Rock n 06.04.2009 14:11:50 (muokattu 06.04.2009 14:25:25) | |
---|
Otetaans tähän yksi konkreettinen esimerkki. Perustanssin voidaan käsittää sisältävän nopeita yhden iskun askelia ja hitaita kahden iskun askelia. Miten tanssimuusikon mukaan tanssijan pitäisi askeltaa niin että tanssimuusikko olisi tyytyväinen seuraavissa vaihtoehdoissa. Ja nyt vastaukset yksinomaan sen mukaan miten tanssimuusikko tulee tyytyväiseksi tanssijan askeltamisesta, ei mitään muuta. Pienillä kirjaimilla heikko isku ja isoilla kirjaimilla vahva isku. Ensimmäinen vaihtoehto: YKSI, kaksi, KOLME, neljä Toinen vaihtoehto: yksi, KAKSI, kolme, NELJÄ |
päivis 06.04.2009 14:13:24 | |
---|
humppahanuristi: Minäkään en varmaan ymmärtänyt mitä tarkoitit. Tanssijat käsittääkseni käyvät tansseissa viettämässä aikaa ja hakemassa positiivisia kokemuksia sekä sosiaalista kanssakäymistä. Jotkut jotain syvällisempää tai pinnalisempaa myös. Soittajat/muusikot luovat näihin sen taustan ja myös tunnelman. Ainut mitä voisi vaatia, olisi se, että todellakin katsotaan ja kuunnellaan objektiivisemmin, eikä niistä tempo- ja tyyliasioista ihan heti bändille räyhätä. Annetaan illan orkesterille tulkinnanvaraa. Pipon löysentäminen saattaisi myös tällaiselle "tarkalla" henkilölle olla parempi. Olisiko siis ihan nuorella iällä opituille käytöstavoille käyttöä? Tai sitten tanssikurssien vetäjillekin tiedoksi saattaa, että levyversiot ja elävä musiikki eivät ole ihan sama ja myös opitun soveltaminen erilaisiin yhteyksiin olisi suotavaa? Konppaan Hunppahanuristia koko tekstin osalta. Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?" |
Riksteri 06.04.2009 14:25:01 | |
---|
isojussi: Noh noh - tanssijat ovat kuitenkin tanssimassa musiikin mukaan - eivätkä soittajat soittamassa tanssin mukaan. Ikivanhassa teatterissa orkesteri esiintyi lattialla samassa tasossa tanssijoiden kanssa, mutta sittemmin käytännöstä luovuttiin ja orkesterille tehtiin monttu lattiaan ollakseen vähemmän tiellä ja jotta katsojat voisivat paremmin nähdä esityksen. Saattoipa joku muusikko jopa itsekin tanssia ja osallistua näytelmään ja ilonpitoon soittamisen ohella. Idolikultin villitessä populaation piti esiintyjä nostaa korokkeelle. Vielä nykyäänkin on olemassa teoksia, joissa musiikki on sekä sävelletty että esitetty tanssijoiden ehdoilla, mutta harvinaista se kyllä on ellei ajattele esim. Madonnan tai Maikkelin tuotantoa mitenkään tanssimusiikkina. Mun mielestä on ihan kohtuullista vaatia, että tanssija osaa: - perustekniikan oikein - kuunnella soitosta rytmin ja erottaa sen muista elementeistä, kuten esimerkiksi laulusta. Perustekniikoita opetetaan hyvin paljon erilaisia eikä tanssilajeja ole haluttu mitenkään vakioida seuratanssissa, jossa sosiaalinen kanssakäyminen on se tärkein pointti ja kaikki tapahtuu hieman niin kuin musiikin ja leikin varjolla. Samalla on annettu muusikoille hyvin vapaat kädet valita soitettavat kappaleet ja muutenkin soittaa haluamallaan tavalla. Jopa aivan uusia musiikin lajeja on kehitetty, joista mm. bossaa ei olisi koskaan syntynyt jos tanssittavuutta olisi tarvinnut ajatella. Tanssijan on sekä tarkoituksenmukaisempaa että helpompaa mukautua musiikkiin kuin muusikon tanssijoihin. Musiikissa on monenlaista rytmiä ja mitä enemmän musiikkia sähköistetään, sitä enemmän vaihtoehtoisia rytmejä kuulijoille tarjotaan. Rytmi oli ennen pajon yksiselitteisempi asia, kun ei ollut