Aihe: Tanssijoita pitäisi kouluttaa ymmärtämään paremmin musiikkia.
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Lennu
06.04.2009 10:45:36

pillujallu.
humppahanuristi
06.04.2009 10:57:57

isojussi: Tämän tästä kuulee tanssjoiden puolelta tulee noottia siitä,....

Onhan se toisaalta noinkin mutta ehkä pitäisi kouluttaa molempia osapuolia suvaitsevaisuuteen ja avarampaa katssantokantaan?

Välillä kyllä vaikuttaa, että osa tanssijoista on tanssimassa vain saadakseen jonkun "täydellisen" tanssinautinnon tempojen ja voluumien osuessa kohdalle täydellisesti seuraavan tanssipartnerin kanssa.
Toisaalta, eihän siinä mitään mutta monesti katsotaan asiaa subjektiivisesti vain omalta kannalta eikä ollenkaan mietitä, että joku muu niistä parista sadasta muusta tanssijasta käsittelee asian toisin. Ja bändi saa kehut tai haukut. On siis menty vähän ohi itseasiasta.

Toisaalta saattaa joku bändikin mennä väärällä asenteella keikalle soittamaan omaa ohjelmistoaan, joka on sitten sovitettu hienosti ja asenne siis se, että kuunnelkaapa ollaan hienoja...

Pipoa pitäisi ehkä löysentää ja monellekin ottaa tanssi-ilta, lavan molemmin puolin, opettavaisena kokemuksena. Ei ainoastaan se yksi totuus, näin se pitää mennä.
Suurin osa oikeasti näin meneekin, otetaan muutkin huomioon mutta jotenkin vaikuttaisi, että subjektiivisuus on lisääntynyt.

Se, että mennään lavalle tanssimaan silloin kun siellä on agents ja sitten valitetaan musiikin sopimattomuudesta, on täyttä tyhmyyttä. Orkesterin musiikillinen linja on ollut aivan selvä viimeiset 30v. Jos ei miellytä, niin siitä on turha siellä paikalla valittaa vaan etukäteen voi valita toisen paikan.
Humpasta rautalankaan...
KoskPaavo
06.04.2009 11:20:04
Tätähän mä olen olen yrittänyt tolkuttaa, siis olen 39 vuotta katsellut aitiopaikalta paritanssin " kehitystä" ja tullut tulokseen että tanssimisen "hauskuus" on katoamassa ja tilalle on tullut pyrkimys jonkinlaiseen " onnistuneeseen suoritukseen". Suuntaus on sama tietysti kuin muutenkin yhteiskunnassa , sitähän se heijastaa.
Jotenkin rasittavaa on seurata näitä muutamia tyhjäpäitä kekkaloimassa statustaan ja egoaan nostattamassa, monelle se on , säälittävää kyllä, tietysti omassa elämässään ainoa foorumi missä ns. "loistamaan" pääsee.
" Studiosus perpetuus"
baron
06.04.2009 12:05:21

KoskPaavo: Jotenkin rasittavaa on seurata näitä muutamia tyhjäpäitä kekkaloimassa statustaan ja egoaan nostattamassa, monelle se on , säälittävää kyllä, tietysti omassa elämässään ainoa foorumi missä ns. "loistamaan" pääsee.

Missäs muualla me päästään kuin stagella:-)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Anonymous-jazz
06.04.2009 12:06:26 (muokattu 06.04.2009 12:06:51)

No eiköhän kuitenkin toi tanssimuusikon homma oo ihan vielä turvassa siihen asti, kunnes tulee turakaiset sanoon että; "hei millons tulee se mun vuoro vetää passoo, oon täs jo 3 tuntii ootellu". Ei meinaa kuitenkaan toi yleisön v*ttuilu määrä ole lähellekään sitä mitä mitä jonkun karaokevetäjän tai baarimikon alalla.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
päivis
06.04.2009 12:19:36
isojussi: Minun mielestäni tanssijoiden tulisi:

- osata tanssia laajaan temposkaalaan
- harjoitella askelluksensa kunnolla, täydellisyyttä tavoitellen äärimmäisen hitaasti, sitteen vähitellen kasvatettuun metronomilukemaan ja siteen vasta musiikkiin.
- ymärtää eri soittimien (vasitenkin komppi) roolit musiikissa ja osata kuunnella ne

