna minulle kun ne tilasin, sitä oli varastossa. Vein siis pohjat.

http://www.thomann.de/fi/focusrite_saffire_pro_40.htm
anapena
16.04.2009 12:26:08
Onko sulla firewiressä kiinni mitään muita laitteita? Mun Motun 828 on järkyttävän allerginen joillekin ulkoisille firewire-levyille, johtuen firewire-bridgen komponenteista. Ratkaisu oli siirtyminen usb-väylään tai sopivampaan firewire-levyyn. Vaihtelin piuhoja, koneita, järjestystä, levyjä turhaan, kunnes syy lopulta selvisi.
tomppa_r
17.04.2009 14:53:37
anapena: Onko sulla firewiressä kiinni mitään muita laitteita? Mun Motun 828 on järkyttävän allerginen joillekin ulkoisille firewire-levyille, johtuen firewire-bridgen komponenteista. Ratkaisu oli siirtyminen usb-väylään tai sopivampaan firewire-levyyn. Vaihtelin piuhoja, koneita, järjestystä, levyjä turhaan, kunnes syy lopulta selvisi.

Ei ole muita kiinni. Kokeilin eilen vielä kerran jälleen sammuttamalla laitteen kerrallaan device managerista. Jossain vaiheessa jo luulin, että pätkiminen loppui, koska FW valo rauhoittui ja audiot pyöri mallikkaasti. Luulo oli harhaa. Alkaa vaihtoehdot käydä todella vähiin tämän homman kanssa. Taitaa vain siis olla, että kone ei kertakaikkiaan taivu audiokäyttöön PCMCIA firewiren kautta. Muutoin kyllä suuretkin projektit pyörivät esim. usb-väyläisen interfacen kautta.
anapena
17.04.2009 15:59:10
No olisko sitten mahdollista, että myyjä vaihtaa Saffiren johonkin usbväyläiseen vermeeseen, esimerkiksi Motun 828 MK2een tai Tascamiin?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)