isojussi 06.04.2009 00:43:58 | |
---|
päivis: Kuinkas monella tanssikurssilla olet ollut mukana? Nooo ... lukuunottamatta yläasteen ja lukion liikuntakerhoja .... Seurannut viime vuonna sivusta tuntikaupalla lavatanssin opetusta, kun vuokrasin eräälle porukalle sitä vasten tilat. Aika yllättävä näkemys SOITTAJALTA! Että olisi tärkeämpää oppia tanssimaan metronomin tikutukseen kuin MUSIIKKIIN! Rytmin tulkinta on toki yksi tärkeä osa tanssimisessa, mutta ei todellakaan ainoa tulkinnan kohteena oleva elementti musiikissa. Tavattoman tylsääkin tanssin harjoitteleminen olisi ilman musiikkia! :-o Monellako soittotunnilla olet ollut? Ootko koskaan harjoitellut mitään soitinta? Miks tanssin pitäisi erota harjoittelun puolesta soitosta tahi laulusta? Kattos kun kse meitillä soittajilla menee niin päin, että ensin opetellaan soittamaan ja sitten vasta soitetaan biisejä ja päntissä. IMHO tanssin harjoittelussa tehdään pääsääntöisesti se virhe, että liike opetellaan melkeinpä heti lopulliseen tempoon - pääsääntöisesti ennen, kuin askellus ei vielä ole lähellekään kunnossa. Tästä syystä monesti ollaa naimisissa harmillisen kapean tempoalueen kanssa. Sitäpaitti nimenomaan tulkinnasta ruvetaan puhumaan sitten vasta, kun osataan muutenkin edes jollain lailla soittaa tai laulaa. Tämän vuoksi näkisin erittäin tärkeänä myös tanssin treenaamisen niin, että tukena olisi pelkkä haluttu syke, mikä opettaisi myös tanssijoita kuulemaan musiikista sen nimenomaisen peruselementin. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
isojussi 06.04.2009 01:12:21 | |
---|
Martso: IsoJ-ystävä on liian perustavaa olevien asioiden parissa mielestäni. Niinhän se lukee mua taas kun avointa kirjaa. Sen takia sää toivottavasti jatkossakin käytät, tota ystävä-liitettä, my friend. No joo ... Oonhan mä kai taas koheltamassa tästäkin elämää suurempaa "shöytä" ... ...koska mites jorataan ilman musaa?!... Vaakamambo? Jos soittaa ammatikseen tanssimusaa ja tansseja, niin silloin se tuote on profiloitava ja jalostettava niin tanssittavaksi kuin mahdollista, eikö niin?! Joo - no mä nyt oon näköjään taas todellakin innostunut liikaa, kun tästä ny sääkin saat tommosen käsityksen. Silloin ei olla tekemisissä metronomin tikityksen kanssa, vaikka se kuinka ihanteelliselta fundamentalismilta kuulostaakin. PYSTYY siihen tanssimaan, mutta onko se kivaa? Ei. Eli - mä ajattelin enemmänkin sekä perusjuttujen treenaamista että vähän parempaa musiikin ymmärtämistä - onhan monet tanssijatkin sitä mieltä, että tanssimuusikon olis hyvä osata tanssia. Tarsko sillon tanssinharrastajan esim ymmärtää ainakin tärkeempien tanssilajien komppien peruselementit? Sama on swing-musassa. Voi sitä haistavittuoollofmiitä soittaa tosi puuduttavana ja sitten toisaalta äärimmäisen swengaavana ja hauskana. Kummassakin perussyke voi silti olla täsmälleen sama! Eli kumpihan tarjoaa sekä soittajalle, että tanssijalle enemmän virikkeitä? Mutta niinhän ne swingissäkin aluks perusjutut, myöhemmin sit vaan pahimmat koskipaikat ja kärpäsenpaskat tarvii treenata ensin itekseen ja sit vasta mennään lauteille tulkihtemaan. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