Tällaisten vaatimusten esittäminen olisi perusteltua sellaisessa tilanteessa, jossa soittajat maksaisivat tanssijoille siitä, että he tulisivat tanssimaan heidän keikalleen.
Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?"
Qsine
06.04.2009 12:20:52

Tämä on asia, jonka haluaisin menevän omalla painollaan. Eli jos ei bändin "tahti" miellytä, niin muitakin kokoonpanoja on. Kaikkea ei tarvitse ajatella ja analysoida puhki.

Soitettiin argentiinalaista tangoa nelisen vuotta. Muiden tangomuusikoiden kanssa juteltiin monasti siitä, miten tanssiseurat vähän väliä koittivat opettaa isää naimaan. Tangotapahtumissa olisi pitänyt soittaa semmoista ja semmoista, sen nopeuksista, sen kovuista, tanssittavaa tangoa. Olisi siis pitänyt käytännössä muuttaa ohjelmistoa ja arreja ihan vaan jonkun yksittäisen Masturbatores del Tango -yhdistyksen tilaisuuden tähden... No summer comes, hyvät naiset ja herrat!

Olen viime päivinä lukenut nautiskellen Chuck Berryn ihailtavasta arroganssista kaikenmaailman promoottoreja ja besserwissereitä kohtaan. Me suomalaiset tanssittajat tarvitsisimme muutaman annoksen tervettä berryä. Kun joku jossain levittää huhua, jonka mukaan olet "hankala", tämä joku on todennäköisesti sopimuksestaan oman osansa kussut liimatainen.
"Ensi kuun alussa minä lähden Puolaan, ja jään sinne, siksi aikaa kun asiat sitä vaativat".
baron
06.04.2009 12:38:55

Musta tuntuu joteskin erikoiselta kun soittajat tuntuu ilmiselvästi olevan toisella puolella kuin tanssijat.
Mä oon kokenut olevani samalla puolella.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
WanhaWetäjä
06.04.2009 13:06:57 (muokattu 06.04.2009 19:40:31)

isojussi: Tämän tästä kuulee tanssjoiden puolelta tulee noottia siitä, että minkä bändin soitto nyt milloinkin ei sitten oikein "osu jalalle". Eipä ole kauaa siitä, kun "kitarajumala" Esakin vei sinisen Fenderinsä pois tanssilauteilta kyllästyneenä jatkuvaan länkytykseen.

Jos tansseissa on 500 tanssiparia lattialla , AINA tulee oleen jokusia kymmeniä pareja joiden jalkaan ei istu mikään, toisaalta taas vähän huonompikin soitto kelpaa, vaikkapa ihan päin peetä rytmisesti vedetty basso on ok, jos bändi on tarpeeksi kuuluisa...no joo, omakohtasesti oon ollut satunnaisesti sellasissa katastrofeissa että mun usko ihmisten kykyyn kuulla tiettyjä asioita musiikista on aikaa sitten mennyt.

Totuushan on, että jos bändit vetäis niin huonosti, kun suurin osa yleisöstä tanssii, olis touhu aika karua kuultavaa. Silti emme ole siitä heille jatkuvasti huomattelemassa.

Viittaan edelliseen, joskus suunnatonta häpeää tuntiessani joku topi on tullut kehuun "hyvää musiikkia soitatte, pojat"!Mitäpä tuossa kohtaa voi sanoa?

Ei kai normitansseissa ole tarkoituskaan jakaa tanssijoille tyylipisteitä, mä olen vuosia sitten tullut "immuuniksi" tuolle tanssivalle massalle josta osa menee aivan totalisesti omiin nimiin, huomio saattaa joskus hetkellisesti kiinnittyä hyvään per...eikun siis johonkin todella hyvään tanssipariin, mutta eipä noita yleensä enää jaksa seurata.

Paritanssin merkitys sosiaalisena kanssakäymismuotona on unohdettu ja siitä on tullut samanlaista välineurheilua kikkailubrassailuineen, kuin mistä tahansa muustakin harrastuksesta pakkaa tässä maassa tulemaan.

