Aihe: Tanssijoita pitäisi kouluttaa ymmärtämään paremmin musiikkia.
1 2 3 4 57 8 9 10 11 12 13 14
Roweami
09.04.2009 09:23:26
isojussi: No - sitten on just nää perkeleen tehotanssijat. (Tässä kohden haluan erottaa porukasta edukseen fiksut aktiiviharrastajat. Kyllä - heitäkin löytyy!!) Tempot on vääriä, laattia vähän nahee, liikaa/liian vähän porukkaa. Väärä biisi muuten vaan. Surkea tanssitettava. Puffetissa ei ookkan gluteenitonta unelmatorttua... whatever whatever... Tullaan säätämään ja selittämään, vaikka musiikista ei ymmärretä yhtään mitään. Ei pisaraakaan. Ja kumminskin siitä omasta tanssimisesta tulee mieleen lähinnä kaunoluistelijan ja hiipivän Apassin yhdistelmä.

Pääsiäisen aikana ei varmaan tänne ehdi piipahtaa, niin pitää nyt jotakin, ettei aivan asia lopu.
Valitisin tuon ylläolevan vai sillä kun luulen isojussin olevan sen verran paksunahkainen, ettei viinakaappiaan heti tyhjennä jos vähän satun tölväisemään.
Muitakaan en tunne.. tai ollaan ehkä nähty PA-kaiuttimien joko etu tai perspuolelta.
-"Tempot väärät" helppo korjata.
-"Surkee tanssitettava" voi olla, hakee parempia.
-"gluteenitonta unelmatorttua" yrittäjä mielissään, tuplakate.
-"säätämään" ei kuulu tapoihin
-"hiipivän Apassin" kehitysvaiheessa, jos luulee osaavansa, niin kehitys loppuu heti, sama koskee soittajiakin :)
isojussi
09.04.2009 09:33:45
Roweami: ...Valitisin tuon ylläolevan vai sillä kun luulen isojussin olevan sen verran paksunahkainen...

Juu ja eihän tää mikään paha ollu.

ettei viinakaappiaan heti tyhjennä

VOI V***U! Siis se on oikeestan tyhjä!!! Hyvä, kun muistutit. Pitää käydä tänään "Vationkonttorissa".

-"Tempot väärät" helppo korjata.

Tää oli enempikin tarkotettu siihen suuntaan, että oikeesti ne on olleet oikeat.

Muutenkin lainaamasi oli ennemminkin "karikatyyriä" pienestä marginaaliporukasta.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Roweami
09.04.2009 09:59:40
isojussi:
Muutenkin lainaamasi oli ennemminkin "karikatyyriä" pienestä marginaaliporukasta.

"Ilmankos tuntui niin tutulta"!! mutta sait ylipuhuttua, nyt ostoksille.
päivis
09.04.2009 10:28:39 (muokattu 09.04.2009 11:28:59)
Musiikin perusasioiden oppiminen olisi hyödyllistä tanssijalle. Olisi kiva, jos saisimme jonkun toisenkin muusikon opettamaan näitä asioita tanssijoille, Paasikon lisäksi.

Mutta minulla on vahva usko, että kymmmenelläkään musiikkikurssilla juokseminen juurikaan auttaisi näitä isojussin tarkoittamia marginaalisia ongelmatapauksia! Keskiverto rytmitajun omaava tura varmasti oppisi kurssilla ainakin jotain, mutta niiillä, joilla ei ole kykyä hahmottaa musiikista tanssille olennaisia elementtejä, ei vain sitä ole. (Rytmitajua pysyy kyllä kehittämään, mutta se vaatii alkuun yksilöllistä "kädestä pitäen" ohjausta.)

Itse asiassa uskon, että musiikkikurssin käyminen saattaisi jopa vain nostaa tämän isojussia häiritsevän marginaaliryhmän itseluottamusta, ja he entistä innokkaammin olisivat opastamassa muusikoita! Rytmitajuton kun harvoin itse ymmärtää kuinka rytmitajuton on!

