isojussi 07.04.2009 11:18:42 | |
---|
Älkää ny saatanan puupäät ruvekko sohlaamaan niitten tuupilinkkienne kanssa! Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
Rock n 07.04.2009 11:19:01 | |
---|
KoskPaavo: ----- Siis onhan joku "fusku" ym. niin hölynpölyä kuin olla voi suhteutettuna ihan reaalielämään. Ihan niinkuin haitarinsoittokin. Fusku onkin lähes suora käännös "jive" sanasta ja tarkoittaakin suomeksi myös "hölynpölyä", "puhua perättömiä", "fuskata". |
BigPapa 07.04.2009 11:22:17 | |
---|
isojussi: Älkää ny saatanan puupäät ruvekko sohlaamaan niitten tuupilinkkienne kanssa! Mjaa, vai niin. Kyllähän yks kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa. Ja noissa on vielä monta kuvaa ja vielä äänen kanssa. Tollastakin kuulokuvaa mikä tossa viimeisessä on, on vaikee sanallisesti selvittää. Ei niitä kai oo pakko kattoa, voi jättää sen juutuubilinkin klikkamatta, jos siltä tuntuu. They say everything can be replaced
Yet every distance is not near
So I remember every face
Of every man who put me here.
I shall be released. |
Ukko 07.04.2009 11:24:20 | |
---|
Tän vois laittaa jo lukkoon. Vaikka mitäpä se mulle kuuluu. COVS jäsen nro 6 |
KoskPaavo 07.04.2009 11:28:50 | |
---|
Ukko: Tän vois laittaa jo lukkoon. Vaikka mitäpä se mulle kuuluu. Niin vois minunkin puolestani, älyllinen keskustelu sivistyssanoilla ryyditettynä on mun alaani. " Studiosus perpetuus" |
isojussi 07.04.2009 11:35:21 | |
---|
BigPapa: Mjaa, vai niin. Kyllähän yks kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa. Ja noissa on vielä monta kuvaa ja vielä äänen kanssa. Tollastakin kuulokuvaa mikä tossa viimeisessä on, on vaikee sanallisesti selvittää. Ei niitä kai oo pakko kattoa, voi jättää sen juutuubilinkin klikkamatta, jos siltä tuntuu. Viittaan tohon aiempaan bugg-ketjuun, jonka linkkien perusteella siähen olis voinu vetää melkein mitä vaan. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
BigPapa 07.04.2009 11:43:04 | |
---|
isojussi: Viittaan tohon aiempaan bugg-ketjuun, jonka linkkien perusteella siähen olis voinu vetää melkein mitä vaan. Joo no joo...viittaus havaittu kintaan osoittamaan suuntaan. They say everything can be replaced
Yet every distance is not near
So I remember every face
Of every man who put me here.
I shall be released. |
päivis 07.04.2009 11:56:44 (muokattu 07.04.2009 15:54:25) | |
---|
isojussi: Selitäs mulle, miten tulee buggiin ja fuskuun soittaa. (Edit: Oletan, että tarkoitus on kysyä: "Jos haluan soittaa tanssijoille hyvää buggattavaa tai fuskattavaa musiikkia, millaista musiikkia minun tulisi soittaa?") No fusku on helppo juttu. "Puhdasoppinen" fusku on tarkoitettu tanssittavaksi puhdasoppiseen foksiin. Mutta fuskua voi tanssia melkein mihin tahansa nelijakoiseen selkeärytmiseen menevään musiikkiin! (Musiikin muuttuessa tanssijan olisi tietysti hyvä osata vähän muuttaa sitä tanssinkin stailia.) Ei se tän kummempi juttu ole. Bugg on vielä monimuotoisempi juttu. Varma valinta on soittaa n. 120-170 bpm rock'n'rollia "ruotsalaispoljennolla" (älä vaan kysy, mistä se poljento tulee. Kuuntele jotain svedutanssibändiä ja kerro meille. Jostain syystä melkein kaikkien svedutanssibändien soitossa vain on sellainen tietty poljento.) Ruotsalaisten buggbiisit on usein kolmimuunteisia, mutta kolmimuunteisuus ei ole kriteeri buggattavuudelle. Suorat biisit käyvät yhtä lailla. Itsellä ainakin alkaa jalka vippasemaan buggin suuntaan nimen omaan suorissa biiseissä! Kolmimuunteiset kappaleet