Aihe: Nuotinnus ohjelma miksi finale miksi sibelius eli puolustelua,,, 1 2 | |
---|---|
![]() 06.01.2009 21:57:05 | |
Taitaa se vain jakaa noi mutta silti ja vähän vaikea valmista midi dataa muuntaa noin että se kahden viivaston juttu toteutuisi... | |
![]() 06.01.2009 23:21:25 | |
Mä oon miditiedostosta yleensä kaivannut vain melodian ja soinnut ja se onnistuu helposti. Jos sä haluat koko partituurin, sekin onnistuu. Mutta kuten Levesinet sanoi, niin fiksua ohjelmaa ei ole olemassakaan, joka miditiedostosta osaisi päätellä kumpaa kättä kiipparisti on käyttänyt. Ei! En osaa soittaa. Enkä koskaan opi! | |
![]() 06.01.2009 23:56:42 | |
Taitaa se vain jakaa noi mutta silti ja vähän vaikea valmista midi dataa muuntaa noin että se kahden viivaston juttu toteutuisi... Ainakin kaikki pianobiisit, jotka olen hakenut midinä Sibbelle ovat olleet täysin virheettömiä. En ole tosin kokeillut mitään monikerroksisempaa. Skannaus-juttu image-tiedostosta nuoteiksi on myös kätevä juttu. Mutta Finalella tuli jokaiseen tiedostoon virheitä. Muutin siis PDF:t TIFF:ksi. Osa bassolinjasta siirtyi jopa parilla askeleella joko ylös tai alas. Piti transponoida bassolinja joiltain osin oikealle kohdalle. Voi olla, että lähtöongelma oli itse image-tiedosto, kun kaikki pdf:tkään eivät ole välttämättä parasta laatua. Sibeliuksesssa on yksi juttu, mitä muissa ei ilmeisestikään ole: (Kerrotte varmaan, jos olen väärässä) Ideas -ominaisuus. Mukana on iso joukko valmiita vapaasti käytettäviä ja muokattavia fraaseja, joita pystyy hyödyntämään ja muokkaamaan helposti omissa sävellyksissään. Esim. itse nuotitin erästä omaa alkusoittoa, johon halusin jousien rinnalle marssirummut, siis marssikompin patarummuilla. Rumpujen ohjelmointi on ollut aina ikävintä puuhaa biisin tekemisessä/ohjelmoinnissa, niin raiturille kuin esim. GP:ssakin - Eli kun ohjelman Ideas-kirjastosta löytyy suuri joukko esim. rumpuriffejä, fill inejä, etsin vain sopivimman kuvion, jota muokkasin mieleni mukaan Alexander The Great -tyyliseksi (Iron Maiden biisin intro). Todella kätevää kun ei tarvitse esim. jokaista yksinkertaista rumpukuviota rakentaa alusta-alkaen. Omia riffejä voi lisätä kirjastoon ja poimia sieltä tarvittaessa. | |
![]() 07.01.2009 00:01:23 (muokattu 07.01.2009 00:02:17) | |
Mä oon miditiedostosta yleensä kaivannut vain melodian ja soinnut ja se onnistuu helposti. Jos sä haluat koko partituurin, sekin onnistuu. Mutta kuten Levesinet sanoi, niin fiksua ohjelmaa ei ole olemassakaan, joka miditiedostosta osaisi päätellä kumpaa kättä kiipparisti on käyttänyt. Mulla onkin mielessä biisien nuotinnus ei toisten biisien aukominen nuotteina vaikka kaikkea muuta kuin täydellistä niin sonarin laatu riittää siihen. Nuotinnukseenkin muuten mutta voimakkuus muutokset ja tempomuutokset ja sitten se jos tarviin samalle soittimelle kahta eri avainta (tai tiettyä enempi apuviivoja edes siinä vaiheessa kun ei saa niitä merkkejä laiteltua jolla voi niiden määrää vähentää) ja pitäs vaihtaa käsin tosin olen kyllä miettinyt joskus vaikka hirveä työ siinäkin on että nuotinnan käsin sonarin nuotteja katsoen... varsinkin kun nykyään tiedän että sellaisia nuottivihkoja jossa viivasto niin selkeä ettei "silmät tipupäästä". ps. ei tietenkään tiettyyn rajaan asti olekkaan mutta jos edes korkeus jakamis tapana. Konehan ei voi tehdä paljoakaan mutta jos edes jotain tekisi. | |