Muusikon oman mielenrauhan kannalta suosittelen, että hyväksyy tosiasian, että rytmitajuttomia ihmisiä on olemassa ja tulee aina olemaan, ja jos rytmistä palautettava antava on ilmiselvästi tällainen, ottaa palautteen kyllä vastaan, mutta jättää sen suosiolla omaan arvoonsa, antamatta sen vaivata sen enempää itseään.

Jos palautteen antaja taas ymmärtää kuulemastaan jotain (niinkuin suurin osa kuitenkin tekee), mutta ei vain osaa pukea asiaansa oikeaoppiseen muotoon, toivoisin muusikoiden tulevan puolitiehen vastaan ja yrittävän oikeasti ymmärtää, mitä asiakas on yrittänyt sanoa, eikä vain ylimielisesti tyrmätä palautetta turhaksi länkytykseksi vain sillä perusteella, että hän käytti vaikkapa sanaa tahti aivan väärässä merkityksessä.

Mutta toistan siis aloituslauseeni: Olisi hieno homma, jos saisimme tanssimuusikoita opettamaan meille näitä musiikkiasioita!
Olisiko teillä suositella tästä heti lonkalta jotakuta?
Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?"
KanttoriPiiparinen
09.04.2009 11:02:42 (muokattu 09.04.2009 11:07:59)
Noihin edellisiin viitaten.

Onko teille muille käynyt näin kuin minulle nuorena soittajana?

Soitettiin jotain Paloma Blancaa ja jäin tuijottelemaan pitkäsääristä hyvin liikkuvaa typyä, jonka jakopään ketju oli luiskahtanut pois uriltaan. Siis tanssi epätahdissa. Tyttöä tähyillessäni satutin vaistomaisesti omat iskuni tämän sulottaren liikkeisiin ja kohta koko bändi räpisteli käpeikössä. Sain ansaitsemani haukut kaikilta tahoilta. Tämä tapahtui joskus kivikaudella, mutta vieläkin hävettää.

Kuka muu uskaltaa tunnustaa?
Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua.
Roweami
09.04.2009 13:10:04
päivis: Olisi kiva, jos saisimme jonkun toisenkin muusikon opettamaan näitä asioita tanssijoille, Paasikon lisäksi.

Kyllä, eikä tarvitse olla ihan huippumuusikkokaan välttämättä, kun "isojussin kiusaamille"
riittäisi ihan hyvin perusjutut, niissäkin on omaksumista.
Rivimies pienilläkin pedagogisilla taidoilla pystyisi opettamaan tanssijoille riittävän teoriapohjan.
Vielä parempi jos sen myös liittäisi käytännön liikkumiseen
kuten yllä mainittu henkilökin teki tanssinopettajan kanssa.
isojussi
09.04.2009 13:13:18
päivis: Musiikin perusasioiden oppiminen olisi hyödyllistä tanssijalle. Olisi kiva, jos saisimme jonkun toisenkin muusikon opettamaan näitä asioita tanssijoille, Paasikon lisäksi.

Niin - mulla olis tilat, kalut ja ajatuskin, miten sen vois toteuttaa.

Mutta minulla on vahva usko, että kymmmenelläkään musiikkikurssilla juokseminen juurikaan auttaisi näitä isojussin tarkoittamia marginaalisia ongelmatapauksia!

Ooot ihan varmasti oikeessa

Keskiverto rytmitajun omaava tura varmasti oppisi kurssilla ainakin jotain, mutta niiillä, joilla ei ole kykyä hahmottaa musiikista tanssille olennaisia elementtejä, ei vain sitä ole. (Rytmitajua pysyy kyllä kehittämään, mutta se vaatii alkuun yksilöllistä "kädestä pitäen" ohjausta.)

Tanssin pulesta sähän nyt oot kai tässä porukassa se jolla siitä on paras tieto ja ammattitaito, mutta noinhan se on väkisinkin. Tosin mä ikuisena optimistina oon sitäkin mieltä, että jos asiaan löydetään okea lähestymistapa oppii kuka vaan.

