Aihe: Tanssijoita pitäisi kouluttaa ymmärtämään paremmin musiikkia.
1 2 3 4 5 6 7 810 11 12 13 14
päivis
07.04.2009 14:27:17 (muokattu 08.04.2009 01:15:11)
Riksteri: Älä nyt sinä mukamas pillastu, itsehän tämän keskustelun aloitit. Palautetta saa sellainen henkilö, joka yrittää ymmärtää, osoittaa kuuntelevansa ja reagoi palautteeseen edes jollain tapaa.

Mä olen oppinut, että kysyttäessä on kohteliasta vastata. Minulta kysyttiin, millaiseen musiikkin tanssijat tanssivat fuskua ja buggia ja minä vastasin. En siis antanut palautetta, vaan vastasin esitettyyn kysymykseen!

Samalla saat kontollesi kaikkien muidenkin synnit.

Nyt putosin kärryiltä. Missä kohtaa tällaista on tapahtunut? Ainakaan minun taholta!
Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?"
päivis
07.04.2009 14:34:13 (muokattu 07.04.2009 14:44:32)
Purin kieleeni...
Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?"
isojussi
07.04.2009 14:56:09
päivis: Purin kieleeni...

Niin ja vastasit mulle heitettyyn kommenttiin.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Roweami
07.04.2009 15:00:05

Elähän pidä nyrkkiä siellä taskussa enää, ettei rystyset nyrjähdä.
Tähän on helppoakin helpompi ratkaisu niin sanottu jaloilla äänestys.
Pian nuo orkesterit on tuttuja eikä ole mikään pakko mennä kerta toisensa jälkeen ylimielisen huonolla työmoraalilla varusteun orkesterin pileisiin.
Kyllä sen tuntee olkapäälläkin niin lavalta yhtä hyvin kuin siellä ylennökselläkin ollaanko samassa venheessä vai ei.
Vain sillä erotuksella, että toiset on huvittelmassa ja toiset on töissä.
päivis
07.04.2009 15:07:34
Roweami: Elähän pidä nyrkkiä siellä taskussa enää, ettei rystyset nyrjähdä.
Tähän on helppoakin helpompi ratkaisu niin sanottu jaloilla äänestys.
Pian nuo orkesterit on tuttuja eikä ole mikään pakko mennä kerta toisensa jälkeen ylimielisen huonolla työmoraalilla varusteun orkesterin pileisiin.
Kyllä sen tuntee olkapäälläkin niin lavalta yhtä hyvin kuin siellä ylennökselläkin ollaanko samassa venheessä vai ei.
Vain sillä erotuksella, että toiset on huvittelmassa ja toiset on töissä.

??? Eihän tässä mistään orkestereista olla puhuttu. Vissiin koko ketjun aikana! Aiheena on pääosin ollut, miten/millaisia tanssijoiden pitäisi olla, että se miellyttäisi isojussia.
Roweami
07.04.2009 15:13:57
päivis: ??? Eihän tässä mistään orkestereista olla puhuttu. Vissiin koko ketjun aikana! Aiheena on pääosin ollut, miten/millaisia tanssijoiden pitäisi olla, että se miellyttäisi isojussia.

Vähän huolimattomasti luin ketjua, ei kai tässä sitten auta muu kuin mennä koulun penkille.
isojussi
07.04.2009 15:19:02
päivis: ... Aiheena on pääosin ollut, miten/millaisia tanssijoiden pitäisi olla, että se miellyttäisi isojussia.

No höpö höpö senkin mokoma höpönassu.

Kysymys on halusta kouluttaa tanssijoita ymmärtämään sen verran musiikkia, että voisivat paremmin ilmaista, mitä tanssimusiikilta toivovat, että voisimme palvella heitä paremmin.

Taas hyvä tarkoitus on ilkeyttään käännetty päälaelleen.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
isojussi
07.04.2009 15:19:26
Roweami: Vähän huolimattomasti luin ketjua, ...