![]() 04.04.2009 16:19:42 | |
Näyttää tämäkin ketju vähän vähän aikaa jo levänneeltä. Kysytään nyt kuitenkin: Käytin joitakin vuosia Sibeliuksen G7:aa kunnes viime syksynä Sibeliuksen hinnoitteluun kettuuntuneena äänestin rahoillani ja ostin Finalen (09). Nyt reilut puoli vuotta pyristeltyäni joudun toteamaan, että osaamis- ja/tai diggaamiskynnys ei tällä efortilla taida ylittyä ja edessä on muiden vaihtoehtojen etsiminen. Eli: Mistäpä ostaa Sibelius 5 edullisimmin? Täkäläinen suositushinta näyttää edelleen olevan karseet 745€, joka minusta edelleen vaikuttaa hieman hintavalta. | |
![]() 05.04.2009 23:11:14 | |
B Gear: Nyt reilut puoli vuotta pyristeltyäni joudun toteamaan, että osaamis- ja/tai diggaamiskynnys ei tällä efortilla taida ylittyä ja edessä on muiden vaihtoehtojen etsiminen. Onks se Finale nyt sitten niin ylivoimainen? 1. Sillä voi tehdä kaiken 2. Siihen on saatavissa suomenkielinen käyttöohje 3. Suomenkielinen nettisivustokin, joka palvelee Finalen käyttäjiä 4. Kieltämättä joskus on ollut haastavaa keksiä, miten Finalella joku temppu tehdään, mutta kun sen vaivan kanssa on löytänyt, takuulla jää mieleen. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 11.04.2009 23:27:20 (muokattu 11.04.2009 23:48:18) | |
B Gear: Näyttää tämäkin ketju vähän vähän aikaa jo levänneeltä. Kysytään nyt kuitenkin: Käytin joitakin vuosia Sibeliuksen G7:aa kunnes viime syksynä Sibeliuksen hinnoitteluun kettuuntuneena äänestin rahoillani ja ostin Finalen (09). Nyt reilut puoli vuotta pyristeltyäni joudun toteamaan, että osaamis- ja/tai diggaamiskynnys ei tällä efortilla taida ylittyä ja edessä on muiden vaihtoehtojen etsiminen. Eli: Mistäpä ostaa Sibelius 5 edullisimmin? Täkäläinen suositushinta näyttää edelleen olevan karseet 745€, joka minusta edelleen vaikuttaa hieman hintavalta. Kuten Baronistakin, niin myös minusta tuntuu oudolta, etteikö sitä nyt oppisi käyttämään. Ehkä jos on niin tottunut Sibbeen, että Finalen logiikka tuntuu oudolta. Jos on kuitenkin täyslisenssi ohjelmasta ostettuna, niin en kyllä näe mitään syytä miksi sitä ei kannattaisi ruveta opiskelemaan aivan tosissaan. Itselläni ei sinänsä ole mitään suosikkia noista ohjelmista. Finalen käyttäjäksi olen päätynyt juuri sen takia, että siitä on olemassa kevyempiä ja nimenomaan halvempia versioita. Oma versioni on Allegro, ja siinä kyllä saa parilla sadalla jo aikamoisen läjän ominaisuuksia. Jotkut jutut (kuten pikkunuotinnus), joihin ohjelmassa ei ole varsinaista työkalua, saa toimimaan kiertoteitse pienellä lisävaivalla. Kummallakin ohjelmalla saanee kokolailla samat jutut tehtyä, mutta Sibelius on melkoisen kallis, ja sen kevyemmät versiot ovat käyttökelvottoman yksinkertaiseksi nitistettyjä. Jos lisää vaihtoehtoja haluaa, niin Encorenuotinnus on jälleen olemassa, ja Capella, jossa on suomenkielinen käyttöliittymä. E: Vilkaisinpa Thomanniltakin (on vielä varmaan halvempiakin paikkoja, olikos se Englannin punta vielä edullisessa kurssissa?), ja siellähän sibbe on vähän halvempi, mutta aika läjän euroja siitä saa pulittaa joka tapauksessa. http://www.thomann.de/fi/sibelius_s … tware_sibelius_5_professional_e.htm | |