Kuitenkin laittaisin omaan kategoriaansa nämä elitistiset marginaaliryhmät jotka toivovat itselleen jopa jotain erityiskohtelua, pääosa tanssiväestä on kuitenkin edelleen ja onneksi sitä perustopia, muuten meillä ei olis töitä.Mutta oikeassa olet, kaikesta tehdään jonkinsortin kilpailemista, ja jotkut ottaa valitettavasti harrastuksensa ns verissä päin hammasta purren eli aivan liian tosissaan.

Minun mielestäni tanssijoiden tulisi:

- osata tanssia laajaan temposkaalaan

No varmasti näin jos on kursseilla käyty, mutta taitaa olla just toisin, se kursseilla opittu "totuus" lienee joillekkin se ainoa?

- harjoitella askelluksensa kunnolla, täydellisyyttä tavoitellen äärimmäisen hitaasti, sitteen vähitellen kasvatettuun metronomilukemaan ja siteen vasta musiikkiin.

Lienee perustanssijalle aika mahdotonta..

- ymärtää eri soittimien (vasitenkin komppi) roolit musiikissa ja osata kuunnella ne

Viitaten edelliseen ; kuinka monta prosenttia ihmisistä on ns musikaalisia, kuinka moni on rytmitajuton, olisi aika mielenkiintosta tehdä tästä joku tukimus/kysely/testi, esim tanssipaikalla jossa olis se 500-1000 ihmistä eri ikäluokista ja eri lähtökohdista.

Tosiasia on se että soittajan on täysin mahdoton päästä perustopin ajatusmaailmaan, mä en ainakaan siihen ole koskaan kyennyt, eikä tuo aktiivitanssiväki tunnu olevan yhtään sen kummosempaa siinä suhteessa, puhutaan ihan eri kieltä.

Nyt tuntuu, että ollaan valmiita tanssijoita ja on valtuudet valittaa tempoista ja biisivalinnoista, ku on pari kertaa kompasteltu tanssitunnilla suvivalssin tahtiin.

Tämä on osittain totta, esim Pavilla on noita metronomilukemia esittäviä
hölmöjä, joille ei kelpaa kun just se tempo minkä mukaan kurseilla on opeteltu tietyt jutut.Wanha fraasi pätee tässäkin, koskaan et voi miellyttää kaikkia.

Miksi sitten käyn tämän asian pariin? Koska uskon vakaasti musiikin ymmärtämisen helpottavan tanssimista paljon enemmän kuin ymmärtämättömän musiikin säätämisen.

Edelleen ; on olemassa PALJON ihmisiä jotka kuolevat ns "rytmitajuihinsa tulematta", kuin myös epämusiikalista jengiä löytyy tanssijoistakin pilvin pimein.Ihan sama jos joku alkais yrittää opettaa mulle jotain matemaattisesti vaikeeta asiaa, mä olen totaalisen epämatemaattinen ihminen, sen alueen lahjakkuutta ja kykyä ajatella asioita kaavamaisesti, sitä ei vaan ole yhtään.
Mutta jos se on joko tai, niin mieluusti olen musikaalinen kuin matemaattinen, toki jos olis noita molempia niin...

Samalla tämä olisi omiaan lisäämään musiikin monimuotoisuutta ja näin antamaan lisäpotkua tanssipaikoille.

Mietippä myös sitä MINKÄLAISTA osaa musiikki näyttelee perustopin elämässä?

Silti ei tarvii luulla, että tää tarkoittais bändeille yhtään vähempää vastuuta ohjelmistonsa tanssittavuudesta.

Tanssittavuuden saavuttamiseen on aika yksinkertaiset reseptit ; kuhunkin lajiin tempoalueen sisällä pysyvä tempo, tarpeeksi tutut biisit, "eikkatopi -tulkinnat laulusta/soitosta pois, ts rytmisesti tarkaa soittoa ja laulua ilman suurempia timehäpiöitä ja heittoja, monipuolinen ohjelmisto, kaikille kaikkea, mikä tässä nyt on niin vaikeeta?
isojussi
06.04.2009 13:15:21 (muokattu 06.04.2009 13:17:18)
päivis: Tällaisten vaatimusten esittäminen olisi perusteltua sellaisessa tilanteessa, jossa soittajat maksaisivat tanssijoille siitä, että he tulisivat tanssimaan heidän keikalleen.

