Aihe: ibaneziin udet mikit 1 2 | |
---|---|
![]() 12.04.2009 15:36:44 (muokattu 16.04.2009 21:01:35) | |
Kitara on rg2550 ja lehmus body. Tarkotus olis vetästä ekaks molemmat humppari veks(myöhemmin myös keskimikki) ja niiden tilalle kunnon Dimarziot.Harkinnassa olis tallaan evo2/tonezone/breed ja kaulaan paf pro/air norton/breed. Eli ehdotuksia ja omia kokemuksia/mielipiteitä. | |
![]() 12.04.2009 16:51:26 | |
Kerrohan jotain lisää... eli millaista musiikkia soitat? Mikä vahvistin? Mihin suuntaan haluat soittimesi soundia kehittää jne.? Jos olet DiMarzion valikoimaan päätynyt, niin mie ainakin voisin suositella Nortonia tallamikiksi ja PAF Pro:ta kaulamikiksi. Tuo on riittävän kuuma setti metallitouhuihin, mutta ei niin kuuma että puhtaista soundeista tulee näkkäriä. Yleensä mitä kuumempi mikki, sen enempi kompressiota ja sitä kautta soundista tulee jokseenkin monotoninen ja "kylmä". The game's out there, and it's play or get played. That simple. | |
![]() 12.04.2009 17:03:59 (muokattu 15.04.2009 20:35:46) | |
bonecrusher: Kerrohan jotain lisää... eli millaista musiikkia soitat? Mikä vahvistin? Mihin suuntaan haluat soittimesi soundia kehittää jne.? Soitan suurimmaks osaks instrumentaali rokkia, mutta myös funkia, jazzia ja bluesia jonkin verran. Vahvari on nyt väliaikaisesti voxin valvetronix. Soittimen saundia haluaisin kehittää mikkien osalta selvempään, KIRKKAAMPAAN ja selvempään suuntaan...sillai että lähtis kunnon laulavat liidit tallasta, mutta silti sellaset sopivan kirkkaat ja kuumat ja kaulassa sais olla sellanen ei liian tunkkanen mikä toimii tallamikin kanssa. | |
![]() 12.04.2009 20:10:55 (muokattu 12.04.2009 20:11:17) | |
rutique: Soitan suurimmaks osaks instrumentaali rokkia, mutta myös funkia, jazzia ja bluesia joissain määrin. Vahvari on nyt väliaikaisesti voxin valvetronix. Soittimen saundia haluaisin kehittää mikkien osalta selvempään, kirkaampaan ja jämäkäämpään suuntaan...sillai että lähtis kunnon laulavat liidit tallasta, mutta silti sellaset sopivan jämäkät ja kaulassa sais olla sellanen ei liian tunkkanen mikki, mikä toimiii tallamikin kanssa. Noilla musiikkityyleillä mä laittaisin molempiin paikkoihin Paf Pro:t. Jos ne nyt ei kuitenkaan käy, niin mitään liian jytkyä en ainakaan tallaan laittaisi. Tuosta listasta se karsisi ainakin Tone Zonen pois. Tosin mä en sitä mikkiä laittaisi mihinkään, joten sinänsä se neuvo ei välttämättä ole hyvä. Mut tallaan laittaisin Paf Pron ja kaulaan miettisin joko toista samanlaista, Paf Joe:a tai HFH:ä. | |
![]() 12.04.2009 21:41:25 (muokattu 12.04.2009 21:45:49) | |
Kiinnostava aihe, koska hommasin itselleni kuukausi sitten saman kitaran. Yllättävää, että et ole tyytyväinen mikkeihin, koska omassani vakiomikeillä soundimaailma on aikalailla toivomasi kaltainen kirkas, selkeä ja kivan jämäkkä, joten olen vakiomikkeihin tyytyväinen. Soitan tosin Englin vahvistimella, joten se tuo kirkkautta ja napakkuutta. Olen muissa kitaraoissa ehtinyt humpparipuolella testata DiMarzion Nortonia ja Super Distortionia, Duncanin JB:tä, Jazzia ja Customia, sekä Gibsonin BB Pro:ta, 500T:tä ja 496R:ää, eikä mielestäni nuo RG2550n DiMarzio/Ibz tägätyt mikit mitenkään huomattavasti huonompia ole. En toki halua tyrmätä mikinvaihtoa, koska aina on kiva kokeilla, mutta kantsii