![]() 17.04.2009 00:54:50 | |
samulirask: Kuten Baronistakin, niin myös minusta tuntuu oudolta, etteikö sitä nyt oppisi käyttämään. Ehkä jos on niin tottunut Sibbeen, että Finalen logiikka tuntuu oudolta. Jos on kuitenkin täyslisenssi ohjelmasta ostettuna, niin en kyllä näe mitään syytä miksi sitä ei kannattaisi ruveta opiskelemaan aivan tosissaan. Itselläni ei sinänsä ole mitään suosikkia noista ohjelmista. Finalen käyttäjäksi olen päätynyt juuri sen takia, että siitä on olemassa kevyempiä ja nimenomaan halvempia versioita. Oma versioni on Allegro, ja siinä kyllä saa parilla sadalla jo aikamoisen läjän ominaisuuksia. Jotkut jutut (kuten pikkunuotinnus), joihin ohjelmassa ei ole varsinaista työkalua, saa toimimaan kiertoteitse pienellä lisävaivalla. Kummallakin ohjelmalla saanee kokolailla samat jutut tehtyä, mutta Sibelius on melkoisen kallis, ja sen kevyemmät versiot ovat käyttökelvottoman yksinkertaiseksi nitistettyjä. Jos lisää vaihtoehtoja haluaa, niin Encorenuotinnus on jälleen olemassa, ja Capella, jossa on suomenkielinen käyttöliittymä. E: Vilkaisinpa Thomanniltakin (on vielä varmaan halvempiakin paikkoja, olikos se Englannin punta vielä edullisessa kurssissa?), ja siellähän sibbe on vähän halvempi, mutta aika läjän euroja siitä saa pulittaa joka tapauksessa. http://www.thomann.de/fi/sibelius_s … tware_sibelius_5_professional_e.htm Siltä minustakin näytti halvat sibeliukset on "roskaa" jopa minun tarpeisiini. ja kallis ylittää tarve/hinta suhteen kipurajan. | |
![]() 18.06.2009 10:21:50 | |
Vinkkinä kaikille, että jos olet millään tavalla opiskelija, kannattaa kysellä mahdollisuuksia Sibeliuksen opiskelijalisenssiin. Opiskelijalisenssillä saa täysin saman ohjelman, mutta kolmisen sataa halvemmalla. Itse olen lukiolainen ja konservatoriolainen ja olisin saanut Sibeliuksen opiskelijahinnalla, jos olisin silloin älynnyt sitä kysyä ;( Mutta en ole kyllä ostostani katunut hetkeäkään, kolme vuotta olen Sibbeä käyttänyt (versiot 4 & 5) ja on se vaan niin kätevä ohjelma. Harmi ettei ole nyt varaa päivittää kutosversioon... "Kaikki palvokaa Eelis-setää!"
-Pessi, 10 | |
![]() 18.06.2009 16:53:31 | |
EelisHyvarinen: Vinkkinä kaikille, että jos olet millään tavalla opiskelija, kannattaa kysellä mahdollisuuksia Sibeliuksen opiskelijalisenssiin. Opiskelijalisenssillä saa täysin saman ohjelman, mutta kolmisen sataa halvemmalla. Itse olen lukiolainen ja konservatoriolainen ja olisin saanut Sibeliuksen opiskelijahinnalla, jos olisin silloin älynnyt sitä kysyä ;( Mutta en ole kyllä ostostani katunut hetkeäkään, kolme vuotta olen Sibbeä käyttänyt (versiot 4 & 5) ja on se vaan niin kätevä ohjelma. Harmi ettei ole nyt varaa päivittää kutosversioon... Sama toimii Finalellakin. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)