Aihe: Tanssijoita pitäisi kouluttaa ymmärtämään paremmin musiikkia.
1 2 3 4 59 10 11 12 13 14
isojussi
11.04.2009 13:41:48 (muokattu 11.04.2009 13:43:15)
Ukko: Ja tauolla myydään kanttiinissa lehmäpukuja.

Nyt mä tiän, miks te sanotte JL:ää suvun mustaks lampaaks: Se postaa tänne asiallisia kirjotuksia.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
päivis
11.04.2009 13:44:13 (muokattu 11.04.2009 13:46:40)
Sokkisha: Kuka on ollut kuulemassa tuota Paasikon luentoa? Päivis? Joku muukin taisi mainita?

Voisit(te)ko lyhyesti kertoa millaisia aiheita siellä käsiteltiin?

Tuosta mainitusta Paasikon luennosta on aikaa kohta viisi vuotta, joten enpä kovin tarkastai muista mitä asioita siellä läpikäytiin. Mutta löysin haulla "Mitä mihinkin rytmilajiin voi tanssia" -ketjusta tällaisen pohdintani:

päivis: Paaljon tuli uutta asiaa Lassen luennolla mutta osin myös vahvistusta omiin �kotikutoisiin� teorioihini.

Hitaasta valssista:
Kysyin Lassen arvelua siitä, miksi jotkut hitaat valssit �menevät tanssikengän alle� kun jotkut vain kävelyttävät eteenpäin. Hän heitti yhdeksi mahdolliseksi selitykseksi sen, että kengän alle menevä olisi countryvalssin tapaan fraseerattua ja tallustelemaan houkutteleva tasaisesti soitettua hidasta valssia. Esimerkit kuultuani olin samaa mieltä. Hän lisäsi, että toki muutkin asiat saattavat hitaan valssin �imuun� vaikuttaa.

Lassen yhteenveto jivettävästä musiikista:
Rullaava basso, kakkosen ja nelosen korostus, kolmimuunteista, ei ylinopeaa.

(Puheenvirrasta poimittuja lauseenpätkiä jivestä puhuttaessa: kitara soittaa backbeatin, lautaset ta � tata (vai oliko se taa � tatta...). (Voi olla, ettei päde KAIKKIIN jivebiiseihin!))

Myös yksi eräs hyvin tärkeä musiikin alue valkeni minulle: mitä on beat!

Nyt, tuon luennon pohjalta, voin sanoa, että musiikki houkuttelee tanssimaan fuskua jos se on sopivan tempoista (150-240b/min) beatia tai basso soittaa kahteen. (Myös tasajakoiset biisit ja ylinopeat jivekappaleet (200-250b/min) joutuu menemään fuskulla.)

�Foksi�-nimistä musiikkilajia Lasse ei suostunut määrittelemään, vaikka kovasti tuota termiä viljelikin... :)

Cha-cha:
Soitetaan esim. lehmänkellolla neljän iskun syke. Conga soittaa nel-et.

Tanssimusiikista: Tanssimusiikissa esiintyvälle rytmiikalle on ominaista yksinkertaisuus ja korostuneisuus.

Tanssista: Tanssin liikkeitä jäsentävänä ja koossapitävänä aineksena on rytmi.

(Tanssista olen kuullut joskus tällaisen määritelmän: Tanssi = Ilmennetään musiikkia kehon liikkeellä.)

Paljon muutakin mielenkiintoista luennolla selvisi, mutta tässä nyt joitain poimintoja liittyen threadin keskusteluihin.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … amp;t=53801&o=440&#p1157018
Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?"
Sokkisha
11.04.2009 13:58:43
Joo mielenkiintosia aiheita mutta tosin näin ummikkopohjalta pitäis varmaan kuulla koko luento ennenkuin juttu oikein aukeaisi. Tanssikursseilla on keskitytty yleensä vain noihin fraaseihin. Mutta tosi on että jokin musiikki kuulostaa enemmän lattarilta kuin toinen, vaikka se perusrytmi jonka mukaan haetaan askeleet, olisi samannopeuksinen ja kumpikin selvästi erottuva.

Mitä Isojussilla oli mielessä? Sinähän tämän ketjun aloititkin?
isojussi
11.04.2009 14:04:41 (muokattu 11.04.2009 14:05:16)
Nyt kun lopunperin päästiin asiaan - niin kokolailla näitä mitä mm Päivis on ansiokkaasti tuonu esille.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Sokkisha
11.04.2009 14:23:00
isojussi: Nyt kun lopunperin päästiin asiaan - niin kokolailla näitä mitä mm Päivis on ansiokkaasti tuonu esille.

Jos musiikkia opiskellaan tanssin kannalta niin jossain vaiheessahan se menee jo aika hienosäätämiseksi, mutta aktiivisimmat harrastajat on varmasti kiinnostuneita! Enpä tiedä sitten miten paljon sillä vois olla vaikutusta valittamisen vähentämiseen.

Cha cha nyt varmaan olisi hyväkin esimerkki siitä koska sitä yleensä tanssii vaan ne jotka on tanssikursseilla sitä opetelleet. Ja siitä porukasta (ainakin joidenkin muusikoitten mielestä) tulee ne kärkevimmät valitukset?

