Aihe: Sormien naksauttelu?
1 2 3 4
darrell
11.11.2007 00:15:35 (muokattu 11.11.2007 00:17:40)
Lukekaa sellainen kirja, kuin "Miksi miehillä on nännit?"

Siinä on lääkärien laatima vastaus tähänkin pulmaan.

(Niille jotka eivät jaksa metsästää ko kirjaaa ... naksuttelusta ei ole lääketieteellisesti osoitettua varaa tahi haittaa. Venyttely ja lihasten aktivointi varmaan auttaa sellaisenaan, napsahdusta ei tarvita liikkuvuuden parantamiseen.)
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Ade the Great
11.11.2007 08:34:04
mutta naksauttelun lopettaminen on tuonu jotenkin ihmeellisesti parannusa otelautakäden tekniikkaan.
Kai se nyt muutamassa kuukaudessa paranee harjoittelemallakin.
Geffen
11.11.2007 12:52:53

Kai se nyt muutamassa kuukaudessa paranee harjoittelemallakin.

Niin mut huomasin sen päivissä. Se sellane yhtäkkisen nopee muutos.
Nice boys don't play rock n' roll
Disposable
12.11.2007 08:43:36
Olen naksutellut varmaan 7 vuotta, ja yksi päivä aivan puun takaa rystysiin rupesi sattumaan aivan infernaalisesti. Kipu meni sitten hetken päästä pois, mutta vähensin naksuttelua rajusti.
"PS. Kirk on ihan hyvä kitaristi!" -EVH
Coprobasso
12.11.2007 13:35:30

Olen naksutellut varmaan 7 vuotta, ja yksi päivä aivan puun takaa rystysiin rupesi sattumaan aivan infernaalisesti. Kipu meni sitten hetken päästä pois, mutta vähensin naksuttelua rajusti.

ihan sama mulla, rystysiä alkoi vihloa, ja lopetin naksuttelun "tavan vuoksi".. joskus kyllä tekee hyvää.. :)
temex878
12.11.2007 21:23:34
Minulle joskus eräs fysioterapeutti sanonut, että sormia olisi hyvä pari kertaa päivässä naksauttaa. Ei pääse nivelet kalkkeutumaan. Jos sormien naksuttelu on jatkuvaa niin sillä sitten saa sormet pilalle. Nivelet kuluu jos niitä koko ajan napsutellaan. Eli minun tietojeni mukaan kohtuullinen naksuttelu on ihan terveellistä.

Ainakin itse olen koko ikäni napsutellut sormia muutaman 1-2 kertaa päivässä ja ei ole ongelmia sormissa. Taitaakin olla sormet minulla ainut osa kehosta jotka ei ole koskaan jumissa. :D
Mr. Moonbeam
30.03.2009 17:48:00 (muokattu 30.03.2009 17:48:31)
Itsestäni tuntuu kuitenkin, että naksuttelusta olisi jopa hyötyä. Nivelet ikäänkuin naksahtaa paikoilleen.
Midian-
31.03.2009 12:48:40
kimurantti1: Minä naksuttelin joskus sormia monet kerrat päivässä. Oikeastaan melkein aina, kun sain ne vain naksahtamaan. Tutkimukset ja lekurit tuntuvat olevan asiasta milloin mitäkin mieltä, mutta toistaiseksi en ole kuullut kenenkään väittävän että siitä olisi jotain hyötyä. Niinpä opettelin joitain vuosia sitten tavasta eroon. Se oli kyllä kieltämättä vaikeaa (uskaltaisin ehkä verrata tupakoinnin lopettamiseen) ja puolisen vuotta siihen meni, kunnes minun ei jouden ollessani tarvinut keskittyä siihen, etten naksauta sormiani.

Nykyään niveleni ovat niin löysät, etteivät sormeni enää naksu paljoa. En ole huomannut siitä olevan haittaa. Jos olisikin, niin tuskin sitä voisin huomata, koska haitta olisi syntynyt pikkuhiljaa monien vuosien aikana. Oma mielipiteeni asiasta on, että niin kauan kuin naksuttelusta ja sen mahdollisista haitoista ei ole minkäänlaista konsensusta, minä ainakin vältän tekemästä sitä. Kannattaa opetella pois moinen tapa. Vaikkei siitä olisikaan mitään fyysistä haittaa, se on täysin tarpeeton maneeri, ja minusta verrattavissa lähinnä kynsien pureskeluun tai nenän kaivamiseen.