Itse asiassa uskon, että musiikkikurssin käyminen saattaisi jopa vain nostaa tämän isojussia häiritsevän marginaaliryhmän itseluottamusta, ja he entistä innokkaammin olisivat opastamassa muusikoita! Rytmitajuton kun harvoin itse ymmärtää kuinka rytmitajuton on!

HOHO - hauska vertaus, mutta pelottavan mahdollinen skenaario - Pulliaisen musiikin maisterit saa tohtorin paperit! HAH HAH!

Muusikon oman mielenrauhan kannalta suosittelen, että hyväksyy tosiasian, että rytmitajuttomia ihmisiä on olemassa ja tulee aina olemaan, ja jos rytmistä palautettava antava on ilmiselvästi tällainen, ottaa palautteen kyllä vastaan, mutta jättää sen suosiolla omaan arvoonsa, antamatta sen vaivata sen enempää itseään.

Siis näinhä se on toimittava

Jos palautteen antaja taas ymmärtää kuulemastaan jotain (niinkuin suurin osa kuitenkin tekee), mutta ei vain osaa pukea asiaansa oikeaoppiseen muotoon, toivoisin muusikoiden tulevan puolitiehen vastaan ja yrittävän oikeasti ymmärtää, mitä asiakas on yrittänyt sanoa, eikä vain ylimielisesti tyrmätä palautetta turhaksi länkytykseksi vain sillä perusteella, että hän käytti vaikkapa sanaa tahti aivan väärässä merkityksessä.

Ihan totta - monestihan se outo palaute tulee kesken työnteon niin, ettei siihen ehdi reagoida kuin pahimmassa tapauksessa hämmästyneellä ilmeellä. Yleensä (tai yleensä ja yleensä - ei sitä ny NIIN paljon oo) vaan hymyilen ja nyökyttelen tai huikkaan "OK!"

Kehujat malttaa varrota taukoon asti. Niitä onkin sit jonossa - HOHO!

Mutta toistan siis aloituslauseeni: Olisi hieno homma, jos saisimme tanssimuusikoita opettamaan meille näitä musiikkiasioita!
Olisiko teillä suositella tästä heti lonkalta jotakuta?

Niin - mulla olis jo konseptikin ajateltuna. Workshoppityylinen tsydeemi.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
isojussi
09.04.2009 13:17:41
KanttoriPiiparinen: Noihin edellisiin viitaten.

Onko teille muille käynyt näin ...

Ei ihan - mutta melkein: Yksillä synttäreillä oli porukassa kohtuuhumalainen keski-ikäinen herra, joka oli innokas tanssimaan ja tykkäsi kovasti varsinkin humpasta ja muusta reippaamasta musiikista.

Hällä vaan oli tapa hurmoksen vallatessa rynnätä hakemaan tanssitettavaa ja samalla lyödä käsillää tahtia järjettömän kovaan ääneen. Kovempaa, kun mun silloset laulukamat. Aivan epätahtiin.

Perskuta, että oli vaikee soittaa ja laulaa, kun se lätkytys tuli ylitte taustojen.
KoskPaavo
09.04.2009 13:23:42
Mun Ketroni ei välitä V-ttuakaan siittä mitä jotkut lätkyttää käsineen. Clave löytyy aina.
" Studiosus perpetuus"
isojussi
09.04.2009 13:32:33
KoskPaavo: Mun Ketroni ei välitä V-ttuakaan siittä mitä jotkut lätkyttää käsineen. Clave löytyy aina.

Niin mut jos ne kätöset läpsii niin lujaa, ettet kuule Ketronia?
Ukko
09.04.2009 14:51:53

isojussi: Perskuta, että oli vaikee soittaa ja laulaa, kun se lätkytys tuli ylitte taustojen.