Et oo ainoo...
Martso
07.04.2009 15:27:00
Kysymys on halusta kouluttaa tanssijoita ymmärtämään sen verran musiikkia, että voisivat paremmin ilmaista, mitä tanssimusiikilta toivovat, että voisimme palvella heitä paremmin.

Tähän nähden olit aika agressiivisen kuuloinen alusta alkaen. Nämä netin foorumit ei tavallaan ole vieläkään avautunu kaikille täysin. Näissä pitäis aina "puhua" sillä tavalla, että näitä lukee myös ihmiset, jotka eivät henkilökohtaisesti tunne kirjoittajaa. Näin ei jää tulkinnoille varaa. Itelläni unohtuu tämä myös aika ajoin, mutta pyrin parempaan suuntaan.

Ei kai sinua ole kiusattu? :D Ja vielä tanssijat? Voi voi. :)
Riksteri
07.04.2009 15:35:54

Toi Isojussi on ihan koomikko, oikeesti se on tanssijoiden puolella ja itsekin harrastaa tanssimista.
päivis
07.04.2009 15:38:13
isojussi: Kysymys on halusta kouluttaa tanssijoita ymmärtämään sen verran musiikkia, että voisivat paremmin ilmaista, mitä tanssimusiikilta toivovat, että voisimme palvella heitä paremmin.

Hienoa! Kuulosta hyvältä. Sävysi on vain ollut kaikkea muuta kuin rakentava.

Ahaa. Ja minä olen sitten ilmeisesti ollut se ilkeä?
päivis
07.04.2009 15:40:03
isojussi: Et oo ainoo...

Niinpä. Odotan edelleen vastausta otsikon mukaiseen konkreettiseen kysymykseeni. Jotta päästäisiin otsikon aiheessa eteenpäin.
Sperde
07.04.2009 17:47:53 (muokattu 07.04.2009 18:16:59)

Musta ois aikamoinen kauhuskenaario, jos bändille tultais kommentoimaan kovin asiantuntevasti: "anteeks, mutta voisko teidän kitaristi soittaa tota nelosruoskaa vähän tiukemmin tohon triolikomppiin, kun tuntuu, että nyt on koko ajan vaan hirveetä flämii?" :)

Tyhmä ei huomaa ja viisas ei virka mitään - se kuitenkin kai pääsääntöisesti paikkansapitävä asia on mutkin pitänyt leivässä.

Näinhän tuo on. Mun mielestä toi otsikko on jo suht absurdi kaikin tavoin. En nyt jaksa lukea tätä ketjua kokonaan, mutta eikös se oo parempi että vetelee omaa hommaansa rinta rottinkilla, ja tekee musiikilliset ratkaisut itse. Tanssijoille voi, ja pitääkin esittää nöyrää yleisön palvelijaa, mutta oikeasti ei loppupelissä tarvi nöyristellä yhtään. Ei se johda mihinkään, ajan haaskausta. Ainahan sieltä joku piipittää, syitä riittää.

IsoJ:n kanssa erittäin samaa mieltä että paritanssin merkitys on unohdettu täysin. Pitäis mennä ottamaan vähän drinkkiä ja viihdyttämään itseään, mutta eikun verissäpäin kuuntelemaan orkesterin "virheitä". Nussii Kaikkien Kanssa-tyyppiset ohjelmat tekee amatöörijoraajista omasta mielestään ammattilaisia.

Eikun Ikaalisiin ja Seinäjoelle festarien kylkeen kurssia järkkäämään jos jollain riittää virtaa. "Tanssimusiikin aakkoset tanssijan näkökulmasta, missä ykkönen?" ja jatkokurssi "Vittuile muusikoille oikein". Diplomi käteen ja kesälavoille ja käsilaukku siihen basistin monitorin päälle.
isojussi
07.04.2009 17:53:30
Tämäkö se oli se kyssäri, johon Päivis jäi vaille vastausta:

päivis: Konkretiaa kiitos. Mitkä termit (ja niiden merkitykset) tanssijan tulisi vähintään tietää? Eli mitkä ovat niitä musiikinalan asioita ja termejä, joiden osaamattomuus aiheuttaa useimmin kommunikointiongelmia?...

