Aihe: Artistin boikotoiminen eettisistä syistä
1 2 3 4
lxi
19.02.2004 18:05:38
Tätä tulee välillä mietittyä. En kuitenkaan pidä esimerkiksi eräitä norjalaisia yhtyeitä boikotissa kyseenalaisten tekojensa vuoksi; musiikki on musiikkia ja lieveilmiöt jotain ihan muuta.
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
Bee-äf
20.02.2004 12:52:19
Jos musiikki on hyvää niin se on hyvää. Ja musiikin hyvyys on jostain ihme syystä useimmiten kääntäen verrannollinen artistin hurmaavuuteen ihmisenä.
Jos rupeaisin boikotoimaan jotain musiikkia sen tekijöiden tekemisten perusteella niin joutuisin kuuntelemaan pelkästään paskaa musiikkia.
Anttoni
20.02.2004 12:58:15

Mietin sellaista asiaa, että koetteko olevanne velvollisia boikotoimaan jonkun artistin levyjä, jos esim. paljastuu, että ko. henkilö on syyllistynyt pedofiliaan tai johonkin muuhun rikolliseen/moraalisesti tuomittavaan toimintaan? Vai onko teistä oikein antaa oikeuslaitoiksen jakaa tuomiot ja ostaa niitä levyjä jotka ansaitsevat ostetuksi tulemisen yksinkertaisesti laadullaan? Jos vastasitte ensimmäiseen kysymykseen myöntävästi, niin pitäisikö aina ennen levyn tai minkä tahansa tuotteen ostamista suorittaa perusteellinen taustatutkimus sen valmistajan rötöksistä?

Hohoo... Tuo oli taas naurettavinta mitä oon pitkään aikaan kuullut. Kaikki muusikothan on rötöstelijöitä.
Anttoni
20.02.2004 13:00:47 (muokattu 20.02.2004 13:01:25)

EDIT: Ei mitään
MrQ
20.02.2004 16:25:45
Mietin sellaista asiaa, että koetteko olevanne velvollisia boikotoimaan jonkun artistin levyjä, jos esim. paljastuu, että ko. henkilö on syyllistynyt pedofiliaan tai johonkin muuhun rikolliseen/moraalisesti tuomittavaan toimintaan? Vai onko teistä oikein antaa oikeuslaitoiksen jakaa tuomiot ja ostaa niitä levyjä jotka ansaitsevat ostetuksi tulemisen yksinkertaisesti laadullaan? Jos vastasitte ensimmäiseen kysymykseen myöntävästi, niin pitäisikö aina ennen levyn tai minkä tahansa tuotteen ostamista suorittaa perusteellinen taustatutkimus sen valmistajan rötöksistä?

Ottaen huomioon että mielestäni norjalainen bläkki voi olla norjalaista bläkkiä ainostaan ja vain, jos tekijät ovat olleet niin murhanhimoisia että ovat tappaneet vaikka ja keitä ja vaikka ja millä verukkeella ja tuikanneet kirkkoja tuleen ja vaikka ja mitä. -koska kyllä tuollaisiin tekoihin ajavan vihan pitäää kuulua musiikista jotta se olisi oikeasti synkkää.

Eli ei, minua henkilökohtaisesti ei liikuta millään tavalla jos artisti, jonka tuotannosta pidän sattuu olemaan sosiopaatti ja toimii sen mukaisesti.

Asia on toinen jos satun vihaamaan esittäjää, kuten gary glitteriä. Tällöin sen tekemät vääryydet huomioidaan tottakai.
kimurantti1
22.02.2004 15:11:50
Mun mielestä suurempi moraalinen ongelma on joidenkin tiedotusvälineiden skandaalijournalismi, jossa ihmisten uteliaisuuden tyydyttämiseksi suunnilleen kaikki tuntuu olevan mahdollista ja paskaa levitetään hyvinkin huterilla perusteilla.

Pahinta on että artistilla on loppujen lopuksi aika vähän keinoja puolustautua tuollaiselle.

Todella hyvä pointti!
Tiedotusvälineiden kanssa kannattaa aina olla kriittinenm koska hyviä juttuja tehdään vain silloin kun niihin todella on aihetta, mutta jonkin julkimon ei tarvitse kuin sylkäistä kadulle, ja seuraavan päivän lehdessä lukee: XXXX XXX:n käytöstavat ovat kivikaudelta!
Onhan näitä oikeasti tapahtuneita juttuja vaikka kuinka paljon, mutta mielestäni olisi syytä ainakin hieman penkoa jutun taustaa. Ja vaikka juttu olisikin tapahtunut, niin melkeimpä kaikkia juttuja suurennellaan ainakin jonkun verran.

Alkuperäiseen kysymykseen:
Ko. artistin musiikin kuunteluun asia ei vaikuttaisi, ellei se sitten olisi joku jota en le kuullu pahemmin, silloin kynnys tutustua artistiin olisi ehkä hieman korkeampi.
jannu
22.02.2004 17:21:25
Parempi kauna- kuin kaurapuuro...
----------------
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Uli Con Carne
23.02.2004 12:02:22

Tää oli aika paha (siis em. linkistä):

"Saatanasymbolien kanssa juhlakenttää hallitsevat natsitunnukset. Ja jotta soppa olisi täydellinen, sulassa sovussa näiden pahuuden palvelijoiden kanssa metallimusiikista nauttii sivareita, kasvissyöjiä ja muita ekoaktivisteja."

