baron 14.04.2009 08:55:45 (muokattu 14.04.2009 08:58:21) | |
---|
Jos haluat ihan kunnon "opetusta", mee kirjastoon ja lainaa Seppo Hovin "Vapaa säestys I-II" Siinä neuvotaan 1. Kuinka säestät jotain toista 2. Kuinka säestät itseäsi kun on käytössä melodia ja soinnut 3. Kuinka säestät kun on pelkkä melodia You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Warras 14.04.2009 09:04:11 | |
---|
baron: 1. Jos ostat jonkun piisin pianonuotit, joku on jo nähnyt sen vaivan että sovittanut sen kaksikätiseksi. 2. Jos joudut sen itse tekemään, vaihtoehtoja on monia. Esim: - kuten sanoit oikea käsi melodian, vasen soinnut - oik käsi soittaa melodian ja soinnut (sormia jää yli melodian jälkeen) ja vas käsi bassokulun - oik käsi soittaa melodian ja vas käsi sekä basson että soinnut (esim basso ykköselle ja kolmoselle ja soinnut kakkoselle ja neloselle) - sitten erilaisia yhdistelmiä edellämainituista. - sitten kaikenlaista muuta lisäksi. Jos ostat jonkun albumin pianosovituksia (vaikka mielimusiikkiasi) näet vinkkejä, miten joku on ratkaissut. juuh, itselle on joskus jäänyt käteen suuri toivelaulukirja, missä on bassokulut, melodia sekä soinnut. Siitä sitten vain raaasti harjoittelemaan? Kiitoksia avusta, tulen sitten kyselemään lisää jos tuntuu ettei luonnistu :) |
baron 14.04.2009 09:29:58 (muokattu 14.04.2009 09:30:23) | |
---|
Warras: juuh, itselle on joskus jäänyt käteen suuri toivelaulukirja, missä on bassokulut, melodia sekä soinnut. Siitä sitten vain raaasti harjoittelemaan? Kiitoksia avusta, tulen sitten kyselemään lisää jos tuntuu ettei luonnistu :) Siitä löydät periaatteet, miten kaksikätinen pianoversio sovitetaan ja kun olet sisäistänyt ne, pärjäät melodia/sointulapulla, josta voit itse rakentaa. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Warras 14.04.2009 10:44:10 (muokattu 14.04.2009 10:47:25) | |
---|
Nyt kun en pääse minkäänlaisien nuottien ääreen, ja tiedonjanoni on valtaisa, niin kysyn, Kun soitan lapuista missä on pelkkä melodia ja soinnut niin muodostanko soinnun sävelistä esim C:n (C-E-G) sen kulun mitä soitan vasurilla? |
Fuzzy Boner 14.04.2009 11:05:47 (muokattu 14.04.2009 23:20:02) | |
---|
Warras: Nyt kun en pääse minkäänlaisien nuottien ääreen, ja tiedonjanoni on valtaisa, niin kysyn, Kun soitan lapuista missä on pelkkä melodia ja soinnut niin muodostanko soinnun sävelistä esim C:n (C-E-G) sen kulun mitä soitan vasurilla? Soita vaik oikeella sitä melodiaa ja sitten vasemmalla sointu. Vaik just noin. Joissain tapauksissa voit myös soittaa soinnun eri käännöksiä eli C voi olla kans (E-G-C tai G-C-E) Mut jos tollee jotain kappaletta soitat niin ehkä se perusääni on hyvä olla alimpana niin kuulostaa oikeemmalta luulisin. Toinen tapa on jakaa se sointu oikeelle kädelle melodian esim alapuolelle ja leikkiä "basistia" vasurilla soittaen perusääntä vaikka rytmikkäästi kappaleen tyyliin sopien. Kolmas yhdistellä edellisiä mutta siinä saa ehkä jo vähän kädet pomppia turhan paljon. Ja vielä yks vastaus sun kysymykseen: Jos olet jotain kulkua pelaamassa vasurilla niin soinnun sävelet ovat juuri hyvät lähtöön. Sit voi miettiä kans mikä asteikko kuuluisi mihinkin ja sitä kauttaa laajentaa hommaa Tsemppiä! |
Warras 14.04.2009 12:32:16 | |
---|
Fuzzy Boner: Toinen tapa on jakaa se sointu oikeelle kädelle melodian esim alapuolelle ja leikkiä "basistia" vasurilla soittaen perusääntä vaikka rytmikkäästi kappaleen tyyliin sopien. Musiikin teoria ei oo mulla myöskään hanskassa, että voisitko vääntää tämän mulle ihan rautalangasta.... esim miten määräytyy vasurin perusääni yms...? Mulla on myös suuri kitarakirja, missä on musiikin teoriaosuus, aika mun mielestä vaikeaselkoisesti, mutta on kuitenkin, olisiko siitä syytä opiskella vähän. Nuottien aika-arvot, tauot ja muut ruohonjuuri tason jutut on jo tuttuja, mutta sitten jos aletaan mennä eteenpäin, alkaa kaikki olla täyttä hepreaa.... |
Warras 14.04.2009 12:34:21 (muokattu 14.04.2009 12:34:50) | |
---|