Sequ sekos tahdissa vai ?
COVS jäsen nro 6
KoskPaavo
09.04.2009 15:29:18
isojussi: Niin mut jos ne kätöset läpsii niin lujaa, ettet kuule Ketronia?

Kuulolaite Max- asentoon.
" Studiosus perpetuus"
matchbox
09.04.2009 19:50:09
päivis: Musiikin perusasioiden oppiminen olisi hyödyllistä tanssijalle. Olisi kiva, jos saisimme jonkun toisenkin muusikon opettamaan näitä asioita tanssijoille, Paasikon lisäksi.

Helmikuussa eräs espoolainen tanssikoulu järjesti tanssijoille Metsiksen pitämän rytmikoulutusluennon.
isojussi
09.04.2009 21:35:50
matchbox: Helmikuussa eräs espoolainen tanssikoulu järjesti tanssijoille Metsiksen pitämän rytmikoulutusluennon.

Eli mä oon alun perinkin ollu oikeilla jäljillä?
Basso-Aslak
09.04.2009 22:32:34

KanttoriPiiparinen: Onko teille muille käynyt näin kuin minulle nuorena soittajana? ......Kuka muu uskaltaa tunnustaa?

Noh, pitkien kinttujen yms takia saattoi time pettää joskus silloin, kun muisti vielä, että mihin kiinnostavaan ne oikein liittyivät. Tervettä touhua se, eihän siinä mitään pahaa. Onneksi ei pahemmin käynyt... Mutta se, mikä todella hävetti/-ää (joo, edellenkin, muistot eivät haalistu) on esim. tapaus/-kset, jossa esim. ns. "hiljaisena iltana" selkeästi ensiaskeleitansa jenkan parissa tapailevaa nuortaparia piti jujuttaa pamauttamalla kavalasti, harvoin ja satunnaisesti ne bassoäänet (joita tuntuivat kuuntelevan) kakkoselle ja neloselle. Tai jotain muuta yhtä hauskaa. Heh, heh, tottakai sekosi askellus. Tai silloin, kun sitä nuoruuden testosteronihuumassa kuvitteli, että kunnon tilubasismi istuu sangen loistavasti myös tanssimusiikkiin. Yksi kokoillan keikkataltiointi - ilman kokeneempien muusikoiden kommenttejakin - riitti aiheuttamaan syvän punahehkun poskille ja toteamaan, että.... Mutta onneksi siitä on kauan, rikos lienee jo vanhentunut.
Ihan just alan reenaamaan, äkkiä vaan sitä ennen vikaisen mnettiä...
päivis
09.04.2009 23:43:47
isojussi: Eli mä oon alun perinkin ollu oikeilla jäljillä?

Siinä, että tanssijoiden olisi hyödyllistä oppia enemmän musiikista? Tottakai on hyödyllistä, sitä ei ole kukaan kai kiistänytkään!?
Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?"
Ukko
10.04.2009 00:15:45

isojussi: Eli mä oon alun perinkin ollu oikeilla jäljillä?

Sinä ja oikeilla jäljillä. Milloin ja missä ?
COVS jäsen nro 6
Qsine
10.04.2009 15:04:16

KoskPaavo: Mun Ketroni ei välitä V-ttuakaan siittä mitä jotkut lätkyttää käsineen. Clave löytyy aina.

Clavekset ovat laskeutuneet asianmukaisesti!
"Ensi kuun alussa minä lähden Puolaan, ja jään sinne, siksi aikaa kun asiat sitä vaativat".
päivis
10.04.2009 16:04:05
isojussi: Niin - mulla olis tilat, kalut ja ajatuskin, miten sen vois toteuttaa.

Niin - mulla olis jo konseptikin ajateltuna. Workshoppityylinen tsydeemi.

Kannattaisi ottaa asiassa yhteyttä lähiseudun isoihin, seuratanssia opettaviin seuroihin, kuten Tampereen Hurmioon tai Hämeenlinnan Baunssiin ja neuvotella sopiva yhteistyökuvio.

http://www.hurmio.fi/
http://www.baunssi.net/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)