isojussi 06.04.2009 01:27:27 | |
---|
Mutta alkaa ajautua tää ny vähän sivuraiteelle originaaliaiheesta. Olen osaltani syyllinen asiaan ja pahoittelen - vaikkakin hyää asiaa on sittenkin mielestäni puitu. Mutta asiaan: Lindyhoppareille saattaa koittaa vielä paremmatkin ajat, sillä just swingin ja varsinkin sen tän däänssin kannalta merkittävimmään "alalajin", jumpin kanssa saman perusrytmiikan omaavasta rock'a billystä / vanhasta rock'n rollista povataan maailmalla seuraavaa merkittävää retrobuumia. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
Martso 06.04.2009 01:45:46 | |
---|
Eli - mä ajattelin enemmänkin sekä perusjuttujen treenaamista että vähän parempaa musiikin ymmärtämistä - onhan monet tanssijatkin sitä mieltä, että tanssimuusikon olis hyvä osata tanssia. Tarsko sillon tanssinharrastajan esim ymmärtää ainakin tärkeempien tanssilajien komppien peruselementit? Niii. Kumpi se oli se tilaaja? :) |
isojussi 06.04.2009 02:08:50 | |
---|
Martso: Niii. Kumpi se oli se tilaaja? :) Mutta eikö sinustakin olisi mukavampi palvella juuri sitä asiantuvevaa asiakasta? Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
Martso 06.04.2009 02:20:23 | |
---|
isojussi: Mutta eikö sinustakin olisi mukavampi palvella juuri sitä asiantuvevaa asiakasta? Olisi toki. Silloinhan 70% hudabändeistä jäisi työttömäksi ja meille 30 prosentille jäisi niiden työt. - Mutta edelleenki: utopiat ja unelmat on erikseen. Pysytään realiteeteissä ja sitä myöten siinä, että miten asiat tulee hoita niiden mukaan. |
isojussi 06.04.2009 02:37:51 | |
---|
Martso: Olisi toki. Silloinhan 70% hudabändeistä jäisi työttömäksi ja meille 30 prosentille jäisi niiden työt. - Mutta edelleenki: utopiat ja unelmat on erikseen. Pysytään realiteeteissä ja sitä myöten siinä, että miten asiat tulee hoita niiden mukaan. Taas on muut realisteja ja mää ainoo onanisti...ehhehe ehhehe On se kyllä noinkin, mutta kus mun idealistin ja haaveilijan tiät... Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
päivis 06.04.2009 02:53:44 (muokattu 06.04.2009 09:48:26) | |
---|
isojussi: Toisaalta - kukas jäjestäis tanssijoille kurssin eri tyylisistä musiikinlajeista ja mikä niissä on oleellista ja mitä niistä olisi hyvä osata kuulla??? päivis: Kuinkas monella tanssikurssilla olet ollut mukana? Siksi kyselin (kyseenalaistin) tuota tanssikurssitietämystäsi, koska tätä opetustahan tapahtuu jokaisella tunnilla. Ja musiikintulkinnan nyansseja opetellaan vielä ihan erillisillä teematunneilla. Esim. swingin osalta yksi puhtaasti musiikkiin perustuva teematunti on pääsiäsmaanantaina. Tarkemmat tiedot ketjun aloituksessa... ;) isojussi: Kattos kun kse meitillä soittajilla menee niin päin, että ensin opetellaan soittamaan ja sitten vasta soitetaan biisejä Näinkö tosiaan? isojussi: mä ajattelin enemmänkin sekä perusjuttujen treenaamista että vähän parempaa musiikin ymmärtämistä Kuten jo ylempänä mainitsin, näitä molempia kyllä opetetaan tanssikursseilla. Mutta vain pieni osa lavoilla kävijöistä (ja vielä pienempi osa tanssiravintolatanssijoista) vaan käy tanssikursseilla, joten, no can do. isojussi: onhan monet tanssijatkin sitä mieltä, että tanssimuusikon olis hyvä osata tanssia. Tarsko sillon tanssinharrastajan esim ymmärtää ainakin tärkeempien tanssilajien komppien peruselementit? Kyllä. Mutta eikö suurin osa tanssivista kuitenkin ymmärräkin! Vähintään sen kaipaamasi "metronomitason". Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?" |