tanssin mieluummin vaikkapa boogie woogiena. Vaihtobassollisiakin biisejä tanssitaan buggina, mutta itselle tulee enemmän buggfiilis rullaavasta bassosta. Puritaanit eivät hyväksy esim. discoa buggmusiikiksi, mutta minulle ne kyllä passaa, jos kappaleessa vain on "hyvä jytke". Liirumlaarumit ei käy, vaikka tempo passaisikin. Myös iskelmistä löytyy hyviä buggattavia biisejä. Ja tietty rokkibiiseistä. Eli tosi monenlaiset kappaleet käyvät buggattaviksi. Pääasia on selkeä rytmi, rullaavuus ja sopiva tempo. Eikä mitään juutuupilinkkejä. Joskus aikoinaan, kun näitä tanssimusiikkiasioita selviteltiin, kaivattiin biisiesimerkkejä. Kun sitten väkersin listan, sekään ei kelvannut, vaan kaivattiin ääniesimerkkejä. Nyt ei kelpaa nekään... Eipä laiteta sitten. Näitä kun taannoin ruodittiin, niin se "linkkisoppa" oli niin monimuotoista, ettei siinä lopunperin ollut päätä eikä häntää. Niinpä. Kun niin monenlaiset kappaleet käy noihin lajeihin. Ja sitten on vielä makuasiat, puritaanisuusasiat, ym. Minusta tää buggmusiikkijuttu on melko helppo aihe, mutta fuskumusiikkijuttu on ihan piis of nakki! Melkein kaikki nopeahkot biisit käy fuskattavaks! Lapsipuolen asemaan näistä kädenalitansseista sen sijaan jäävät monina iltoina nämä leppoisan tempoiseen kolmimuunteiseen musiikkiin tanssittavat tanssit: jive, boogie woogie ja lindy hop. Niiden tanssimahdollisuuksista olisin huolissani, en fuskun ja buggin, joita saa kyllä halutessaan vääntää pitkin iltaa. Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?" |
Jäärä 07.04.2009 12:07:32 | |
---|
Riksteri: Pikkuvikaa on aina, suuria vikoja ei saa hyväksyä. Suuria vikoja ovat mm. törmäileminen, potkiminen, pureminen ja kieltäytyminen. Tarkoitatko tällä hevosia vai tanssijoita? Kuvaus on häilyvä, kuin veteen piirretty viiva. Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä. |
päivis: No fusku on helppo juttu. "Puhdasoppinen" fusku on tarkoitettu tanssittavaksi puhdasoppiseen foksiin. Mutta fuskua voi tanssia melkein mihin tahansa nelijakoiseen selkeärytmiseen menevään musiikkiin! (Musiikin muuttuessa tanssijan olisi tietysti hyvä osata vähän muuttaa sitä tanssinkin stailia.) Ei se tän kummempi juttu ole. Bugg on vielä monimuotoisempi juttu. Varma valinta on soittaa n. 120-170 bpm rock'n'rollia "ruotsalaispoljennolla" (älä vaan kysy, mistä se poljento tulee. Kuuntele jotain svedutanssibändiä ja kerro meille. Jostain syystä melkein kaikkien svedutanssibändien soitossa vain on sellainen tietty poljento.) Ruotsalaisten buggbiisit on usein kolmimuunteisia, mutta kolmimuunteisuus ei ole kriteeri buggattavuudelle. Suorat biisit käyvät yhtä lailla. Itsellä ainakin alkaa jalka vippasemaan buggin suuntaan nimen omaan suorissa biiseissä! Kolmimuunteiset kappaleet tanssin mieluummin vaikkapa boogie woogiena. Vaihtobassollisiakin biisejä tanssitaan buggina, mutta itselle tulee enemmän buggfiilis rullaavasta bassosta. Puritaanit eivät hyväksy esim. discoa buggmusiikiksi, mutta minulle ne kyllä passaa, jos kappaleessa vain on "hyvä jytke". Liirumlaarumit ei käy, vaikka tempo passaisikin. Myös iskelmistä löytyy hyviä buggattavia biisejä. Ja tietty rokkibiiseistä. Eli tosi monenlaiset kappaleet käyvät buggattaviksi. Pääasia on selkeä rytmi, rullaavuus ja sopiva tempo.
Joskus aikoinaan, kun näitä tanssimusiikkiasioita selviteltiin, kaivattiin biisiesimerkkejä. Kun sitten väkersin listan, sekään ei kelvannut, vaan kaivattiin ääniesimerkkejä. Nyt ei kelpaa nekään... Eipä laiteta sitten.