- Ei tunnisteta / eroteta toisistaan musiikin eri peruselementtejä tai ei osata kuunnella sykettä (tempot puoliintuu / tuplaantuu tanssijoiden päässä)-
- Tanssitaan sellaisten musiikin elementtien mukaan, joihin ei vielä taidot riitä ja valitetaan näistä. pahimpinan laulun mukaan tanssijat.

Päivikselle itselleen edelleen monessa mielessä juuri tässä asiassa nostan hattua sen perusteella, mitä hän on itse kommentoinut.

Pitää muistaa, että meillä muusikoilla se kontaktipinta on palautteen antajat ja kokolailla pääsääntöisesti negatiivinen palaute (tää näkemys on nyt myös kollegoiden kertoman mukaan, eikä vaan omien keikkojen) perustuu ymmärtämättömyyteen.

Anteeksi, kun vastaus jäi ensin antamati.
isojussi
07.04.2009 17:55:35
Martso: Tähän nähden olit aika agressiivisen kuuloinen alusta alkaen. Nämä netin foorumit ei tavallaan ole vieläkään avautunu kaikille täysin. Näissä pitäis aina "puhua" sillä tavalla, että näitä lukee myös ihmiset, jotka eivät henkilökohtaisesti tunne kirjoittajaa. Näin ei jää tulkinnoille varaa. Itelläni unohtuu tämä myös aika ajoin, mutta pyrin parempaan suuntaan.

Äää - elä rupia suomettamaan tätäkin palstaa.

Ei kai sinua ole kiusattu? :D Ja vielä tanssijat? Voi voi. :)

HOHO - Martso perrrrrkele!
Epämuusikko
07.04.2009 20:47:47
Bugg on vielä monimuotoisempi juttu. Varma valinta on soittaa n. 120-170 bpm rock'n'rollia "ruotsalaispoljennolla" (älä vaan kysy, mistä se poljento tulee. Kuuntele jotain svedutanssibändiä ja kerro meille. Jostain syystä melkein kaikkien svedutanssibändien soitossa vain on sellainen tietty poljento.)
Ruotsalaisten buggbiisit on usein kolmimuunteisia, mutta kolmimuunteisuus ei ole kriteeri buggattavuudelle. Suorat biisit käyvät yhtä lailla. Itsellä ainakin alkaa jalka vippasemaan buggin suuntaan nimen omaan suorissa biiseissä! Kolmimuunteiset kappaleet tanssin mieluummin vaikkapa boogie woogiena.
Vaihtobassollisiakin biisejä tanssitaan buggina, mutta itselle tulee enemmän buggfiilis rullaavasta bassosta.
Puritaanit eivät hyväksy esim. discoa buggmusiikiksi, mutta minulle ne kyllä passaa, jos kappaleessa vain on "hyvä jytke". Liirumlaarumit ei käy, vaikka tempo passaisikin. Myös iskelmistä löytyy hyviä buggattavia biisejä. Ja tietty rokkibiiseistä.
Eli tosi monenlaiset kappaleet käyvät buggattaviksi. Pääasia on selkeä rytmi, rullaavuus ja sopiva tempo.

Kielimuuri.
"Pay peanuts, get monkeys". Kesy animaali #1
Rock n
07.04.2009 21:09:56 (muokattu 07.04.2009 21:17:47)
isojussi: Onkohan missään muussa maassa tätä tanssitouhua nuijittu harrastajien toimesta niin saatanan tiukkaa vormuun, että se itsessään aiheuttaa ongelmia.

Jenkkaan ja kaakervalssiin jalostetut jäykkäperseiset puujalkajuntit yrittää epätoivosesti olla vuoroin kuubalaisia, jenkkejä, brasseja ja vaikka - Herra nähköön - ruåttalaisia.

Ainahan sitä ainakin itte koittaa asiakkaansa maasta taivaaseen palvella, mutta välillä tuntuu, että ihan periaatteesta tars olla arvosteltavaa ja moitittavaa. Vaikka syy on peilissä.