baron: Jos haluat ihan kunnon "opetusta", mee kirjastoon ja lainaa Seppo Hovin "Vapaa säestys I-II" Tuota täytyykin kokeilla! jos nyt täältä perämettien kirjastosta tuollaista opusta löytää...:DD |
baron 14.04.2009 12:40:55 | |
---|
Warras: Tuota täytyykin kokeilla! jos nyt täältä perämettien kirjastosta tuollaista opusta löytää...:DD Kyllähän perämetsätkin tuntee kaukolainauksen. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Warras 14.04.2009 12:47:53 | |
---|
baron: Kyllähän perämetsätkin tuntee kaukolainauksen. ai niin.... enhän mä tuota huomannu, ku oon käyny viimeksi kirjastossa tai siis kirjastoautossa joskus ala-asteella... :DD ja siitä on aikaa... |
miten sormitetaan 6-sointujen kvinttikäännökset, tyyliin G A C E vasemmalla kädellä, eli onks toi A parempi vetää keskarilla vai nimettömäällä |
baron 14.04.2009 13:20:54 | |
---|
hibernance: miten sormitetaan 6-sointujen kvinttikäännökset, tyyliin G A C E vasemmalla kädellä, eli onks toi A parempi vetää keskarilla vai nimettömäällä Mun ymmärtääkseni ei siihen mitään sääntöjä ole, kumpaan sun käsi istuu luontevammin. Mä vedän nimettömällä. (Musta sointu on Am7:n septimikäännös:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Janus 14.04.2009 18:21:20 (muokattu 15.04.2009 11:47:51) | |
---|
hibernance: miten sormitetaan 6-sointujen kvinttikäännökset, tyyliin G A C E vasemmalla kädellä, eli onks toi A parempi vetää keskarilla vai nimettömäällä Nimettömällä. (EDIT: Logiikka löytyy siitä, että maj7- tai 7-soinnun septimi, eli B tai Bb, otetaan sit keskisormella.) |
Terzi 18.04.2009 11:21:48 | |
---|
Eiks kukaan osaa auttaa mua ton Triton LE:n muistikorttiongelman kanssa? Onko mitään muita vaihtoehtoja ku se smartmedia kortti, joita ei saa enää mistään? |
baron 18.04.2009 20:37:55 (muokattu 18.04.2009 20:38:22) | |
---|
Janus: Nimettömällä. (EDIT: Logiikka löytyy siitä, että maj7- tai 7-soinnun septimi, eli B tai Bb, otetaan sit keskisormella.) Nyt mä ymmärrän: Kun mun logiikan mukaan Am7b9, niin keskisormi pitää varata sille Bb:lle:-) Tai jos Am9, H:lle. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
hiirikoski 19.04.2009 15:12:33 | |
---|
Terzi: http://www.musicstore.com/en_EN/EUR … arte-Korg/Roland/art-SYN0003441-000 Löysin tuolta sivuilta tuollaisen viritelmän. Noita smartmedia-kortteja ei oikein tahdo enää löytyä, nii toimiskohan tuollainen viritelmä mun Triton LE:ssä? Mulla on tuollainen viritelmä Triton LE:ssä ja hyvin toimii. En tiedä onko rajoituksia kortin kapasiteetin suhteen. 128 MB ainakin toimii. |
Terzi 24.04.2009 12:22:55 | |
---|
hiirikoski: Mulla on tuollainen viritelmä Triton LE:ssä ja hyvin toimii. En tiedä onko rajoituksia kortin kapasiteetin suhteen. 128 MB ainakin toimii. Kiitos! :) Onko sulla normaali-tyyppinen vai type M? Onko niissä eroa kumpi toimii? |
Arello 01.05.2009 13:09:40 | |
---|
Onko muuten missään olemassa Rollen Juno D:hen suomenkielistä ohjekirjaa. (Osaan kyllä englantiakin, mutta se sanasto on vaan sen tasoista, että se lukeminen hiukan ontuu.) Helpottaisi paljon jos jostain löytyisi. Kyseessä on kuitenkin ensimmäinen syntikkani, joten sen mukana on tullut paljon uusia asioita, joita en vielä täysin hahmota... |
sub zero 05.05.2009 17:03:16 (muokattu 05.05.2009 17:04:04) | |
---|
tosta roland hp-136:sta on jotkut koskettimet mykkiä. väitetään, että hp-136:ssa ei ole ollut huopavikoja (tai eräs korjaaja väitti 2004, jolloin vika oli jo minulla), mutta kuulema vika voisi olla vastapainoissa (joita saa ostettua varaosina 2 € kappale) mitäs luulette, saako ton itse hoidettua ton vastapainojen vaihtamisen? en ole mikään teknikko, mutta en nyt ihan totaalinen käsikään (pyörästä oon irrottanu kammet, vaihtanu ketjut ja rattaat ja tietokoneesta vaihtelen osia). You think we're singing 'bout someone else but YOU're Plastic People. |
Sergei Fallinen 06.05.2009 18:11:47 | |
---|
|
Charge 06.05.2009 18:14:14 | |
---|
öööp...en osaa varmaa vasitausta antaa...mutta olisko siksi, että se kuulostaa mollilta eikä duurilta? Autappa aloittelevaa muusikkoa ja kerro mielipidettä biiseistä www.mikseri.net/fadoac |