isojussi 06.04.2009 10:24:15 | |
---|
Tää on niin mielenkiintoinen depatti - että siirretääs se tästä tätä hyvää asiaa sotkemasta ihan omaan ketjuun. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
steelysam 07.04.2009 09:15:14 | |
---|
"Martso:Oli Steelysam asiasta sitte mitä mieltä tahansa." No mähän totesin vaan että otsikko kertoo jo kaiken ja nyt siitä on vedetty jo hernettä nenään. Totuus on kuten Martso totesi: Ensin tuli musa, sitten tanssi. Siinä vaiheessa kun muusikko soitta työkseen musiikkia jota pääosin tanssitaan, niin toki kannattaa kuunnella mitä amatööritanssijoilla on sanottavana. He kuitenkin täyttävät lavat. Toinen juttu on sitten tämä mitä mullekkin on todettu esim. omien biisien kohdalla. Joku mölli tulee ja toteaa että mun oma biisi on liian nopea tai hidas tansittavaksi tai sovituksessa ei korosteta tarpeeksi sitä tai tätä. Tai että miksi mun levyssä ei lue tahti/minuutti- määrää? Siis mitä Vittua??? En jatka aiheesta enempää, mutta varmaan tajuatte että ihmetyttää moinen röyhkeys. Mulla on ollut järjettömän hieno onni saada säestää huipputanssijoita ja heidän kanssa esim. nää tempoasiat on usein keskusteltavissa, eivätkä he ole niiden suhteen mitenkään ehdottomia. Ne kunnioittaa musaa ihan järjettömästi. Joskus tuntuu että noi jokamiestanssijat unohtaa mistä se tanssi on alkujaan lähtenyt... Möllisty |
KoskPaavo 07.04.2009 09:38:05 | |
---|
" Joskus tuntuu että noi jokamiestanssijat unohtaa mistä se tanssi on alkujaan lähtenyt..." lain. ed. Nyt on mitä mainioin vuodenaika lähteä jonkin suon laitaan tai metsälammen rantaan toteamaan tuo... " Studiosus perpetuus" |
Martso 07.04.2009 11:47:55 (muokattu 07.04.2009 11:56:21) | |
---|
steelysam: "Martso:Oli Steelysam asiasta sitte mitä mieltä tahansa." No mähän totesin vaan että otsikko kertoo jo kaiken ja nyt siitä on vedetty jo hernettä nenään. Totuus on kuten Martso totesi: Ensin tuli musa, sitten tanssi. Siinä vaiheessa kun muusikko soitta työkseen musiikkia jota pääosin tanssitaan, niin toki kannattaa kuunnella mitä amatööritanssijoilla on sanottavana. He kuitenkin täyttävät lavat. Toinen juttu on sitten tämä mitä mullekkin on todettu esim. omien biisien kohdalla. Joku mölli tulee ja toteaa että mun oma biisi on liian nopea tai hidas tansittavaksi tai sovituksessa ei korosteta tarpeeksi sitä tai tätä. Tai että miksi mun levyssä ei lue tahti/minuutti- määrää? Siis mitä Vittua??? En jatka aiheesta enempää, mutta varmaan tajuatte että ihmetyttää moinen röyhkeys. Mulla on ollut järjettömän hieno onni saada säestää huipputanssijoita ja heidän kanssa esim. nää tempoasiat on usein keskusteltavissa, eivätkä he ole niiden suhteen mitenkään ehdottomia. Ne kunnioittaa musaa ihan järjettömästi. Joskus tuntuu että noi jokamiestanssijat unohtaa mistä se tanssi on alkujaan lähtenyt... En minä sinua kohtaa tuota heittäny. Pelkäsinkin, että menee väärin. Se oli lähinnä eräälle, jonka kelkka kääntyi aika nopeasti heti sinun edellisen postauksen jälkeen. Edit: mun puolesta tämä aihe oli tässä. |