Missään muussa maassa ei ole sellaista tanssimisen tapaa kuin suomessa, missä periaatteessa kaikki tanssii kaikkien kanssa. Tämä periaate vaatii tiettyä perusformaattia, niin että se toimii. Toisin sanoen perustanssia varten on oltava vakioperusformaatti.

Vakioperusformaatin ongelmana on tietty joustamattomuus ja varsinkin pitempään tanssivat kyllästyy perusformaattiin varsin nopeasti ja alkavat vaatimaan monipuolisempaa tanssimista. Ja myös laajempaa tempoaluetta kuin mitä perusformaattiin kuuluu. Nykyisin on tapana tanssia jopa vuosikymmeniä ja näille tanssijoille perusformaatti ei missään tapauksessa riitä. Tosin on koko joukko vanhoja vain tiukasti perusformaatilla tanssijoita - ja tämä joukko tuntuu olevan kaikkein herkintä valittelemaan kaikesta tarpeettomastakin - ja varsinkin tarpeettomasta.

Otetaampa esimerkiksi 70-80-luvuilla yleistynyt tapa tanssia tangoa ja fokseja hhnn -askelluksella biisi alusta loppuun joka ikinen tanssi-ilta vuosikausia - eipä sen tylsempää tapaa viettää aikaa tanssilavalla ole. Kaiken lisäksi hhnn -askellus tappoi käytännössä totaalisesti vanhan tangon ja foksin vapaan askelluksen.

Osa ohjaajia on luopunut kokonaan myös alkeiskursseilla hhnn -askelluksen käytöstä ja sen sijaan perusaskellusta tanssitaan vapaan askellusarjan mukaan. Periaatteessa hitaissa kahden iskun askelissa ei ole mitään sääntöä ja nopeita iskun askelia tanssitaan kahden askeleen eli iskun osioina. Vaikka tässä palataan vanhaan 50's tangoon ja foksiin, niin se kaikesta yksinkertaisuudestaan huolimatta on kova pala myös monille vanhoille konkaritanssijoille. Käytännössä onkin niin että vanhan vapaan formaatin omaksuvatkin aloittelijat paljon helpommin kuin vanhat konkarit.

Taisi mennä vähän tää mun kirjoitelma överiksikin. Suomessa kuitenkin tarvitaan joku perusformaatti minkä avulla tanssimisesta saadaan yleispätevä tanssi kaikkien tanssittavaksi.
Rock n
07.04.2009 21:10:36 (muokattu 07.04.2009 21:12:58)
Tupla!
LaKe
07.04.2009 22:02:43
Pitkä ketju...

Miks pitäis edes yrittää miellyttää kaikkia, koska se on mahdotonta? Jos markkinoidaan itseään tanssiorkesterina, soitetaan tanssimusiikkia? Jos ollaan tv:stä tuttuja, soitetaan samoja biisejä, mitä tv:ssä? Jos ollaan beat-bändi, ei mennä tanssilavoille soittamaan? Jos soitetaan vaan omia biisejä, ei soiteta seuraavaan kymmeneen vuoteen missään?

Musta tuntuu, et tanssimusakin "genreytyy" kovaa vauhtia. Näinhän on käynyt jo monelle muullekin musiikinlajille. Kohta joku vaan keksii surftanssiorkesteri, heavytanssiorkesteri tai jotain muuta yhtä ihanaa. Mun mielestä suomalaista tanssimusaa ei ole tehty enää vuosikymmeniin. Luen ne kaikki iskelmäksi.

Corazon Espinadoa vaan, siitä tanssijat tykkää. Tavallinen jengi taas häipyy aika pian. Meneekö joku ihan tanssin harrastaja oikeasti tanssimaan ja nauttimaan tanssimisesta esim. Jetsettersien keikalle? Ja eikö niitä bändejä mistä ei diggaile ole vapaus olla menemättä katsomaan? Ja sit vielä se, et täytyyks kaikki ottaa aina niin stanan vakavasti? Nykyään on helppo kirjoittaa nettiin, et paska bändi ku ei tullu rumbaa.

Tuli vähän sekava juttu, koittakaa kestää. :)
Love the feel.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)