Tervehdys jälleen, palstalaiset. Tässä kitaranrakennuksen lumoissa pyöriskelen ja mietin että jos otelaudantekoa alkais kokeilemaan, mutta kah, tuli vastaan pieni ropleemo: Mistä sais hankittua tollasen radiusblokin? Joiltain amerikaanosivuilta ja iibeistä oon löytäny kyllä, mutta suomestapa ei ookkaan vielä tullu vastaan. Tokihan se perstuntumallakin onnistuu, mutta jos haluaapi tarkkaan vetää vaikka jonkun 12" radiuksen, niin alkaapi olla heikot mahikset saada tehtyä ilman jotain apukeinoa. Jos joku tietää mistä sais, niin vois valaista, olen hyvin kiitollinen. :) -Jari Paskaa settiä jo vuodesta 87! |
stenel 15.04.2009 18:26:06 | |
---|
Kokeile kysyä puutavarakaupoista, eiköhän niillä ole. Jag känner en bott |
charvette 15.04.2009 20:57:02 | |
---|
http://buildyourguitar.com/resources/tips/radblock.htm tuollaisella olen itse pärjännyt.. Decadetroll: Tervehdys jälleen, palstalaiset. Tässä kitaranrakennuksen lumoissa pyöriskelen ja mietin että jos otelaudantekoa alkais kokeilemaan, mutta kah, tuli vastaan pieni ropleemo: Mistä sais hankittua tollasen radiusblokin? Joiltain amerikaanosivuilta ja iibeistä oon löytäny kyllä, mutta suomestapa ei ookkaan vielä tullu vastaan. Tokihan se perstuntumallakin onnistuu, mutta jos haluaapi tarkkaan vetää vaikka jonkun 12" radiuksen, niin alkaapi olla heikot mahikset saada tehtyä ilman jotain apukeinoa. Jos joku tietää mistä sais, niin vois valaista, olen hyvin kiitollinen. :) -Jari |
timppis 17.04.2009 00:23:35 | |
---|
charvette: http://buildyourguitar.com/resources/tips/radblock.htm tuollaisella olen itse pärjännyt.. Mä tein jyrsimellä ja tarkoitukseen soveltuvalla jigillä. Jyrsin kiinnitetään sopivaan varteen ja varsi kiinnitetään jigiin pisteestä, joka on halutun radiuksen etäisyydellä terän kärjestä. Blokki kiinnitetään jigin päähän kohtisuoraan jyrsintä vasten, ja jyrsitään kaari terän leveyden verran kerraallaan, jonka jälkeen siirretään blokkia terän leveyden verran ja jyrsitään uusi kaari jne. Tuo oli hivenen työläs tapa, mutta sillä sai kaaresta tarkkaan oikean muotoisen. Eikähän sitä tarvitse tehdä kuin kerran. Blokin tein MDF-levystä. |
olex_tur 17.04.2009 09:04:58 (muokattu 17.04.2009 09:05:46) | |
---|
Itte tein sellaisen että otin mäntylankun palan jonka höyläsin joku 40x100mm ja pituutta joku 35-40cm. Sitte piirsin siihen päätypuuhun sen radiuksen. sitte sahasin pöytäsirkkelillä viillon keskelle ja käänsin palan toisin päin ja sahasin toisen viillon. Tällä tavoin laskin terää aina piirretyn kaaren myötäisesti ja aina siirsin terän paksuuden verran sivuvastetta. Meillä sattui koulus olemaan pöytäsirkkeli jossa on sähköisesti siirrettävä terän ja sivuvasteen säätö, joten tämä on toteutettavissa vanhemmmillakin pöytäsahoilla, mutta on monin verroin työläämpää. Pienet urat kaaressa ei haittaa mitään, tein yhden otelaudan ja onnistu moitteettomasti. Toi ruuveilla tehty versio ei oo hassumpi ollenkaan. tein itte......nou roblem
www.myspace.com/karkaasuband |
Decadetroll 19.04.2009 17:48:25 | |
---|
Jepjep. Kiitokset vaan kaikille vastauksista. Pitänee ite alkaa askartelemaan. Koulussa ois jyrsimiä ja tollanen sähköohjattu särmäsahakin. Paskaa settiä jo vuodesta 87! |