Aihe: Eri plekutekniikat/rytmitykset
1 2
teline
08.04.2009 19:06:29
Hiiohoi.

Kaikki tietävät nämä alternatet, downit ja upit sun muut, mutta valaiskaapa (komppaajat ja riffittelijät etenkin) mitä muita tapoja olette huomanneet ja koenneet toimiviksi?

Itse tutustun parhaillani up, down, down - triolikomppausta ja aika erilainen fiilishän tätä on soittaa.
Krice
08.04.2009 19:54:06

En ole ikinä ajatellut, että pitäisi käyttää jotain tiettyä up/down-yhdistelmää jonkun tietyn jutun soittamiseen.
Zeeboo
08.04.2009 20:05:02
Krice: En ole ikinä ajatellut, että pitäisi käyttää jotain tiettyä up/down-yhdistelmää jonkun tietyn jutun soittamiseen.

Joskus triolit selkiintyvät kun jokaisen aloittaa alaspikkauksella. Eipä tuu täälläkään muuten isommin mokomaa pähkäiltyä...
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
ahvenonkala
08.04.2009 21:00:28

Liekö tämä nyt aivan plekutekniikka, mutta minä olen huomannut että plekukädessähän on pari-kolme sormea aivan tyhjänpanttina. Siispä olen ottanut eritoten keskisormen avuksi pikkaukseen, enkä enää varmaan osaa soittaakkaan ilman. Ei tarvii tehdä niin suurta työtäkään plekukädellä ja onhan siinä sormilla soitossa ihan oma saundinsa. En tiedä miten päädyin näin soittamaan, mutta hyvin on toiminut tähän asti. Ja tulee kyllä ihan ajattelematta.
asna
08.04.2009 21:11:27
Mulle on opetettu että yleensä vuorotellen on paras soittaa. Sillä tavalla se on pidemmän päälle selkeintä. Triolissakin soitan vuorotellen alas-ylös-alas, ylös-alas-ylös ja vaikka alussa saattaa vähän tökkiä niin opittua se on hyvinkin luontevaa!
kid ego
08.04.2009 22:29:40 (muokattu 08.04.2009 22:32:46)
ahvenonkala: Liekö tämä nyt aivan plekutekniikka, mutta minä olen huomannut että plekukädessähän on pari-kolme sormea aivan tyhjänpanttina. Siispä olen ottanut eritoten keskisormen avuksi pikkaukseen, enkä enää varmaan osaa soittaakkaan ilman. Ei tarvii tehdä niin suurta työtäkään plekukädellä ja onhan siinä sormilla soitossa ihan oma saundinsa. En tiedä miten päädyin näin soittamaan, mutta hyvin on toiminut tähän asti. Ja tulee kyllä ihan ajattelematta.

Ns. hybrid picking. Kantrijätkät tykkää pickailla plektralla ja sormilla, tosin monet heistä käyttävät peukaloplektraa, niin on etusormikin vapaana. Ihan hyvä asia osata, ja tosiaan antaa vähän erilaisen soundin.

asna: Mulle on opetettu että yleensä vuorotellen on paras soittaa. Sillä tavalla se on pidemmän päälle selkeintä. Triolissakin soitan vuorotellen alas-ylös-alas, ylös-alas-ylös ja vaikka alussa saattaa vähän tökkiä niin opittua se on hyvinkin luontevaa!

Iron Maiden -tyylinen laukkakomppi luonnistuu ainakin itselläni parhaiten alas-alas-ylös. Tietysti jokainen soittaja on erilainen, ja omien juttujen mukaan pitää mennä.

Krice: Ei ole selkeintä eikä muutenkaan järkevää.

Mainiosti perusteltu. :D Yleistäen alternate picking on se selkein, mutta poikkeuksia tietysti löytyy, kuten omalla kohdallani yllä mainittu Iron Maiden -komppaus.
Krice
08.04.2009 22:41:39

kid ego: Mainiosti perusteltu. :D

Minusta vuorotahdin käyttäjien pitäisi perustella toimintansa.
teline
08.04.2009 22:53:18
Krice: Minusta vuorotahdin käyttäjien pitäisi perustella toimintansa.

Tämän bongasin toisesta ketjusta http://www.youtube.com/watch?v=SvhPc8WHEzQ
oiva tumpeloinen
09.04.2009 10:48:52 (muokattu 09.04.2009 10:50:51)
kid ego: Iron Maiden -tyylinen laukkakomppi luonnistuu ainakin itselläni parhaiten alas-alas-ylös. Tietysti jokainen soittaja on erilainen, ja omien juttujen mukaan pitää mennä.

Kovin usein plärällä on helpointa pitää tasainen rytmi, jos kompissa on tasainen jako. Esim. tuollaisessa IM-tyylisessä synkoopissahan rytmi on tasajakoinen. Eli siinä on 8- ja 16-osaa keskenään. Silloin, jos ensimmäinen nuotti on sen 8-osan mittainen ja ne kaksi seuraavaa 16-osia, niin tuollainen pläräys on ihan rytmin mukaista. Eli se "haamulyönti" ylöspäin tulee sillä 8-osan jälkimmäisellä puoliskolla. Samanlaista rytminmukaisuutta näkee usein esim. funkkaajien soitossa. Niillähän usein oikea käsi vatkaa minkä kerkiää, mutta ääniä tulee huomattavasti harvemmin. Luonnollisesti tämmöinen lähestymistapa ei toimi, jos tahdissa jokin osa rikkoo tuon tasaisuuden.