niin paljoa hilavitkuttimia. Nykyään melodia, kauniit soinnut, idolikulttiin kuuluva esiintyminen ja varsinkin laulu on rytmiä tärkeämpää. Rakenteeltaan kappaleet ovat niin yksinkertaisia ja samankaltaisia, ettei rytmin osuutta kannata tanssimisessa liikaa painottaa. ennen kuin tulee vaatimaan bändiltä mitään. Ei orkesterilta voi mitään volyymiä kummallisempaa asiaa vaatia, pyytää voi kyllä. Jos ei pysty niin ei pysty, ei siinä mikään auta. Tuhannesta ihmisestä ehkä muutama voi jotain pyytää, valtaosa ei joko osaa, halua, viitsi tai ymmärrä pyytää mitään. Mielestäni orkesterille esitetty toivomus on osoitus siitä, että kuulija uskoo muusikon kykenevän soittamaan paremmin muttei vaan aina itse ymmärrä sitä. |
KoskPaavo 06.04.2009 14:26:11 | |
---|
päivis: Konppaan Hunppahanuristia koko tekstin osalta. Annan päivikselle arnon käydä oikeudesta. " Studiosus perpetuus" |
isojussi 06.04.2009 14:44:12 | |
---|
Rock n: ...Miten tanssimuusikon mukaan tanssijan pitäisi askeltaa niin että tanssimuusikko olisi tyytyväinen... Niin, että tanssija on itse tyytyväinen. Jos tää ei totetudu, niin sit vaan lisää treeniä. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
päivis 06.04.2009 14:44:42 | |
---|
KoskPaavo: Annan päivikselle arnon käydä oikeudesta. Neitsi kiittää!!! Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?" |
isojussi 06.04.2009 14:53:46 | |
---|
päivis: ...No nyt puhutaan jo ihan eri asiasta! Minä ymmärsin, että mielestäsi kaikkien lavalla tulijoiden tulisi osata aiemmin listaamasi asiat... No olisiko siitä heille itselleen haittaa vai hyötyä? Mutta mitäs sitten kun osaa em. asiat, mutta silti palautteeseen suhtaudutaan nuivasti? Jos palaute on ollut asiallista, niin sittenhän vika toki on palautteen saajassa. En edelleenkään ole poistamassa bändin vastuuta musiikin tanssittavuudesta. No musiikin teorian osaamista ei hyvä tanssiminen (eikä soittaminenkaan!) välttämättä vaadi, joten sen pänttääminen ei tanssijalle kovinkaan oleellista. Pääasia, että kuulee musiikin ja osaa toteuttaa sitä tanssissaan. En mä mitään sen kummempaa teorianosaamista oo tässä peräänkuuluttamista - vai eikö sun mielestä tanssimuusikon tartte ymmärtää soittimensa roolia orkesterissa. Ei oikeesti olisi pahitteeksi tanssijallekaan. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
päivis 06.04.2009 15:13:39 (muokattu 06.04.2009 15:20:34) | |
---|
isojussi: No olisiko siitä heille itselleen haittaa vai hyötyä? Toki edellä listaamaasi moni pyrkii, mutta monille tällaiset vaatimukset olisivat haitta. Jotkut eivät vain oikeasti tähän kykene. Silti heillä on mielestäni oikeus tanssia. Toiset ehkä kykenisivät, mutta vaatimukset nostaisivat riman htei alkuunsa niin korkealle, että jättäisivät edes yrittämättä. Tanssiharrastusta pidetään jo nykyisellään kovin "pelottavana" harrastuksena. Tuollaiset edellyttämiset muusikoiden taholta vain nostaisivat tanssin harrastuksen pelottavuutta entisestään. Toki ohjaajat pyrkivät oppilaita ohjaamaan "musikaalisemman tanssin" suuntaan, mutta pakottaa ei ketään voi, vapaaehtoisesta harrastuksesta kuitenkin kyse. Jos palaute on ollut asiallista, niin sittenhän vika toki on palautteen saajassa. Kiitos tästä vastauksesta! Täällä minulle on tullut vaikutelma, että sanoinpa mitä vaan, se tyrmätään vetämällä eteeni jonkun toisen tekemiset. En mä mitään sen kummempaa teorianosaamista oo tässä peräänkuuluttamista - vai eikö sun mielestä tanssimuusikon tartte ymmärtää soittimensa roolia orkesterissa. Ei oikeesti olisi pahitteeksi tanssijallekaan. Useimmat tanssijat tunnistavat soitettavan musiikin tanssilajin ja osaavat tanssia rytmiin. Minkä muunlaista musiikin tuntemusta edellytät tanssijoilta soittajan näkökulmasta? Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?" |