Asiasta keppihevoseen.
Oli muuten yllättävän vaikeeta lopettaa tuo kynsien pureskelu.
En muista kauan niitä järsein mutta vuosia kuitenkin. Nyt ollaan oltu jo 3 vuotta "kuivilla" :)
Wannabe kitaristi henkeen ja vereen.
ExtraHeavy
31.03.2009 17:25:36
Ennen naksuttelin jatkuvasti, kunnes peukalo rupes reistailemaan. Varpaiden naksuttelusta en pääse/halua koskaan eroon.
Mr. Moonbeam
03.04.2009 12:07:17
ExtraHeavy: Ennen naksuttelin jatkuvasti, kunnes peukalo rupes reistailemaan. Varpaiden naksuttelusta en pääse/halua koskaan eroon.

Mites se peukalo reistaili? Ja ei mulla peukalot ainakaan naksu.

Varpaiden nakuttelusta HALUAISIN eroon. Varsinkin krapulassa on v*ttumaista kun on pakko naksutella koko ajan. prkl. Varmaan hermot menny liian dokaamisen takia. hoho
Sir_Rymylys
03.04.2009 14:40:25
Naksuttelin pitkään sormia, kunnes oikean käden nimettömän nivel meni niin kipeäksi, ettei sillä kärsinyt tehdä oikein mitään. Kun painoin käden nyrkkiin ja oikaisin sen, sormessa tuntui kipua ja ko nivel päästi ikävän naksahduksen ja siinä tuntui muljahdus. Lopetin naksuttelun ja sormi/nivel parani noin vuodessa.
Snapo
03.04.2009 21:09:42
Midian-: Asiasta keppihevoseen.
Oli muuten yllättävän vaikeeta lopettaa tuo kynsien pureskelu.
En muista kauan niitä järsein mutta vuosia kuitenkin. Nyt ollaan oltu jo 3 vuotta "kuivilla" :)

Itellä vähän sama vika, tässä on nyt ~10v tullut harrastettua. Välillä on oltu kuivilla mutta sitten on sorruttu uudelleen stressin tai muun seurauksena. :D
Perkele
"Heavy kitarat on toinen juttu mutta ne on ohut kaulasia ja sopii lähinnä pelkkään tilitykseen." -zanteri
jamb000h
04.04.2009 11:19:13
Joo sama vika, varmaan 10v pureskellu...muuten se mua ei edes rassaa mutta kun se hieman hankaloittaa soittamista. Sormet on nääs hieman turpeet päistä nii tilulilu vikoilta nauhoilta on hankalaa :D ja ei ne varmaan naisiakaan houkuttele....
(Topias)
23.06.2009 14:59:46
Mua toi lähinnä oksettaa jos joku rutistelee sormiaan.
Lets Rock!
Da Make
23.06.2009 15:07:35
Itselläni on hyvin luisetvat kädet ja etenkin sormet. Eivät naksu ilveeläkään ellei sitten tule joku oikein kova tapaturmainen rysäys koukistetuille sormille. Raksauttelijat eivät ole mun mieleen, kun se jotenkin "puistattaa". Lisäksi mulla on jo ennestään reumaattisia oireita jokaisena päivänä monissa nivelissä, vaikkei mitään sairautta olekaan vielä kyetty toteamaan.
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
Landstr
23.06.2009 22:50:29
Nyt ei sormista, mutta naksuuko kellään selkä kun venyttää kunnolla sivulle? Itselläni kauhea rutina, varsinkin aamuisin. Tullut se jo tavaksi ja mietityttää että onko vaarallistakin (selkärangannivelille tms?)
www.mikseri.net/refrainexitium
pipo
24.06.2009 13:07:13
Landstr: Nyt ei sormista, mutta naksuuko kellään selkä kun venyttää kunnolla sivulle? Itselläni kauhea rutina, varsinkin aamuisin. Tullut se jo tavaksi ja mietityttää että onko vaarallistakin (selkärangannivelille tms?)

Itellä ei ihan venyttämällä narise, mutta kun vähän kiertää yläkroppaa oikealla tai vasemmalle niin rutisee ihan kunnolla. Tosissaankin ihan kunnolla
--Tomppa--
25.06.2009 19:59:23
Landstr: Nyt ei sormista, mutta naksuuko kellään selkä kun venyttää kunnolla sivulle? Itselläni kauhea rutina, varsinkin aamuisin. Tullut se jo tavaksi ja mietityttää että onko vaarallistakin (selkärangannivelille tms?)

Mulla naksuu niska.
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
Da Make
26.06.2009 10:48:25
--Tomppa--: Mulla naksuu niska.

Mulla rutisee nilkat pyöritellessä sillein että kaverit sanovat "hyi saatana voitko lopettaa", polvet paukkuvat ja rutisevat melkein koko ajan, vasen olkapää loksahtelee "kerran minuutissa" , rutisee venytelessä ja on vaarassa lähteä sijoiltaan tukevamman tällin seurauksena. En enää juuri osallistu moshpitteihin.
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)