Aihe: Mystinen särinä G-kielessä
1 2
Squierrel
08.04.2009 09:22:21

Minulla on jo kohta kymmenen vuotta ollut Strato, jota on koko ajan vaivannut sellainen ongelma, että sen G-kieli soi rumasti säristen. Monelta palstalta olen apua kysellyt, en tosin vielä täältä. Monta vinkkiä mahdollisiksi korjauksiksi olen saanut, mutta mikään ei ole auttanut.

Särinä kuuluu siis vain G-kielellä, pahiten vapaalla kielellä vähitellen vähentyen, kun kaulalla liikutaan ylöspäin. Vitosnauhalla särinä alkaa olla jo siedettävällä tasolla, seiskanauhasta eteenpäin soi normaalisti. Särinä kuulostaa samantapaiselta kuin kielen särinä nauhaa vasten tai ikäänkuin jokin resonoisi kielen kanssa, mutta:

1. Vika ei ole setupissa; kieli ei särise nauhoja vasten.
2. Vika ei voi olla satulassa; kielen taitekulmassa satulan yli tai virityskoneistossa, koska särinä kuuluu myös nauhoilta soitettaessa, jolloin koko lapa on ymmärtääkseni akustisesti soivan systeemin ulkopuolella eikä voi vaikuttaa soundiin. Olen kyllä kiristänyt virityskoneistoa ja lisännyt ylimääräisen string treen.
3. Vika ei voi olla tallassa; mikään, mitä olen siellä päässä kitaraa tehnyt, ei ole poistanut särinää. Olen jopa vaihtanut koko tallan.
4. Vika ei voi olla mikkien magneettikentässä; mikkien ruuvaaminen mahdollisimman kauas kielistä ei ole auttanut.
5. Vika ei ole punomattomassa kielessä; olen kokeillut punottuakin g-kieltä.
6. Mikään ei oikeasti resonoi, koska ymmärtääkseni resonanssisärinä syntyisi samoista sävelistä myös muilla kielillä soitettaessa. Minulla särisee vain G-kieli.

Olen seuraavaksi harkitsemassa kaulan vaihtoa, koska minusta tuntuu, että vian täytyy olla kaulassa jossain G-kielen ja kutosnauhan risteyskohdan tienoilla, jokin akustisen heijasteen antava oksankohta tai jotain vastaavaa.

Onko muita ideoita?
"Squier is the Epiphone of guitars."
s151669
08.04.2009 09:27:32

Kaukaa hakee, mutta: vibran jouset resonoivat ?
Jyrki
Kumiankka
08.04.2009 16:25:12
Voisiko kaularauta olla löysällä ja resonoida? Jos on niin tiukkaa aavistuksen verran

Entäs sitten yläsatulan kunto? Onko urat kunnossa ja oikean syvyiset? Voisiko kielet rämistä kuitenkin sieltä ylhäältä
eskoilola
09.04.2009 02:20:58

Ja mulla ei sitten ole lainkaan soittokokemusta - saatikka ymmärrystä kitaroiden päälle mutta yritetään nyt silti.

Onko ilmiö akustinen vai esiintyykö se ainoastaan vahvistimella soitettaessa ?
Tiedän että tuommoisen kitaran akustinen "soundi" voi olla aika heiveröinen mutta jos se sirinä on häiritsevä niin kyllä sen pitäisi kuulua akustisestikin.

Jos ilmiö on akustinen niin sitten syynä lienee se että toi G-kieli ottaa jotenkin johonkin kiinni - siis jostain muualta kuin mistä sen pitäisi ottaa. Onko toi G-kieli muuten reunimmainen vai onko se jokin sieltä keskeltä. Jos se on reunimmainen niin yksi syy voi olla se että se kitaran osa josta pidetään kiinni saattaa olla korkkiruuvilla jolloin reunimmaisille kielille käy köpelösti.