päivis 06.04.2009 15:40:54 (muokattu 06.04.2009 15:42:22) | |
---|
Tempoista: Jos tanssiorkesterina itseään markkinoinut bändi soittaa lavalla illan aikana yhdet ylinopeat rokit, niin se on ihan ok, mutta jos kaikki "rokit" (lue: kädenaliveivattavat biisit) on ylinopeita, niin siinä on mielestäni palautteen paikka. Samoin jos ne illan ainoat sambat, cha chat, rumbat tai hitaat valssit (jne.) on liian nopeat. (Kyllähän ne pystyy läpi huiskimaan, mutta lajin nautinto on tipotiessään). Eli harvinaisemmat lajit mielellään "ihannetempoisena". Useammin soitettujen lajien kohdalla (esim. beat ja suffle) voi sitten sitä skaalaa olla ihan laidasta laitaan, mutta tietysti kuitenkin enimmäkseen sellaisella tempoalueella, että suurin osa tanssijoista kykenee sitä tanssimaan. Asiallinen vai asiaton palaute? Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?" |
päivis 06.04.2009 15:46:34 (muokattu 06.04.2009 15:47:27) | |
---|
Konkretiaa peliin: Mitkä ovat yleisimpiä palautteen aiheita teidän keikoilla? Harmittavatko nämä palautteet? Jos, niin miksi? Jos ei, niin miksi ei? (Mä tiedän, että te palaisitte halusta listata, mistä kaikesta teille on annettu palautetta (liian liukas lattia, kallis kahvi, jne.), mutta sitä en nyt kysynyt, vaan YLEISIMPIÄ palautteen aiheita teidän keikoillanne.) Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?" |
KoskPaavo 06.04.2009 15:48:17 | |
---|
Eiköhän tuossa tanssimisessakin pidä paikkansa vanha sanonta; " Tieto lisää tuskaa", soitostakin häipyy sen alkuihastuksen jälkeen jotakin mystistä, toki tietojen ja taitojen karttuessa muuta hyvää tulee tilalle. " Studiosus perpetuus" |
päivis: Konkretiaa peliin: Mitkä ovat yleisimpiä palautteen aiheita teidän keikoilla? Harmittavatko nämä palautteet? Jos, niin miksi? Jos ei, niin miksi ei? (Mä tiedän, että te palaisitte halusta listata, mistä kaikesta teille on annettu palautetta (liian liukas lattia, kallis kahvi, jne.), mutta sitä en nyt kysynyt, vaan YLEISIMPIÄ palautteen aiheita teidän keikoillanne.) Yleisin on ollut ainakin mun kohdalla se että joku tulee pyytämään esim. että " Soittakaa valssit" vaikka juuri edelliset tai sitä edelliset olivat juuri valssia. " Studiosus perpetuus" |
humppahanuristi 06.04.2009 15:52:14 | |
---|
päivis: Konkretiaa peliin: Mitkä ovat yleisimpiä palautteen aiheita teidän keikoilla? Harmittavatko nämä palautteet? Jos, niin miksi? Jos ei, niin miksi ei? (Mä tiedän, että te palaisitte halusta listata, mistä kaikesta teille on annettu palautetta (liian liukas lattia, kallis kahvi, jne.), mutta sitä en nyt kysynyt, vaan YLEISIMPIÄ palautteen aiheita teidän keikoillanne.) "Kyllä työ pojat soitatte hyvin..." "Hienosti soitettu..." No ihan oikeasti ei juuri palautetta ole tullut, joskus oli hitaan valssin temposta puhe. Rumpali sen aina metronomista ottaa. Eräs kerta se oli "täydellinen" ja viikon päästä sama paikka sama hlö, "liian nopea". Arvaa mitä, ihan sama se tempo oli kuitenkin. Siis ei juurikaan tule palautetta. Humpasta rautalankaan... |