Noh noh - tanssijat ovat kuitenkin tanssimassa musiikin mukaan - eivätkä soittajat soittamassa tanssin mukaan.

Mun mielestä on ihan kohtuullista vaatia, että tanssija osaa:

- perustekniikan oikein
- kuunnella soitosta rytmin ja erottaa sen muista elementeistä, kuten esimerkiksi laulusta.

ennen kuin tulee vaatimaan bändiltä mitään.

Sitä paitsi sehän on jo osaavia tanssijoita kohtaan väärin, jos pumppu huomioi vaan "alkeiskurssilaiset".

Kumpi tanssijoilta helpommin tulee: "en osaa" vai "huono bändi", vaikka syy onkin oikeasti ensin mainittu?

Koittakaa ny jumalauta herätä siihen, että mä en oo tässä vähentämässä musiikin tassittavuutta vaan päin vastoin lisäämässä tanssittavan musiikin laatua ja monimuotoisuutta, eikä sitä voi lisätä parantamalla vaan toisen osapulen osaamista.

Soittajien osaamisen parantamisesta onkin tällä ja muilla foorumeilla jauhettu jo enempi ja vähempi, mutta kuka järjestäisi tanssimusiikin alkeiskurssi tanssijoille? No - peruskoulun musiikintunneilla sitä jo nykyään onneksi opetetaan.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Jäärä
06.04.2009 13:19:51
Meillä on ollut tapana jakaa pöytiin monistettuja askelsarjoja, joihin tanssijat pääsevät tutustumaan ennen keikan alkua. Askelsarjojen lisäksi olemme myös jakaneet pöytiin tietoa eri musiikkilajien historiasta ja ja jokaiselle musiikinlajille ominaisista erityispiirteistä ja rytmisistä painotuksista. Myös erilaiset ravitsemusoppaat ja tieto esim. anaerobisesta harjoittelusta ovat tärkeä osa monistusnippuamme. Juominen on tärkeää!

Esimerkkejä pöytiin jaettavista askelsarjoista:
http://www.streetswing.com/histmain/gif/8rumba1.gif
http://memory.loc.gov/musdi/168/0093.gif

Basistimme kiertelee väliajoilla tanssijoiden keskuudessa opastamassa ja keskustelemassa tanssijoiden kanssa käytettävistä temmoista, askelista ym. Ohjausta annetaan myös lavalta, koska sieltä on hyvät näkymät tanssilattialle ja virheet paistavat silmään suorastaan räikeästi. Ko. basistin hersymätön tyyli ohjauksessa on tuottanut allekirjoittaneelle hienoja hetkiä, esim. viime keikalla kuulutus "esinahanvärisen klänningin omaavalle rouvalle", joka sattui sekoamaan askelsarjassa. Rouva punoitti hetken mutta takaan, ettei hän ole enää myrkyttämässä tansseja väärintanssimisella, vaan suorittaa jo pilkuntarkasti.

Joskus on tullut jotain sanaharkkaa pikkumaisimpien tanssinharrastajien taholta ja pari kertaa on basisti (entinen piirinmestaruustason painija ja reservin vänrikki)joutunut heittämään takavyöstä ja taltuttanut väärintanssijan palauttaen tämän ruotuun ja seuraavassa setissä tämä onkin sitten suorittanut kiltisti ja mukisematta.

Kaiken A ja O:han näissä hommissa on se, että palvelee tanssijoita viimeisen päälle ja Porvoon mitalla. Bändin tuleekin kokoajan "haistella" tanssijoiden osaamista ja kalibroida itsensä tanssijoiden tasolle. Esim. jos huomaa tanssijoilla vakavia ongelmia tanssin suorittamisessa, kannattaa seuraavan säkeistön tempoa alentaa esim. 30%. Tai voi vaikka ottaa saman kappaleen uudestaan hitaammalla temmolla, lienee sanomattakin selvää, että kukaan ei tod. poistu tanssilattialta vaan samat tanssijat suorittavat sen uudelleen niin kauan kuin homma toimii oikein.

Ollaan aateltu, jos annettaisiin tanssijoille pisteitä kuin "Tanssii tähtien kanssa"-ohjelmassa ikään. Semmosilla pahvilapuilla ja muutama kommentti perään. Halpa toteuttaa ja kaikille parempi mieli! Tää myös kannustaisi tanssijoita treenaamaan kovemmin.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Jäärä
06.04.2009 13:19:56 (muokattu 06.04.2009 13:20:22)
Muokmuok.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
isojussi
06.04.2009 13:27:25
Viitaan edelliseen, joskus suunnatonta häpeää tuntiessani joku topi on tullut kehuun "hyvää musiikkia soitatte, pojat"!Mitäpä tuossa kohtaa voi sanoa?

Hehehehe - eiköhän me kaikki oo joskus koettu toi.

Viitaten edelliseen ; kuinka monta prosenttia ihmisistä on ns musikaalisia, kuinka moni on rytmitajuton, olisi aika mielenkiintosta tehdä tästä joku tukimus/kysely/testi, esim tanssipaikalla jossa olis se 500-1000 ihmistä eri ikäluokista ja eri lähtökohdista.

Toisaalta väitän, että jos kerran esitettäis "rautalankamalli" käytännön esimerkein, siitä, mitä kukin soitin missäkin tanssilajissa touhuaa, väittäisin 99,99%:n ymmärtävän asian.

Mietippä myös sitä MINKÄLAISTA osaa musiikki näyttelee perustopin elämässä?

On ymmärtääkseni todella monelle todella tärkeää.

Tanssittavuuden saavuttamiseen on aika yksinkertaiset reseptit ; kuhunkin lajiin tempoalueen sisällä pysyvä tempo, tarpeeksi tutut biisit, "eikkatopi -tulkinnat laulusta/soitosta pois, ts rytmisesti tarkaa soittoa ja laulua ilman suurempia timehäpiöitä ja heittoja, monipuolinen ohjelmisto, kaikille kaikkea, mikä tässä nyt on niin vaikeeta?

Enpä voisi olla enempää samaa mieltä kanssasi. Tosin tanssijoiden parempi musiikinymmärtämys helpottaisi ainakin sitä, ettei solistin tarttis tehdä biiseistä niin "toivelaulukirjatulkintoja".

Mutta eiks toi soittopuoli oo bändeillä kumminkin pääasialisesti kunnossa?
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
PlusYksi
06.04.2009 13:28:34
Isojussi kirjoitti:
"Mun mielestä on ihan kohtuullista vaatia, että tanssija osaa:............"

Mun mielestä on kohtuullista vaatia, että maksava asiakas eli tanssija maksaa meille palkan ja nauttii siitä tuotteesta omalla tavallaan. THAT'S IT.
isojussi
06.04.2009 13:33:24
Älä eroita Plusyksi irrallisia asioita kontekstista. Et näköjään ymmärtänyt, mitä kirjoitin.
rintapek
06.04.2009 13:41:16

Jäärä: Ollaan aateltu, jos annettaisiin tanssijoille pisteitä kuin "Tanssii tähtien kanssa"-ohjelmassa ikään.

Ei kande jättää puolivillaiseksi pahvilappujen vilauttamiseksi. Videotuomarointi kehiin ja iso näyttö mukaan. Kamera kuvaa lauteilta tanssisuorituksia ja sit pikakelauksella näytöltä esiin se kohta, mis jalka ei napsahtanut tahdissa parkettiin.

Ai nii, Jäärälle lussa.
One kind of music only - the good kind
päivis
06.04.2009 13:45:24 (muokattu 06.04.2009 14:02:07)
isojussi: Noh noh - tanssijat ovat kuitenkin tanssimassa musiikin mukaan - eivätkä soittajat soittamassa tanssin mukaan.

Aivan. Joten "väärin" tanssimisen ei pitäisi häiritä kuin heitä, jotka joutuvat heidän kanssaan tanssimaan.

Mun mielestä on ihan kohtuullista vaatia, että tanssija osaa:

- perustekniikan oikein
- kuunnella soitosta rytmin ja erottaa sen muista elementeistä, kuten esimerkiksi laulusta.

ennen kuin tulee vaatimaan bändiltä mitään.

No nyt puhutaan jo ihan eri asiasta! Minä ymmärsin, että mielestäsi kaikkien lavalla tulijoiden tulisi osata aiemmin listaamasi asiat. Mutta listasi koski siis vain palautteen antajia!
Mutta mitäs sitten kun osaa em. asiat, mutta silti palautteeseen suhtaudutaan nuivasti?

Sitä paitsi sehän on jo osaavia tanssijoita kohtaan väärin, jos pumppu huomioi vaan "alkeiskurssilaiset".

Onko se osaavilta pois, jos tempoissa ja musiikin selkeydessä huomioidaan ainakin osan iltaa "alkeiskurssilaiset" ja "perustanssijat"?

Kumpi tanssijoilta helpommin tulee: "en osaa" vai "huono bändi", vaikka syy onkin oikeasti ensin mainittu?

Minä olen siellä rivissä kuuntelemassa. Ehdottomasti yleisempi lausahdus/asenne on "en osaa!"
Joskus satunnaisesti saattaa tulla kommentti "kummallinen biisi", yms.

Koittakaa ny jumalauta herätä siihen, että mä en oo tässä vähentämässä musiikin tassittavuutta vaan päin vastoin lisäämässä tanssittavan musiikin laatua ja monimuotoisuutta, eikä sitä voi lisätä parantamalla vaan toisen osapulen osaamista.

Ei niin. Mutta monet tanssijat käyvät koko ajan kursseilla ja toivoakseni soittajatkin pyrkivät kehittymään tässä asiassa.

Soittajien osaamisen parantamisesta onkin tällä ja muilla foorumeilla jauhettu jo enempi ja vähempi, mutta kuka järjestäisi tanssimusiikin alkeiskurssi tanssijoille?

No musiikin teorian osaamista ei hyvä tanssiminen (eikä soittaminenkaan!) välttämättä vaadi, joten sen pänttääminen ei tanssijalle kovinkaan oleellista. Pääasia, että kuulee musiikin ja osaa toteuttaa sitä tanssissaan.
Toivottavaa olisi, että muusikot hyväksyisivät tämän ja yrittäisivät aidosti ymmärtää, mitä maallikko on yrittänyt heille sanoa, vaikkei palautteen antajalla olisikaan kaikki musiikin termit ihan oikein hallussa.
Musiikin teoriaan perehtyvät he, jotka kokevat sitä tarvitsevansa.
Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?"
humppahanuristi
06.04.2009 13:52:25

isojussi: Älä eroita Plusyksi irrallisia asioita kontekstista. Et näköjään ymmärtänyt, mitä kirjoitin.

Minäkään en varmaan ymmärtänyt mitä tarkoitit.

Tanssijat käsittääkseni käyvät tansseissa viettämässä aikaa ja hakemassa positiivisia kokemuksia sekä sosiaalista kanssakäymistä. Jotkut jotain syvällisempää tai pinnalisempaa myös.
Soittajat/muusikot luovat näihin sen taustan ja myös tunnelman.

Ainut mitä voisi vaatia, olisi se, että todellakin katsotaan ja kuunnellaan objektiivisemmin, eikä niistä tempo- ja tyyliasioista ihan heti bändille räyhätä. Annetaan illan orkesterille tulkinnanvaraa.
Pipon löysentäminen saattaisi myös tällaiselle "tarkalla" henkilölle olla parempi.

Olisiko siis ihan nuorella iällä opituille käytöstavoille käyttöä?
Tai sitten tanssikurssien vetäjillekin tiedoksi saattaa, että levyversiot ja elävä musiikki eivät ole ihan sama ja myös opitun soveltaminen erilaisiin yhteyksiin olisi suotavaa?
Humpasta rautalankaan...
päivis
06.04.2009 14:04:12
isojussi: kuka järjestäisi tanssimusiikin alkeiskurssi tanssijoille?

Isojussi?

(Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)