Niinpä. Kun niin monenlaiset kappaleet käy noihin lajeihin. Ja sitten on vielä makuasiat, puritaanisuusasiat, ym. Minusta tää buggmusiikkijuttu on melko helppo aihe, mutta fuskumusiikkijuttu on ihan piis of nakki! Melkein kaikki nopeahkot biisit käy fuskattavaks! Lapsipuolen asemaan näistä kädenalitansseista sen sijaan jäävät monina iltoina nämä leppoisan tempoiseen kolmimuunteiseen musiikkiin tanssittavat tanssit: jive, boogie woogie ja lindy hop. Niiden tanssimahdollisuuksista olisin huolissani, en fuskun ja buggin, joita saa kyllä halutessaan vääntää pitkin iltaa. Tuntuuko kenestäkään muusta, että asetelma kääntyi likipitäen vastakkaiseksi ketjun otsikkoon nähden? :) Soolon soittamista helpottaa, jos on edes itse sitä mieltä, että on jotain sanottavaa. |
walttoni 07.04.2009 12:18:11 | |
---|
Rantsu: Tuntuuko kenestäkään muusta, että asetelma kääntyi likipitäen vastakkaiseksi ketjun otsikkoon nähden? :) Mä en oo ilennyt tuota sanoa ääneen. Samaten se lindyhop meni samaan osoitteeseen. Ainakin mun pitää kouluttaa itseäni kovastikkin, olen soittanut vääriä pelejä, on mennyt buggit,lindyt,fuskut,jivet,foxit,swingit ihan sekaisin. Tanssijathan tanssaa soiton mukaan, ainakin meidän keikoilla. COVS2. |
päivis 07.04.2009 12:22:23 (muokattu 07.04.2009 12:27:17) | |
---|
Vastasin isojussin kysymykseen. Teinkö väärin? Edit: Ilmeisesti olen ainakin tyhmä niin tehdessäni, koska hän ei vastaa minun kysymyksiini. Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?" |
Rantsu 07.04.2009 12:26:01 | |
---|
päivis: Vastasin isojussin kysymykseen. Teinkö väärin? Et, mun heitto oli ihan hyväntahtoiseksi tarkoitettu. Soolon soittamista helpottaa, jos on edes itse sitä mieltä, että on jotain sanottavaa. |
isojussi 07.04.2009 12:30:14 | |
---|
Älkääs ny tervaskannot viä nuolasko.... Päivikselle plussaa hyvästä vastauksesta ja sen myöntämisestä, ettei tanssiväkikään ole oikein keskenään osanneet päättää mikä mihinkäkin kelpaa. Sitte..... Ensinnäkin se ruåtsalaispoljento - joo joo et varmaan tiäkään, miten se toteutetaan, mutta meitin se on otettava selville ja ymmärrettävä. Toinen asia olis toi basson mukaan tanssiminen ... TÄTÄ MÄ OON KOKO AJAN HAKENU!!! Pääsisitte tanssijaressut paljon helpommalla, kun ensin opettelisitte tanssimaan ihan sen rumpukompin mukaan. Sieltä se perussyke kumminkin tulee. Silti hatunnosto bassoaisoidenkin kuuntelusta. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
isojussi 07.04.2009 12:31:11 | |
---|
päivis: Vastasin isojussin kysymykseen. Teinkö väärin? Edit: Ilmeisesti olen ainakin tyhmä niin tehdessäni, koska hän ei vastaa minun kysymyksiini. Äläs ny perrkule - mihis mulla ny on sitte vastaamati?? Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
päivis 07.04.2009 12:47:13 (muokattu 07.04.2009 12:50:39) | |
---|
isojussi: sen myöntämisestä, ettei tanssiväkikään ole oikein keskenään osanneet päättää mikä mihinkäkin kelpaa. No toi bugg-asia on just tollanen tosi epämääräinen. Toinen asia olis toi basson mukaan tanssiminen ... TÄTÄ MÄ OON KOKO AJAN HAKENU!!! Pääsisitte tanssijaressut paljon helpommalla, kun ensin opettelisitte tanssimaan ihan sen rumpukompin mukaan. Sieltä se perussyke kumminkin tulee. Silti hatunnosto bassoaisoidenkin kuuntelusta. Kappaleen perussyke on tietysti se ensimmäinen asia. Mutta kun se on hallussa, tulee ne muut asiat. Basson kulku vaikuttaa merkittävästi kappaleen olemukseen, ja sen taas tulisi vaikuttaa tanssin olemukseen. Mutta nää ei oo ihan alkeisasioita. Rytmin ja kappaleen yleisfiiliksen tunnistaminen ja niiden ilmentäminen on. Seuraavalla tasolla ruvetaan sitten vähän analyyttisemmaksi. Ja kiitos vaan, mutta mä en ole sulle mikään tanssijaressu. Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?" |
v_m_kangas 07.04.2009 13:06:04 | |
---|