Aika yllättävän suuri osa kuitenkin, kursseista huolimatta cc:tä tanssii "väärässä" rytmissä. Tietyllä iskulla pitäisi miehen aloittaa tietyllä jalalla ja sitten kun sitä mennään väärin painetaan koko kappale alusta loppuun tuossa välirytmissä/epärytmissä tai mikä lie onkaan. Päivis osaa tämän selittää paremmin. En osaa mitenkään erinomaisesti cha chaata mutta siitä olen 100% varma että menen oikeaan rytmiin. Se on testattu niin monta kertaa ja monella tanssinopettajalla. Olen kuitenkin kokeillut yrittää "vääräänkin" iskuun aloittamista mutta ei saa mitenkään sopimaan tanssimista sillä tavalla vaan takkuja tulis koko ajan jo vienninkin ajoitustenkin takia. Hidas valssi on toinen.

Se minkä takia tän vedin esille, on että tämäntyyppiset asiat (ei välttämättä juuri tämä) -voi oikeasti aiheuttaa sen ettei "rytmi sovi" tai luullaan että sitä soitetaan väärin. Elikkä käymilläni tanssikursseilla ei läheskään aina ole sitä selitetty selkeästi MISTÄ soittimesta mihinkin musiikinlajiin kannattaisi kuunnella se rytmi askelille. Itse kuuntelen aina rummuista, mutten osaa sanoa menekö oikeaoppisesti vai ei. Kun lavalla huvikseni olen joskus seuraillut miten porukka askeltaa niin suuri osa kuuntelee ihan selvästi rytmin mistä haluaa. Joku tanssii selvästi laulajan mukaan, joku muun.
päivis
11.04.2009 14:56:54
isojussi: Nyt kun lopunperin päästiin asiaan - niin kokolailla näitä mitä mm Päivis on ansiokkaasti tuonu esille.

Vähemmän ylimielinen asennoituminen tanssijoita kohtaan olisi saattanut nopeuttaa varsinaisen viestisi perillemenoa...
Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?"
isojussi
11.04.2009 15:03:00
päivis: Vähemmän ylimielinen asennoituminen tanssijoita kohtaan olisi saattanut nopeuttaa varsinaisen viestisi perillemenoa...

Ylimielinen = Uskalsin arvostella?

Mites: Tällaisten vaatimusten esittäminen olisi perusteltua sellaisessa tilanteessa, jossa soittajat maksaisivat tanssijoille siitä, että he tulisivat tanssimaan heidän keikalleen.
päivis
11.04.2009 15:08:25 (muokattu 11.04.2009 15:13:04)
Kohderyhmän arvostelu kärkevin sanakääntein ei ole ehkä paras lähtökohta avoimelle ja rakentavalle keskustelulle...

Ja mielestäni sinä et tarjonnut/ehdottanut musiikkiluentoasi tanssijoille, vaan esitit VAATIMUKSIA tanssijoiden musiikinymmärtämiskyvyn suhteen.

Em. seikkoihin reagoivat muutkin kuin tanssijat.
isojussi
11.04.2009 15:10:42
päivis: Kohderyhmän arvostelu kärkevin sanakääntein ei ole ehkä paras lähtökohta avoimelle ja rakentavalle keskustelulle.

Paljon pahemminkin olis voinu sanoa. Oon kuitenkin edelleen kirjoitukseni takana.
päivis
11.04.2009 15:14:20
isojussi: Paljon pahemminkin olis voinu sanoa.

Uskon. Niin voisin minäkin, en vain näe sellaisen millään tavalla edistävän asioita.
Ukko
11.04.2009 15:20:27

isojussi: Nyt mä tiän, miks te sanotte JL:ää suvun mustaks lampaaks: Se postaa tänne asiallisia kirjotuksia.

Kuka sanoo mustaksi lampaaksi ?
COVS jäsen nro 6
isojussi
11.04.2009 15:27:10
päivis: Uskon. Niin voisin minäkin, en vain näe sellaisen millään tavalla edistävän asioita.

Joo - totta - mutta ei ny aleta sitä enää.
isojussi
11.04.2009 15:27:51
Ukko: Kuka sanoo mustaksi lampaaksi ?

Luetaan niitä kirjotuksia.
päivis
11.04.2009 16:11:36
isojussi: Joo - totta - mutta ei ny aleta sitä enää.

Sopii mulle.
Ukko
11.04.2009 16:36:44

isojussi: Luetaan niitä kirjotuksia.

Opetellaan ensin ymmärtämään kirjoitettu.
COVS jäsen nro 6
isojussi
11.04.2009 18:20:35
Ukko: Opetellaan ensin ymmärtämään kirjoitettu.

Tuli äkkiä mieleen, että taisin sittenkin muistaa lampaa henkilöllisyyden väärin....

Eli paskaa puhuin - taas - mutta myönnän sen kuin mies.
Lennu
12.04.2009 00:51:32

isojussi: Tossa kun haulla kattoo sun viimeaikaisia kirjoituksia, niin ...

Niin, mitä?
Epämuusikko
12.04.2009 13:07:09
isojussi: Lennulle ilmeisesti minkäänlainen asialinen keskustelu on vierasta?

Miten niin? Eikö siinä tullut kaikki oleellinen?
"Pay peanuts, get monkeys". Kesy animaali #1
Tankero
12.04.2009 13:44:49
Epämuusikko: Miten niin? Eikö siinä tullut kaikki oleellinen?

Plussa tästä sulle Muru!
Humppajyrä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)