Aihe: Bassojen vertailu
1
roax
14.04.2009 18:26:01
Eli bassojen vertailu mikä vaikuttaa mitenkin soundiin ja mitä kannattaa hakea.
Esim.
Rakenteet ja muodot (pultti tai läpikaula)
Puut/materiaalit sekä viimeistely
Mikit ja säädöt sekä kytkennät
Virittimien ja tallojen erot
jne..

Ja tottakai toiset tykkää tyytärestä ja bla bla bla mutta jos lähdettäis siitä että miten soittimia kannattaa vertailla katsomatta hintalappuja tai valmistajia.

Jos merkit ja hinnat nakeltais randomilla.. ostaisitko huonon soittimen?
J.Hollström
14.04.2009 18:50:08
Tässä topicissa oli vertailtu neljää eri bassoa, tai lähinnä niiden soundieroja:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=168005&o=0

Bottom linena varmaan se, että soittaja ite vaikuttaa tossa muuttujaketjussa eniten.
hollstro
14.04.2009 19:59:06

roax: Eli bassojen vertailu mikä vaikuttaa mitenkin soundiin ja mitä kannattaa hakea.
Esim.

Rakenteet ja muodot (pultti tai läpikaula)

Vaikuttaa

Puut/materiaalit sekä viimeistely

vaikuttaa

Mikit ja säädöt sekä kytkennät

Vaikuttaa siihen miten hyvin basson ominaissaundi siirtyy vahvistimelle ja mitä taajuuksia voi vaimentaa/korostaa

Virittimien ja tallojen erot

kevyemmät/painavammat virittimet vähentävät massaa lavassa ja vaikuttavat siihen miten basso soi ja missä mahdollinen dead spot kaulalla on tao mitkä taajuudet soivat makeimmin.

Tallan massa vaikuttaa siihen miten resonointi siirtyy bassoon. Iso massa lisää sustainia koska soitinpuden resonanssi vaikuttaa (vaimentaa) vähemmän

jne..

Ja tottakai toiset tykkää tyytärestä ja bla bla bla mutta jos lähdettäis siitä että miten soittimia kannattaa vertailla katsomatta hintalappuja tai valmistajia.

Jos merkit ja hinnat nakeltais randomilla.. ostaisitko huonon soittimen?

Soitin on aina osiensa summa. Surkeista puista tehtyä soitinta ei saa hyväksi millään komponenttien tuunaamisella.

Sointi onkin sitten jo paljon monimutkaisempi homma. Setupilla, kielilllä ja soittajalla on paljon suurempi merkitys kuin juuri millään muulla asialla soittimen sointia arvioitaessa. Osaamattoman soittajan käsissä mikään soitin ei soi hyvin. Mestari saa huonostakin soittimesta kohtuullisen äänen ja osaa säätää sen niin että se on parhaassa mahdollisessa soittokunnossa juuri hänelle.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Seba
15.04.2009 00:20:46

Joo on se nähty kun pelimies vetää markan bentonista mainiot soundit pihalle kun taas itse painin taas tänään thunderbirdin, ampegin ja svt:n kanssa soundiongelmien kanssa kun ei millään löytänyt soppaan sopivaa. En vaan osaa siis. Kyllä noilla laitteilla tosivetäjä menisi jo kuun pimeälle puolelle.
Ehkä mäkin joskus.

Mun mielestä tuollaisten asioiden listaaminen tyyliin että mikä tekee hyvän soittimen on melko turha, kun se on niin yksilöllistä jo kahden samanlaisen soittimen kanssa kun voi soida ihan erilailla. Ja mihin tarkoitukseen soitinta pitäisi käyttää. Toinen toimii toisessa jutussa paremmin kuin toinen jne jne.

Itse dikkaan tb:n läpikaulaisuudesta ja lähes täysmahonkisuudesta, ja se soi akustisesti vitun hyvin.
Toinen mun läpikaulainen taasen on sitten kaulaltaan vaahteraa bubingaviiruilla, body leppää ja etu- ja takakannet bubingaa. Skaala tuuman pitempi eli 35" aktiivielektroniikalla ja sähköisesti soi mielestäni hiton hyvin ja vääntyy moneen soundiin ilman vahvistimen apuja, mutta akustisesti ei pääse edes lähelle birdiä.

Pulttikaulaisia mitä on tullut hieman testailtua, niin akustisesti presari oli vastaavaa jazzia paljon muhkeampi, joka selittynee paksummalla kaulalla, mutta mikä teki suuren vaikutuksen taas oli kun vertasin kahta samanlaista jenkkipresaria vuorotellen ja toisessa ole vaahteraotelauta, ja se soi aivan mielettömän komeasti puiltaan.
Pikkusläppäily kuulosti melkein kuin olisi ollut pieni vahvistin mukana kun vertasi ruusupuiseen. Ei ollut aikaisemmin käynyt edes mielessä että otelaudan matskulla voi olla niin huima ero.

Sekin on taasen heti sitten että mistä soittaja itse pitää ja mitä hakee soittimeltaan, mutta se tuntui mun seuraavalta jutulta selkeästi :)
Tai sitten osui vaan älyttömän huikean hyvä yksilö käsiin silloin.

Eli oma näkökulma ja mieltymykset kallistuu siihen suuntaan että rakenteella pultti-/liima- tai läpikaula ei tunnu olevan lähimaillakaan niin suurta vaikutusta kun yleisesti tuntuu olevan sellainen käsitys että läpikaulainen olisi jotenkin ehdottomasti akustisesti toimivin systeemi, vaan eri puut soi vaan uskomattoman paljon eri tavalla, ja mistä sitten tykkää, se on makuasia.

Otelaudan ja kaulan materiaali tuntuu omiin korviin vaikuttavan eniten, sekä tietysti kaulan tuhtius.
Tietenkin bodykin vaikuttaa paljon, varsinkin jos verrataan agathista ja mahonkia keskenään :)
Rakenne ei niinkään, eikä kielet läpi rungonkaan systeemillä tunnu olevan kuin lähinnä psykoakustinen vaikutus. Joidenkin mielestä sustaini paranee potenssiin 100. Mielestäni kunnon tallalla tekee huomattavasti suuremman eron, joista päästäänkin sitten sujuvasti jo hardwaren vaikutuksiin, ja sitä sitten mikkeihin, mutta jo alussa sanoin että mun mielestä tällainen aihe on turha, niin lopetan tähän ennenkuin alan kertoa mistä tykkään itse soittimessa :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)