isojussi 06.04.2009 15:54:27 (muokattu 06.04.2009 15:55:05) | |
---|
päivis: Toki edellä listaamaasi moni pyrkii, mutta monille tällaiset vaatimukset olisivat haitta. Jotkut eivät vain oikeasti tähän kykene. Silti heillä on mielestäni oikeus tanssia. Toiset ehkä kykenisivät, mutta vaatimukset nostaisivat riman htei alkuunsa niin korkealle, että jättäisivät edes yrittämättä. Tanssiharrastusta pidetään jo nykyisellään kovin "pelottavana" harrastuksena. Tuollaiset edellyttämiset muusikoiden taholta vain nostaisivat tanssin harrastuksen pelottavuutta entisestään. Toki ohjaajat pyrkivät oppilaita ohjaamaan "musikaalisemman tanssin" suuntaan, mutta pakottaa ei ketään voi, vapaaehtoisesta harrastuksesta kuitenkin kyse. Toki, mutta täytyy muistaa, että kaikki tanssinharrastajat ei oo yhtä täyspäisiä, kun vaikkapa sää ja Manjis. Ylimieliset välineurheilijat ja ammattivalittajat pilaa lopun 99% maineen. Mutta pakko sille kusipääosastollekin on olla ystävällinen. Hyvä esimerkki lähimenneisyydestä: Eräs pari tuli suurieleisesti toivomaan hidasta valssia. No minä pistän parastani, vaikka arvaan jo miten käy - tulivat valittamaan liian hitaasta temposta. Vastasin vaan, että "nää on kyllä kattottu tanssinopettajien kanssa" (nninkun olikin). En viittiny mainita, etteivät itte osanneet tanssia. Pätkääkään. Kiitos tästä vastauksesta! Täällä minulle on tullut vaikutelma, että sanoinpa mitä vaan, se tyrmätään vetämällä eteeni jonkun toisen tekemiset. No eihän se ny noin parane olla. Vaikka vastakin kyllä joku ihmetteli, kun mulle sai tulla volyymistä huomauttaan, kun kuulemma etellinen pänti oli suuttunu. Mä vaan kiittelin ja sanoin, että apuahan tosta mulle on, kun ei itte pääse laattialle kuunteleen. Aikamoisia mulkkuja niitä on soittajissakin. puhun nyt siis luonteesta. Useimmat tanssijat tunnistavat soitettavan musiikin tanssilajin ja osaavat tanssia rytmiin. Minkä muunlaista musiikin tuntemusta edellytät tanssijoilta soittajan näkökulmasta? No kun tuntuu, että erilainen sointukierto tai melodia kulku vaikuttaakin äkkiä biisin tanssittavuuteen, vaikka tempo ja rumpukomppi olis ihan sama. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
isojussi 06.04.2009 15:57:55 | |
---|
päivis: Tempoista: Jos tanssiorkesterina itseään markkinoinut bändi soittaa lavalla illan aikana yhdet ylinopeat rokit, niin se on ihan ok, mutta jos kaikki "rokit" (lue: kädenaliveivattavat biisit) on ylinopeita, niin siinä on mielestäni palautteen paikka. Samoin jos ne illan ainoat sambat, cha chat, rumbat tai hitaat valssit (jne.) on liian nopeat. (Kyllähän ne pystyy läpi huiskimaan, mutta lajin nautinto on tipotiessään). Eli harvinaisemmat lajit mielellään "ihannetempoisena". Useammin soitettujen lajien kohdalla (esim. beat ja suffle) voi sitten sitä skaalaa olla ihan laidasta laitaan, mutta tietysti kuitenkin enimmäkseen sellaisella tempoalueella, että suurin osa tanssijoista kykenee sitä tanssimaan. Asiallinen vai asiaton palaute? Erittäin asiallinen. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
isojussi 06.04.2009 16:01:55 | |
---|