isojussi 07.04.2009 12:55:31 | |
---|
Martso: ...Se oli lähinnä eräälle, jonka kelkka kääntyi aika nopeasti heti sinun edellisen postauksen jälkeen... Muako meinaat? En kääntänyt kelkkaani sen suhteen, että minusta on edellenkin mainiota, että tanssimuusikoille koulutetaan kunnon swing- ja jumpperinnettä. Ihan sivujuonteena tuli mieleeni, että mikä oikeesti mahtaa olla se tanssinharrastajien musiikinymmärtämisen taso, kun kumminkin välistä niin kovasti kreelaavat ton musa tanssittavuuden suhteen. tai en tiä - mutta kuulemma. Ei mulla pahemmin oo ollu ongelmia, muuta muutaman ihka elävän puusilmän suhteen. Steelyn älähdyksen ymmärrän kyllä täysin siinäkin mielessä, että esimerkiksi meillä on olemassa instanssi nimelttä Suomen Big Band Yhdistys, joka nimen omaan on keskittynyt kouluttamaan ja vaalimaan tällaista musaa. Kuinkaas paljon lindyhopparit on tän kanssa olleet yhteistyössä? Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
päivis 07.04.2009 13:11:46 (muokattu 07.04.2009 13:16:03) | |
---|
isojussi: Steelyn älähdyksen ymmärrän kyllä täysin siinäkin mielessä, että esimerkiksi meillä on olemassa instanssi nimelttä Suomen Big Band Yhdistys, joka nimen omaan on keskittynyt kouluttamaan ja vaalimaan tällaista musaa. Kuinkaas paljon lindyhopparit on tän kanssa olleet yhteistyössä? En tiedä ovatko olleet. Ihan hyvä kanavavinkki, kiitos vaan. Mutta tilanne on siis tämä: Suomen Tampereelle tulee pääsiäiseksi kaksikko, joista toinen on maailmanluokan lindyhoppari ja toinen (varmaankin) arvostettu swingmuusikko. SwingTeam päätti käyttää tilaisuutta hyväkseen ja järjestää pääsiäisen tanssileirin yhteydessä tämän kaksikon johdolla keskustelutilaisuuden siitä, mikä tekee swingistä tanssittavaa, ja tarjoaa aiheesta kiinnostuneille muusikoille mahdollisuuden osallistua maksutta tähän tilaisuuteen. (Tämän jotkut palstalaiset nyt sitten kokevat kauhean negatiivisesti.) Jos Suomen Big Band -yhdistyksen kanssa ei olla oltu yhteistyössä, niin se johtuu joko siitä, että mahdollisuutta ei olla hoksattu, tai sitten siitä, että on koettu, että kellään suomalaisella tanssijalla ei ole ollut riittävästi meriittiä lähteä esim. kouluttamaan Suomen Big Band -yhdistyksen jäseniä. Tyvestä puuhun noustaan. Ehkä ensi kerralla kokoonnutaan yhteistyössä SBB:n kanssa! Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?" |
päivis: ... tai sitten siitä, että on koettu, että kellään suomalaisella tanssijalla ei ole ollut riittävästi meriittiä lähteä esim. kouluttamaan Suomen Big Band -yhdistyksen jäseniä. *KLOPS* Tota ... nyt sitten Päivis on hyvä laskeutuu pilveltä. Tässäkohden kehotan miettimään, miten se lindy hop on syntynyt. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
Avanaq 07.04.2009 13:28:16 | |
---|
isojussi: *KLOPS* Tota ... nyt sitten Päivis on hyvä laskeutuu pilveltä. Tässäkohden kehotan miettimään, miten se lindy hop on syntynyt. Mitä sä nyt meinaat? Meidän jomman kumman sisälukutaito ei nyt riitä. Todennäköisesti molempien. |