Ja disclaimerina nyt mainittakoon termistö, jos se jollekin tuottaa ongelmia. Koittakaa lukea rivien välistä, jos tekee vaikeaa muuten.

Minusta vuorotahdin käyttäjien pitäisi perustella toimintansa.

Tuossahan se tuli. Kovin usein on helpompi liikkua rytmin mukana, ja se monelle tulee ihan automaattisesti. Siksi kovin usein tulee peräkkäin samansuuntaisia iskuja.
aalataur
09.04.2009 11:34:19

Paul Gilbert taitaa soittaa enimmäkseen alterantella, ei kai juuri koskaan economylla ja sweeppaileekin harvoin... eipä tuo tunnu miestä hidastavan.
Mr. Moonbeam
09.04.2009 11:48:33
Kannattaa soittaan iikun James Hatfgield, eli kaikki alas, mitkä pustyy. Nopeat sitten ees sun taas.
milkman
09.04.2009 13:36:24

Kaikki downilla vaan! Turhaa hifistelyä semmonen economy tahi alter(native)-egoilu!
>:'D
kid ego
09.04.2009 13:43:35
milkman: Kaikki downilla vaan! Turhaa hifistelyä semmonen economy tahi alter(native)-egoilu!

Alternate. Alternative on sitä vinkumusaa.
Krice
09.04.2009 14:14:22

aalataur: Paul Gilbert taitaa soittaa enimmäkseen alterantella

Katsopa uudestaan vaikka Gilbertin opetusvideoita. Näkyy kaikenlaisia yhdistelmiä käyttävän.
milkman
09.04.2009 15:24:29

kid ego: Alternate. Alternative on sitä vinkumusaa.

Hups, tietty. My bad.
>:'D
M!Xu
09.04.2009 18:08:37

Mr. Moonbeam: Kannattaa soittaan iikun James Hatfgield, eli kaikki alas, mitkä pustyy. Nopeat sitten ees sun taas.

Ei kannata väheksyä tätä tekniikkaa. Sillä on syynsä, miksi Hetukan komppaus on lähestulkoon tiukinta mitä metallipuolelta löytyy.

Itse lähestyn hevikomppikitarointia tältä kantilta, koska downpickingissä vaan on älyttömästi tuhdimpi saundi. Vaikka se on periaatteessa teknisesti "väärin" soittaa kaikki alas, ei se ole yhtään sen vaikeampaa, päinvastoin. En vain tajua, miten kukaan voi soittaa Master of Puppetsia tai Seek and Destroyta alternatella. Paikoitellen törkeän vaikeeta ja saundi kärsii.

Vaikka jossainhan sen rajan on mentävä. Ei kukaan voi downpickata kuinka nopeasti tahansa, mutta se on treenattava tekniikka siinä missä mikä tahansa.

Alkuperäiseen kysymykseen. Yleensä pidän periaatteena sitä, että iskuilla alaspäin. Tietysti poikkeuksia on, mutta pääsääntöisesti näin.
Many hours of music / Many drops of blood
aalataur
09.04.2009 19:08:52

Krice: Katsopa uudestaan vaikka Gilbertin opetusvideoita. Näkyy kaikenlaisia yhdistelmiä käyttävän.

"Paul Gilbert, Vinnie More, and many others stand on the side of Strict Alternate Picking... ...I've chosen Economy Picking because I find it easiest for me, and I like the smooth sound it produces. Others, like Paul Gilbert, like the strong attack and note separation that can be had using Strict Alternate Picking."

Lähde: http://www.jrsmoots.com/guitarlessons/mlesson1.htm

En nyt löytänyt muuta, mutta onhan tuosta muuallakin ollut juttua.

Ja sweeppaamisesta... tuon opetusvideon aivan lopussa Gilbert painottaa että "I NEVER sweep!"

http://www.youtube.com/watch?v=1yZA4CkEbjY

Tosin kyllähän se joskus sweeppaa ja osaa tietenkin sweepata.
asna
09.04.2009 20:43:07 (muokattu 09.04.2009 20:54:37)
kid ego:
Iron Maiden -tyylinen laukkakomppi luonnistuu ainakin itselläni parhaiten alas-alas-ylös. Tietysti jokainen soittaja on erilainen, ja omien juttujen mukaan pitää mennä.

Mä en kauheasti laukkakomppia soittele, mutta kyllä mäkin ehkä soittaisin noin.. Siinähän tulee kuitenkin melkein väkisin se "haamulyönti" josta joku kirjoittikin.

Mainiosti perusteltu. :D Yleistäen alternate picking on se selkein, mutta poikkeuksia tietysti löytyy, kuten omalla kohdallani yllä mainittu Iron Maiden -komppaus.

Joo, mulla pysyy rytmit kohdallaan :D

Krice: Minusta vuorotahdin käyttäjien pitäisi perustella toimintansa.

Vuorotahdilla soittaessa teen mahdollisimman vähän muuta liikettä eli periaatteessa se on siis selkeintä (ja mahdollisesti nopeinta). Jos esimerkiksi joka tahdilla löisin alaspäin, tekisin liikettä tavallaan kaksi kertaa enemmän kuin mitä teen vuorotahtia käyttäessä.

Mutta eihän tää loppujen lopuksi ole mitään vakavaa hommaa ja tuskin laulu menee pilalle jos soittaa eri tavallakin. Oon vain huomannut tuon toimivaksi keinoksi ainakin itselläni.
epi2
09.04.2009 21:01:58
ite ainakin soitan noi iron maiden-laukat ihan alternatella. Ei ole tullut mieleenkään että nuo laukka triolit vois jotenkin muuten soittaa :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)