Vaan jos ilmiö onkin vain vahvistimessa esiintyvä niin homma alkaa vaikeutumaan. Olet näemmä testaillut kaikennäköistä. Ja taas tyhmä kysymys: Onko se G-kieli taajuudeltaan kaikkein alhaisin ?
Jos on niin silloin voi olla että niissä mikeissä on esimerkiksi pikkuinen ja irtonainen metallimurunen joka seurailee kielen liikettä ja aiheuttaa rahinaa. Tämä selittäisi sen että rähinä loppuu kun taajuutta nostetaan - murunen ei enää ehdi mukaan.

Kyse EI ole resonanssista koska ilmiö esiintyy aika laajalla taajuusalueella. Lisäksi jos se olisi resonanssi niin saman ilmiön pitäisi esiintyä aina kun taajuus puolitetaan tai kaksinkertaistetaan - eli soitetaan oktaavia ylempää/alempaa. (Jee - tiesin tuon)...
Halvalla menee mutta menköön
kossuossi
09.04.2009 09:39:03
Ennen kuin vaihdat kaulaa, löysää kaularautaa neljännes tai puolikierrosta. Kuulostaisi siltä, että sun kaula on liian suora. Se saa olla stratossa vähän notkolla ja tuon löysäyksen avulla sen pitäisi vaikuttaa satulasta noin kuudenteen nauhaan enste.
Squierrel
09.04.2009 10:17:45

kossuossi: Ennen kuin vaihdat kaulaa, löysää kaularautaa neljännes tai puolikierrosta. Kuulostaisi siltä, että sun kaula on liian suora.

Yksi kehottaa kiristämään toinen löysäämään. Hmm.

Kiristäminen ei ehkä kannata, koska resonanssista ei ole kyse. Resonanssi ei ehkä kuuluisi niin laajalla taajuusalueella ja toisaalta se kyllä kuuluisi samoilla sävelillä myös muilla kielillä.

Löysäämistä kannattaa ehkä kokeilla, vaikka totuus on, ettei kieli osu mihinkään tallan ja nauhan/satulan välillä.

Särinä on sellainen sitarmainen soundi, ikäänkuin kaksi melkein mutta ei ihan unisono-säveltä soisi yhtäaikaa. Särinä nauhaa vasten on ylimääräinen ääni soivan sävelen rinnalla, tämä on pikemminkin osa soivaa ääntä. nauhaa vasten särinä kuuluu siitä kohdasta, jossa kieli osuu nauhaan, tämä kuuluu koko kielen matkalta. Kuuluu akustisesti ja vahvistettuna kliinillä soundilla, särösoundilla peittyy muun pörinän alle.

Voivatko nauhan tai satulan takana lavassa olevat asiat vaikuttaa soundiin?
kulmahiomakone
09.04.2009 11:14:19
->Akustisesta resonanssista tuskin on kyse, koska särinää syntyy useammalla taajuudella. Ja särinää pitäisi kuulua muillakin kielillä vastaavilla nuoteilla.

Vianetsintä sinänsä on helppoa, koska kitarassa on rajallinen määrä paikkoja, jotka voivat säristä. Kannattaa varmaan aloittaa siitä otelaudasta ja nauhoista säätämällä kieli niin ylös, ettei se varmasti ota yhteenkään nauhaan. Koska särinää kuuluu soitettaessa kaulan yläosan nauhaväleiltä, niin satulan päähän voi lisätä jonkun korokkeen, esim kuusiokoloavaimen.

Kaularauta kannattaa tarkistaa, ettei ole löysällä. Jousien väliin rättiä niin tiukkaan. että särinä vaimenee, jos se on jousista lähtöisin. Loput testaukset menevät käsipelillä pitämällä kiinni osasta kerrallaan: viritin, tallapala jne.

Ja kieltäkin voi kokeilla vaihtaa. "Akustiset heijasteet" kannattaa unohtaa.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Imper
09.04.2009 11:42:26

Satulaurassa vika. Mulla oli vastaava vika joskus telessä. Koeta hioa satulauraa ensin punotulossa g-kielellä (uran pohjaa) ja sitten jos tarvii niin varovasti A-kielellä vielä vähän lisää.

Voit koetta myös aivan ensihätänä painaa kieltä voimakkaasti satulauran takaa ja kokeilla vaikuttaako.
Everyone is a per-son
Squierrel
09.04.2009 12:03:06

Imper: Satulaurassa vika. Voit koetta myös aivan ensihätänä painaa kieltä voimakkaasti satulauran takaa ja kokeilla vaikuttaako.

Siis voiko satulauravika todellakin vaikuttaa muutenkin kuin vapaalla kielellä? Voiko se vaikuttaa, vaikka soittaisi vitosnauhalta?
marjastaja
09.04.2009 16:24:03
Eikös se ole sillain että jos satulaura on matala niin kieli on ainakin sinne 5. nauhaan asti matalammalla kuin pitäisi.
hapan
09.04.2009 16:34:37
Squierrel: Siis voiko satulauravika todellakin vaikuttaa muutenkin kuin vapaalla kielellä? Voiko se vaikuttaa, vaikka soittaisi vitosnauhalta?

Ei voi. Tällöin ongelma lienee tallassa.
zepeteus
12.04.2009 14:54:50
2. Vika ei voi olla satulassa; kielen taitekulmassa satulan yli tai virityskoneistossa, koska särinä kuuluu myös nauhoilta soitettaessa, jolloin koko lapa on ymmärtääkseni akustisesti soivan systeemin ulkopuolella eikä voi vaikuttaa soundiin.

Olen eri mieltä tästä kohdasta. Minulla on yksi strato jonka lavan taakse on kiinnitetty avaimet lukkotallaa/satulaa varten. Toinen näistä avaimista alkaa toisinaan säristä juurikin G-kielen mukana, riippumatta siitä onko vapaa kieli vai sormitettu ylempää. Itseasiassa, voimakkaimmin resonoiva kohta löytyy nimenomaan ylempää.

Saman ilmiön voisi olettaa tulevan myös muilla kielillä, mutta jostain syystä se kuuluu selvästi juuri G-kielellä soitettaessa. Ääneltään tämä resonointi muistuttaa säröä, ikäänkuin fuzz olisi päällä. Tässä tapauksessa korjaus on toki helppo, pieni nyppäisy resonoivasta avaimesta asettaa jousikuormitteisen kuulan taas tiukemmalle.
Squierrel
14.04.2009 12:21:14

hapan: Ei voi. Tällöin ongelma lienee tallassa.

Ongelma oli kuin olikin tallassa. En vain tajua, että mikä siellä oli vialla.

Laitoin nimittäin pienen palan ohutta, mutta vaimentavaa materiaalia (kernityyppistä tekstiilivahvistettua kutistesukkaa) kielen ja tallapalan väliin ja vot. Soundi palasi normaaliksi, ehkä aavistuksen tunkkaisemmaksi, mutta lähes täydelliseksi verrattuna särisevään kieleen, nou hätä enimoor.

Tämä on outoa, koska olin kokeillut samaa kikkaa alkuperäisellä tallalla eikä se auttanut. Tallan vaihto teräsblokkiseen Wilkinsoniin ei sekään auttanut. Mutta tämä kikka auttoikin sitten nyt tämän Wilkinsonin kanssa.

Ongelma siis poistui, mutta en todellakaan ymmärrä, mistä ongelma johtui. Mikä sai g-kielen särisemään molemmissa talloissa samalla tavalla? Ja miksi sama korjaus toimi vain uudessa tallassa? Mysteeriä pukkaa, mutta onneksi ei enää käy hermolle.
s151669
14.04.2009 21:22:23

Mielestäni kuulostaa epäilyttävältä. Saattoi nimittäin käydä niinkin, että tumpumpi soundi poisti oireet muttei vikaa. Kun vaihdoit tallan, vaihdoitko samalla tallapalat ? Koitapa vaihtaa g-kielen tallapala ristiin jonkin toisen palan kanssa. Siirtyykö vika vai pysyykö se ?
Jyrki
Squierrel
15.04.2009 09:10:44

s151669: Saattoi nimittäin käydä niinkin, että tumpumpi soundi poisti oireet muttei vikaa. Kun vaihdoit tallan, vaihdoitko samalla tallapalat ?

Toki tallapalat vaihtuivat tallan mukana. Wilkinsonissa on ihan erimalliset kuin Fenderin alkuperäiset.

Kyllä ne tallapalat ovat identtisiä keskenään, intonaatiosyistä vain eri kohdissa. Vanhan tallan kanssa kokeilin palojen vaihtoa ilman tuloksia.
Squierrel
29.04.2009 10:00:02

Koska särinä kuuluu selvästi tallasta päin ja koska tallan vaihto ei auttanut, niin voisiko vika olla tallan kiinnityksessä bodyyn. Kyseessä on vintage-tyyppinen kuusiruuvinen liitäntä ja niiden ruuvien paikathan eivät ole muuttuneet tallanvaihdon myötä? Voisiko g-kielen kohdalla oleva ruuvi olla jotenkin väärässä paikassa ja sitä kautta aiheuttaa häiriön?

Särinä on pahin vapaalla kielellä, jolloin kielen taipumakulma tallapalan yli on loivimmillaan. Särinä pienenee kaulalla ylöspäin tultaessa, jolloin taipumakulma kasvaa. Voisiko ongelma johtua tästä kulmasta? Jos johtuu, niin miksi se on vain minun kitarassani? Voisikohan sen kaula olla väärässä kulmassa? Pitäisikö kaulaa shimmata takakenoon päin, että vapaakielelläkin olisi riittävästi taitosta kielessä?

Jazzmastereissa on kuulemma kaikilla kielillä tallasärinää, jonka poistamiseksi myydään mm. tallanylikulmaa jyrkentäviä rullapalikoita.
hapan
29.04.2009 17:26:35
Squierrel: Koska särinä kuuluu selvästi tallasta päin ja koska tallan vaihto ei auttanut, niin voisiko vika olla tallan kiinnityksessä bodyyn. Kyseessä on vintage-tyyppinen kuusiruuvinen liitäntä ja niiden ruuvien paikathan eivät ole muuttuneet tallanvaihdon myötä? Voisiko g-kielen kohdalla oleva ruuvi olla jotenkin väärässä paikassa ja sitä kautta aiheuttaa häiriön?

En jaksa uskoa, että se olisi syyllinen, noi ruuvithan on koko ajan vedon alla, jolloin niissä ei voi olla klappia. Tietysti jos on oikein helvetin löysä ruuvin reikä, niin saumat särinälle voi ollakin. Noin lottovoiton mahdollisuus.

Särinä on pahin vapaalla kielellä, jolloin kielen taipumakulma tallapalan yli on loivimmillaan. Särinä pienenee kaulalla ylöspäin tultaessa, jolloin taipumakulma kasvaa. Voisiko ongelma johtua tästä kulmasta? Jos johtuu, niin miksi se on vain minun kitarassani? Voisikohan sen kaula olla väärässä kulmassa? Pitäisikö kaulaa shimmata takakenoon päin, että vapaakielelläkin olisi riittävästi taitosta kielessä?

No yleensähän pulttiliitoksia joutuu shimmaamaan, jos on täysin vaateri liitoskohdan pohja. Kokeile ihmeessä.
Squierrel
30.04.2009 10:32:03

hapan: No yleensähän pulttiliitoksia joutuu shimmaamaan, jos on täysin vaateri liitoskohdan pohja. Kokeile ihmeessä.

Kokeilinpa eilen tuota eikä auttanut. Matalamman actionin sillä kyllä sai, ettei aivan turha temppu.

Kitarani on demonin riivaama, se pitänee viedä manaajalle.
Kumiankka
30.04.2009 16:00:16
Laita vaikka paksummat kielet jos ne auttaisi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)