miettiä saavuttaako sillä mitään. Jos nuo vakiomikit ovat ihan jotain muuta kuin soundimaailmaltaan toivoo, sitten vaihto ihan erityyppisiin mikkeihin on varmaan paikallaan. Kuitenkin nuo ehdotetut mikit osuvat mun mielestä aika samalle tontille kuin vakiomikit. Jos päädyt vaihtamaan ja ymmärsin toiveet oikein, lyö DiMarzion Super Distortion tallaan. Ei ehkä dynaamisin mikki, mutta selkeämpää soundia saa hakea. Yllättää kirkkaudellaan tehoonsa nähden. No joo, sopivuudesta jazziin ja funkiin voidaan väitellä... Kertokaahan muuten enemmän Ibanezeista tietävät, ovatko nuo DiMarzio/Ibz mikit DiMarzion tekemiä, vai vain suunnittelemia vai mitä? | |
![]() 14.04.2009 08:24:20 | |
Kertokaahan muuten enemmän Ibanezeista tietävät, ovatko nuo DiMarzio/Ibz mikit DiMarzion tekemiä, vai vain suunnittelemia vai mitä? Mun mielestä noilla ei ole DiMarzion kanssa mitään muuta tekemistä kuin nimi. Omasta mielestäni nuo ibz/dimarzio -mikit ei oo yhtään sen paremmat kuin 1570:ssakaan, jonka mikit kai aivan oletusarvoisesti lähtee ensimmäisenä vaihtoon. Itse asiassa musaliikkeessä kun kävin testailemassa 1570/2570 -kitaroita, niin myyjä sanoi heti suoraan, että nuohan on muuten melkein samat kitarat, mutta toisessa on paremmat mikit. Molemmat kuitenki niin huonoja, että joudut ne vaihtamaan joka tapauksessa. Edellisen kirjoittajan kanssa olen ihan täysin eri mieltä. Suorastaan kummallista, että tämän hintaluokan kitaraan laitetaan näin luokattomat mikit. Soundi on pahvisen kuuloinen ja kolkko. Outputtia ei ole juuri ollenkaan ainakaan hevirämistelyyn. Kyllähän sitä aina voi higain-vahvistimesta vääntää, mutta ei ole ollenkaan sama asia. "I havent slept since I woke up." | |
![]() 14.04.2009 09:52:32 | |
Silppuri: Mun mielestä noilla ei ole DiMarzion kanssa mitään muuta tekemistä kuin nimi. Löytyisikö tästä jotain faktaa? Kiinnostaisi muutenkin vilkaista noiden vakiomikkien speksejä, mm. magneettityyppi yms. | |
![]() 14.04.2009 10:03:52 | |
Itselläni on RG 1570, mikkeinä löytyy kaulassa evolution ja tallassa sh-8 invader. Ihan tyytyväinen olen valintoihin, vaikka aikas lailla randomilla ne tuohon hommasin:D | |
![]() 14.04.2009 10:37:02 | |
Kertokaahan muuten enemmän Ibanezeista tietävät, ovatko nuo DiMarzio/Ibz mikit DiMarzion tekemiä, vai vain suunnittelemia vai mitä? Itse asensin viikonloppuna torilta ostamani Dimarzio/IBZ mikkisetin (alunperin Ibanez S2170 kitaran vakiomikit) omaan Ibanez RGR321EX kitaraan. Mikit ovat Dimarzion valmistamat eli mikkien taakse on stanssattu Dimarzio pickups, made in USA aivan kuten "aidoissa" Dimarzioissa. Mikkien tyypin määrittäminen onkin sitten hankalampaa, koska mikeissä ei ollut mitään tyyppikooditarroja. Ja itse olen kyllä noiden Dimarzio/IBZ mikkien soundeihin todella tyytyväinen. ...mä sanon viimeisen sanan, Jasse on gay. | |
![]() 14.04.2009 14:46:39 (muokattu 14.04.2009 14:47:26) | |