isojussi: , ettei tanssiväkikään ole oikein keskenään osanneet päättää mikä mihinkäkin kelpaa. Tuli vain sellainen mieleen, että yhtä vaikea on keksiä yleispätevä kaava sille miten tehdään hittibiisi. Mielestäni sama juttu tuon tanssittavuuden kanssa. Jotkin biisit vain menevät jalan alle paremmin kuin toiset vaikka rumpukomppi/bassolinja olisi tismalleen sama. Eli lopputulemaan vaikuttanee myös melodian rytmitys ja sitä kautta sanoitus. Ruotsibugassahan on vahva painotus kakkosella. Saundissa kuuluu vahvana saxofonin matalat töräytykset ikäänkuin yhtenä rytmisoittimena. Humppaa tai soita humppaa |
isojussi 07.04.2009 13:13:04 (muokattu 07.04.2009 13:22:54) | |
---|
Onkohan missään muussa maassa tätä tanssitouhua nuijittu harrastajien toimesta niin saatanan tiukkaa vormuun, että se itsessään aiheuttaa ongelmia. Jenkkaan ja kaakervalssiin jalostetut jäykkäperseiset puujalkajuntit yrittää epätoivosesti olla vuoroin kuubalaisia, jenkkejä, brasseja ja vaikka - Herra nähköön - ruåttalaisia. Ainahan sitä ainakin itte koittaa asiakkaansa maasta taivaaseen palvella, mutta välillä tuntuu, että ihan periaatteesta tars olla arvosteltavaa ja moitittavaa. Vaikka syy on peilissä. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
Riksteri 07.04.2009 13:22:28 | |
---|
isojussi: Onkohan missään muussa maassa tätä tanssitouhua nuijittu harrastajien toimesta niin saatanan tiukkaa vormuun, että se itsessään aiheuttaa ongelmia. Jenkkaan ja kaakervalssiin jalostetut jäykkäperseiset puujalkajuntit yrittää epätoivosesti olla vuoroin kuubalaisia, jenkejä, brasseja ja vaikka - Herra nähköön - ruåttalaisia. Ainahan sitä ainakin itte koittaa asiakkaansa maasta taivaaseen palvella, mutta välöillä tuntuu, että ihan periaatteesta tars olla arvosteltavaa ja moitittavaa. Vaikka syy on peilissä. Älä nyt sinä mukamas pillastu, itsehän tämän keskustelun aloitit. Palautetta saa sellainen henkilö, joka yrittää ymmärtää, osoittaa kuuntelevansa ja reagoi palautteeseen edes jollain tapaa. Samalla saat kontollesi kaikkien muidenkin synnit. Vaikka aluksi saattaa tuntua siltä että joutuikin ojasta allikkoon niin savun hälvennettyä huomaakin taas oppineensa jotain uutta ja voi suhtautua asioihin silleen rennommin ja objektiivisemmin. Periaatteessa kaikenlainen kouluttaminen ja opetustoiminta lähtee siitä, että on jotain koulutettavaa. Ei valmista tarvitse mihinkään muuttaa ja vaikka se vika onkin myös siellä peilissä, niin ei se peili yksin ole tässä maailmassa. Peilin taustallakin on aina jotain. |
Rantsu 07.04.2009 13:40:11 | |
---|
isojussi: Jenkkaan ja kaakervalssiin jalostetut jäykkäperseiset puujalkajuntit yrittää epätoivosesti olla vuoroin kuubalaisia, jenkkejä, brasseja ja vaikka - Herra nähköön - ruåttalaisia. No mut niinhän me soittajatkin joudutaan tekemään! En halua moittia ketään muita, joten puhunkin vain itsestäni: mä oon aina yrittänyt tehdä kaiken mahdollisimman hyvin ja tyylikkäästi ja hyvillä soundeilla (enkä vois edes kuvitella, että esim. ilkeilisin tanssijoille joillain musiikillisilla jäynillä) mut ei mun cha-cha silti oo kovin kuubalaista eikä samba brasilialaista eikä tango argentiinalaista, niistä löytyis kosolti sormella osoitettavaa sille joka ne oikeesti haldaa. Musta ois aikamoinen kauhuskenaario, jos bändille tultais kommentoimaan kovin asiantuntevasti: "anteeks, mutta voisko teidän kitaristi soittaa tota nelosruoskaa vähän tiukemmin tohon triolikomppiin, kun tuntuu, että nyt on koko ajan vaan hirveetä flämii?" :) Tyhmä ei huomaa ja viisas ei virka mitään - se kuitenkin kai pääsääntöisesti paikkansapitävä asia on mutkin pitänyt leivässä. Tää nyt sen takia, ettei mee ihan pelkästään heittelyksi tää keskustelu mun osalta. Soolon soittamista helpottaa, jos on edes itse sitä mieltä, että on jotain sanottavaa. |