:)
"I suppose you could tie a piano to your crotch, but would it be the same thing?" -Kim Thayil
ANTEMERIDIEM
BORN TO SHRED
kid ego
23.02.2004 12:17:49
Jos mä jättäisin kuuntelematta bändit ja artistit, jotka ovat vetäneet huumeita, levyhylly tyhjenisi melko lailla.
Wittu fak!!
Von Härskiburg
23.02.2004 18:02:44

Jos joku musiikissa itsessään hyökää mun etiikkaa vastaan, en kuuntele sitä. Ulkomusiikilliset asiat on asia erikseen. Aivan sama kuka sen biisin on tehnyt, jos se on hyvä. Seuraavan kerran kun soitat sitä hienoa kitaraasi, ajattele, että senkin on voinut valmistaa joku pedofiili tai raiskaaja.
"Vähän ois siistii olla lesbo! Sais nussii naisia!" -Rumpalimme
Mortal Jane
23.02.2004 21:36:22
Toiset ottavat asiat vakavammin kuin toiset...

Olipahan tekstiä... Vaikka eihän sitä voi kieltää, että hitunen asiaakin seassa.

Noin muuten voisin aiheeseen sanoa, että ainakin se, mitä biisin sanoituksissa julistetaan, vaikuttaa minun valintoihini.

Artistien käyttäytymisestä johtuviin boikotteihin en ole, enkä usko ryhtyväni. Se on kuitenkin jotenkin ulkomusiikillinen seikka.
Beware The Furious Kissa.
Saami
24.02.2004 03:57:15
Jos joku musiikissa itsessään hyökää mun etiikkaa vastaan, en kuuntele sitä.

Siis häh? Miten pelkkä musiikki voi hyökätä etiikkaa vastaan?
vanttera
24.02.2004 08:04:36
Siis häh? Miten pelkkä musiikki voi hyökätä etiikkaa vastaan?

Esim. räppi sotii minun moraalikäsityksiäni vastaan halventamalla naisia ja laulamalla huppupäisistä lapsista p.i.m.p.
Olen luultavasti hieman ihastunut, tai ainakin kovasti panettaa.
Von Härskiburg
24.02.2004 10:57:04

Esim. räppi sotii minun moraalikäsityksiäni vastaan halventamalla naisia ja laulamalla huppupäisistä lapsista p.i.m.p.

Juuri näin.
"Vähän ois siistii olla lesbo! Sais nussii naisia!" -Rumpalimme
Sammakko
24.02.2004 11:09:37

Jos mä jättäisin kuuntelematta bändit ja artistit, jotka ovat vetäneet huumeita, levyhylly tyhjenisi melko lailla.

No eihän siinä että vetää huumeita oo mitään väärää. Itellehän niistä aineista on vaan haittaa. Ei siinä muille vääryyksiä tee.
Mä oon kanamiekka jos sä oot häpyruoska.
kid ego
24.02.2004 11:12:16
No eihän siinä että vetää huumeita oo mitään väärää. Itellehän niistä aineista on vaan haittaa. Ei siinä muille vääryyksiä tee.

Siihenhän Tony Halmekin vetosi, että itseään vain vahingoitti. Mutta ei aloiteta tästä väittelyä.
Wittu fak!!
herb
24.02.2004 12:01:12 (muokattu 24.02.2004 12:03:17)
Ei siinä muille vääryyksiä tee.

Niin, tulee vain tukeneeksi diilereiden ammattikunnan rehtiä liiketoimintaa. Outo tuomita tarjontaa ellei tuomitse kysyntää, kun ilman toista ei ole toista.

Mutta itse kysymykseen: en ole koskaan joutunut pähkäilemään tuota, koska on pitkälti aivan sama mitä artisti tekee yksityiselämässään. Voisin kuvitella, että todella kuvottavaan tekoon syyllistyneen artistin musiikki menettäisi fiilistään, ja näin jäisi levyt nurkaan, mutta tiettävästi itseltäni ei löydy yhdenkään pedofiilin tai vastaavan jampan levytyksiä. Ei siis mitään järkeiltyjä boikotteja, tunnepohjalta.
pimp
24.02.2004 13:38:53

Keta naa huppupaiset lapset on?
Anarkiapurilainen
24.02.2004 14:13:07

Yritän ostaa pääasiassa indielevy-yhtiöiden julkaisuja, koska major labelille levyttäminen on mielestäni epäeettinen teko (ja lisäksi indielevyt ovat järjestään halvempia kun oikesta paikoista ostaa..). Aika usein tästä joutuu luistamaan, mutta periaatteessa näin.

Soittajien henkilökohtaiset töppäilyt eivät yleensä vaikuta levyostoksiin, mutta mitään fasistista/natsistista/rasistista/yleisesti suvaitsematonta paskaa en todellakaan halua rahoillani tukea (Oli biisit miten hyviä tahansa..). Uskonnolliset vibat eivät niin paljon häiritse, esim. Kapteeni Ä-nen levy on ostettuna, vaikka "Herra on mun moottori" ei oikein istu omaan maailmankuvaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)