päivis 07.04.2009 13:43:27 | |
---|
päivis: En tiedä ovatko olleet. Ihan hyvä kanavavinkki, kiitos vaan. Jos Suomen Big Band -yhdistyksen kanssa ei olla oltu yhteistyössä, niin se johtuu joko siitä, että mahdollisuutta ei olla hoksattu, tai sitten siitä, että on koettu, että kellään suomalaisella tanssijalla ei ole ollut riittävästi meriittiä lähteä esim. kouluttamaan Suomen Big Band -yhdistyksen jäseniä. Rautalangasta: Ei olla ehkä lähdetty ottamaan yhteyttä, koska ollaan koettu, että ei ole mitään riittävän merkittävää tarjottavaa isolle organisaatiolle. Mutta tämä on siis vain omaa arveluani. Tietoa ei ole aiheesta lainkaan. Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?" |
isojussi 07.04.2009 15:11:25 | |
---|
Eikä tullut mieleen, heillä olisi ollut jotain annettavaa teille? Joskus vois tanssinharrastajatkin alentua kyselemään neuvoja ja oppia muualta, eikä vaan olla sormi pystyssä neuvomassa. meitä molempia yhdistää rakkaus Duke Ellingtonin, Cab Callowayn, Count Basien, Fats Wallerin, Slim & Slamin ja muiden kuolemattomien tähtien luomaan musiikkiin Satun ihan omasta kokemuksesta tietämään, että tän musan tiimoilta tästä maasta löytyy rautaista osaamista, kovaa ammattitaitoa ja loistavia pedagogeja. Samoin Suomesta löytyy mukavasti bändejä, jotka vetää 40-luvun bigbandswingiä originaaliarreilla ja useat kouluttautuvat ahkerasti parantaakseen osaamistaan. Ajattelin, jotta josko sieltä teillekin jotain oppia ja varsinkin uusia foorumeita, jossa jorata. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
päivis 07.04.2009 15:34:46 | |
---|
isojussi: Eikä tullut mieleen, heillä olisi ollut jotain annettavaa teille? Varmasti olisi. Mutta onko heillä intressejä näin marginaalista ryhmää kohtaan! Ja kuten sanottua, en todellakaan tiedä tilanteesta yhtään mitään, kunhan heitin vain jotain arvailuja. Satun ihan omasta kokemuksesta tietämään, että tän musan tiimoilta tästä maasta löytyy rautaista osaamista, kovaa ammattitaitoa ja loistavia pedagogeja. Samoin Suomesta löytyy mukavasti bändejä, jotka vetää 40-luvun bigbandswingiä originaaliarreilla ja useat kouluttautuvat ahkerasti parantaakseen osaamistaan. Joskus vois tanssinharrastajatkin alentua kyselemään neuvoja ja oppia muualta, eikä vaan olla sormi pystyssä neuvomassa. Onko antaa vinkkiä, minkälaisia asioita meidän kannattaisi tanssijoina juuri heiltä kysellä? Sellaista, joka olisi tanssijalle tärkeää tietää ja mistä emme muualta saa tietoa. Ajattelin, jotta josko sieltä teillekin jotain oppia ja varsinkin uusia foorumeita, jossa jorata. Varmaankin. Mutta tällaiselle järjestäytymättömälle marginaaliryhmälle on varmasti kuitenkin aika iso kynnys lähteä ehdottamaan yhteistyötä tuollaisen ison organisaation kanssa. (Minusta tuntuu, että) pitäisi olla jotain annettavaa takaisinkinpäin. Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?" |
isojussi 07.04.2009 17:38:14 | |
---|
Hyvänen aika Päivis - teillä toisillanne on just sitä, mitä molemmat eniten tarvitsetta: SBBY:llä musa ja lindyhopparilla tansiva yleisö. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |