Aihe: Tanssijoita pitäisi kouluttaa ymmärtämään paremmin musiikkia.
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Sokkisha
06.04.2009 17:49:32
isojussi: Mä alotan: Joskus tahtoo jäädä vähän rankemman biisin jälkeen vola turhan kovalle. Silloin on kiva jos joku asiasta huomauttaa. Ne jokka tietää ja tuntee mun, poikkeekin vihjaamassa, jotta "pudota vähän voimakkuutta". KMai siinä iskee joku vauhtisokeuteen verrattavissa oleva volumikuurous???

Tuli tuosta mieleen että onko niinkin ettei se musiikki kuulu siellä estraadilla samalla voimakkuudella kuin parketilla? Silloinhan se on ihan ymmärrettävää ettei se aina ole kohdin!

Tästä taas tuli mieleen toinen kysymys: Joskus näkee että rumpalit on eristetty muusta soittoporukasta pleksiseinällä. Onko kyseessä joku spitaalia vakavempi tarttuva sairaus vai tuppaako ne rumpupalikat vaan lentää liian usein käsistä kesken revityksen ja siksi pitää lasiseinä olla suojana?

Vai onko asialla jotain tekemistä sen kanssa mitä ja miten rumpali kuulee oman soittonsa?
paice60
06.04.2009 17:57:04
Sokkisha: Tuli tuosta mieleen että onko niinkin ettei se musiikki kuulu siellä estraadilla samalla voimakkuudella kuin parketilla? Silloinhan se on ihan ymmärrettävää ettei se aina ole kohdin!

Tästä taas tuli mieleen toinen kysymys: Joskus näkee että rumpalit on eristetty muusta soittoporukasta pleksiseinällä. Onko kyseessä joku spitaalia vakavempi tarttuva sairaus vai tuppaako ne rumpupalikat vaan lentää liian usein käsistä kesken revityksen ja siksi pitää lasiseinä olla suojana?

Vai onko asialla jotain tekemistä sen kanssa mitä ja miten rumpali kuulee oman soittonsa?

Koska PA eli kovaääniskaapit ovat yleensä soittajien etupuolella ei niiden ääni tule samalla voimakkuudella taakse kuin eteen. Sen takia niitä ei kuule soittajat niin lujaa kuin yleisö.

Rumpalin pleksi on sen takia että jotkut rumpalit soittavat rumpuja niin kovaa että se häiritsee muita soittajia ja vaikeuttaa balanssin eli tasapainon hakemista eri soittimien kesken.
Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7.
Avanaq
06.04.2009 18:05:01
isojussi: Toki, mutta täytyy muistaa, että kaikki tanssinharrastajat ei oo yhtä täyspäisiä, kun vaikkapa sää ja Manjis. Ylimieliset välineurheilijat ja ammattivalittajat pilaa lopun 99% maineen. Mutta pakko sille kusipääosastollekin on olla ystävällinen. Hyvä esimerkki lähimenneisyydestä: Eräs pari tuli suurieleisesti toivomaan hidasta valssia. No minä pistän parastani, vaikka arvaan jo miten käy - tulivat valittamaan liian hitaasta temposta. Vastasin vaan, että "nää on kyllä kattottu tanssinopettajien kanssa" (nninkun olikin). En viittiny mainita, etteivät itte osanneet tanssia. Pätkääkään.

Jos palautteen antaa henkilö (kuten nähtävästi tossa tapauksessa), joka ei nähtävästi asiasta mitään ymmärrä, niin eihän siitä kannata pätkän vertaa välittää. Antaa sen valua pois kuin vesi hanhen selästä. Mullekin valitetaan välistä mitä ihmeellisimmistä asioista. Jos mä pidän valittajaa yhtään arvostelukykyisenä, kuuntelen mitä sillä on asiaa ja ehkä mietin pitäiskö asialle tehdä jotain. Jos palaute on selvästi täyttä soopaa, kuuntelen sen, mutta annan jutun olla.

Siinä oot kuitenkin oikeassa, että "pakko" sille "kusipääosastolle" on oltava ystävällinen. Sä olet palveluammatissa (ja olet nähtävästi sen ymmärtänytkin päinvastoin kuin jotkut muut alan hemmot), ja silloin on mentävä sen alan käytössääntöjen mukaan.
rintapek
06.04.2009 18:06:33

paice60: Koska PA eli kovaääniskaapit ovat yleensä soittajien etupuolella ei niiden ääni tule samalla voimakkuudella taakse kuin eteen. Sen takia niitä ei kuule soittajat niin lujaa kuin yleisö.
Jjep. Ja jos ne ämyrit olis soittajien takana, niin mikithän siinä vinkuu. Ton vuaksi bändit yleensä käyttävätten erillisiä monitoreita/korvanappeja kukin tarpeensa mukaan.

Rumpalin pleksi on sen takia että jotkut rumpalit soittavat rumpuja niin kovaa että se häiritsee muita soittajia ja vaikeuttaa balanssin eli tasapainon hakemista eri soittimien kesken. + vuotaa mikkeihin ja vahvistuu entisestään.
One kind of music only - the good kind
jakeni
06.04.2009 18:41:17
Olen samaa mieltä otsikon kanssa.

Toisinaan näkee niitä musta-ja punavalko kenkä pariskuntia,jotka luulevat hallitsevansa kaikki lajit,kuin kilpatanssijat konsanaan.
Korneinta heiltä on se että suhtautavat (ei kaikki) tavallisiin tallaajiin väheksyvän alamaisesti.Normi (Topit) on hiukan hämillään jos heitä katsotaan arvostelevasti.
Jopa järkkäritkin ovat näitä "ammattilaisia" arvostelleet.Tosin ei heille suoraan, vaan omissa piireissään ; että he vasta ovat kovia valittamaan eivätkä tuota sinänsä talolle,korkeintaan vichy pullon hinnan jos sitäkään.

Puhumattakaan siitä,mitä palautetta heiltä tulee bändeille ja yleensä vielä mutkan kautta!

Tämän porukan oilisi syytä ja pikaisesti alkaa ymmärtää musaa sekä omia tekemisiään paremmin.

Kuka sen koulutuksen sitten antaa ja miten se tehdään on taas toinen juttu?
Ainakin sillä tavalla että se tyydyttää kaikkia...siihen ei varmasti ikinä päästä,tässä formaatissa.Se lienee varmaa.
Mutta jotain tars tehrä...
Teimme LM-kiertueen ja se ei tässä tapauksessa tarkoita savuke merkkiä! (Klabbi) Milloin syödään? (Topi)
Sokkisha
06.04.2009 18:45:38
Avanaq: Jos palautteen antaa henkilö (kuten nähtävästi tossa tapauksessa), joka ei nähtävästi asiasta mitään ymmärrä, niin eihän siitä kannata pätkän vertaa välittää. Antaa sen valua pois kuin vesi hanhen selästä. Mullekin valitetaan välistä mitä ihmeellisimmistä asioista. Jos mä pidän valittajaa yhtään arvostelukykyisenä, kuuntelen mitä sillä on asiaa ja ehkä mietin pitäiskö asialle tehdä jotain. Jos palaute on selvästi täyttä soopaa, kuuntelen sen, mutta annan jutun olla.

Siinä oot kuitenkin oikeassa, että "pakko" sille "kusipääosastolle" on oltava ystävällinen. Sä olet palveluammatissa (ja olet nähtävästi sen ymmärtänytkin päinvastoin kuin jotkut muut alan hemmot), ja silloin on mentävä sen alan käytössääntöjen mukaan.

Komppaan Avanakkia! Jos muusikko on kysellyt joltain tanssinopettajalta vaikka nyt esmes hitaan valssin tempoa, niin eihän sen hienommin asiaan enää VOI suhtautua tanssijan kannalta katsottuna! En minä silloin liioin ottaisi ressiä yksittäisistä sanomisista. Vaikka voishan se olla niinkin että kun koko illan yritän parastani tanssilattialla daamini kanssa ja lopuksi se toteaisi että kylläpä olitkin paska tanssija, niin v-tuttaisihan sekin... Kyllä mä ainakin mielelläni ja aika useinkin suon sen kiitoksen illasta bändillekin! Vaikkei nyt aina edes olisi niin meikäläisen top-listan kärkisijoillakaan. Kai se on muusikostakin mukava saada joskus positiivistakin palautetta joltain joka ei ole edesvastuuttomassa tilassa.
Kyllä noilla kuuluisuuksilla aina ihailijajonoja riittää ja uudestaan taputtajia mutta useammin käy niinpäin että se on peruspändi joka antaa aktiivitanssijalle illan tanssinautinnon! On niitä tosin hyviä artistejakin muutamia...
KoskPaavo
06.04.2009 18:52:33
"Jos muusikko on kysellyt joltain tanssinopettajalta"
Hoh, miksi näin, onhan niitä oikeita musiikinopettajiakin.
" Studiosus perpetuus"
Avanaq
06.04.2009 19:01:34
KoskPaavo: "Jos muusikko on kysellyt joltain tanssinopettajalta"

Ja onhan nitä oikeita tanssinopettajikin.

Jos tarkoituksena on soittaa sitä hidasta valssia konsertissa tms. tilausuudessa, niin silloin on järkevä kysyä tempoa siltä musiikinopettajalta. Jos taasen meinaa soittaa sitä samaa biisiä tanssijoille niin eikös olis järkevintä kysyä sitä tempoa tanssijoilta tai siltä tanssinopettajalta (enkä nyt tarkoita Heikki Kahilaa)? Tai vaikka viksulta ja kokeneelta tanssimuusikolta.
Martso
06.04.2009 19:06:38
Joopa joo. Aletaan nyt sitten pitämään oikeita koulutustansseja. Joka parin jälkeen tilanne poikki/irti. Viiden minuutin palaveri, että soitettiinko oikein ja tanssiko tanssijat tarpeeksi hyvin. Muutama sana temposta ja synkoopeista. "Sinä ruutukuosihousuinen nuori kundi siellä - sinulla oli liian hauskaa sen hyvännäköisen mimmin kanssa siihen nähden, että öögasitte liikaa siinä b-osassa!" -Hei kamöön! Hauskan pitoahan tän piti olla, vai?!
paice60
06.04.2009 19:35:39
Martso: Joopa joo. Aletaan nyt sitten pitämään oikeita koulutustansseja. Joka parin jälkeen tilanne poikki/irti. Viiden minuutin palaveri, että soitettiinko oikein ja tanssiko tanssijat tarpeeksi hyvin. Muutama sana temposta ja synkoopeista. "Sinä ruutukuosihousuinen nuori kundi siellä - sinulla oli liian hauskaa sen hyvännäköisen mimmin kanssa siihen nähden, että öögasitte liikaa siinä b-osassa!" -Hei kamöön! Hauskan pitoahan tän piti olla, vai?!

Juuri näin. Menee liian analyyttiseksi koko homma. Mä en ala. Poistun.
Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7.
Sokkisha
06.04.2009 19:54:05
jakeni: Olen samaa mieltä otsikon kanssa.

Toisinaan näkee niitä musta-ja punavalko kenkä pariskuntia,jotka luulevat hallitsevansa kaikki lajit... ...suhtautavat tavallisiin tallaajiin väheksyvän alamaisesti... ...he vasta ovat kovia valittamaan eivätkä tuota sinänsä talolle,korkeintaan vichy pullon hinnan jos sitäkään.

...

Hohhoijaa... -just!
Martso
06.04.2009 20:03:28
Sokkisha: Hohhoijaa... -just!

Allekirjoitan tämän, vaikka Jakeni on kollega ja ystävä.
isojussi
06.04.2009 20:23:23
KoskPaavo: "Jos muusikko on kysellyt joltain tanssinopettajalta"

Suurin osa niistä ei ymmärrä humpasta hevon vittua.

Kyllä mä oon noita hankalampia tempija - hitaat valssit, masurkat, chachachat jne - ruuvannu yhen tutun lavatanssinopettajan kanssa ja sen kans on muutenkin ollu kiva pohtie, mitä erilaiset musiikilliset asiat vaikuttaa tanssiin.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
isojussi
06.04.2009 20:26:29
Martso:... Hauskan pitoahan tän piti olla, vai?!

Nyt ei ollakaan puuttumassa nääs niihin hauskanpitäjiin, vaan ilonpilaajiin.

Eikä yhdyssana-asioihin. Ehe ehe ehe ehe ehe ehe .....
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Martso
06.04.2009 20:37:18
isojussi: Nyt ei ollakaan puuttumassa nääs niihin hauskanpitäjiin, vaan ilonpilaajiin.

Eikä yhdyssana-asioihin. Ehe ehe ehe ehe ehe ehe .....

Mutta minä en edelleenkään ymmärrä, että mitä hiton valittamista meillä tanssinsoittajilla on siihen nähden mitä turat tekee? Pitäis olla tyytyväinen niistä duuneista mitä on, koska niissähän on kuluttajat tavallaan on tehny valinnan soittajan puolesta. Mulle on aivan sama jos pariskunta vetää hidasta valssia sinnepäin, mutta katsovat toisiaan rakastuneesti. Kumpi se oli taas tärkeempää? Taimi vai tunne?
-Nyt voit vielä listata, että mitkä sinun perimmät tarkoitukset tän debatin takana on? Pistä konkreettisia asioita, älä mitäään metronomiunelmaa, jota ei etes puolet tanssimuusikoista pysty toteuttamaan.

Ja älä huoli. Olen kriittinen, mutta ollaan silti väärtejä.
isojussi
06.04.2009 20:56:12
Martso:....Ja älä huoli. Olen kriittinen, mutta ollaan silti väärtejä.

Hyvä että oot - siis sekä kaveri että kriittinen.

Se on kyllä myönnettävä, että mä ny kai oon lähteny kaiveleen sitte kumminkin ihan marginaaliosaston juttuja.

Mutta toisaalta .... minusta skenaariona mielenkiintoinen ...
Riksteri
06.04.2009 21:44:55
Martso: Mutta minä en edelleenkään ymmärrä, että mitä hiton valittamista meillä tanssinsoittajilla on siihen nähden mitä turat tekee? Pitäis olla tyytyväinen niistä duuneista mitä on, koska niissähän on kuluttajat tavallaan on tehny valinnan soittajan puolesta. Mulle on aivan sama jos pariskunta vetää hidasta valssia sinnepäin, mutta katsovat toisiaan rakastuneesti. Kumpi se oli taas tärkeempää? Taimi vai tunne?
-Nyt voit vielä listata, että mitkä sinun perimmät tarkoitukset tän debatin takana on? Pistä konkreettisia asioita, älä mitäään metronomiunelmaa, jota ei etes puolet tanssimuusikoista pysty toteuttamaan.

Tanssijoiden kannalta olisi tärkeä tietää ja nähdä se, että soitettua musiikkia oikeasti pystyy tanssimaan tyylikkäästi. Useat oikeasti suuret starat osaavat itsekin tanssia ja ovat panostaneet siihen, Elviksestä lähtien. Vaikea sanoa, olisiko sitä menestystäkään samalla tavalla tullut jos eivät itse osaisi liikkua. Tuossa aikaisemmin oli muistaakseni Barskan laittama linkki Swaystä, jossa torvisektio jammasi ihan tyylikkäästi tahdissa samalla kun soitti. Suomalaisessa tanssimusiikissa korkeintaan laulaja luikauttelee niitä cha cha chaita sinne epämääräisin väleihin ikäänkuin ohjeeksi tanssijoille, muttei itse tanssi ollenkaan samalla kun laulaa. Mutta eihän sieltä kioskien takaa pallilta mihinkään johto takapuolessa pääse. Joku Jean S on hieman panostanut lavaliikkumiseen, mutta kyllä siihen jotain muutakin tarvittaisiin kun shortsit ja karvaiset sääret. Jos suomalainen artisti tanssii malliksi esiintyessään, on se enemmänkin sellaista Armi ja Danny -tyylistä Tahdon olla sulle hellä -osastoa.
manjaana
07.04.2009 06:47:38
Martso: Mutta minä en edelleenkään ymmärrä, että mitä hiton valittamista meillä tanssinsoittajilla on siihen nähden mitä turat tekee? Pitäis olla tyytyväinen niistä duuneista mitä on, koska niissähän on kuluttajat tavallaan on tehny valinnan soittajan puolesta. Mulle on aivan sama jos pariskunta vetää hidasta valssia sinnepäin, mutta katsovat toisiaan rakastuneesti. Kumpi se oli taas tärkeempää? Taimi vai tunne?

Ja älä huoli. Olen kriittinen, mutta ollaan silti väärtejä.

Hiukan osasin odottaa, Pus eiku plus... 8)
-diu diu-
Raaka_Arska
07.04.2009 07:26:36

Pakko ottaa kantaa ... nimittäin lauteilla olleena, nykyään tanssilattiaa ja kenkiä kuluttavana, musiikista ja hyvästä liikunnasta nauttivana kansalaisena.

Totta on, että joillekin tanssista on tullut suoritus, joka vedetään naama norsun v.....lla ilman hymyn häivää. Uskoisin kuitenkin, että yli 90 % tanssikansasta vieläkin nauttii tanssin hurmasta ja hyvästä seurasta, puhumattakaan hyvästä orkesterista.

Kylmä totuus vain on se, että joku bändi saa aikaan enemmän tanssittavaa äänimateriaalia kuin joku toinen. Kävin taas hiljattain jatsiloissa, joissa soitti eräs S:llä alkava orkesteri. Huh, huh.... rahat pois ja karkuun -meininki oli ihan sormenpäillä haisteltavissa.

Tanssijat tanssivat kukin tyylillään ja taidoillaan. On mukava katsoa jotain vanhaa pariskuntaa, joka vetää kaikki pelit omalla tyylillään ja nauttivat siitä varmasti.

Valitettavasti tanssikursseillakaan tanssinopettajat eivät ymmärrä musiikkia. He vain sovittavat askelia ja kuvioita soivaan musiikkiin ymmärtämättä sitä. Esimerkiksi säkeistöjen ja kertsien loput ovat oivallisia paikkoja pistoille ja breikeille, mutta harvemmin niitä kukaan hoksaa (opettajista) edes mainita. Mainitsinkin tässä taannoin eräästä tanssinopettajasta joka jivekurssilla naama pokkana kertoi, että kun bändi soittaa rokkia tms jivenä tanssittavaa musiikkia, soittajat laskevat kuuteen!!! Meinasin laskea housuuni ja korjasin, että kyllä meilläpäin on ollut tapana laskea ihan neljään....

Malttia, malttia vähän. Sekä lauteille että lattialle.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)