Onhan noista Dimarzio/IBZ mikeistä maininta Dimarzion FAQissakin... ;) Koskee tod.näk. muitakin malleja kuin mainittuja (kuten esim. just rg2550) OEM AND ENDORSER MODELS DiMarzio_/IBZ pickups The DiMarzio_/IBZ pickups in the Ibanez RG2120 and RG2570EX are specifically designed and manufactured by DiMarzio_ for Ibanez, and they are not available separately. Like all DiMarzio_ pickups, they are made in our New York factory. Both neck and bridge pickups are high-output models. The neck pickup is fairly bright-sounding, similar to a Super 2 (DP104). The bridge pickup is a little louder and warmer-sounding, and resembles a cross between the Steve Morse Bridge Model (DP200) and the Super Distortion_ (DP100). The R1 single-coil is warmer-sounding than a typical vintage single-coil, and was designed to work well with the neck and bridge humbuckers when they are in split mode. It has a sound similar to that of the HS-2 in split-coil mode. http://www.myspace.com/unsphered | |
![]() 14.04.2009 16:24:55 | |
oiva tumpeloinen: Noilla musiikkityyleillä mä laittaisin molempiin paikkoihin Paf Pro:t. Jos ne nyt ei kuitenkaan käy, niin mitään liian jytkyä en ainakaan tallaan laittaisi. Tuosta listasta se karsisi ainakin Tone Zonen pois. Tosin mä en sitä mikkiä laittaisi mihinkään, joten sinänsä se neuvo ei välttämättä ole hyvä. Mut tallaan laittaisin Paf Pron ja kaulaan miettisin joko toista samanlaista, Paf Joe:a tai HFH:ä. Mä kokeilisin ehkä myös Paf Pro:ta molemmiksi mikeiksi. Mulla on samankaltainen tilanne päällä oman -91 RG760:sen kanssa. Ostin sen silloin -91 uutena ja randomilla piti sitten laittaa mikit uusiksi. Alkuperäisistä ei ole kunnollisia muistikuvia enää. Kaulaan Fast Track 1, ei hyvä, liian tumma ja tukkoinen. Tallaan laitoin Fredin, se oli taas liian ohut ja kirkas... Keskimikkinä orggis IBZ/USA. HSS-mikitys siis kyseessä. Sitten kitara oli kaverini omistuksessa yli kymmenen vuotta, mutta palasi kotiin pari vuotta sitten. Siinä vaiheessa ajattelin laittaa mikityksen kuntoon oikein ajatuksen kanssa. No, sitä laitetaan kuntoon edelleen. Musiikilliset ja soundilliset mieltymykset ovat ketjun aloittajan kanssa varmaan aikalailla samanlaiset. Ei saa olla liian heviä ja pitää pystyä pelaamaan vola-potikalla. Tämänhetkinen setti on Norton tallassa, Cruiser keskellä ja Air Norton S kaulassa. Kaula- ja keskimikit on ihan jees, mutta Nortonin tilalle kokeilen kyllä Paf Prota. Norton on toisaalta ihan jees, ehkä kuitenkin mulle liian tumma ja tehokas. 80-lukulaiset soundit tyyliin Van Halen, Steve Stevens, Vai ja Satriani olis tallamikistä saatava. Ja dynamiikkaa pitää löytyä. Luulen, että DiMarzioista Paf Pro vois olla sopiva mulle. Joku "overwound paf"-tyyppinen lienee se mitä haen. Les Paulissa mulla on Lindy Fralinin 8k & 9k, pidän niistä todella paljon. BKP:lla olis kanssa muutama mielenkiintoinen malli, VH2 ainakin. P.s. Jos haluat vaihtaa VALKOISEN Paf Prosi (F-spaced) VALKOISEEN Nortoniin (F-spaced), niin laita viestiä. | |
![]() 14.04.2009 18:49:13 | |
juzi: Norton on toisaalta ihan jees, ehkä kuitenkin mulle liian tumma ja tehokas. 80-lukulaiset soundit tyyliin Van Halen, Steve Stevens, Vai ja Satriani olis tallamikistä saatava. Ja dynamiikkaa pitää löytyä. Ei tuo Norton ole ollenkaan väärä valinta moiseen. Norton on jokseenkin PAF-tyyppinen, jossa on vain persauksessa enempi potkua. Minusta annat ihan liikaa painoarvoa pelkälle mikille, jos soundi Nortonilla moiseen musiikkiin ei ole kohdallaan. Katsos kun vahvistimestakin onpi homma kovasti kiinni, soittajasta puhumattakaan. Eli jos sitä alakertaa on "liikaa" niin voihan sitä ruuvata vähempi vaffarista esiin silloin. Dynamiikkaahan tuossa mikissä kyllä on soittajan käskyttämällä tavalla. Myös sitä kitaran volapotikkaa SAA käyttää. Luulen, että DiMarzioista Paf Pro vois olla sopiva mulle. Joku "overwound paf"-tyyppinen lienee se mitä haen. Itselläni on usein soittimissa tuollainen "hot PAF" tallamikkinä. Charvelissa DM Norton, LP Standardissa BKP The Mule, LP Customissa BKP The Mule, FinInst "LP" Customissa Fralinit 8,3K jne... Minusta tuo Norton on selkeästi kuumempi mitä BKP The Mule, mutta se ei ole lainkaan huono juttu. Se on riittävän erotteleva ja selkeä, ei vedä kliinejä ruttuun mutta on silti voimakas mikki hevitouhuihin. Toki, sen joutuu toteamaan että kamoissa pitää olla erilaiset asetukset kun vaihtaa Charvelista Les Pauliin tms. Toisaalta myös kitarat ovat sen verran erilaisia... toisessa suht kuiva ja "munaton" soundi kun taas toisessa paksu släbä mahonkia ja todella botnekas ja "nenäkäs" tone. Mulla ei kyllä lehmusrunkoisessa perus-PAFfit toimineet kunnolla... jäi soundi jotenkin liian ohueksi. Eipä nuo pulttikaulaiset lehmus-Ibanezit kaikista soivimpia soittimia ole, joten sillä saralla joku Hot PAF on kyllä hyvä valinta. Kenties Air Norton? Korostaisi kuitenkin sitä keskialuetta joka on tärkeä bänditouhuissa. P.s. Jos haluat vaihtaa VALKOISEN Paf Prosi (F-spaced) VALKOISEEN Nortoniin (F-spaced), niin laita viestiä. The game's out there, and it's play or get played. That simple. | |
![]() 14.04.2009 18:57:27 | |
Christeraser: Onhan noista Dimarzio/IBZ mikeistä maininta Dimarzion FAQissakin... ;) Kiitos, juuri tällaista kaipailin. Vahvistaa omat havaintoni mikeistä. Topikin aloittajan kannattanee sittenkin pysytellä Super Distortioneista kaukana, jos orkkikset ei miellytä. Meitsi diggaa :-D Tosta juzin kirjoituksesta ja muistakin voi muuten päätellä, että OK mikkien vaihtaminen toisiin OK mikkeihin on ihan loputon suo. Sillä saa kyllä hienosäätöä aikaiseksi, mutta harvoin se osuu just niihin omiin mieltymyksiin kerralla kohilleen. Ja rahaa palaa. Toisaalta, saapahan kokemusta mikeistä. Jos olisin topikin aloittaja, odottelisin vahvistimen vaihtoa ennen mikkien vaihtoa. Se Vox oli menossa ilmeisesti vaihtoon? Jos uudella vaffarilla tuntuu edelleen mikit kököiltä, sitten vaan vaihtoon. Joskus on vaan pakko vaihtaa ;-) | |
![]() 14.04.2009 19:56:39 | |
bonecrusher: Ei tuo Norton ole ollenkaan väärä valinta moiseen. Norton on jokseenkin PAF-tyyppinen, jossa on vain persauksessa enempi potkua. Minusta annat ihan liikaa painoarvoa pelkälle mikille, jos soundi Nortonilla moiseen musiikkiin ei ole kohdallaan. Katsos kun vahvistimestakin onpi homma kovasti kiinni, soittajasta puhumattakaan. Eli jos sitä alakertaa on "liikaa" niin voihan sitä ruuvata vähempi vaffarista esiin silloin. Dynamiikkaahan tuossa mikissä kyllä on soittajan käskyttämällä tavalla. Myös sitä kitaran volapotikkaa SAA käyttää. Aikaisemmassa kirjoituksessa nimenomaan tarkoitin, että käytän vola-potikkaa. Olen ikäni tottunut soittamaan yksi-kanavaisilla vahvistimilla siten, että kaivan cleanit volaa kitarasta pienentämällä. Ja tässäkään mielestäni tuo Norton ei oikein toimi makuni mukaan. Tai toiihan se, mutta soundi ei ole mitä haen. Treble-bleedejäkin olen kokeillut vaikka kuinka monia. Ja mitä vahvistimen säätöihin tulee, niin siellä ei se vika ole. Tai eihän tässä viasta ole kysymys. Ja kyse ei ole liiasta bassosta, vaan jotenkin se soundi on semmonen tumppu. Se Norton ei vain ole mulle sopiva mikki tuossa kitarassa. Jollekin muulle se varmaan toimii tosi hyvin. Ja vois toimia mullekin jossain toisessa kitarassa. Mullakin on noita ritsoja ollut jokunen ja niitä on kaikkia tullut jonkun verran viriteltyä vaihtelevalla menestyksellä. Sen verran tunnen itseäni soittajana, että tiedän mistä pidän aika nopeankin kokeilun jälkeen. Esimerkiksi mikeissä olen huomannut, että jos on liikaa outputtia, niin luultavasti en pidä soundista. Liika teho tappaa dynamiikan, mielestäni. Ja keraaminen magneetti talla humpparissa tahtoo kuullostaa minun korvassa raastavalta. Tuota Nortonia ostaessa jahkailin pitkään, että onko se liian kuuma makuuni. Ja olihan se. | |
![]() 15.04.2009 00:02:36 | |
rutique: Soittimen saundia haluaisin kehittää mikkien osalta selvempään, kirkaampaan ja jämäkäämpään suuntaan... ja kaulassa sais olla sellanen ei liian tunkkanen mikki, mikä toimiii tallamikin kanssa. Mulla on yhdessä mahonkibodykitarassa DiMarzion Breed talla + kaula. Mielestäni soundi vastaa tuota tavoitettasi ja siksi rohkenen ehdottaa tutustumista lähemmin kyseiseen mikkiin. Mikki painottaa soundin keskialuetta. Itse miellän tän kitarani sellaiseksi all-round vehkeeksi jolla vedetään perusrokit ja tod. näk. sopii moneen muuhunkin tyyliin. Sellainen keskitien kulkija siis. ToneZonesta olen samaa mieltä muiden kanssa, että tuossa tavoitteessa voit sen ainakin unohtaa. | |
![]() 15.04.2009 09:34:09 | |
Soittimen saundia haluaisin kehittää mikkien osalta selvempään, kirkaampaan ja jämäkäämpään suuntaan...sillai että lähtis kunnon laulavat liidit tallasta, mutta silti sellaset sopivan jämäkät ja kaulassa sais olla sellanen ei liian tunkkanen mikki, mikä toimiii tallamikin kanssa. Tuo perusteella tallaan Evolution tai Evo2 ja kaulaan Evolution. | |
![]() 15.04.2009 09:46:53 | |
Löytyisikö tästä jotain faktaa? Kiinnostaisi muutenkin vilkaista noiden vakiomikkien speksejä, mm. magneettityyppi yms. Molempien pohjassa lukee Dimarzio pickups Made in U.S.A Tallamikin DC 13.8 ja kaulamikin DC 8.5 Magneetit on keraamisia molemmissa. | |
![]() 15.04.2009 10:36:25 | |
P-man: Tuo perusteella tallaan Evolution tai Evo2 ja kaulaan Evolution. Voihan nuo olla sopivat vaihtoehdot, mutta jotenkin tekis mieli sanoa vastaan noiden musiikkityylien suhteen. Ei siinä, että mikillä kuin mikillä pystyy vetämään mitä vain, mut ei noi Evot ehkä oo kaikkiien tuohon kohillaan. Toki tuohon liidisoundiin ja kirkkauteen, joo. | |
![]() 15.04.2009 10:48:16 | |
Tuo on vähän ristiriitainen juttu.. jos nyt on Dimarzio/Ibz mikit ja soundia pitä jämäköittää, ja kuitenkin musiikki tyylinä jazz, funk ja rock. | |
![]() 15.04.2009 10:51:54 | |
Älä laita liian kuumia mikkejä ! Itselläni on nyt tilanne päällä ja eräästä kitarasta pitäisi saada kiireesti JB/Jazz pois PAFfimman setin tilalta. Törmäsin merkittäviin ongelmiin kun toisessa kitarassa on Duncan Vintage singlecoilit ja kaikki pedaalit, vahvari ym. on säädetty niiden mukaan soundaamaan upealta. Liian kuumat mikit tekivät soundista sieluttomamman, vähemmän bluesin ja selkästi hard rockahtavan. Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !" | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)