päivis: Konkretiaa peliin: Mitkä ovat yleisimpiä palautteen aiheita teidän keikoilla? Harmittavatko nämä palautteet? Jos, niin miksi? Jos ei, niin miksi ei? (Mä tiedän, että te palaisitte halusta listata, mistä kaikesta teille on annettu palautetta (liian liukas lattia, kallis kahvi, jne.), mutta sitä en nyt kysynyt, vaan YLEISIMPIÄ palautteen aiheita teidän keikoillanne.) Mä alotan: Joskus tahtoo jäädä vähän rankemman biisin jälkeen vola turhan kovalle. Silloin on kiva jos joku asiasta huomauttaa. Ne jokka tietää ja tuntee mun, poikkeekin vihjaamassa, jotta "pudota vähän voimakkuutta". KMai siinä iskee joku vauhtisokeuteen verrattavissa oleva volumikuurous??? Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
Ukko 06.04.2009 16:46:35 | |
---|
isojussi: Niin, että tanssija on itse tyytyväinen. Jos tää ei totetudu, niin sit vaan lisää treeniä. Menee vähän utopiaksi, vai onx tää vaan läppää ? COVS jäsen nro 6 |
paice60 06.04.2009 17:25:26 | |
---|
Eiköhän ihan ekana kannattaisi luoda sanasto joka olisi soittajille ja tanssijoille sama eli sama sana tarkoittaa kummallekin samaa asiaa. Viisaammat saavat sen tehdä, mä en osaa olen tyhmä. Ja huono. Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7. |
Rantsu 06.04.2009 17:35:30 | |
---|
paice60: Eiköhän ihan ekana kannattaisi luoda sanasto joka olisi soittajille ja tanssijoille sama eli sama sana tarkoittaa kummallekin samaa asiaa. Lennuhan taisi yrittää aloitella sitä jo tuolla aiemmin... Soolon soittamista helpottaa, jos on edes itse sitä mieltä, että on jotain sanottavaa. |
Sokkisha 06.04.2009 17:39:00 | |
---|
Kyllä mun mielestä nuo Isojussin "vaatimukset" on ihan perusteltuja ainakin niille jotka aikoo esittää kritiikkiä. Mutta suurimmalta osalta yleisöä on turha vaatia mitään. Arvostelu kun käy kansakoulupohjaltakin ja se koetaan oikeudeksi vaikkei mitään referenssiä olisikaan; -kun aina ei välttämättä osata edes soitettavan tanssin perusaskeltakaan. Tai sitten sellainen tyyppi joka ei erota tangoa rumbasta, heittää itsevarmaan tyyliin että "kyllä soittaa paskaa musiikkia!". Sitten mennään musiikin opiskeluun. Kiinnostava aihe! Haluaisin kyllä mielelläni tietää enemmänkin musiikista nimenomaan tanssimisen kannalta! Musiikin ymmärtäminen varmaan avaisi tanssiakin uudella tavalla. Toistaiseksi olen käymilläni tanssikursseilla saanut opetusta lähinnä musiikin rakenteen tunnistamiseen rytmin kannalta ja tämän hyväksikäyttämiseen tanssimisessa. Tästä esimerkkinä on esim. tangossa ja/tai bugissa opetettu tunnistamaan ja ennakoimaan musiikissa breikin paikkoja jotka tulisi näkyä tanssissa myös. Musiikin 8-jakoisuudesta on ollut monesti puhetta ja fraasien tunnistamisesta, miksikä niitä muusikot sitten nimittävät, en tiedä? On myös opetettu painotuksia ja erilaisia juttuja tietyille musiikin iskuille joten on joutunut (saanut) opetella kuuntelemaan musiikista parittomia ja parillisia iskuja ja sovittelemaan askeleita niille. Erilaiset rytmilajit on tietysti ihan peruskauraa mutta se olis kieltämättä kiinnostavaa ymmärtää että mikä tekee tietystä musiikista lajinomaisen? Mikä esim. tekee rumbasta rumban tai haluaisin oppia tarkemmin ymmärtämään mitä eroa jivella ja boogiewoogiella on musiikkina kun rajat on niin häilyvät. Nyt tunnistan suunnilleen perstuntumalla mielestäni aika hyvin erilaisia rytmilajeja, tai siis ainakin omiin tarpeisiini nähden. Rajatapauksia on vaikea erottaa kun ei ole mitään ammattimaista tietoa. Toisaalta taas kaikella pitää olla jokin merkitys tanssimisen kannalta kun tarkoitus ei ole ruveta musiikinopettajaksi vaan tanssia. Jos joku ammattitaitoinen muusikkoporukka järjestäisi tanssijoille suunnatun musiikin ymmärtämishäpeninkin kohtuumatkan päässä niin varmaan menisin mielelläni kuulemaan ! |